PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU PS 2014 / 2015 PERSONÁLNÍ FUNKCE Ladislav Blažek Přehled dílčích funkcí a procesů 1.Plánování lidských zdrojů 2.Získávání, výběr a adaptace zaměstnanců 3.Pracovně-právní agenda 4.Budování kariéry a systémy vzdělávání 5.Hodnocení pracovníků 6.Mzdový a sociální systém PERSONÁLNÍ FUNKCE 1.Plánování lidských zdrojů Strategie rozvoje lidských zdrojů • vize v oblasti lidských zdrojů • hodnoty podniku • poslání podniku vůči zaměstnancům • zaměření činnosti podniku a jeho budoucí vývoj • strategické přednosti a nedostatky podniku • dopad realizace strategie na plánování lidských zdrojů Strategie rozvoje lidských zdrojů Plánování struktury a počtu pracovníků 1.Plánování lidských zdrojů - pokračování Strategie rozvoje lidských zdrojů Ø komplexní - změna podnikové kultury Ø specifické - strategie získávání zaměstnanců - strategie pracovně-právních vztahů - strategie karierního rozvoje 1.Plánování lidských zdrojů - pokračování Plánování struktury a počtu pracovníků • poptávka po práci v podniku • vývoj na vnějším trhu práce • vývoj na vnitřním trhu práce • změny právních předpisů Dlouhodobý plán (5 a více let) – východisko pro rozvoj a vzdělávání Krátkodobý plán (1 rok) – konkrétní akce 2. Získávání, výběr a adaptace zaměstnanců Získávání pracovníků • analýza požadavků na danou pracovní pozici, • stanovení způsobu získání uchazečů (zdroje, metody, harmonogram, náklady) • výběr z řad uchazečů (předběžný výběr na základě materiálů, testování, assessment centre, výběrový rozhovor), • rozhodnutí o výběru. vnější zdroje – vnitřní zdroje 2. Získávání, výběr a adaptace zaměstnanců – pokr. Výběr zaměstnanců První kolo hodnocení - z předložených dokumentů Druhé kolo hodnocení • testy • speciální diagnostické metody • výběrový pohovor 2. Získávání, výběr a adaptace zaměstnanců – pokr. Adaptace zaměstnanců • získání všeobecných informací o podniku, prostřednictvím vstupního rozhovoru a informační příručky • seznámení s důležitými vnitropodnikovými předpisy • bližší seznámení s úkoly, právy a povinnostmi dané pracovní pozice • vzájemné představení nového zaměstnance se členy kolektivu, do kterého vstupuje • seznámení se zvyklostmi, tradicemi a nepsanými normami pracoviště 3. Pracovně – právní agenda Pracovně – právní vztahy Vztahy ke státním a dalším orgánům a institucím Pracovně – právní vztahy • pracovní poměr • vedlejší pracovní poměr • dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr Pracovní smlouva musí obsahovat: ü druh práce, kterou má zaměstnanec vykonávat, ü místo výkonu práce, ü den nástupu do práce. 3. Pracovně – právní agenda - pokračování Vztahy ke státním orgánům a institucím • správa sociálního zabezpečení • zdravotní pojišťovna • úřad práce • finanční úřad 4. Budování kariéry a vzdělávání pracovníků Plánování kariéry Metody vzdělávání Plánování kariéry • identifikace pracovní pozice, pro kterou se perspektivně s pracovníkem počítá, • individuální plán pracovního výkonu, • individuální plán vzdělávání a rozvoje. zaměstnanec - zaměstnavatel 4. Budování kariéry a vzdělávání pracovníků – pokr. Metody vzdělávání Na pracovišti ü instruktáž ü asistování ü rotace ü koučování Mimo pracoviště ü přednáška ü demonstrování ü případové studie ü simulace ü hraní rolí ü assessment centre ü outdoor training 5. Hodnocení pracovníků Účel hodnocení • efektivní způsob rozmísťování pracovníků • kvalifikační růst a rozvoj předpokladů pracovníků • motivace a odměňování pracovníků Proces hodnocení • informování • příprava hodnotitelů • příprava hodnotícího rozhovoru • hodnotící rozhovor • vyhodnocení a využití výsledků systém 360st zpětné vazby 5. Hodnocení pracovníků - pokračování Kritéria • úroveň odborných znalostí, zručností a dovedností • kvantita a kvalita pracovního výkonu • odolnost vůči fyzické zátěži • odolnost vůči neuropsychické zátěži • úroveň pracovní disciplíny a spolehlivosti • úroveň pracovní iniciativy a samostatnosti • odpovědnost a spolehlivost • schopnost přijímat a nést rizika • organizační schopnosti • schopnost koncepčních řešení • schopnost podnikatelského myšlení • zvládání změn, pružnost, adaptabilita • schopnost jednání s lidmi, komunikativnost, kooperativnost • společenské vystupování a vyjadřovací schopnosti • loajalita k zaměstnavateli a identifikace s cíli podniku atd. 6. Mzdový a sociální systém Cíle mzdového systému • získat a stabilizovat kvalifikované pracovníky • stimulovat k výkonu a k žádoucímu pracovnímu chování • udržet objem mzdových prostředků v efektivním poměru k produktivitě práce • prosazovat odůvodněnou diferenciaci mezd uvnitř podniku • zajistit konkurenceschopné relace mezd ve srovnání s konkurenty na trhu práce Dv 321 expatrianti 6. Mzdový a sociální systém - pokračování Mzdová politika stanovuje • na jaké mzdové hladině se má podnik pohybovat • jaké mzdové struktury ovlivní získávání a stabilizaci zaměstnanců • jaká vnitřní diferenciace mezd stimuluje k pracovnímu výkonu • jak velký podíl ve struktuře mzdy má připadat na účast na výsledku • jak velké rozdíly mezi mzdami mohou být určeny na základě rozdílů v pracovním výkonu • jak se mohou zaměstnanci zapojit do tvorby a rozvíjení mzdového systému • jak zaměstnance informovat o mzdové politice a zásadách odměňování Dv 321 6. Mzdový a sociální systém - pokračování Druhy mzdových forem základní • časová mzda • úkolová mzda doplňkové • osobní ohodnocení • prémie • provize • bonus • odměny • podíl na hospodářských výsledcích Dv 334 6. Mzdový a sociální systém - pokračování Zaměstnanecké výhody Široká paleta rozmanitých požitků, služeb, zboží a sociální péče • peněžitá forma • výhody peněžité hodnoty Např. stravování, doprava do zaměstnání, služební vůz, zvýhodněný nákup produktů zaměstnavatele, příspěvky na rekreaci, penzijní připojištění Způsob poskytování • plošně • individuálně Kafetéria systém Dv 338