Environmentální ekonomie Ekologická politika Vilém Pařil Politika } }Ekologická }Environmentální }Životního prostředí Základní cíle nástrojů ekologické politiky }Dosažení zlepšení stavu ŽP }Programové nástroje }Administrativní nástroje }Legislativní nástroje }Snížení nákladů ekonomických aktérů }Ekonomické nástroje }Vyhnutí se negativním a tvorba pozitivních dopadů na další oblasti }Řešení ekologických havárií }Řešení přírodních jevů způsobených změnou klimatu (či dalších přírodních podmínek) } }Společnost – sociální aspekty }Ekonomika (domácnosti – úspory, firmy – příležitosti; např. Green Deal) Podmínky uplatňování ekologické politiky }Kontinuální podněty }Spolehlivost }Adaptabilita na měnící se podmínky }Zamezení informačního přehlcení } Institucionální zabezpečení ochrany ŽP }Institucionálně organizační nástroje }Legislativní nástroje }Programové a strategické nástroje }Administrativní nástroje }Ekonomické nástroje }Přímé (podpůrné programy) }Nepřímé (daňový systém) } Alternativní členění nástrojů ekologické politiky }Decentralizované }„Morální domluva“ }Vlastnická práva }Zákazy, příkazy }„poruč a kontroluj“ (command and control) }Přímá regulace }Prostředí }Odpadní vody }Technologické standardy }Tržně založené }Daně }Povolenky }Subvence } „Morální domluva“ }Financování propagačních kampaní }Požadavky na značení produktů }Dobrovolné dohody zdrojů emisí }Podpora VaV pro alternativní technologie }Financování základního výzkumu } Úrovně ekologické politiky }Mezinárodní }Globální }Evropská }EU }Národní }Regionální (Krajská) }Municipální Globální úroveň }Konference OSN }1972 Stockholm }Konference OSN o lidském prostředí }1982 – NE }1985 – Vídeňská úmluva o ochraně ozónové vrstvy ¨1987 – Montrealský protokol }1987 Komise pro ŽP a rozvoj při OSN Tokijská deklarace – zpráva „Our common future“ }1988 – IPCC (WMO, UNEP) }1992 Rio de Janeiro }Konference OSN o rozvoji a životním prostředí }1994 – Paříž - Úmluva OSN o boji proti desertifikaci }Konference OSN o změnách klimatu (od r. 1997) }Bonn, Kyoto (1997), Buenos Aires, Hague, Nairobi, Vídeň, Accra (Ghana), Kodaň, Kankún (Mexiko), Durban (Jihoafrická Republika), }2012 Doha (Katar) – prodloužení Kyoto – do 2020 snížení o 18% }2013 Varšava }2002 Johannesburg }Světový summit o trvale udržitelném rozvoji }2012 Rio +20 }Konference OSN o trvale udržitelném rozvoji Konference OSN o lidském prostředí }1972 Stockholm }akutní nebezpečí lokalit }produkce nebezpečných odpadů plynných (emise), tekutých (odpadní vody) nebo tuhých (toxické, radioaktivní a jiné odpady) }planetární systémy }hydrologický cyklus, stratosférická ozónová vrstva a klimatický systém atmosféry a oceánu }nadměrné a příliš rychlé čerpání a užívání zdrojů }obnovitelných (živé organismy, voda, půda) }i neobnovitelných (nerostné suroviny) }redukce biologického bohatství planety }genetické základny jednotlivých druhů rostlin a živočichů, počtu druhů i rozmanitosti ekosystémů }UNEP United Nations Environment Programme (Nairobi) } } Konference OSN o rozvoji a životním prostředí }1992 Rio de Janeiro } }Úmluvy }Úmluva o biologické rozmanitosti (Convention on Biological Diversity - CBD) }Dokumenty }Deklarace z Rio de Janeira o životním prostředí a rozvoji }Agenda 21 }Zásady obhospodařování lesů } }New York }Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (Framework Convention on Climate Change - CCC) } Světový summit o trvale udržitelném rozvoji }2002 Johannesburg }Johannesburská deklarace o udržitelném rozvoji ¨http://www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/MZPMSFHXLDSX/$FILE/johannesburg_deklarace_cesky.pdf }Implementační plán } Globální úroveň – OSN }1972 Program OSN pro životní prostředí - UNEP }1985 Vídeňská úmluva o ochraně ozonové vrstvy }1987 Montrealský protokol o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu (prováděcí předpis Vídeňské úmluvy) – freony - chlor-fluor uhlovodíkové plyny }1987 Tokijská deklarace – zpráva „Our common future“ }1992 }Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (CCC) }Úmluva