ETIKA ÚVOD ÚVOD Ondráček ·ETIKA · 2 / 67 ÚVOD Gýgův prsten ...a vskutku, kdykoli otočil kámen dovnitř, stával se neviditelným, když pak ven, viditelným. Vypozorovav to, hned dokázal se dostat mezi posly posílané ke králi, a když tam přišel a svedl jeho ženu k cizoložství, nastrojil spolu s ní králi úklady, zavraždil jej, a takto se zmocnil vlády. Nuže kdyby byly takové prsteny dva a jeden z nich by si nastrčil člověk spravedlivý, druhý nespravedlivý, nebyl by asi, jak se zdá, nikdo tak ze železa, aby setrval ve spravedlnosti aměl dost síly zdržovati se cizího majetku a nedotýkati se ho, i když by mu bylo volno například z trhu si bez bázně bráti, cokoli by chtěl, i vcházeti do domů a obcovati, s kýmkoli by chtěl, i zabíjeti a z pout vyprošťovati, kohokoli by chtěl, i ostatní věci na světě dělati jako nějaký bůh. Takto pak jednaje, nekonal by nic jiného než druhý, nýbrž oba by směřovali k témuž cíli. (??) Ondráček ·ETIKA · 3 / 67 ÚVOD Předseda správní rady I Víceprezident společnosti zašel za předsedou správní rady s oznámil mu: „Uvažujeme o zahájení nového programu. Pomůže nám zvýšit zisk, ale zároveň poškodí životní prostředí.“ Předseda správní rady odvětil: „Ničení životního prostředí mě vůbec nezajímá, chci jen dosáhnout co největšího zisku. Pusťte se do nového programu.“ Spustili nový program a opravdu došlo k poškození životního prostředí. Účastníci výzkumu byli požádáni, aby určili, do jaké míry předseda zavinil vzniklou situaci (na stupnici od 0 do 6), a měli určit, zda podle jejich mínění předseda úmyslně poškodil životní prostředí. (??) Ondráček ·ETIKA · 4 / 67 ÚVOD Předseda správní rady II Víceprezident společnosti zašel za předsedou správní rady oznámil mu: „Uvažujeme o zahájení nového programu. Pomůše nám zvýšit zisk a také pomůže životnímu prostředí.“ Předseda správní rady odvětil: „Ochrana životního prostředí mě vůbec nezajímá, chci jen dosáhnout co největšího zisku. Pusťte se do nového programu.“ Spustili nový program a opravdu došlo ke zlepšení životního prostředí. Poté byli účastníci výzkumu požádáni, aby určili. do jaké míry se předseda zasloužil o vzniklou situaci (na stupnici od 0 do 6), a měli určit, zda podle jejich mínění předseda úmyslně zlepšil životní prostředí. (??) Ondráček ·ETIKA · 5 / 67 ÚVOD vymezení a otázka vymezení a otázka Ondráček ·ETIKA · 6 / 67 ÚVOD vymezení a otázka vymezení etiky Etika jako nauka o dobru. Ondráček ·ETIKA · 7 / 67 ÚVOD vymezení a otázka základní otázka Co je dobro? Ondráček ·ETIKA · 8 / 67 ÚVOD základní členění základní členění Ondráček ·ETIKA · 9 / 67 ÚVOD základní členění podle úrovně zkoumání ˆ METAETIKA ˆ dobro ˆ NORMATIVNÍ ETIKA ˆ normy ˆ APLIKOVANÁ ETIKA ˆ aplikace a konkrétní problémy Ondráček ·ETIKA · 10 / 67 METAETIKA METAETIKA Ondráček ·ETIKA · 11 / 67 METAETIKA otázky otázky Ondráček ·ETIKA · 12 / 67 METAETIKA otázky otázky ˆ Odkud se bere dobro? ˆ Je dobro něčím objektivním (jsoucím), nebo se jedná o lidský vynález? ˆ Co jsou etické principy? Lze je zdůvodnit? Ondráček ·ETIKA · 13 / 67 METAETIKA metafyzická témata metafyzická témata Ondráček ·ETIKA · 14 / 67 METAETIKA metafyzická témata otázky ˆ Odkud se bere dobro? ˆ Je dobro něčím objektivním (jsoucím), nebo se jedná o lidský vynález? Ondráček ·ETIKA · 15 / 67 METAETIKA metafyzická témata morální objektivismus a realismus Morální hodnoty (dobro) jsou ˆ objektivní (jsoucí), ˆ absolutní, ˆ neměnné, ˆ universální, ˆ ... Ondráček ·ETIKA · 16 / 67 METAETIKA metafyzická témata morální objektivismus: varianty ˆ PLATÓN ˆ samostatné entity ˆ SAMUEL CLARKE ˆ vztahy mezi entitami ˆ NATURALISMUS ˆ přirozené fakty a vlastnosti ˆ sociobiologie ˆ ... Ondráček ·ETIKA · 17 / 67 METAETIKA metafyzická témata morální objektivismus: problémy ˆ časový problém ˆ problém proměn hodnot v čase ˆ problém jiných kultur ˆ problém rozdílných kulturních hodnot ˆ problém W.E.I.R.D. people ˆ Western, Educated, Industrialised, Rich and Democratic ˆ problém pohlaví ˆ Jsou morální hodnoty jiné pro ženy a pro muže? ˆ ... Ondráček ·ETIKA · 18 / 67 METAETIKA metafyzická témata morální relativismus KULTURNÍ INDIVIDUÁLNÍ Michel Montaigne Friedrich Nietzsche Morální hodnoty (dobro) Morální hodnoty (dobro) jsou závislé na kultuře. jsou závislé na jednotlivcích. Ondráček ·ETIKA · 19 / 67 METAETIKA metafyzická témata morální relativismus: problémy ˆ problém dohod ˆ mezi různými kulturami ˆ mezi lidmi ˆ problém vymahatelnosti ˆ ... Ondráček ·ETIKA · 20 / 67 METAETIKA metafyzická témata morální sféry ˆ Co vše patří do morální sféry? ˆ Kdo může nést morální odpovědnost? ˆ Ke komu, k čemu se lze chovat morálně? ˆ Ke komu, k čemu máme morální odpovědnost? Ondráček ·ETIKA · 21 / 67 METAETIKA metafyzická témata morální sféry PETER SINGER (preferenční utilitarismus – personismus) ˆ speciesismus ˆ otázka preferencí ˆ otázka bolesti Ondráček ·ETIKA · 22 / 67 METAETIKA sémantická témata sémantická témata Ondráček ·ETIKA · 23 / 67 METAETIKA sémantická témata otázky ˆ Je možné říci, zda jsou morální soudy pravdivé? ˆ Je možné zdůvodnit morální soudy? ˆ Jak je možné zdůvodnit morální soudy? Ondráček ·ETIKA · 24 / 67 METAETIKA sémantická témata non-kognitivismus ˆ Morální soudy nejsou pravdivé, nebo nepravdivé. ˆ emotivismus (A. J. Ayer) ˆ „Zabíjení – fuj!“ ˆ expresivismus ˆ „Nemám rád zabíjení.“ ˆ preskriptivismus ˆ „Nezabíjej!“ Ondráček ·ETIKA · 25 / 67 METAETIKA sémantická témata non-kognitivismus: problém The Frege-Geach Problem (GEACH 1964) Pokud je lhaní špatné, pak navádět mladšího bratra ke lži je špatné. Lhaní je špatné. Navádět mladšího bratra ke lži je špatné. Ondráček ·ETIKA · 26 / 67 METAETIKA sémantická témata kognitivismus ˆ Morální soudy jsou pravdivé, nebo nepravdivé. ˆ naturalismus ˆ Morální soudy jsou redukovatelné na přirozené fakty a vlastnosti. Ondráček ·ETIKA · 27 / 67 METAETIKA sémantická témata problémy ˆ David Hume – Pojednání o lidské přirozenosti (1739): is-ought problem ˆ problém přechodu od „je“ k „mělo by být“ ˆ problém přechodu od deskripcí k preskripcím ˆ Z popisu světa nelze odvodit, že by svět měl nějak být. ˆ moralistický omyl / reverzní naturalistický omyl ˆ problém přechodu od „mělo by být“ k „je“ ˆ problém přechodu od preskripcí k deskripcím ˆ Z toho, co by mělo být, nelze odvodit, že svět nějak je. Ondráček ·ETIKA · 28 / 67 METAETIKA psychologická témata psychologická témata Ondráček ·ETIKA · 29 / 67 METAETIKA psychologická témata otázky ˆ Odkud se bere naše morální usuzování? Ondráček ·ETIKA · 30 / 67 METAETIKA psychologická témata původ: Kohlberg 1. odměna a trest 2.