ORACLE model vhodný pro kreativce- víc rozpracovává kreativní nápady: O- objektivní výstup Zjistit, jak by měl vypadat požadovaný výsledek. Nechat klienta popsat ho co nepřesněji. O_ otázky: · Jaký výsledek by byl pro vás ideální? · Kolik času budete odhadem k vyřešení potřebovat? · Kdyby se rázem vše vyřešilo, jak by to vypadalo? · Jak poznáte, že se proces vyvíjí k vaší spokojenosti? R- realita Prozkoumat to, co se děje. Zjistit, zda není pod tématem, které řešíte, hlubší, závažnější téma. Používat shrnutí klientových slov, naslouchání, ověřování. R- Otázky: · Co se přesně děje teď? · Proč chcete změnu? · Jaká je vaše situace nyní? · Co dalšího by se mohlo změnit? A- alternativy Získat přehled o tom, co už klient podnikl. Kdy se mu podařilo vyřešit něco podobného….. A – otázky: · Co jste dosud vyzkoušel? · Co vás dosud napadlo a zatím jste to nevyzkoušel? · Jaká další řešení vás napadají? C- cesty jinak Zeptat se klienta na všechny další možnosti řešení. Získat co největší počet možností. Sledovat, jakou má do jednotlivých řešení chuť. Pracovat s omezeními: kdybyste neřešil čas, peníze, rodinu apod. C – Otázky: · Kdo by to uměl vyřešit? · Kdybyste se zeptal odborníka na daný problém, co by vám poradil? · Kdybyste vůbec neřešil finance, co byste dělal? · Kdo by vám mohlo nejvíc pomoci? L- lákavá řešení Nejjednodušší je užít škály. Lze hodnotit šance na úspěch nebo náročnost nebo chuť do akce. Mohu se ptát: · Co vás to bude stát? · Čím za to zaplatíte? L-Otázky: · Která možnost je pro vás nejlákavější? · Která je pro vás nejnovější? · Podle čeho poznáte, že se věci hýbou? · Jak jistý jste si tím, že to opravdu uděláte? · Proč to není desítka? E- efektivně v praxi Zopakovat vybraná řešení. Zjistit, nakolik klient akci opravdu podnikne. Zeptat se na možné překážky. Zeptat se, jak ho mohu podpořit? E-otázky: · Kdy začnete? · Jakou podporu budete potřebovat? · Pokud to bude dobře fungovat, jaký bude další krok? · Jakou podporu si připravíte pro případ, že se vyskytnou překážky?