4.10.2017 1 Základní vymezení poradenství Eva Švandová MCj01557170000[1] 4.10.2017 2 n n n n n Organizace studia nVyučující: nIng. Eva Švandová nkubatova@econ.muni.cz nkancelář č. 545 nPodmínky úspěšného absolvování předmětu: nZpracování poradenského projektu a jeho prezentace – bude upřesněno příští týden nÚspěšné absolvování závěrečného testu n n •Harmonogram: •https://is.muni.cz/auth/el/1456/podzim2017/MPH_EOPO/um/Organizacni_pokyny.html?fakulta=1456;obdobi =6925;predmet=974759;zuv=581728 • n n 4.10.2017 3 Literatura nZákladní literatura nKUBR, M. Poradenství pro podnikatele a manažery, 1. díl. Praha : CAPA, 1991. (originál na ksg.vse.cz/wp-content/uploads/2012/04/MC.pdf n BAAIJ, Marc G. An introduction to management consultancy. Los Angeles: Sage, 2014. ISBN 978-1-4462-5613-8. nPpt prezentace z přednášek, texty n nRozšiřující literatura (další dostupní v knihovně) nBLOCK, P. Flawless consulting. A guide to getting your expertise used. USA : John Wiley & Sons, 2000. nMIKOLÁŠ, Z., POCZATKOVÁ, B. Základy práce poradce v podnikání: pomůcka poradce v podnikání. Háj ve Slezsku: Máj, 2000. nTOPPIN, G., CZERNIAWSKA, F. Business consulting. London: The Economist, 2005. nCOHEN, W.A. Staňte se úspěšným poradcem. Brno : CP Books, 2005. nKAŠÍK, J., MICHALKO, M. Podniková diagnostika. Ostrava : Tandem, 1998. nŽDÍMAL, M. Příručka terénního poradenství. Ostrava : AKS Ostrava, 1992. nDalší literatura doporučená v průběhu semestru týkající se probíraných oblastí 4.10.2017 4 Vymezení poradenství nPoradenství – pochází z latinského „ consultare“ n„Poradce je profesionál, který poskytuje rady v určité znalostní oblasti“ (http://en.wikipedia.org/wiki/Consultant) nporadce je někdo, kdo za úplatu poskytuje rady nebo jiné služby profesionální nebo poloprofesionální povahy (Kubr) nporadce navrhuje, nerozhoduje o změnách nporadenství jako služba nnezávislost poradce nmanagement, účetnictví, životní prostředí, technologie, právo, lidské zdroje, marketing, finance, veřejné záležitosti, komunikace, grafický design, odpadové hospodářství, dotační programy, pedagogicko- psychologické poradenství apod. nekonomicko organizační - oblast obecného řízení podniku, oblast marketingu, řízení lidských zdrojů, finančního řízení, informační systémy, daňová oblast atd. nManagement consultancy vs business consultancy 4.10.2017 5 Znaky služeb nNehmotnost nNedělitelnost – spotřeba a tvorba v jednom okamžiku, vztah poradce-klient je mediátorem nRozmanitost kvality nPomíjivost resp. neskladovatelnost n nCo z tohoto vyplývá pro poradenské organizace n nzpět MCj04348590000[1] 4.10.2017 6 Nezávislost poradce nfinanční nezávislost nadministrativní nezávislost npolitická nezávislost nemocionální nezávislost n ninterní poradenství nzpět MMj02866830000[1] 4.10.2017 7 Přístupy k poradenství nširší přístup n jakýkoli způsob poskytování pomoci zaměřený na obsah, proces nebo strukturu úkolu anebo řady úkolů, kde poradce nenese skutečnou odpovědnost za provedení samotného úkolu, nýbrž pomáhá těm, kteří tuto odpovědnost mají nužší přístup n specifickou odbornou službou, smluvně zajišťovanou a poskytovanou organizacím speciálně vyškolenými a kvalifikovanými osobami, které objektivním a nezávislým způsobem pomáhají zadavatelské organizaci identifikovat a analyzovat problémy v řízení, doporučují řešení těchto problémů a pomáhají, jsou-li o to požádáni, při implementaci řešení 4.10.2017 8 Historický exkurz