}Poslání personálního poradenství – přispívat k optimalizaci všech stránek personálního řízení v podniku }Základní metoda – personální audit } }připravit přesné zadání úkolu!!!! } }Týmový přístup }Fyzický kontakt s prostředím }Důkladná analýza podmínek problému }Návrh (syntéza) podrobená oponentuře }neuspěchanost }interní poradenství - zaměřené na permanentní spolupráci podnikového právníka, sociologa, sociálního pracovníka, psychologa a odborníka pro andragogiku (vzdělávání dospělých), atd. s vedoucími pracovníky (v okruhu své působnosti) } }externí poradenství - zaměřené na jednorázové úkoly zadávané smluvně vybrané poradenské firmě. ◦Personální agentura ◦Poradenská společnost } }EXTERNÍ PORADENSKOU FIRMOU }externí poradci pomáhají s implementací závěrů auditu, }přinesou kapacitu, kterou podnik nedisponuje, }dodají know‑how, přinášejí nové metody a techniky práce, }mají možnost srovnání s řešeními jiných podniků, }mají nové pohledy na řešení problémů, }mají větší přesvědčovací moc než interní zaměstnanci. } }INTERNÍMI ÚTVARY }důvěrná znalost sociálního klimatu podniku, }přesnější informace o zkoumaných podnikových otázkách. }získávání, výběr a rozmisťování vhodných uchazečů na vybrané pozice v podniku, }komplexní řešení problematiky lidských zdrojů, }zpracování profesiogramů na jednotlivé pozice (pracovní místa), }tvorba modelu optimálního počtu pracovníků. 6 }průběžná výchova, vzdělávání, výcvik a plánování profesního i osobního rozvoje, }individuální poradenství k nejvhodnějšímu zaměření pracovní orientace zaměstnanců a rekvalifikace, }zprostředkování zpětné vazby: ◦informování o efektech rozhodnutí vedení podniku, ◦informování o veřejném mínění pracovníků firmy. 7 }prověření personálních činností a metod a z toho vyplývající návrh na úpravu či změnu } - testování, } - hodnocení, } - poradenství }Obsahem je zjišťování názorů a postojů pracovníků }Celková kontrola personálních činností v oblastech: ◦Dodržování zákonů a nařízení v pracovně právní oblasti ◦Účinnosti v podniku zpracovaných metodických postupů (vyhledávání, přijímání, hodnocení, plánování kariéry) ◦Účinnosti systému hodnocení pracovních výkonů a mzdového systému ◦Dopadu všech personálních aktivit do vědomí pracovníků, zjišťování měkkých dat }nezávislé a objektivní hodnocení pers. činností a procesů firmy, }zjištění intelektuálního kapitálu firmy i jednotlivých ZCů, }zjištění vytíženosti jednotlivých pozic, týmů i jednotlivců, }identifikace potřeb osobního a profesního rozvoje ZCů, zjištění vzdělávacích potřeb ZCů, }vliv personálního řízení na produktivitu práce a kvalitu pracovního života zaměstnanců, }zvýšení spokojenosti zaměstnanců }výše nákladů, spojených se zaměstnanci, }vliv spokojenosti zaměstnanců a jejich identifikace s podnikem na výkonnost podniku. }analýza dokumentů (vnitropodnikových i externích), } }rozhovory, } }dotazníkové průzkumy, } }popř. personální experimenty. panacci }pracovní spokojenost pracovníků organizace, }očekávání pracovníků ve vztahu k práci a k jejímu obsahu, nebo k podniku jako celku, }preference stylu řízení pracovníky podniku, }sociální klima podniku a sociální klima na pracovištích, }postoje pracovníků k různým stránkám života a fungování podniku, }názory a mínění pracovníků ve vztahu k cílům a jiným skutečnostem, významným z hlediska prosperity podniku, }hodnotové orientace a preference pracovníků, }významné rysy