účelové jednání prekonvenční 3. shoda s ostatními 4. orientace na společnost konvenční 5. sociální úmluva a individuální práva 6. orientace na obecné etické principy a vlastní svědomí    postkonvenční Ondráček ·ETIKA · 31 / 67 METAETIKA psychologická témata původ: Gilliganová I. prekonvenční stádium ˆ orientace na individuální přežití II. přechodová fáze ˆ od egoismu k odpovědnosti III. konvenční stádium ˆ zřeknutí se dobrého IV. přechodová fáze ˆ od dobroty k pravdě V. postkonveční stádium ˆ morálka nenásilí Ondráček ·ETIKA · 32 / 67 METAETIKA psychologická témata motivace ˆ Proč bychom se měli chovat morálně? Ondráček ·ETIKA · 33 / 67 METAETIKA psychologická témata motivace ˆ EGOISMUS ˆ sobectví ˆ s ohledem k vlastnímu prospěchu, blahu ˆ sociobiologie ˆ sobecký gen ˆ ALTRUISMUS ˆ nezištné jednání ˆ ve prospěch druhého ˆ reciproční altruismus Ondráček ·ETIKA · 34 / 67 METAETIKA: PŘEHLED METAETIKA: PŘEHLED Ondráček ·ETIKA · 35 / 67 METAETIKA: PŘEHLED pojmy a koncepty ˆ metaetika ˆ normativní etika ˆ aplikovaná etika ˆ morální objektivismus ˆ morální relativismus (kulturní, individuální) ˆ kognitivismus ˆ non-kognitivismus ˆ egoismus ˆ altruismus ˆ speciesismus ˆ is-ought problem ˆ naturalistický omyl ˆ moralistický omyl ˆ stádia morálního vývoje Ondráček ·ETIKA · 36 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA NORMATIVNÍ ETIKA Ondráček ·ETIKA · 37 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA pojmy a koncepty ˆ Jaký bych měl být? ˆ Co bych měl dělat? ˆ Jak bych se měl chovat? Ondráček ·ETIKA · 38 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA základní rozdělení přístupů (Ondráček 2014) Ondráček ·ETIKA · 39 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA základní rozdělení přístupů ˆ deontologický ˆ Jakým pravidlem se řídit? Co je mou povinností? ˆ konsekvencionalistický ˆ Jaký by měl být výsledek mých činů? Na co mám brát ohled? ˆ s ohledem k ctnosti ˆ Jaký bych měl být? Jak bych se měl s ohledem k tomu zachovat? Ondráček ·ETIKA · 40 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup Ondráček ·ETIKA · 41 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup ˆ deontologie ˆ deontologická etika ˆ etika povinností ˆ nekonsekvecionalistická etika ˆ Co je mou povinností? Ondráček ·ETIKA · 42 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na agenta/povinnost orientovaná ˆ idea agenta – jednajícího subjektu ˆ morální je intenzivně osobní ˆ intence – kauzalita – čin ˆ Locke: dobrovolný vězeň ˆ Rachels: dítě ve vaně ˆ Knobe: předseda správní rady Ondráček ·ETIKA · 43 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na agenta/povinost orientovaná Immanuel Kant ˆ Imperativy ˆ hypotetický ˆ Pokud chceš, abys dosáhl ..., pak ... ˆ kategorický ˆ Jednej vždy ... Ondráček ·ETIKA · 44 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na agenta/povinost orientovaná Immanuel Kant Základy metafyziky mravů (1781) “Jednej podle té maximy, od níž můžeš chtít, aby se stala obecným zákonem pro tebe i pro druhé.” “Jednej tak, jako by se maxima tvého jednání měla na základě tvé vůle stát obecným přírodním zákonem.” Ondráček ·ETIKA · 45 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na osobu/práva orientovaná ˆ práva spíše než povinnost ˆ právo pomoci a nebýt zneužit Ondráček ·ETIKA · 46 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na osobu/práva orientovaná Immanuel Kant Základy metafyziky mravů (1781) “Jednej tak, abys používal lidství, jak ve své osobě, tak i v osobě každého druhého vždy zároveň jako účel a nikdy pouze jako prostředek.” Ondráček ·ETIKA · 47 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: smluvní ˆ Morálně špatné jsou takové činy, které