nPočátky poradenství v řízení qvědecké přístupy - Taylor qŠkola lidských vztahů – Mayo, Follettová qVznik 1. poradenských firem Arthur D. Little, založená v roce 1886 qBooz Allen Hamilton založena v roce 1914 – průmyslové a vládní poradenství qRozvoj hlavně USA kvůli odlišnému pohledu na úlohu managementu (smluvní vztah vs. Management jako Otec rodiny) nPoválečná léta – zlatá léta poradenství n60. léta – důraz na strategické plánování, portfolio analýza, BCG (1963), McKinsey, Booz Allen Hamilton a Harvardská business school položili základ strategického managementu v průběhu 60 a 70 let n70. léta zpomalení, IT industry Nolan, Norton and Company, KPMG také specializace IT, Capgemini (1975) n90. léta opět růst, po ukončení studené války, vstup velkých poradenských organizací na český trh n21. století krize metod, IT poradenství fair wages 4.10.2017 9 Zlatá léta poradenství nDiverzifikace služeb nV popředí technického pokroku nStrategie agresivní podnikatelské propagace. nNa scénu vstupuje „Velká osma“. nPokračující internacionalizace nInterní poradenství nPokrok v metodice poradenství nZvýšená kvalifikovanost zákazníka při využívání poradců nzpět Oblasti poradenství nStrategie qMcKinsey & Company, The Boston Consulting Group, Booz & Company, and Bain & Company. n n 4.10.2017 10 Consulting Industry - Service Offerings n 4.10.2017 11 Global Management Consulting Market Global consulting market by region Firmy působící na trhu 4.10.2017 12 Global Consulting Market Top 10 Largest Consulting Firms 10 Largest Management Consulting Firms Deloitte Consulting, PwC / Strategy& and EY Advisory are the largest consulting firms of the globe, reveals new research by Gartner. The Big Four accounting and consulting giants together hold 40% of the market, with the top 200 firms globally distributing nearly 80% of the $125 billion advisory market.The top four largest consulting firms, all with a heritage in the accountancy sector, known as the Big Four (Deloitte, PwC, EY and KPMG), PwC has gained major terrain through the acquisition of Booz & Company last year for a reported $1 billion fee, the strategy & operations consultancy now rebranded as Strategy&. 4.10.2017 13 Související obrázek Instituce podporující poradenství nMezinárodní rada institutů pro poradenství v oblasti managementu (ICMCI – International Council of Management Consulting Institutes). qCMC (Certified Management Cinsultants), která má mezinárodní platnost nAsociace pro poradenství qod roku 1991 je řádným členem FEACO - Evropského sdružení národních poradenských asociací a ICMCI qje garantem mezinárodně uznávaného certifikátu CMC qCert-Aco: certifikační orgán – „management cosnultant“ qhttp://www.asociaceproporadenstvi.cz/o-nas 4.10.2017 14 cmc logo NEU 4.10.2017 15 Asociace pro poradenství v podnikání (APP) nvznik roku 1990 n60 organizací s 606 poradci nposláním je pomáhat rozvoji a využívání profesionálního poradenství, formovat a prosazovat etiku při nabízení a poskytování poradenských služeb netický kodex odvozen z etického kodexu FEACO ( Evropské sdružení národních poradenských asociací v Bruselu) nwww.asocpor.cz n app_m 4.10.2017 16 Etické kodexy nurčují to, co organizace v příslušné profesi považují za profesionální chování nprávo zákazníka vyžádat si výtisk kodexu přijatého firmou npříloha ke smlouvě nněkteré z profesionálních standardů Øvyloučení zkreslených informací o firmě Øobjetivita a