•Ekonomicko – správní fakulta v Brně • •Katedra podnikového hospodářství • • •KONKURENCESCHOPNOST PODNIKU VE VZTAHU K ROZVOJI MANAGEMENTU • • • •Ing. Viliam Záthurecký, MBA,Ph.D- • • Anotace a základní myšlenky •konkurenceschopnost •Konkurenční výhoda •Podnikatelské prostředí •Management a jeho rozvoj •Státní ekonomika a podniky • Vztah státní ekonomiky a podniků •Současný stav „konkurenčních výhod „ •Produktivita práce •Dočasné konkurenční výhody •Rozvoj konkurenceschopnosti a rozvoj managementu • Management a konkurenceschopnost •Dnešní management a přístupy, pojetí pojmů • •Motto - Pokud chce být ekonomika v současném světě úspěšná , musí být konkurenceschopná, pokud chce být podnik úspěšný, musí být rovněž konkurenceschopný • • Základní otázky pro management •Co je to konkurence ? •Co je to konkurenceschopnost ? •Co je to konkurenční výhoda ? •Má konkurenceschopnost vliv na výkonnost podniku, národní ekonomiky ? •Umíme dosáhnout a jak konkurenceschopnosti ? •Co dělá management a jaká je jeho úloha při budování konkurenceschopnosti ? •Jaký je vztah mezi konkurenceschopnosti a výkonnosti •Je efektivita podniku závislá od jeho konkurenceschopnosti ? •Dokážeme konkurenceschopnost měřit ? •Další • Možné základní východiska §Konkurence – projev hospodářské soutěže §Definice Porter – konkurenceschopnost je tvořena konkurenčními výhodami, konkurenční výhoda je jádrem výkonnosti podniku …. §Jak dosáhnout konkurenceschopnosti podniku a jaká je úloha managementu Základní otázky ke sledování •Je konkurenceschopnost podniku jako pojem a zejména ekonomická kategorie takto pojímaná v podniku ? •Je v podniku jasně vymezen vztah a úkoly managementu k tvorbě konkurenceschopnosti ? •Má podnik vypracovanou podnikovou strategii ve smyslu budování konkurenceschopnosti ? •Sleduje podnik vývoj konkurenceschopností u jiných podniků a jak ? •Má podnik vypracován systém konkurenčních výhod? •Jiné Cílové oblasti zkoumání •Definice pojmu konkurenceschopnost v v současném podnikatelském prostředí •Definice a vymezení významu konkurenceschopnosti a konkurenčních výhod v podniku •Definice a vymezení pojmů a vztahů konkurenceschopnost a úspěšnost podniku •Definice a vymezení pseudokonkurence •Význam a úloha managementu v systému tvorby konkurenceschopnosti •Definice změn , trendů, nových postupů v managementu s dopadem na tvorbu konkurenceschopnosti podniku •Definice a vymezení postupu pro management pro vytvoření prostředí a budování konkurenceschopnosti v podniku •Zkoumání stávajících přístupů managementu k pojmu konkurenceschopnost a jejímu vytváření a prosazování do podnikové filosofie •Jiné Závěr §Konkurenceschopnost, konkurenční výhoda , úloha a rozvoj managementu – dochází ke konfrontaci různých pojmů, teorií a přístupů §Uvedené pojmy a jejich zkoumání poskytuje řadu námětů §Cílem – bude zřejmě zkoumání úzké skupiny stakeholderů – podnikového managementu pro oblast pojmů rozvoj konkurenceschopnosti a úlohy managementu •