pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Řízení změn MPH_MAN2 Ondřej Částek text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 2 Obsah §Potřeba změn §Překážky v zavádění změn §Reengineering §PDCA, Kaizen §Získávání podpory pro změnu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Potřeba změn §Změny vnějšího prostředí §Změny vnitřního prostředí § n(= potřeba analýz vnějšího a vnitřního prostředí) 3 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Překážky v zavádění změn nOdpor ke změnám vychází §z nutnosti vynaložit zvýšené úsilí na adaptaci §ze strachu o svou pozici, o pracovní místo §z postoje „když to fungovalo doteď, proč by to nemohlo fungovat dál“ n n„Better the devil you know than the devil you don't know“ 4 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Odpor ke změnám (Kubíčková, Rais) 1.Strach z neznáma 2.Přerušení stereotypů a zvyků 3.Pocit „jsem manipulován“ 4.Nejasný účel změny 5.Strach ze selhání 6.Výhody z provedení změny nevyváží vynaložené úsilí 7.Přílišná spokojenost se současným stavem 8.Navrhovatel změny nemá respekt podřízených 9.Změna znamená větší osobní angažovanost 10.Tradice - setrvačnost 5 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Business process reengineering (BPR) §„zásadní“, „radikální“, „dramatické“, „na zelené louce“ §zaměřuje se na pracovní místo, proces nebo celou firmu §start cca 1990, boom v 90. letech, poté ústup §autoři u zrodu: Hammer, Champy, Davenport § 6 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz BPR: Důvody využití (Thorton, G.) 7 Důvod Procento Snížení nákladů 84 Zvýšení kvality 79 Zvýšení rychlosti (propustnosti) 62 Překonání hrozby konkurence 50 Změna organizační struktury 35 Ostatní 9 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Typické charakteristiky BPR §Top-down §Zelená louka §Redukce činností, pracovních míst, počtu zaměstnanců §Vytváření rengineeringových týmů 8 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Důvody selhání nUvádí se, že možná i více než 50 % reengineeringových projektů končí nezdarem. Důvody bývají: n §Příliš ambiciózní cíle §Nedostatečná angažovanost top managementu §Nedostatečná komunikace zainteresovaným stranám §Nezdar v zapojení středního a nižšího managementu §Příliš dlouhé trvání projektu 9 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kritika BPR §Příliš mechanické uvažování – znovuzavádění „Taylorismu“ §Příliš zaměřeno na redukci počtu zaměstnanců §Ztráta znalostní báze s redukcí středního managementu § 10 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Postupné zlepšování - PDCA 11 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz PDCA podrobněji Plan 1 Definujte příležitost ke zlepšení 1.1 Vyberte proces 1.2 Identifikujte zákazníky a dodavatele procesu 1.3 Identifikujte další zúčastněné osoby 1.4 Zapište průběh procesu 2 Zobrazte stávající proces 2.1 Popište ideální výstup 2.2 Identifikujte neshody 2.3 Zkonstruujte reálné a ideální diagramy vstupů a výstupů 2.4 Najděte klíčové příčiny (spouštěče) činností a procesů 3 Měřte stávající proces 3.1 Pokládejte otázky 3.2 Sbírejte data 3.3 Popište variabilitu na zvolených kontrolních bodech procesu 3.4 Popište vzorce ve variabilitě 4 Naplánujte změnu 4.1 Navrhněte zlepšení 4.2 Shrňte navrhované změny 4.3 Navrhněte osoby zodpovědné za provedení těchto zlepšení 4.4 Navrhněte plán zlepšovacího projektu 12 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz PDCA podrobněji Do 5 Proveďte plán 5.1 Implementujte zlepšovací projekt dle plánu 5.2 Monitorujte provádění projektu Check 6 Ověřte dosažené výsledky 6.1 Verifikujte metody získávání dat o novém procesu 6.2 Studujte dopad provedených změn Act 7 Jednejte na základě zjištění 7.1 Aktualizujte dokumentaci 7.2 Stavte další postup na základě provedených zlepšení: byla-li změna úspěšná, zůstaňte u ní, nebyla-li, zavrhněte ji. Budete další PDCA cyklus stavět na této změně, nebo ne? 13 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Six Sigma, DMAIC nSigma = směrodatná odchylka n nSix sigma = stav, kdy je dosaženo shody ve výrobě na úrovni 3,4 vad na milion příležitostí k vadám (tzv. jednotka DPMO) n nJinými slovy, variabilita procesu v porovnání ke stanoveným požadavkům na proces (resp. kvalitu jeho výstupu) tak nízká, že šest směrodatných odchylek měřené vlastnosti procesu se ještě stále vejde do požadavků na hodnoty této měřené vlastnosti. 14 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Variabilita procesu nPožadavek = 10,0 Skutečný průměr = 9,9933 nHorní limit = 10,1 Směrodatná odchylka = 0,109 nDolní limit = 9,9 Výsledek? n 15 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Normální rozložení a směrodatná odchylka § 16 http://www.intechopen.com/source/html/17405/media/image3.png text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Metodika DMAIC 1.Define 2. 2.Measure 3. 3.Analyze 4. 4.Improve 5. 5.Control 17 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kaizen §Metoda nebo filosofie? §Postupné zlepšování §Původ v Japonsku §Týká se všech zaměstnanců na všech úrovních §Cílem je omezit plýtvání časem nebo materiálem, mimo jiné tedy i omezit neshody ve výrobě § § 18 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kaizen – některé nástroje §Kroužky kvality § §Zastavení výroby při neshodě § §Odměny za implementované návrhy 19 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Výhody kaizenu nZměny prováděné metodou kaizen jsou lépe přijímány proto, že: § §ti, kdo jsou změnou zasaženi, ji do značné míry iniciovali (down-top) §změny jsou malé, tudíž nezpůsobují takový stres §změny jsou neustálé (údajně se na to lidský mozek přizpůsobí) 20 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Nevýhody kaizenu nNevýhody lze spatřovat při implementaci tohoto systému, pokud pro něj není v organizaci vhodná organizační kultura. Odlišná situace v: n 1.Japonsku 2.USA 3.ČR 21 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Porovnání nPorovnání metod postupného zlepšování a radikálních změn (Řepa, V.) 22 ZlepseniVsInovace text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Získávání podpory pro změnu §Analýza dopadů, postojů, podpory (stakeholderská analýza) § §Komunikace § §Zapojení dotčených skupin (kaizen) 23 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Metody získání podpory pro změnu (Kubíčková, Rais) 24 konzultace komunikace vyjednávání participace aktivní zapojení informovanost text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Literatura nŘEPA, Václav. Podnikové procesy: procesní řízení a modelování. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 281 s. ISBN 9788024722528. nTHORNTON, Grant. Motivations to Reengineer. NCMS Focus, September, 1994. nDuBRIN, Andrew. Essentials of Management. 8th edition, 2009, Cengage Learning. 630 s. nHAMMER, M., CHAMPY, J. A. Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution, Harper Business Books, New York, 1993. ISBN 0-06-662112-7. nKUBÍČKOVÁ, L., RAIS, K. Řízení změn ve firmách a jiných organizacích. Grada, Praha, 2012, 136 s. 25