by byly zakázány na základě vhodné sociální/společenské dohody. Ondráček ·ETIKA · 48 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: smluvní Immanuel Kant Základy metafyziky mravů (1781) “Maximy jsou universální zákony zastávané racionálními agenty.” Ondráček ·ETIKA · 49 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup Kant: problém lži (Ondráček 2014) Ondráček ·ETIKA · 50 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup Ondráček ·ETIKA · 51 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup ˆ konsekvencialismus ˆ utilitarismus ˆ Čeho bych chtěl dosáhnout? Ondráček ·ETIKA · 52 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup ˆ Jeremy Bentham ˆ John Stuart Mill ˆ Henry Sidgwick ˆ konsekvencionalismus činu ˆ Čin je morálně správný, pouze pokud zvyšuje dobro. ˆ hedonismus ˆ Činy jsou morálně správné, pokud zvyšují potěšení a snižují bolest. Ondráček ·ETIKA · 53 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup: dělení PODLE VZNIKU NÁSLEDKŮ pouze následky okolnosti aktuální zamýšlené, ... přímé nepřímé hodnotové všechny Ondráček ·ETIKA · 54 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup: dělení PODLE POVAHY NÁSLEDKŮ hodnotové všechny maximalizační zlepšující agregátní holistické totální průměrné Ondráček ·ETIKA · 55 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup: dělení PODLE ROZSAHU NÁSLEDKŮ universální částečný rovný nerovný neutrální zaujatý Ondráček ·ETIKA · 56 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup: problémy ˆ zabíjení, vraždy, ... ˆ hodnocení ˆ morální rozsah ˆ ... Ondráček ·ETIKA · 57 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti Ondráček ·ETIKA · 58 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti ˆ etika ctnosti ˆ etika povinnosti ˆ nekonsekvecionalistická etika ˆ Jaký bych měl být? Ondráček ·ETIKA · 59 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti: zástupci ˆ Aristotéles ˆ Elisabeth Anscombe ˆ Bernard Williams ˆ Alasdair Macintyre Ondráček ·ETIKA · 60 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti: Aristotéles (Ondráček 2014) Ondráček ·ETIKA · 61 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti: přístupy ˆ EUDAIMONISMUS ˆ čin – cíl – větší cíl ˆ nůž – má řezat – má dobře řezat ˆ NA AGENTA ZAMĚŘENÁ TEORIE ˆ Člověk je dobrý díky (vnitřní) ctnosti. ˆ NA AGENTU ZALOŽENÁ TEORIE ˆ Akce je dobrá díky dobrému vnitřnímu životu agenta. ˆ ETIKA STAROSTI ˆ starost, trpělivost, sebeobětování, ... Ondráček ·ETIKA · 62 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti: problémy ˆ sebestřednost ˆ Feinberg: sobec ˆ nenávodnost, neužitečnost ˆ Parfit: napravený nobelista ˆ morální štěstí Ondráček ·ETIKA · 63 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA: PŘEHLED NORMATIVNÍ ETIKA: PŘEHLED Ondráček ·ETIKA · 64 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA: PŘEHLED pojmy a koncepty ˆ morální povinnost ˆ morální právo ˆ imperativ ˆ hypotetický ˆ kategorický ˆ morální agent ˆ morální čin ˆ ctnost ˆ konsekvencionalismus ˆ deontologie ˆ etika ctnosti Ondráček ·ETIKA · 65 / 67 NORMATIVNÍ ETIKA: PŘEHLED [Pleaseinsertintopreamble]VOD vymezení a otázka základní členění METAETIKA otázky metafyzická témata sémantická témata psychologická témata METAETIKA: PŘEHLED NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup konsekvencialistický přístup etika ctnosti NORMATIVNÍ ETIKA: PŘEHLED Ondráček ·ETIKA · 66 / 67