P3 Finanční analýza aplikovaná vědní disciplína. Kapitoly „zeleného“ vydání: 4, 5 a 6 (část) a doplňky 3.1 Cíle, úloha a metody FA (kap. 4) •Cíl přednášky: •presentovat a)filosofii finanční analýzy a b)přehled rozhodujících metodických principů a přístupů. • •Zde uvažujeme finanční analýzu především jako nástroj, který nám dovolí •►z běžně dostupných informací (účetní evidence • podniku atd.) •►získat informaci další, jinak (laikům) • nedostupnou. • 3.1 Cíle, úloha a metody FA (kap. 4) •3.1.1 Cíle a úloha FA •obecný cíl (obvykle): • posouzení finančního zdraví podniku (průnik rentability a likvidity) • finanční zdraví = rentabilita + likvidita. • •systémově neudržitelné, proto alternativní či doplňující cíle: • 1) identifikace silných a slabých stránek podniku, • 2) rozbor finanční situace podniku i odvětví resp. státu • 3) identifikace finanční tísně podniku = takové problémy • s likviditou, které lze řešit pouze výraznými změnami: • a) v činnostech podniku a nebo • b) ve způsobu financování podniku. • 3.1 Cíle, úloha a metody FA (kap. 4) •Potom úlohou FA je: •i) obnovit, případě i zlepšit výkonnost • podniku (analogie s lékařskou péčí není • úplně dokonalá) a nově především, • •ii) maximalizovat informační výtěžnost • dostupných datových základen a • generovat data jinak nedostupná a konečně, • iii) fungovat jako diagnostická komponenta • finančního řízení. • 3.2 Uživatelé a informační zdroje FA (kap. 4) •3.2.1 Uživatelé finanční analýzy •Obvykle se uvádí prakticky neohraničenou množina. • •Ve snaze vyhnout se trivialitám uvádíme zde pouze dva uživatele: • a) vlastní podnik – uživatel zdánlivě samozřejmý, v podnikatelské • praxi kupodivu nikoliv, • b) konkurence daného podniku – ve významném procentu případů • vědí konkurující podniky více o svých konkurentech než • o vlastním podniku (viz Mistr Sun). • •S jistou dávkou básnické licence je možné prohlásit, že výstupy FA mohou být zajímavé prakticky pro kohokoliv. Výstupy z FA (tj. informaci navíc) může efektivně využít každá zájmová skupina, která ► o to má zájem a • ► má pro to kvalifikaci. • 3.2 Uživatelé a informační zdroje FA (kap. 4) •3.2.2 Informační zdroje finanční analýzy •Rovněž vyčerpávajícím způsobem jen obtížně popsatelnou množinu. •► Základní okruhy: • a) finanční účetnictví, • b) naturální ukazatele, • c) vstupy z fundamentální analýzy, • d) údaje z finančního trhu nebo z kapitálového trhu. •Cenné jsou i informace jinak považované za jen omezeně využitelné, např. •► fámy, pomluvy atd., fakticky tedy •► jakákoliv informace. •Standardní/základní informační zdroj: •a) Účetní výkazy, v podobě: • ● výkazů finančního účetnictví (standardizováno), • ● výkazů vnitropodnikového účetnictví (bez jednotné metodické úpravy) •b) Výroční zpráva • ● s minimálním informačním obsah definovaným Zákonem o účetnictví • 3.3 Metodické principy FA (kap. 4) •3.3.1 Etapy a postupy finanční analýzy •Procesy FA by měly zahrnovat všechny tři jeho funkce (financování, investování, dividendová politika) – viz Schéma FM. •To platí pro etapy FA (teoretický přístup) i pro postupy (praxe FA ). • •Etapy finanční analýzy •a) zjištění základních charakteristik (standardizovaných), •b) určení odchylek od standardů, •c) případná podrobnější analýza ve vybraných oblastech, d)identifikace příčin nežádoucího stavu. • •Problémy: •►absenci postavení analyzovaného podniku (v úvodu), stejně jako •►absence syntetické (návrhové) části (v závěru prací). • 3.3 Metodické principy