Úvod do MS Dynamics NAV 2018 Určeno pro kurzy BPH_PIS1 a BPH_PIS2 (opakování) Skorkovský KPH-ESF MU Brno Hlavní charakteristika – Home study •Microsoft Dynamics NAV (dříve Navision) je informační řešení pro správu a řízení podnikových zdrojů. Tento komplexní nástroj vám pomůže automatizovat, integrovat a lépe řídit jednotlivé firemní procesy v oblasti financí, výroby, řízení projektů, distribučního prodeje, správy vztahů se zákazníky a e-commerce. •Microsoft Dynamics NAV, s ohledem na svou komplexnost a přizpůsobitelnost, je ideálním řešením pro rostoucí firmy s jedinečnými procesy a speciálním potřebami. Umožní vám rychlou reakci na nové tržní příležitosti, růst vaší konkurenceschopnosti a zvýšení produktivity vašich zaměstnanců. Klíčové funkce řešení Microsoft Dynamics NAV •Správa ekonomiky firmy a účetnictví •Řízení dodavatelského řetězce, výroby a provozu •Marketing, obchod a servis •Projektový management •Business intelligence a reporting •Fungování více měn • Novinky ve verzi NAV 2018 - Home study (původně se vyučoval ERP MS Dynamics NAV 2016) •Integrace v MS Outlooku – možnost pracovat s NAV přímo z vašeho Outlooku •Integrace s MS Office 365 (synchronizace kontaktů) •Integrované PowerBI reporty – možnost zobrazovat PowerBI reporty přímo v NAV •Zjednodušené nastavení jednotlivých funkcionalit •Zjednodušení formulářů aplikace •Rozšířené možnosti příchozích dokladů •Hierarchické kategorie zboží •Klasifikace účtů v účetní osnově •Rušení zaúčtovaných dobropisů •Rozšíření projektů •Chytré notifikace •Změny ve webovém klientovi (dlaždicový seznam, náhledy obrázků zboží apod.) •Cortana Intelligence – předpověď cashflow a zásob pomocí Business Intelligence •Technická změna způsobu fungování Fronty úloh •Integrace s Microsoft Flow a PowerApps (O365) •Možnost definovat vzhled e-mailu pro odesílání dokladů ve Wordu •a mnoho dalších drobných změn... • Materiály vyhotovené pro výuku NAV 2016 (budou použity i pro výuku NAV 2018 – případné modifikace budou oznámeny) 167 Číslo příkladu Název Stránky Datum vytvoření Uloženo PWP PWP stránky 1 Křížové reference, texty a substituce 6 24.9.18 Ano Ano 2 Hromadné objednávky 4 24.9.18 Ano Ano 3 Skladové jednotky 4 24.9.18 Ano Ano 4 Doplnění příkladu o skladových jednotkách 1 24.9.18 Ano 5 Vyrovnání metody ocenění FIFO_Průměr 6 17.09.18 Ano 6 Dávky a sériová čísla 12 01.10.18 Ano Ano 7 Doplnění dávek příkladu na expiraci 3 08.10.18 Ano Ano 8 Sledování zboží-Item tracking 4 08.10.18 Ano 9 Kombinované dodávky 4 08.10.18 Ano Ano 10 Upomínky a penále 10 08.10.18 Ano Ano 11 Přiřazení vedlejších nákladů 6 08.10.18 Ano Ano 12 Přímé dodávky 4 08.10.18 Ano Ano 13 Adjustace skladu 14 Dobropisy 6 15.10.18 Ano Ano 15 Očekávané náklady 5 15.10.18 Ano Ano 16 Rezervace 5 22.10.18 Ano Ne 17 Příklad Šarže_Expirace_Transfery_Vedlejší náklady 6 29.10.18 Ano Ne 18 Detailní položky 5 22.10.18 Ano Ano 19 Vratky 9 22.10.18 Ano Ano 20 Metody oceňování 21 Neskladované zboží 0 08.10.18 Ano 22 Finanční deník 6 15.10.18 Ano Ano 23 Warehouse 12 29.10.18 Ano Ano 24 