nestrannost Øinformace o přijatých nebo zaplacených provizích Ørespektování důvěrnosti informací Øúčtování přiměřeného honoráře Øpředcházení konfliktu zájmů Ø kodex 4.10.2017 17 Profesionální standardy nÚloha asociací v profesionálních službách nhlavní funkce poradenských asociací: Østrážce kvalifikačních standardů (kritéria členství) Øpropagátor kodexů etiky Øpropagátor profese mezi klienty Øposkytovatel služeb, o které mají klienti zájem n n Pohled na poradenství nFunkční pohled qPoradce jako doktor qNejen léčí, ale i zlepšuje výkony nKritický pohled qClark a Finchman (2002) qRétorika hlavně qŠpatně měřitelné, neexistují studie dopadu poradenství na výkonnost 4.10.2017 18 •Johari window (Luft and Ingram, 1955) Kritika poradenství nPoužívání módních výrazů nPříliš výstřelků (BPR?) nMálo regulované, může se stát kdokoliv npřínos je nižší než náklady ndisassembly of the business (by firing employees) in a drive to cut costs, nonly providing analysis reports, njunior consultants charging senior rates, reselling similar reports to multiple clients as "custom work", n lack of innovation, noverbilling for days not worked, nspeed at the cost of quality, nunresponsive large firms and lack of (small) client focus, nlack of clarity of deliverables in contracts, not customizing specific research report criteri n(Johann Hari: The management consultancy scam, 2003) 4.10.2017 19 4.10.2017 20 Proč poradce? nCo nabízí poradce nMimořádné znalosti a dovednosti (Rozšíření personálu) nIntenzivní profesionální pomoc na dočasné bázi (například získání informací) nNestranné stanovisko od jinud nNavázání nových kontaktů a spojení nIdentifikace, diagnóza a řešení problému nVypracování a zavedení nových metod a systémů nPlánování a realizace organizační změny nŠkolení a příprava řídících pracovníků a personálu nDůvody využívání služeb poradců nOspravedlňování rozhodnutí řídících pracovníků nPoučení z poradenství nVzdělávání nZvědavost nNejistota nZlepšení dosahovaných výsledků (Přínos musí převyšovat náklady) MCj03117220000[1] 4.10.2017 21 Faktory signalizující potřebu poradce nchybný písemný obchodní plán – chybějící strategie nnízká morálka nstálý nárůst výdajů npravidelný nedostatek hotovosti nnízká poptávka po službách nabízených organizací npřepracovaní zaměstnanci nnízká kvalita produktů nnedostatek informací o konkurenčních organizacích njaké další.... MCj00786230000[1] MCj04348590000[1] 4.10.2017 22 Osobnost poradce nOdborná kvalifikace a technické znalosti qInženýring qŘízení projektů qPlánování qMarketing, výroba, lidské zdroje qFinance qSystémová analýza atd. qvzdělávací systémy nInterpersonální dovednosti qAsertivní jednání qSchopnost vyjádřit podporu qUmění konfrontace qNaslouchání qManažerský styl qSkupinový proces nPoradenské dovednosti – zvládat všechny kroky poradenského procesu q n 4.10.2017 23 Poradci - specialisté vs. generalisté ngeneralisté - připravují a koordinují globální zakázky nspecialisté – jsou vysoce kvalifikovaní ve svém technickém oboru nnutná spolupráce mezi nimi nprohlubování specializace n MCj00787470000[1] Role poradce nExpert nDokrot nFacilitátor n nHired hand nLegitimator nPolitical weapon nscapegoat n n 4.10.2017 24 Obětní beránek 4.10.2017 25 Hlavní typy poradenských organizací nVelké mnohofunkční poradenské firmy nMalé a střední poradenské firmy nOrganizace poskytující zvláštní technické služby nPoradenská oddělení v ústavech pro