Financování obcí a měst – municipální financování Specializovanou skupinou klientů obchodních bank jsou místní orgány a jimi zřízené organizace – komunální sféra. Nejvýznamnější součástí komunální sféry jsou města a obce – municipality, mající speciální politické, právní a ekonomické postavení. Financování této sféry obchodními bankami vyžaduje znalost: - struktury obecních rozpočtů - trendů vývoje příjmů měst a obcí - produktové poptávky municipalit po finančních zdrojích Z těchto hledisek je třeba udržovat mezi bankami a municipalitami stálou komunikaci a poskytovat finanční poradenství. Při poskytování úvěrů městům a obcím je specifická oblast zajišťování úvěrů. Běžné podnikatelské úvěry jsou zajišťovány obvykle nemovitým majetkem s reálnou možností realizace zástavy. Ve vlastnictví měst a obcí jsou často nemovitosti se sníženou možností realizace k uspokojení pohledávky banky /radnice, školy, požární zbrojnice apod./. Financované projekty musí být podrobeny ekonomické analýze a zvolena vhodná forma efektivního řešení financování. Banka se při financování obecních projektů zabývá předloženým finančním plánem na určité období sestaveným na základě výběru projektů k realizaci a možností samofinancování z obecního rozpočtu nebo úvěrovými zdroji podle platební schopnosti města a obce. Příjmy rozpočtu obce: vlastní – daňové, nedaňové, ostatní Nenávratné dotace – účelové, neúčelové úvěry Návratné komunální obligace Výdaje rozpočtu obce: neinvestiční nákupy a transfery Běžné neinvestiční půjčky investiční výdaje Kapitálové investiční půjčky Státní správa a samospráva je aktuálně / i vlivem finanční krize/ velmi dobrou skupinou klientů pro obchodní banky. Jak uvádí internetový zdroj[1], vládní instituce měly v červnu minulého roku u komerčních bank uloženo nejvíce peněz v české historii, celkově více než 463 miliard korun. Projevuje se zejména lepší čerpání peněz z fondů Evropské unie a snaha vlády o podporu makroekonomického vývoje. Vláda připravuje centrální systém hospodaření, označovaný Státní pokladna, který počítá z převodem všech peněžních toků z veřejných zdrojů do správy České národní banky. Termín je stanoven na začátek roku 2012. Vše je předmětem politické diskuze, neboť tento systém může zasahovat do pravomocí obcí. Současně budou ovlivněny profity obchodních bank z obchodů se státními penězi. Velké banky, pojišťovny a leasingové společnosti mají pro města a obce, kraje i státní správu stále připravenu speciální produktovou nabídku, individuální obsluhu a poradenství vzhledem k důvěryhodnosti těchto klientů. Bankovní produkty a služby municipálního financování obvykle obsahují: Municipální program Představuje optimální řešení komunálních požadavků a potřeb v oblasti platebního styku, zhodnocování volných finančních prostředků a financování provozních i rozvojových aktivit - nabízí: - individuální servis firemního bankéře - podmínky financování se zvýhodněním a přizpůsobením potřebám a finančním tokům jednotlivých subjektů municipální sféry - zvýhodněné poplatky a úrokové sazby a navazujících dalších vybraných produktů a služeb pro klienty z komunální sféry - využití on-line platebního a zúčtovacího systému a služeb elektronického bankovnictví - poradenství v oblasti peněžních toků, správy volných finančních prostředků a optimalizace investičních záměrů - přístup ke zdrojům na financování provozních i investičních potřeb, včetně financování rozvojových programů s využitím zdrojů EU a státu - výhodná nabídka pro zastupitele a zaměstnance obcí a krajských úřadů Municipální konto - určené výhradně pro potřeby měst, obcí, svazků obcí a krajských úřadů k uskutečnění platebního styku - představuje komplexní nabídku cenově a úrokově zvýhodněných služeb k pokrytí základních potřeb v oblasti platebně-zúčtovacího styku - všestranné pro konkrétní potřeby měst, obcí a krajů, nabízí také individuální servis firemního bankéře - zvýhodněné pásmové úročení zůstatku běžného účtu - elektronické bankovnictví - embosovaná platební karta - možnost povoleného přečerpání Konto pro neziskové organizace - určené pro všechny typy příspěvkových organizací, které jsou zřízeny municipalitou a které potřebují jednoduchý, dobře ovladatelný a ekonomicky dostupný bankovní účet - výhodné svojí všestranností a přesným cílením na konkrétní potřeby klienta, zřízení a vedení běžného účtu Vedení účtu Fondu rozvoje bydlení obce a související služby Komplexní řešení určené obcím pro vedení účtu FRB obce na opravy a modernizaci bytů a současně i pro správu a vedení půjček z FRB, které obce poskytují fyzickým nebo právnickým osobám Bankovní úvěry a obvykle spojené služby pro municipality - portfolio úvěrových produktů pro zajištění financování, které je přizpůsobené komunálním potřebám a finančním tokům - individuální přístup k řešení každého případu a využití všech dostupných podpůrných programů (vč. programů EU) umožní nalézt optimální složení finančních prostředků potřebných pro provozní i investiční financování (obcí, měst, svazků obcí a krajů) - povolené přečerpání účtu pro municipality - účelový úvěr pro klienty komunální sféry - program pro spolufinancování projektů z fondů EU Financování vodohospodářských projektů Česká republika je zavázána v rámci přístupových dohod do EU vybudovat v obcích s více než 2 000 obyvateli čistírny odpadních vod. Města a obce dostávají na realizaci dotační zdroje, přesto budou muset určitou část profinancovat z vlastních zdrojů. Přibližně dvě třetiny potřebných investic by měly být financovány z evropských fondů a 12 % z národních zdrojů. Banky se podílejí na financování těchto projektů obcí a měst. Úvěry poskytují zejména ČSOB, Česká spořitelna a Komerční banka. ________________________________ [1] www.parlament-vlada.eu