Rozpočty 3 05.11.18 Ano Ano 25 ATP_CTP 4 22.10.18 Ano Ano 26 Výroba 9 12.11.2018 Ano Ano 28 Sešit vyrovnání-Application worksheet 3 22.10.2018 Ano 29 Účetní schémata 10 19.11.2018 Ano Ano 30 Cost accounting 7 28.11.18 Ano Ano 31 Příklad na Assembly (Montáž) 5 12.11.2018 Ano Ano 32 Periodické deníky 33 Standardní deníky 34 Analýzy prodeje a dle dimenzí 8 26.11.2018 Ano Ano 35 Dimenze-základ využívání 05.12.2018 Ano 36 Vyrovnání s bankami 37 Základy cash flow Bude dopracováno v průběhu zimního semestru 2019-2020 Implementace NAV 2018 – na Vaše počítače ERP – tabulky, záznamy, pole, transakce Tabulka zboží Tabulka zákazník Seznamy zboží (karet zboží) Pole karty zboží Tabulka skladové jednotky Pole karty skladové jednotky (méně polí než na kartě zboží) Relace Seznamy zákazníka (karty) Položky zákazníka (transakce) Tabulka zákazník Tabulka zboží Hlavička Prodejní objednávky Prodejní řádek Účtovat Položky zboží (transakce) Položky HK Skladové jednotky – základ (bude probíráno později-SCM) Důvod existence tohoto snímku : bylo uvedeno na snímku přechozím Karta zboží Karta skladové jednotky Více polí, menší priorita Méně polí, větší priorita Skladové jednotky (SKU)-home study •Skladové využívaní při skladován stejných skladových položek (zboží) na různých místech (v různých lokalitách) mají různé karty, údaje na těchto kartách se různí vzhledem k místu (typy doplňování apod. ) •SKU vám umožňují používat modifikované údaje (informace) o položce pro určité místo jak je například vzdálený sklad v lokalitě, kde je např. nižší kupní síla nebo přílišná koncentrace konkurence operujících v obdobném segmentu trhu. •Jiné varianty zboží (např. barva, velikost boty apod. při stejném označení mají pro obchod jiná pravidla) Karta skladové jednotky Domovská obrazovka (vyhledávací okno-Má nastavení- změnit roli, vypnout a zapnout ) Zákazník a jeho položky Zákazník a jeho položky CTRL-F7 Princip NAVigace Vybrané položky na účtech hlavní klnihy Po NAVigaci Princip kalkulovaného pole Částka =1 Položky zákazníka Částka =2 Částka =3 Částka =-4 Saldo = 2 = (1+2+3-4) Karta zákazníka Položky zákazníka Položky zákazníka (slouží mimo jiné k výpočtu salda) Položky zákazníka typu Splatné saldo Položky zákazníka typu Saldo Jednoduchý obchodní případ-nákup zboží Nákupní objednávka = NO Jednoduchý obchodní případ-nákup zboží Impakty v ERP databázi po zaúčtování NO Položky dodavatele a zboží Položky hlavní knihy Prodejní objednávka (dále jen PO) Prodejní objednávka (dále jen PO) Tisk potvrzení PO F7 Statistika PO Modifikace standardní metody vyrovnání Systém MS Dynamics NAV 2018 by automaticky (částečně) vyrovnal otevřenou položku z 31.12.2019 S pomocí zadání čísla položky v prodejním řádku můžeme princip FIFO obejít. Toto budeme probírat později at v dobropisech a ve vyrovnávání s pomocí dávek a dat expirace Prodejní řádek a princip vyrovná s pomocí čísla položky Zaúčtovaná faktura Položky zákazníka po zaúčtování PO (F9) Položky zboží po zaúčtování PO Položky hlavní knihy (vyhledávací okno =Finanční žurnál..)