řízení nNezávislí poradci n„Konzultující profesoři“ nNetradiční dodavatelé poradenských služeb n nNajděte pro každý typ poradenské organizace konkrétní příklad n 4.10.2017 26 Poradenský proces nFáze dle P. Blocka (2000) nvstup a vyjednávání nodhalování a dialog nzpětná vazba a rozhodnutí o akci nzapojení klienta a implementace nrozšíření, ukončení nKolb-Frohmanův upravený Kubrem n ndle různých poradenských společností qPřístup Agfa HealthCare - DMAIC nDefine nMeasure nAnalyze nImprove nControl qPhilip Lynch nstudie proveditelnosti (možné přínosy) ntvorba schématu projektu nanalýza nimplementace n n 4.10.2017 27 Poradenský proces nporadenský proces je společná činnost konzultanta a zákazníka, namířená na vyřešení specifického problému a implementování žádoucích změn v organizaci. n npětifázový model, jehož součástí jsou následující fáze: vstup, diagnóza, plánování akce, implementace a ukončení. 1. Vstup ØPrvní kontakty se zákazníkem ØPředběžná diagnóza problému ØPlánování zakázky ØZakázkové návrhy zákazníkovi ØPoradenská smlouva 2. Diagnóza ØZjištění faktického stavu ØAnalýza a syntéza fakt ØDetailní zkoumání problému – kauzální analýza ØStrukturování podniku pro potřeby diagnostiky 3. Plánování akce ØVypracování řešení – techniky tvůrčího myšlení ØZhodnocení alternativ ØNávrhy zákazníkovi ØPlán implementace 4. Implementace ØPomoc při implementaci ØÚprava návrhů ØŠkolení 5. Ukončení ØZhodnocení ØZávěrečná zpráva ØVypořádání závazků ØPlány na další spolupráci ØOdchod 4.10.2017 28 Základy poradenského přístupu npohovor, psaní zpráv nprůzkum trhu npsychologické testy noborové analýzy, ekonomické a tržní analýzy, komparace npostup analýzy informací v prostředí nemocnic (Agfa HealthCare Business Consultancy) nrozměry změny v poradenské organizaci Øtechnický rozměr Ølidský rozměr ntendence k participativnímu poradenství! MCPE01984_0000[1] 4.10.2017 29 •Zdroj: Zpracováno dle studie společnosti Capgemini Czech Republic. •Consulting a potřeby manažerů v ČR 2004. 4.10.2017 30 Děkuji za pozornost n 4.10.2017 31 Postup analýzy informací – Agfa nstudium existujících činností a prostředí (regulace a dpo.) ninterview se zůčastněnými stranami a se zaměstnanci nurčení klíčových indikátorů výkonnosti (KPI), které předurčují úspěch nporovnání za účelem kvantifikace výsledků nnávrh alternativních příležitostí založených na měřitelném růstu KPI n n n nzpět nKPI qROI qfinanční náklady versus příjmy qčekací doba qobjem činností qčas přepadající na průchod pacienta qúroveň zaměstnanců qpředvídatelnost procesů qpozitivní CF q nKPI pro vzdělávací organizace q q MCj04348590000[1] 4.10.2017 32 Diagram PERT pert 4.10.2017 33 Ganttův diagram gant •zpět 4.10.2017 34 Techniky tvůrčího myšlení nBrainstorming nSynektika nSoupis atributů nNucené vztahy nMorfologická analýzy nLaterální myšlení nSeznamy n nzpět 4.10.2017 35 Zjištění faktického stavu npublikovaný materiál ninterní záznamy a zprávy zákazníka ndokumentační archív poradenské jednotky nsledování činností a pohovory a klíčovými lidmi (vzpomínky) nkontakty s jinými organizacemi ninformace od MŠMT nstatistický úřad www.czso.cz nmetody k získávání informací qpozorování qzvláštní zpráva qdotazníky qsetkání k shromažďování dat qprůzkumy postoje zaměstnanců qodhady n n nzpět n 4.10.2017 36 Techniky tvůrčího myšlení nBrainstorming nSynektika nSoupis atributů nNucené vztahy nMorfologická analýzy nLaterální myšlení nSeznamy n nzpět