podnikové kultury a její působení na výsledky hospodářské činnosti, }míra účinnosti v podniku uplatňovaných podnětů k práci, resp. stimulačních systémů (motivačních programů) apod. }PŘÍKLADY: }porovnání chování pracovníků skupiny, v níž } bylo provedeno důkladné proškolení o účincích } fyzikálních parametrů pracovního prostředí a } možností jejich zlepšování (experimentální } skupina) s jednáním pracovníků ostatních } skupin, kde toto školení neproběhlo, }NÁROKY NA PERSONÁLNÍ EXPERIMENTOVÁNÍ: }důkladné promyšlení a příprava, }nesmí docházet k porušování etických principů (nelze např. experimentálně zkoušet v jedné skupině naprosto jiný systém odměňování za stejnou práci), }důkladná kontrola podmínek, aby se odlišilo, zda jednání pracovníků tzv. srovnávací skupiny nebylo zavedením experimentální skupiny přece jen ovlivněno 12 main-2 }výše nákladů, spojených se zaměstnanci, } }vliv personálního řízení na produktivitu práce a kvalitu pracovního života zaměstnanců, } }vliv spokojenosti zaměstnanců a jejich identifikace s podnikem na výkonnost podniku. 13 } 14 OPAKOVAT ANALÝZY V PERSONÁLNÍM AUDITU ò ZACHYTIT DYNAMIKU SOCIÁLNÍHO SYSTÉMU PODNIKU }o plánovaném počtu pracovních míst v podniku a jeho vývoji, }o kvalifikační struktuře pracovníků podniku a tendencích jejího vývoje, }o nárocích na další vzdělávání a rekvalifikaci pracovníků, }o věkové struktuře pracovníků podniku a jejím vývoji, }o současnosti a vývojových tendencích v oblasti zdravotního stavu a nemocnosti pracovníků, }o stavu a tendencích fluktuace pracovníků, }o situaci na regionálním (lokálním) trhu pracovních sil, }o životních a pracovních očekáváních obyvatel regionu nebo širších geografických útvarů, }o vývoji finančních příjmů (mzdové úrovně) v relevantním okolí podniku, }údaje o mimopodnikové mobilitě pracovních sil apod. 15 }Příklad využití informací z procesně-personálního auditu: }Kritéria: (problém s nespokojeností zaměstnanců, analýza vytíženosti) ◦Překročení 10% pracovního fondu ◦práce ve více než 5 procesech ◦posunuté těžiště práce }Klíčová zjištění: ◦organizační struktura obsahuje pozice, které jsou značně přetíženy, i pozice, u nichž dochází ke kumulaci procesů ◦průměrný věk zaměstnanců v provozu překročil 50 let, směnný provoz je neefektivní, existuje velké množství interní dokumentace a dochází k jejím častým změnám apod. }Doporučení: ◦krátkodobá v oblastech: optimalizace kapacity kritických pracovních pozic; zefektivnění směnného provozu; snížení administrativy ◦střednědobá v oblastech: implementace ◦ navrženého procesního modelu a ◦ org. struktury; vytvoření a využívání ◦ katalogu pracovních funkcí; vytvoření ◦ personálního marketingu; změna systému ◦ motivace a odměňování; sjednocení ◦ softwarové aplikace a informačních syst. 16 MO32a MO32 }vyhledávání, výběr a adaptace pracovníků, ◦např. Hoganovy testy, AC, ... }motivace a stimulace pracovního výkonu, }vytváření systémů odměňování pracovníků, }Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců }řízení personálního a sociálního rozvoje a kariérového postupu }teambuilding (diagnostika, sestavení, supervize tým.práce), ◦Belbinův test, … }Efektivní vedení porad ◦facilitace }uvolňování pracovníků (outplacement)... }právní a psychologické poradenství, }změny stylu a přístupů k vedení lidí, ◦4 typy vůdcovských stylů, ... }(koučing), } }Proběh nábor uvnitř podniku? ANO }Personální agentura