FA (kap. 4) •Postupy finanční analýzy (prakticky využitelné) • •1. Definice prostředí FA a její datové základny • výběr srovnatelných firem, sběr dat, ověření použitelnosti dat. •2. Volba metod FA a jejich aplikace • výběr metody, zpracování ukazatelů, definice postavení firmy. •3. Identifikace modelu dynamiky • blízké teorii automatického řízení, obtížné, omezeně využívané. •4. Analýza vztahu mezi ukazateli (odchylky, korelace…) • „náhrada“ metodik dle bodu 3, prakticky dostatečné ??? •5. Syntetická část FA • návrhy (ve variantách), odhady rizikových variant, • Částí teorie donedávna prakticky standardně opomíjené – • chápáno tedy jako nepovinné ?!!! • 3.3 Metodické principy FA (kap. 4) •3.3.2 Přehled metod finanční analýzy • •1. Průřezové metody (kapitola 5) a) FA tech. a fundamentální • b) horizontální a vertikální •2. Elementární metody (kapitola 6) a) poměrová analýza • b) soustavy ukazatelů • c) analýza absolutních ukazatelů • •3. Vyšší metody (kapitola 7) b) bankrotní/bonitní modely • c) mat.-stat. a nestatistické metody • •4. Rizikovost podnikového portfolia (kapitola 8) • •5. Rating a Scoring (kapitola 9) • 3.3.2 Přehled metod finanční analýzy 1. Průřezové metody (kapitola 5) a) FA tech. a fundamentální b) horizontální a vertikální 2. Elementární metody (kapitola 6) a) poměrová analýza b) soustavy ukazatelů 3. Vyšší metody (kapitola 7) a) analýza absolutních ukazatelů b) bankrotní/bonitní modely c) mat.-stat. a nestatistické metody 4. Rizikovost podnikového portfolia (kapitola 8) 5. Rating a Scoring (kapitola 9) 3.3 Metodické principy FA (kap. 4 a 6) •3.3.3 Skupiny poměr. ukazatelů (poměrová analýza - kap.6) •Obvykle je definováno pět základních skupin ukazatelů: •1. Rentabilita, •2. Aktivita – vázanost kapitálu, •3. Likvidita – platební schopnost, •4. Zadluženost – struktura finančních zdrojů, 5.Finanční trh. • • Alternativně se objevují i systémy koncipované odlišně • (čtyřokruhové i jiné). • • Ukazatele uvnitř skupin nejsou nijak speciálně označovány (což • respektujeme i my). 3.3 Metodické principy FA (kap. 4 a 6) •3.3.4 Soustavy ukazatelů (finančních - kap.6.2) •Podle architektury - preferovány hierarchické systémy (typicky pyramidové). • •a) Volně řazené (nejpružnější) •Hierarchické vztahy mohou být sice deklarovány, fakticky bez hierarchie neexistuje. Výjimkou jsou neformální vztahy, dané kupříkladu významem ukazatele. • •b) Skupinově řazené (nejčastější) •Hierarchie vyjádřena příslušností ke skupině ukazatelů (např. zahraniční obchod). I zde existují neformální hierarchické vztahy v rámci skupin i mezi skupinami. • •c) Pyramidové soustavy (nejlepší) •Jediné skutečně hierarchické soustavy. •Vazby jsou vyjádřeny matematickými operátory (výhoda). Snad nejznámější je pyramidový systém Du Pont. •Nevýhoda: pracná modifikace při zavedení nového ukazatele či ukazatelů. 3.4 FA technická a fundamentální (kap. 5) •Dělení: Podle metod a výchozích (zpracovávaných) dat: a) FA technická a • b) FA fundamentální. •3.4.1 Technická finanční analýza •Analyzovaná firma (systém) je v zásadě uvažovaná jako izolovaná. To sice proces analýzy usnadňuje, na druhé straně však mohou vzniknout pochybnosti o reprezentativnosti získaných výsledků. • •Data: •ekonomická data •v zásadě data „tvrdé“ povahy • •Metodika: •v zásadě kvantitativní metody •především algoritmizované metody •výsledky zpracování opět kvantitativně vyhodnocovány • • 3.4 FA technická a fundamentální (kap. 5) •3.4.2 Fundamentální finanční