Techniky kreativního řešení problémů Švandová Eva Kreativní řešení problémů nModel, vznik v 50.letech Alex Osborne, popsal v knize Applied Imagination: Principles and Procedures of Creative Problem Solving, 1953. nSledoval, jak kreativní lidé přichází na nové myšlenky a kde berou nápady k řešení problémů nTvůrčí myšlení = vzájemné propojení věcí a myšlenek dříve navzájem nesouvisejících n q CPS-model Jak na alternativy nPrincipy pro generování alternativ qOddělte generování myšlenek od jejich hodnocení, vytěsněte cenzory qUsilujte o kvantitu qAkceptujte všechny nápady qKombinujte i zdánlivě nesouvisející nPráce a alternativami qPosuzovat s nadhledem a konstruktivně qHodnotit jasně a metodicky qZvážit jak originalitu, tak realizovatelnost qNeuhnout z cesty n Kreativní postup řešení 1.Definice problému – je, má být, kritéria 2.Analýza, sběr informací, tvorba variant řešení 3.inkubace, odstup od myšlenek 4.nalezení nového řešení 5.implementace Překážky tvůrčího myšlení ndobrovolné – úcta k autoritě npřesvědčení existence jedné správné odpovědi nkonformita nposkytnutí očekávané odpovědi nnedostatek úsilí pochybovat o evidentním nunáhlené hodnocení nobavy ze zesměšnění Metody kreativního myšlení nintuitivní metody tvořivého myšlení qcílem je nahromadit co nejvíce nápadů qbrainstorming qsynektika qdelfská metoda qmetoda 6 klobouků nsystematické metody tvořivého myšlení qmetoda morfologické analýzy Brainstorming ndůležitá definice problému ndiskuse s odloženým hodnocením qzákaz kritiky qkvantita nad kvalitou qrozvíjení návrhů qrovnost účastníků nobdobou je brainwriting q6 osob 3 způsoby řešení v 5 kolech qvysoká efektivnost – 15 – 20 % úspěšných návrhů n autorem metody – Osborne, bouření mozků Synektika nW.J.J. Gordon nhledání analogií, ne volné asociace nvyužití hlavně při vývoji nových produktů nJak při definici problému, tak pro hledání řešení npřímá analogie, osobní analogie, fantastická analogie, symbolická analogie nz oblastí biologie, historie, technika, společnost, politika, ekonomika Klesající pracovní výkonnost – synektika příklad nnajít řešení, jak dosáhnout růstu pracovní výkonnosti? nPřímé analogie qkvětiny uvadají, qbaterie se vybíjejí, qprohráváme bitvu, qdochází mi dech, qpraskla žárovka nOsobní analogie qvybily se mi hodinky, qjsem nemocný, qnemám peníze nFantastické analogie – qv pohádkové říši mizí pohádkové postavy, qpo noci nenastal den, qstávám se neviditelným, qzkrátili se mi ruce nSymbolické analogie qmám díru v kapse n n nŘešení nPřímé analogie qhnojit, zalévat, přesadit = motivace, změnit vzdělávání, změnit výběr zaměstnanců – jiný typ qvyměnit, dobít, chvíli nechat, dát do tepla = vyměnit zaměstnance, pobyt na dovolené qposily, vzdát se, změnit generály = vyměnit vedoucí pracovníky qcvičit, k lékaři = tréninky, vzdělávání, na pohovory s nadřízenými apod. qvyměnit nOsobní analogie qVyměnit součástku baterii, vyměnit hodinky qZajít k doktorovi a brát léky, být doma v teple qZačít pracovat, méně utrácet nFantastické analogie – qNahradit jinými, zabít vlka který postavy požírá qStále spát, řídit den dle hodin qPomoučit se, obléknout se, procvičit hlas qPoužít implantáty, upravit si byt nSymbolické analogie n Metoda šesti myslících klobouků nzhodnocení již navržených řešení nkaždý z účastníků je zastáncem pouze jedné role nrole dána barvou klobouku qbílá qčervená qčerná qžlutá qzelená qmodrá Morfologická analýza nanalýza jednotlivých prvků problému nstanovení možných variant jednotlivých prvků nnásledná kombinace jednotlivých variant řešení jednotlivých prvků n n konvergentní myšlení, dodržování logickcýh postupů História: autor = Zwicky, prvýkrát použitá na letecký priemysel, analýza štruktúry prúdových motorov •Využitie: pri technologických problémoch vývoj produktu, služieb, patentov •Požiadavky na členov tímu: odborné znalosti problému, metódy a dodržiavanie otvorenej spolupráce Objavenie vzťahov, ktoré nie sú očividné •Podporuje identifikáciu okrajových podmienok •Poskytuje veľké množstvo kombinácií dát •Štruktúrovanosť môže zabrániť kreativite •Neexistujú pravidlá pre správny výber kombinácie Vypracování a hodnocení alternativ nproblém – existence dvou alternativ → fázovaný přístup njedná se o klasický rozhodovací problém nvolba kritérií qúplnost qoperacionalita qměřitelnost qneredundance qa minimálnírozsahu n