Funkce organizace nFormulace funkcí organizace nSlužby a jejich specifika nVýroba a její obsah nOdbyt a jeho obsah nInvestice a financování nVztah výroby, odbytu, investování a financování Formulace funkcí organizace nFunkce organizace nPrimární -Výroba, prodej, zásobování (nákup, doprava, skladování) nPodpůrné -Personální, investiční, finanční, správa n Primární funkce organizace Primární funkce organizace Organizační oddělení Výroba Ubytovací úsek -lůžková část (vlastní ubytování) Stravovací úsek -stravovací služby (výroba) Prodej Obchodní úsek -oddělení prodeje -marketingové oddělení Stravovací úsek -stravovací služby (odbyt) Ubytovací úsek -příjem hostů (recepce) Zásobování Obchodní úsek -oddělení nákupu surovin, materiálu a zboží -oddělení skladového hospodářství Podpůrné funkce organizace Podpůrné funkce organizace Organizační oddělení Personální Ekonomický úsek -personální oddělení Investiční Ekonomický úsek -rozpočtové oddělení Finanční Ekonomický úsek -rozpočtové oddělení Správa Ekonomický úsek -oddělení účtárny Technický úsek -oddělení informatiky Štábní útvary v rámci jednotlivých úseků a GŘ Služby a jejich specifika nSlužbu je jakákoli aktivita nebo výhoda, kterou může jedna strana nnabídnout druhé a která je v zásadě nehmotná a nepřináší vlastnictví. n nLze vymezit pět hlavních charakteristik služeb: nNehmotnost - nelze je vystavit, nelze si je prohlédnout, ochutnat nebo se jich dotknout. Díky tomu při nákupu služeb panuje velká nejistota na straně zákazníků, kteří pak hledají určité signály kvality nNeoddělitelnost - nelze je oddělit od jejich poskytovatelů, ať už se jedná o lidi nebo stroje. Díky tomu, že je při produkci služby přítomen zákazník, vzniká interakce mezi zákazníkem a poskytovatelem služby. Služby je zároveň poskytována a spotřebována, tzn. že ji nelze skladovat. nProměnlivost - kvalita služeb závisí na tom, kdy, kde, jak a kým jsou poskytovány. Díky tomu lze obtížně řídit kvalitu služeb, která vždy závisí na chování zaměstnanců. nPomíjivost - nelze je uskladnit pro pozdější prodej nebo použití. To může organizaci přinést velké problémy v okamžiku, kdy poptávka po službách není stálá, ale kolísá. nAbsence vlastnictví - nelze ji vlastnit, resp. nelze k ní získat osobní přístup po neomezenou dobu. Díky tomu musí poskytovatelé služeb posilovat identitu značky a spřízněnost se zákazníkem. Pojem výroba n 1.Veškeré funkce organizace nkaždá kombinace výrobních faktorů 2.Výkony organizace nzahrnuje základní funkce organizace bez funkce odbyt 3.Zhotovení ntovární výroba, vyrábění vedení výzkum a vývoj materiál a služby pracovní síly investice informace výrobky sortiment odbyt výroba zásobo- vání financování kapitál odbytový trh výrobní proces nákupní trh kapitálový trh Postavení výroby v rámci ostatních funkcí organizace Pojem odbyt a jeho obsah nFungování trhu = neustále se opakující proces tvorby a zhodnocování výkonů. nTvorba výkonů = pořízení výrobních faktorů a jejich zpracování do podoby výrobků a služeb. nZhodnocování výkonů = vyhledávání odběratelů a fyzická distribuce výrobků. nHodnotový koloběh: npeníze à výrobní faktory à výrobky à peníze Odbytová funkce organizace nTržní hospodářství – organizace (podnik) se svobodně rozhoduje a plánuje: nco, nv jakém množství, nza jakou cenu na komu prodá. Odbytová funkce organizace 1)Plánování odbytu se orientuje na cíle oragnizace. 