analýza • •Mimořádné nároky na kvalifikaci analytika. Metodický důraz na expertní odhady. • •Data: •spíše kvalitativní údaje o podniku i jeho okolí (konkurence, obor) •kvantitativní údaje se zpracovávají většinou nealgoritmizovaně • •Metodika: •základní metoda – odborný (expertní) odhad, •požadavky na teoretickou i praktickou kvalifikaci analytika na úrovni: • ►podniku, • ►oboru i • ►národní ekonomiky (makro souvislosti). • •V ideálním případě se technická a fundamentální analýza nasazují současně. • 3.5 FA horizontální a vertikální (kap. 5) •3.5.1 Horizontální analýza (analýza „po řádcích“) •Horizontální analýza je finančně-analytická technika, která je běžně též pod označením analýza časových řad. •Jde tedy o analýzu vývoje finančních ukazatelů v závislosti na čase. •Obvyklý výstup: •Časový trend analyzovaného ukazatele, využitelný speciálně pro predikci jeho budoucího vývoje. •Trend může být reprezentativnější než vlastní hodnota ukazatele (srovnání), zvláště v přechodových stavech (zahájení činnosti, fůze atd.) • • 3.5 FA horizontální a vertikální (kap. 5 a doplňky) •Princip (hypotéza): •Minulé chování firmy může být indikátorem chování budoucího (PREDIKCE) •V každém případě je současný stav východiskem (základnou) budoucích aktivit, dokonce je i předurčuje. •Podmínky predikovatelnosti: •a) náhlé změny se objevují jen zřídka (chování kontra výstupy) •b) existují aspirace podniku do budoucna (cíle, záměry) •c) lze identifikovat klíčové faktory (vnitřní i podstatného okolí) • •Vazba na fundamentální a technickou analýzu: •trend = kinematika ukazatele ≐ technická analýza (Jak?) •analýza vlivu faktorů = dynamika ukazatele ≐ fundamentální analýza (Proč se ukazatelé vyvíjí, jak se vyvíjí?) • • • 3.5 FA horizontální a vertikální (kap. 5) •Z minulého vývoje ukazatele však nemusí pro současnost/budoucnost vyplývat žádné důsledky. • •Neboť: •a) nemusí být (v dnešních – turbulentních podmínkách) splněn • požadavek ceteris paribus. •b) pro statistickou významnost výsledků by dvojic ukazatelů • (hodnota/čas) muselo být (desítky až stovky – dle • Kovanicových) x 40-50 pozorování •c) v teorii finančního řízení podniku se objevuje předpoklad • o posloupnosti hospodářských výsledků podniku • jako o markovovském procesu, kdy • budoucnost/současnost ≠ f (minulosti) • 3.5 FA horizontální a vertikální •3.5.2 Vertikální analýza (analýza „po sloupcích“) • •Vertikální analýza analyzuje strukturu ukazatelů, která se může v čase měnit (např. podnik stává finančně lehčím). • •Využívá se především: •a) pro identifikaci nejzávažnějších změn komponentů a tím i k identifikaci klíčových faktorů •b) ke srovnání (mezipodnikovému) • 3.5 FA horizontální a vertikální •Jako základ (v procentním vyjádření 100 %) se bere standardně • celková suma analyzovaného ukazatele. • V případě analýzy struktury aktiv je to tedy suma aktiv. • •Názor, že jako základ se pro všechny analyzované ukazatele bere suma aktiv svědčí o nepochopení tohoto nástroje! • •Obvykle se obě metodiky kombinují. • 3.5 FA horizontální a vertikální AVT 3.6 FA interní a externí (doplněk) •Dělení podle dostupných vstupních dat analýzy. •3.6.1 FA interní • Mimo obecně dostupných dat jsou k disposici i data interní povahy (včetně insider informací). •Tím je interní FA proti FA externí zásadně zvýhodněna. •Problémem může být etická stránka věci (zneužití informací). • •3.6.2 FA externí •V zásadě vychází pouze z obecně dostupných dat (viz např. oznamovací povinnost podniku).