Vítejte na hodině Marketingu Značka a Branding Značka a její role o= soubor asociací či pocitů, které lidé přiřazují k určitému výrobku, službě či organizaci (Adamson, 2011, str. 5) o o oJakou roli hraje pro zákazníka/spotřebitele? o o oJakou roli hraje pro firmu, která ji vlastní? Značka a její role o= soubor asociací či pocitů, které lidé přiřazují k určitému výrobku, službě či organizaci (Adamson, 2011, str. 5) o oJakou roli hraje pro zákazníka/spotřebitele? o o zrychlení a zjednodušení nákupního procesu o garance „kvality“ (určitých vlastností) o u některých také symbol statusu o oJakou roli hraje pro firmu, která ji vlastní? Značka a její role o= soubor asociací či pocitů, které lidé přiřazují k určitému výrobku, službě či organizaci (Adamson, 2011, str. 5) o oJakou roli hraje pro zákazníka/spotřebitele? o zrychlení a zjednodušení nákupního procesu o garance „kvality“ (určitých vlastností) o u některých také symbol statusu o oJakou roli hraje pro firmu, která ji vlastní? o o prostředek identifikace ke zjednodušení obchodování či vyhledávání firmy, jejich výrobků a služeb o prostředek pro odlišení se od konkurence o prostředek legální ochrany jedinečných vlastností o někdy také možnost menší zranitelnost, vyšší marže, vyšší efektivita kampaní, větší podpora maloobchodníků Vize a mise oVize = obraz toho, jak bude firma (značka) vypadat od teď za 5-10 let. o oMise (poslání) = způsob, jak dosáhnout vize. Identifikuje cílovou skupinu a hodnotu, kterou pro ni svou existencí vytváří. o oVision Statement Mission Statement o oDo roku 2017 chceme být československou jedničkou v gastru a impulsu, udržet postavení v retailu a nabídneme naše nápoje ve zdravější podobě. Stejně jako dosud budeme naše produkty vyrábět s co největší péčí a láskou. o oMy jsme Kofola. S nadšením usilujeme o to, co je v životě opravdu důležité: milovat, žít zdravě a stále hledat nové cesty. o oPomáhat lidem šetřit peníze, aby mohli žít lépe - Walmart Idea značky a branding oIdea = jednoduchý, odlišitelný a relevantní význam značky. Vyjadřuje příslib značky cílové skupině. o oBranding = proces vytváření a řízení signálů o oSignál značky = cokoliv, co vytváří chtěné asociace se značkou o Příklady hbo%20cz%20-%2019e CountryTimeLemonade mM-aK3VouQDqWo8XSWLWz1w Příklad: Dove oVize: Představte si svět, kde je krása zdrojem důvěry a ne úzkosti. o oMise: Naším posláním je nejen přinášet kvalitní produkty pro dokonalou péči o tělo a vlasy, ale také pomoci všem ženám uvědomit si jejich potenciál krásy. Chceme, aby se každá žena cítila každý den krásnější. ANd9GcTTK_hSWNsCERhztgO7XDXbiMup_6ZdbGfDlztfwFIrnA_5Kauk dove3-500x579 ANd9GcSfEl7IXTWT-HQvzfIKIK5FO_tsdLeUX4JapKFfAmVLZl3AggXP Dove http://www.dove.cz/cs/Tipy-a-rady/Videa/default.aspx http://www.dove.cz/cs/Tipy-a-rady/Clanky-rady/real-beauty-sketches.aspx Název značky 1. oStrategická kritéria (Adamson, 2011, str. 151) : o Zachycuje název ideu značky smysluplným způsobem? oApple o o Je vhodný a přitažlivý pro všechny cílové skupiny? o Souvisí název s obchodní činností firmy? o Je co možná nejstručnější? o Dá se lehce zapamatovat? o o o o Může název v budoucnosti nějak omezovat? Bude moci růst se značkou i do jiných kategorií, oslovovat i další skupiny zákazníků? fcuk Název značky 2. oJazyková kritéria (Adamson, 2011, str. 151-2): oNepodobá se již existující ochranné známce? oMá vhodný význam ve všech hlavních jazycích? Je firma ochotna podstoupit riziko, že ho nebude moci používat globálně? o Vyslovuje se lehko? o oPrávní kritéria (Adamson, 2011, str. 152): oMůže firma název použít bez porušení vlastnických práv jiné ochranné známky? oMůže ho vlastnit a chránit jako ochrannou známku? oJe dostupná doména s tímto názvem? Lze ji použít a chránit ve všech relevantních krajinách? ku-xlarge Chinese_Coca_Cola amazon-logo post_image_241212_Apple Z hlediska tvarové struktury – značka typografická Z hlediska tvarové struktury – značka obrazová Design manuál (manuál vizuálního stylu, Identity Guidelines) – viz např. http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCkQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.lo goair.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F01%2Flogo_guidelines.pdf&ei=wdQqVLeoF8OHPKyGgPgN&usg=AFQj CNF4TE0lkJo_mjh-pVJPWGkW4FmDIw&bvm=bv.76477589,d.bGQ http://breezycreativedesign.com/2010/05/04/citi-logo-by-paula-scher/ citi logo process bank travelers http://www.famouslogos.net/citibank-logo Citi-logo-implementation Z hlediska tvarové struktury – značka kombinovaná Architektura značky oVizuální identita: o monolitická o unikátní o sdílená Domů leasing-cs Strategy%202%20en ANd9GcQFxAErTkM-bZ-NM5X9Y7OeV7B80sI05YKfUEXkCJDokE5QZPVuyRvZOMmXUg modifikátor Extenze značky – problém s rozředěním podznačky deskriptor Co-branding oSpojení produktů o o oSpolupráce při umístění na trhu oCenová podpora oSpolečná propagace Co-branding+philadelphia+milka Nike+Apple shell_kampan