vs. Executive search společnost }Assessment Centre }Headhunting – executive search (přímé vyhledávání) 1.Výběr organizací (lovišť) 2.Sestavení „short listu“ 3.Komunikace s lidmi ze „short listu“ 4.Doporučení jednoho kandidáta nebo úzké skupiny }bussiness development, rekrutace a research }Odměňování často po částech (např. po sestavení shortlistu }Jaké jsou výhody a nevýhody? }Etická zásada - headhunter nesmí lovit kandidáty v organizacích, kam pracovníky dodává }Největší agentury ve světě - Korn/Ferry International, Egon Zehnder International, Spencer Stuart, Russel Reynolds a Heidrick Struggles }Agentury v ČR dle počtu umístěných rpacovníků (2007) - Klienbaum und Partner GmbH (85), Teamconsult (81) Spencer Stuart (76), Anderson Willinger (75), Billanc Partners (74) }Plošné vzdělávání vs. Zacílené }Východiskem by mělo být roční hodnocení zaměstnance }poptávka po tréninku měkkých dovedností, zejména je akcentován leadership a koučování }úsilí o zhodnocení přínosů vzdělávání k podnikatelským úspěchům, případně neúspěchům. }systém odměňování, proces propouštění zaměstnanců nebo transformace celého HR oddělení }Analýza benchmarking design implementace (interim management) }ponejvíce na úrovni mzdové a personální agendy malých firem }V ČR velmi pomalý nástup (začátek 21 stol.) – neochota propouštět, nepropojenost ŘLZ se strategií podniku }Nadnárodní společnost s dceřinou firmou v ČR. }Výchozí situace ◦Počet zaměstnanců: 550 }Největší problémy s procesem zpracování mezd: ◦vyšší fluktuace mzdového oddělení ◦omezená zastupitelnost ◦vyšší chybovost lidského faktoru ◦ze strany mateřské firmy: náročné technické požadavky na reporty, importy dat a přístupy do systému – nákladné pro relativně malé množství zpracovávaných mezd ◦ vyšší náklady, nízká produktivita } }Měsíční náklady na interní zpracování mezd ◦1. Hlavní mzdová účetní (55 000 Kč) + odvody 34% 73 700 Kč ◦2. Mzdová účetní (27 000 Kč) + odvody 34% 36 180 Kč ◦3. Personální a mzdový pracovník (30 000 Kč) + odvody 34% 40 200 Kč ◦4. Personální asistentka (25 000 Kč) + odvody 34% 33 500 Kč ◦5. Služební auto hlavní mzdové účetní včetně služeb 15 000 Kč }Náklady na kancelářská místa a ostatní náklady spojené s pracovním místem, např. ◦školení na legislativu ◦telefony ◦stravenky ◦ penzijní připojištění ◦kancelářské potřeby ◦výdaje na reprezentaci ◦placená dovolená 5 týdnů + státní svátky atd. }dosahují běžně 10% - 25% základní mzdy pracovníka, zde pro ukázku uvádíme tu nejnižší výši (i když není reálně dosažitelná), tj. 10%: ◦1. Hlavní mzdová účetní 7 370 Kč ◦2. Mzdová účetní 3 618 Kč ◦3. Personální a mzdový pracovník 4 020 Kč ◦4. Personální asistentka 3 350 Kč }Rizika interního zpracování mezd nelze krýt profesní pojistkou, hranicí pro odpovědnost zaměstnance je 4,5násobek hrubé mzdy. Z tohoto důvodu je tvořena rezerva 3% celkových mzdových nákladů mzdového oddělení ve výši 3 300 Kč. ◦Rezerva 3 300 Kč ◦Náklady na IT (SW, HW, upgrady, IT správa) 7 500 Kč ◦Celkové měsíční náklady na zpracování mezd 227 738 Kč ◦Náklady na jednu zpracovanou mzdu 414 Kč ◦ }Očekávaný cílový stav, navržené řešení } }Společnost se v roce 2007 rozhodla své uvedené problémy řešit outsourcingem mezd. Mateřská společnost požádala o pomoc při výběru outsourcingového partnera jejich celosvětového poskytovatele auditorských a konzultačních služeb, společnost z tzv. „velké čtyřky“. Ve výběrovém řízení zvítězila