o biologické rozmanitosti (CBD) }Deklarace z Rio de Janeira o životním prostředí a rozvoji }Agenda 21 }1994 Úmluva OSN o boji proti desertifikaci (CCD) }1997 Kjótský protokol }2012 Doha (Katar) – prodloužení Kyoto – do 2020 snížení o 18% }2002 Johannesburská deklarace o udržitelném rozvoji Tokijská deklarace }Zásady }oživit hospodářský růst }změnit kvalitu růstu }uchovávat a obohacovat bázi přírodních zdrojů }zajistit udržitelnou úroveň populace }nově orientovat techniku a odstraňovat rizika }při rozhodování integrovat ekologické a ekonomické aspekty }reformovat mezinárodní hospodářské vztahy }posílit mezinárodní spolupráci } Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (CCC) }Cíl }dosáhnout stabilizace koncentrací skleníkových plynů v atmosféře na úrovni }která by umožnila předejít nebezpečným důsledkům vzájemného působení lidstva a klimatického systému } }specifické potřeby a zvláštní podmínky smluvních stran }opatření k předvídání, prevenci či minimalizaci příčin vedoucích ke změně klimatu rozvojových zemí } Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (CCC) }Závazky }Zveřejňování národních inventur antropogenních emisí }Formulovat regionální opatření ke zmírnění změny klimatu }Transformace technologií – doprava, průmysl, zemědělství, lesnictví, odpadní hospodářství }Udržitelné hospodaření rezervoárů (lesy, oceány) }Spolupráce }Implementace do sociální, hosp. a envi politiky }Podpora výzkumu }Podpora environmentálního vzdělávání } Kjótský protokol }Cíl: }snížit emise skleníkových plynů o 5,2% proti roku 1990 }Ekvivalent CO2 } }průmyslové země }ČR o 8 % }ES o 8 % jako celek } }2012 Doha (Katar) ¨prodloužení Kyoto ¨do 2020 snížení emisí o 18% proti roku 1990 } Úmluva o biologické rozmanitosti (CBD) }ochrana biodiverzity }trvale udržitelný způsob využívání jejích složek }spravedlivé a rovnocenné rozdělení přínosů plynoucích z využívání genetických zdrojů }včetně odpovídajícího přístupu ke genetickým zdrojům }odpovídajícího předávání příslušných technologií při zohlednění všech práv na tyto zdroje a technologie }včetně odpovídajících způsobů financování } Úmluva OSN o boji proti desertifikaci (CCD) }„desertifikace“ }degradace půdy v suchých, polosuchých a suchých subhumidních oblastech, a to v důsledku různých faktorů, včetně proměnlivosti klimatu a lidských činností } }Prevence degradace půdy (hospodaření v krajině, vodní hospodářství, lesní hospodářství atd.) }Opětovné zúrodnění }Rekultivace desertifikované půdy } }Rozvojové země }Politiky, regulativní nástroje, ekonomické priority }Vyspělé země }Technologie, finanční fondy } }Regionální prováděcí přílohy }Afrika, Asie, Latinská Amerika a Karibská oblast, Středozemí, Střední a východní Evropa }Subregionální akční programy – Afrika (střední, východní, severní, jižní, západní) }Společné akční programy }Národní akční programy IPCC }Intergovernmental Panel on Climate Change }Assessment Reports }AR5 } } Evropská úroveň - Rada Evropy }Evropská úmluva o krajině }Výbor ministrů Rady Evropy 2000 }podpořit ochranu, správu a plánování krajiny a organizovat evropskou spolupráci v této oblasti }Krajina jako základní složka životního prostředí }Bernská úmluva }Úmluva o ochraně evropských planě rostoucích rostlin, volně žijících živočichů a přírodních stanovišť }1982 }Cíl: ¨chránit planě rostoucí rostliny a volně žijící živočichy a jejich přírodní stanoviště, a to zejména druhy a stanoviště, jejichž ochrana vyžaduje spolupráci několika států, a takovou spolupráci podporovat } Úroveň EU }1980 }Evropský soudní dvůr potvrdil možnost přijímat evropské závazné normy o ochraně životního prostředí v rámci regulace vnitřního trhu }1981 }v rámci Evropské komise zřízeno samostatné generální ředitelství pro životní prostředí }1984 }vznik zvláštního fondu pro ochranu životního prostředí na evropské úrovni }1987 }Jednotný evropský akt vytváří zvláštní politiku ochrany životního prostředí }1993 }Maastrichtská smlouva zavádí princip ohleduplnosti vůči životnímu prostředí