12. Finanční plánování I – metody a modely 12.1 Techniky finančního plánování 12.1.1 Intuitivní metoda Její metodický základ tvoří: a) zkušenosti z minulosti b) subjektivní úvahy plánovače a c) kvalifikace plánovače jako experta. Typická je velmi rychlá konvergence pokusů k použitelnému řešení (podobě finančního plánu). 12.1.2 Metoda procentního podílu na tržbách Tato metoda vychází z předpokladu fixního poměru mezi položkami aktiv a pasiv a celkovým objemem tržeb. Při této filosofii je třeba rozlišovat, u kterých položek je možné tuto vazbu předpokládat a kde je nemožná či nesmyslná. I s ohledem na tuto výhradu lze u této metody očekávat vyšší nárust aktiv proti nárustu pasiv. Následným krokem finančního plánu je pak rozhodnutí o volbě dodatečných zdrojů takto postaveného plánu. 12.1.3 Regresní metoda Regresní metoda opouští v delším časovém horizontu obtížně udržitelný předpoklad konstantního vztahu mezi tržbami a dalšími veličinami. Tento předpoklad je nahrazen statisticky zjištěnými skutečnými (i když proměnnými) vazbami mezi tržbami a dalšími ukazateli finančního plánu. Relevantnost předpokládaných vazeb je přirozeně třeba ověřovat a testovat. 12.2 Příklady centrálních plánovacích institucí i) Státní plánovací komise Praha (State Planing Committie), „equivalent“ of the - Production Requirements Plan (USA, 1941)/ - Controled Materials Plan (USA, 1942) „Plans are for nothing, but planing is excelent tool.“ ………………………………. ii) Cenový úřad Praha (Price Office) 12.3 Modely finančního plánování Modely finančního plánování jsou ve většině případů vybudovány jako modely simulační. Těží z obecných výhod počítačového modelu, k nimž patří především: a) rychlost počítačového zpracování finančního plánu, dovolující v prakticky reálném čase zpracovat statisticky významné množství variant b) parametrizaci počítačového modelu finančního plánu c) ovládání výstupů modelu pomocí realisticky odhadnutých či zvolených hodnot jeho parametrů.