nabídka firmy E-Consulting Czech s.r.o. ◦ } } }Náklady po zavedení outsourcingu mezd - Kalkulováno pro počet zaměstnanců: 550 }1. Základní cena zpracování mzdy jednoho zaměstnance (150 Kč) 82 500 Kč }2 .Ostatní související služby (vstupy/výstupy, potvrzení), cena stanovena dle skutečného množství: 200 Kč/ks, kvalifikovaný odhad do 10% základní ceny 8 250 Kč }3. Ostatní služby v hodinové sazbě (kontroly státních institucí, reporting, analýzy) v rozsahu přibližně 4 hodiny měsíčně za sazbu 850 Kč/hod. 3 400 Kč }4.Zpracování ročních vyúčtování daní (200 Kč/ks) přepočteno na 1 měsíc 9 166 Kč }Cena outsourcingu celkem 103 316 Kč }Náklady outsourcingu na jednu zpracovanou mzdu 188 Kč } }Personální náklady, které zůstávají na straně zákazníka i po zavedení outsourcingu (viz kapitola Výchozí situace) }Personální a mzdový pracovník 40 200 Kč }Personální asistentka 33 500 Kč } }Náklady na kancelářská místa a ostatní náklady spojená s pracovním místem }Personální a mzdový pracovník 4 020 Kč }Personální istentka 3 350 Kč } }Celkové náklady na straně zákazníka 81 070 Kč }Celkové náklady na zpracování mezd měsíčně 184 386 Kč }Celkové náklady na jednu zpracovanou mzdu 335 Kč }Dosažená úspora měsíčně 43 352 Kč }Dosažená úspora ročně 19% 520 224 Kč }Vliv na veřejné povědomí, posiluje motivaci ostatních zaměstnanců }Proaktivní přístup zaměstnavatele k propouštění }Outplacement programy mohou řešit např - jak si připravit životopis, koho a jak kontaktovat kvůli novému místu, jaký typ práce by mohl dotyčného zajímat apod., zvládnout psychické trauma, nácvik sebeprezentace a přijímacího pohovoru }V ČR pozadu }Ve VB outplacement nachází uplatnění především ve výrobních odvětvích }V roce 2009 se britský katastr nemovitostí v rámci transformačního procesu rozhodl snížit počet zaměstnanců o 1 800 pracovníků (z původních 6 300), aby zvýšil svou efektivitu a dosáhl adekvátních úspor. Toto propouštění se mělo dotknout všech 19 poboček po celé Británii. Vedení katastru se rozhodlo tento záměr podpořit outplacement programem, na kterém spolupracovalo s poradenskou firmou. Klíčovými prvky programu bylo: }Důkladná příprava outplacement programu s managementem (ujasnění cílů programu z pohledu společnosti a také z pohledu individuálních potřeb zaměstnance). }Zapojení manažerů do programu - trénink "Jak řídit změnu". }Flexibilní podpora každého propouštěného zaměstnance - podle potřeb volba mezi individuální konzultací a tematickým workshopem (seminář nebo online webinář). }Zřízení centra pro hledání nové práce - podle možností buď přímo kancelář nebo telefonní konzultace. }Důraz na kvalitu, flexibilitu a citlivý přístup ke každému propouštěnému zaměstnanci. }Katastr nemovitostí se následně umístil na předním místě v prestižní soutěži Civil Service Award, kategorie Podpora zaměstnanců v procesu změny }mladá disciplína. }aplikace marketingových principů v personalistice, a to od okamžiku náboru zaměstnanců až po jejich propouštění. }systematické budování dobrého jména společnosti a značky zaměstnavatele na trhu } •studie Best Employers Česká republika 2012 •Pořádá Aon Hewitt (česká pobočka) •Působení 2 roky na trhu s více jak 50 zaměstnanci •vysoká míra motivovanosti (stay, say, strive) a spokojenosti se zaměstnáním ve své společnosti } } } } } } } }H } } } } } } } }ttps://ceplb03.hewitt.com/bestemployers/europe/czechrepublic/czech/pages/results2012.htm