při přijímání a provádění všech politik ES }1990 }EEA European Environmental Agency (Eionet) }1994 }vznik Kohezního fondu neboli Fondu soudržnosti, který mj. financuje projekty na ochranu životního prostředí a poskytuje pomoc zemím, jejichž HDP na obyvatele je nižší než 90 % průměru EU. }2001 }platí VI. akční plán pro životní prostředí (2001–2010) } Úroveň EU }EAP (Environment Action Programme) }Dosud 6 }6th EAP - Akční program na období 2002 – 2012 }7th EAP – do roku 2020 }European Climate Change Programme }Evropský program pro změnu klimatu }2000 ECCP }2005 ECCP II }Green Papers - Zelené knihy – Rámec 2030 (Roadmap 2050) }White Papers - Bílé knihy } Akční program na období 2002 – 2012 (6 th EAP) }Hodnocení }Příroda a biologická rozmanitost }Životní prostředí a lidské zdraví }Přírodní zdroje a odpady }Změna klimatu }Mezinárodní otázky } EAP Příroda a biologická rozmanitost }Síť chráněných oblastí Natura 2000 }17 % území EU }strategie ochrany a zachování mořského prostředí }iniciativa TEEB (The Economics of Ecosystems and Biodiversity – Ekonomika ekosystémů a biologické rozmanitosti) }program SEBI 2010 (Streamlining European 2010 Biodiversity Indicators – Zefektivnění evropských ukazatelů biologické rozmanitosti pro rok 2010 } }Zastavení poklesu biodiversity – NE }17 % typů stanovišť a druhů je v příznivém stavu z hlediska ochrany } TEEB }Lesy (ekosystémové služby na jeden hektar lesa) }Potrava, palivo, vlákniny - 13 170 Kč (x v ČR 983 x 5) }Klima – 16 752 Kč }Vodní hospodářství - 477 Kč }Podzemní vody - 706 273 Kč }Opylení - 1 172 Kč }Existenční hodnota – 371 Kč }Celkem 738 215 Kč/ha (2 651 tis. ha; 33,6 % rozlohy) }Šišák 100 až 335 tis. Kč }Seják 10 184 Kč } EAP Životní prostředí a lidské zdraví }75 % populace EU žije v městských oblastech } }40 % obyvatel EU žije v městských oblastech, kde hladina hluku v noci překračuje hodnoty doporučené WHO } }Evropané tráví přibližně 90 % svého času uvnitř budov (vnitřní ovzduší) } EAP Přírodní zdroje a odpady }70 až 80 % dopadu spotřeby v EU na životní prostředí představují potraviny a nápoje, soukromá doprava a bydlení }80 % všech dopadů na životní prostředí spojených s výrobky je určeno během fáze návrhu výrobku }à ekodesign } EAP Změna klimatu }závazné kvantifikovatelné cíle budou překročeny }cíl Kjótského protokolu snížit do roku 2012 emise o 8 % }zvyšování emisí skleníkových plynů v odvětví dopravy }emise fluorovaných uhlovodíků se v letech 1990 až 2008, ale nejsou regulovány na mezinárodní úrovni } European Climate Change Programme }2. Evropský program pro změnu klimatu }2005 } }Východiska jako CCC }EU vůdčí postavení při prosazování CCC } }Program }http://ec.europa.eu/clima/policies/eccp/second/index_en.htm } }Změna klimatu }http://europa.eu/legislation_summaries/environment/tackling_climate_change/index_cs.htm } Historie ekologické politiky v ČR }od 50. let 20. stol. se objevují právní předpisy zabývající se jednotlivými složkami životního prostředí }zákony týkající se nerostného bohatství, ochrany přírody }účinnost těchto zákonů nedostatečná }V 60. letech vznikla právní úprava ochrany ovzduší }V 70. letech byl přijat }vodní zákon }zákon o lesích }zákon o zemědělském půdním fondu a stavebním řádu } Historie ekologické politiky v ČR }Federální výbor pro životní prostředí }1990 }Modrá kniha – stav životního prostředí v ČR }Východiska }Vysoký stupeň devastace životního prostředí }Odpovědnost státu za kvalitu ŽP }Význam samosprávy na úseku péče o ŽP }Mezinárodní spolupráce } Historie ekologické politiky v ČR }Zpráva o stavu životního prostředí }Od roku 1990 }Program ozdravení ŽP České republiky - Duhový program }1991 }Statní politika ŽP }1995 }Zatím nezakotven princip trvale udržitelného rozvoje }Cíl: kvalita ŽP v ČR v roce 2005 – úroveň EU } Historie ekologické politiky v ČR } množství finančních prostředků vynakládaných na ochranu ŽP }ve druhé polovině 90. let to bylo mezi 2,5 – 3% HDP }2. Statní politika ŽP }2001 }3. Statní politika ŽP }2004 – 2010 } }SPŽP 2012 - 2020 }