2)Plánovité jednání předpokládá podrobnou znalost o odbytovém trhu, tj. o zákaznících, jejich přáních a o konkurentech s jejich nabídkou. 3)Postavení organizace na trhu není trvalé, organizace musí trhy získávat a obhajovat. K tomu využívá nástroje odbytové politiky: nvýrobková politika, ncenová politika, nkomunikační politika, ndistribuční politika. Nauka o podniku II Nástroje odbytové politiky Nástroje odbytové politiky Cíle odbytové politiky nChování organizace je ovlivněno orientací na cíle organizace. n nCílem plánování odbytu je: nstanovení nabízeného sortimentu nprognóza výše prodeje nprognóza vývoje ceny n nPři formulaci systému cílů vychází organizace z: nvlastních představ a přání, nvlastních možností a npodmínek okolí. Pojmy investice a financování nfinancování = opatřování kapitálu, vyjádřeno v pasivech rozvahy ninvestice = použití finančních prostředků k obstarání hmotného majetku, nehmotných aktiv a finančního majetku n nFinancování: nv užším slova smyslu (obstarání kapitálu) nv širším slova smyslu (+ opatření v kapit. oblasti nezbytná pro realizaci podnik. činnosti) nv nejširším slova smyslu (+ zajištění mimořádných opatření) Druhy financování nKapitálové transformace: npřeměna cizího ve vlastní kapitál npřeměna vlastního v cizí kapitál npřeměna jednoho druhu cizího kapitálu v jiný druh npřeměna jednoho druhu vlastního kapitálu v jiný druh n nPro systematizaci druhů financování lze použít kritérií: 1.původ kapitálu (vnější-vnitřní) 2.právní postavení původce kapitálu (vlastní-cizí) 3.vliv na majetkovou a kapitálovou strukturu 4.dispoziční lhůta (neomezený, dlouho-, krátko-dobý) 5.příčina financování (založení podniku, zvýšení kapitálu, fúze, změna právní formy, sanace) Nauka o podniku II Členění podle původu kapitálu Financování VNĚJŠÍ VNITŘNÍ Přírůstek majetku Přírůstek majetku Přírůstek struktury majetku Financová-ní z úvěru Financová-ní z vkladů a podílů Financová-ní ze zisku (samofi- nancování) Financová-ní z dlouho- dobých rezerv Financová-ní reinvestič- ních tržeb Financová-ní netto- investic z tržeb Nauka o podniku II Členění podle právního postavení vkladatele Financování z vlastních zdrojů z cizích zdrojů kapitálové vklady a podíly zisk (samofi- nancování) změny ve struktuře majetku úvěry dlouho-dobé rezervy vnější financování vnitřní financování Nauka o podniku II Členění podle vlivu na majetkovou a kapitálovou oblast získání a užití kapitálu zvýšení bilančního součtu snížení bilančního součtu změna v aktivech (vnitřní financování) změna v pasivech (přefinancování) vnější finan-cování vnitřní finan-cování kapitá-lové vklady, podíly a financo-vání z vnějších zdrojů samo-finan-cování splácení vlastního a cizího kapitálu výplaty rozděle-ní zisku ztráta finan-cování z vnějších rezerv reinves-tice netto investice VK à VK CK à VK VK à CK CK à CK Nauka o podniku II Druhy investic Investice Finanční investice Věcné investice Nehmotné investice Pozemky Podíly Pohledávky Budovy Stavby Stroje Zásoby Nakupo-vané služby Věda, výzkum a vývoj Reklama Vzdělání Sociální služby Nauka o podniku II Členění investic z hlediska jejich hodnoty v jednom období Bruttoinvestice Racionalizační investice Obnovovací investice (reinvestice) Nettoinvestice (založení organizace, rozšiřování) Vztah výroby k odbytu, investování a financování n nTři oblasti procesů v organizaci: nvýroba, nodbyt, nfinancování a investování.