Tutoriál 1 Obchod a obchodní činnosti Typologie podniků nMezi nejdůležitější třídící znaky podniků patří: nSektor a hospodářské odvětví nDruh výkonů nZpůsob zhotovování výkonů npodle výrobních principů (výrobních typů), npodle výrobních způsobů (organizačních typů výroby) nPřevládající výrobní faktor nVelikost podniku nZávislost na stanovišti nPohyblivost nOrganizačně právní forma podnikání Úkol 1 nSpolečnost DM drogerie markt, s.r.o. provozuje síť prodejen DM. nSpolečnost má v roce 2018 základní kapitál 274,2 mil. Kč, vlastní kapitál 1 793,7 mil. Kč, bilanční sumu 2 739,4 mil. Kč a obrat 8 120,2 mil. Kč. nJejím předmětem činnosti je především maloobchod. nSpolečnost měla v roce 2018 cca 1640 zaměstnanců. n nZařaďte tento podnik dle příslušných kritérií typologie podniků. Řešení nHospodářské odvětví: Služby (terciární sektor) nZařazení dle CZ-NACE: Sekce G – Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel, 47 – Maloobchod kromě motorových vozidel, 47.7 – Maloobchod s ostatním zbožím ve specializovaných prodejnách, 47.75 – Maloobchod s kosmetickými a toaletními výrobky, 47.78 – Ostatní maloobchod s novým zbožím ve specializovaných prodejnách nDruh produkovaných výkonů: Služby nDruh produkce výkonů nvýrobní typ: Vzhledem k charakteru statků (služby) je zařazení jen přibližné, pravděpodobně sériová výroba norganizační typ výroby: Vzhledem k charakteru statků (služby) je zařazení jen přibližné, pravděpodobně výroba na stanovišti nPřevládající výrobní faktor: Materiálově náročný nVelikost: Bilanční sumou, obratem i počtem zaměstnanců velký podnik nZávislost na stanovišti: Poptávka nPohyblivost: Nepohyblivý nPrávní forma: Společnost s ručením omezeným Cíle podniku nCíle podniku jsou požadované stavy, o které tento podnik usiluje. Vrcholovým cílem podniku v tržní ekonomice je dlouhodobá maximalizace zisku. nZisk je však účetní veličina, která nezaručuje, že má podnik peníze. Proto je vhodné jako alternativní veličinu úspěšnosti podniku použít peněžní tok (Cash Flow – CF), jako rozdíl příjmů a výdajů. nPodnik může usilovat i o maximalizaci hodnoty podniku. Stanovit hodnotu podniku lze různě, např. výnosovou metodou, kde je hodnota podniku odvozována od diskontování CF, tzn. od převedení na jejich současnou hodnotu. nHodnotu podniku tak lze určit např. takto: n n HP = n nkde: HP … hodnota podniku (čistá současná hodnota podniku) n Et … peněžní příjmy na konci období t n At … peněžní výdaje na konci období t n i … diskontní úroková míra (požadované zúročení CF) n t … období (t = 0, 1, 2, …, n) n n … délka období, na kterou je hodnota kalkulována. n Úkol 2 nSpočítejte čisté současné hodnoty podniků a diskutujte výsledky, pokud víte: nDiskontní úroková míra (i) je 10% Podnik A Podnik B CF první rok 1000 5000 CF druhý rok 2000 4000 CF třetí rok 3000 3000 CF čtvrtý rok 4000 2000 CF pátý rok 5000 1000 CF celkem 15000 15000 Řešení nOdúročitel v jednotlivých letech: nO1 = 1 / (1 + i)1 = 1 / 1,1 = 0,9091 nO2 = 1 / (1 + i)2 = 1 / 1,21 = 0,8264 nO1 = 1 / (1 + i)3 = 1 / 1,331 = 0,7513 nO1 = 1 / (1 + i)4 = 1 / 1,4641 = 0,683 nO1 = 1 / (1 + i)5 = 1 / 1,6105 = 0,6209 Podnik A Podnik B Diskontované CF první rok 1000 * 0,9091 = 909,1 5000 * 0,9091 = 4545,5 Diskontované CF druhý rok 2000 * 0,8264 = 1652,8 4000 * 0,8264 = 3305,6 Diskontované CF třetí rok 3000 * 0,7513 = 2253,9 3000 * 0,7513 = 2253,9 Diskontované CF čtvrtý rok 4000 * 0,683 = 2732 2000 * 0,683 = 1366 Diskontované CF pátý rok 5000 * 0,6209 = 3104,5 1000 * 0,6209 = 620,9 CF celkem 10652,3 12091,9 Rozdíl obou variant 1439,6 13,5% Význam obchodu nGrafické znázornění významu obchodu z pohledu transakční teorie nBez prostředníka S prostředníkem Funkce obchodu nObecně se funkce obchodu definují takto: nPřeměna výrobního sortimentu na sortiment obchodní, nPřekonání rozdílů mezi místem výroby a místem spotřeby, nPřekonání rozdílů mezi časem výroby a časem potřeby, nZajišťování kvality prodávaného zboží (správný výběr dodavatele), nZajišťování racionálních zásobovacích cest s cílem snížení prodejní ceny ve vztahu k úrovni zásobování (logistika), nZajišťování platební způsobilosti a včasné úhrady dodavatelům. n