Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 1 Kulturní a kreativní města Ing. Markéta Chaloupková 13. 11. 2019 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 2 -Proč je kultura a kreativita důležitá pro město? -Kdo jsou nejvýznamnější odborníci na kreativní města? -Co je to kreativní město? -Jak se kreativita ve městech měří? -Jaká jsou nejvíce kreativní města Evropy? -Jak je kreativní ČR? -Co je to Creative City Network? -Příklady dobré praxe Obsah přednášky Výsledek obrázku pro Creative Cities Network Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 3 Proč je kultura a kreativita důležitá pro město? Vliv kultury a kreativity na rozvoj města je vidět na následujících grafech. Téměř devět milionů lidí na světě je zaměstnáno v kulturním sektoru. Pokud porovnáme zaměstnanost v kulturním sektoru se zaměstnaností v jiných odvětvích, můžeme zaznamenat nárůst o 0,7 % (v roce 2011), zatímco ostatní „tradičních“ odvětvích zaznamenáme pokles. Kultura a kreativita mají také významný dopad na rozvoj ekonomiky, což lze vidět například na základě makroekonomických ukazatelů jako je HDP země. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 4 Dalším důkazem skutečnosti, že je kultura a kreativity důležitá pro město, je například ukazatel zaměstnanosti či vzdělávání. Ve srovnání s evropskými městy s 50 000 a více obyvateli, které byly zahrnuty do výzkumu v roce 2017, je ze 73 % vysokoškolsky vzdělaných studentů 15% vysoce vzdělaných v oblasti kultury. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 5 Co mají tito lidé společného? Výsledek obrázku pro charles landry Výsledek obrázku pro richard florida portrait of Professor Andy Pratt = největší odborníci na problematiku kreativních měst a souvisejících konceptů jako je koncept kreativní třídy či kreativních průmyslů. Adobe Systems ̶video (16 min) ̶ ̶ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 6 Charles Landry Výsledek obrázku pro charles landry •britský poradce pro budoucnost měst •autorita pro využití představivosti a kreativity v městských změnách •popularizátor konceptu Kreativních měst •The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators (2000) •v roce 1978 založil britskou konzultantskou společnost Comedia •věnuje se městské revitalizaci pomocí kultury •zdůrazňuje význam kreativity a inovací jako motoru ekonomického růstu •nezbytnost začlenění kultury a umění do urbánních rozvojových strategií •Budoucí konkurenceschopnost států či měst není založená na přírodních zdrojích, lokalitě a infrastruktuře, ale na atraktivním prostředí, které produkuje vědomosti pomocí kreativity a inovací. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 7 Richard L. Florida -video (18 min) ̶ ̶ ̶ Výsledek obrázku pro richard florida -americký teoretik urbanistických studií se zaměřením na sociální a ekonomickou teorii -autor konceptu kreativní třídy -The Rise of the Creative Class (2002) -kreativní třída = nová společenská třída, která zahrnuje řadu profesí a povolání: učitele, umělce, poradce, architekty, designéry, vývojáře apod. Všechny profese, které nemají rutinní práci, ale tvoří. -teze: Metropolitní regiony s vysokou koncentrací kreativní třídy vykazují vyšší úroveň hospodářského rozvoje. -zkoumá kreativní třídu a její důsledky pro regeneraci měst -kreativní třída podporuje otevřené, dynamické, osobní a profesionální městské prostředí, které přitahuje více kreativních lidí, stejně jako podniky a kapitál Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 8 Andy C. Pratt -Video (16 min) - ̶ ̶ portrait of Professor Andy Pratt -britský profesor kulturní ekonomie -Creative cities: The cultural industries and the crerative class (2008) -kritizuje vztah mezi kreativní třídou (Floridy) a růstem -přezkoumává myšlenku, zda kreativní třída hraje roli v procesu městské regenerace -objasňuje vztah mezi koncepty kreativity, kultury a kreativních odvětví -výrazně podporuje roli kulturní produkce v současných městech -zkoumá odlišnosti v terminologii a hloubkově se věnuje kulturní politice -vnímá kreativní klastry jako další krok k zužitkování umění a kultury v rámci strategií městské revitalizace Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 9 •Konceptem kreativních měst se zabývá také OSN, která od roku 2004 uděluje titul „Kreativní město UNESCO“. •Síť kreativních měst UNESCO tvoří 180 měst ze 72 zemí •Cíl: podporovat spolupráci měst, které využívají kreativitu jako prostředek pro udržitelný rozvoj. •Titul je možné získat v několika oblastech, např. v ČR dostala titul Praha v oblasti literatury (2014) a město Brno v oblasti hudby (2017). Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 10 Co je to kreativní město? „Kreativní města jsou inovační huby a živnou půdou pro vývoj nových strategií, politik a iniciativ zaměřených na to, aby se kultura a kreativita stala hybnou silou udržitelného rozvoje a regenerace měst a pomohla zvýšit příležitosti pro širší okruh komunit a zároveň přispět k dalšímu rozvoji inkluzivní sociální vzorce a městské ekonomiky. “ (UNESCO, Creative Cities Network, 2004) Adobe Systems ̶Evropská komise: Monitor kulturních a kreativních měst ̶2017: 168 měst ze 30 zemí ̶2019: 190 měst z 30 zemí ̶ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 11 Jak můžeme měřit kulturu a kreativitu? •Od roku 2007, kdy byl přijat Evropský program pro kulturu v globalizovaném světě, hraje kultura při přípravě evropské legislativy a politik stále větší roli. •Bariérou pro větší zapojení kultury je neexistující sdílené definice a metriky měření (především na úrovni měst). •Problém s neexistujícím mapováním a systematickým a srovnatelným měřením hodnoty a dopadu, kterou mají kulturní a kreativní statky na ekonomiku měst, by měl vyřešit nově vytvořený nástroj Evropské komise, tzv. Monitor kulturních a kreativních měst (dále jako Monitor) •Monitor pomáhá tvůrcům národní, regionální a městské politiky identifikovat místní silné stránky a příležitosti a porovnat jejich města s podobnými městskými centry pomocí kvantitativních i kvalitativních údajů. •Monitor je nástrojem pro podporu vzájemné výměny a učení mezi městy, který podporuje snahu Evropské unie dostat kulturu do popředí politických zájmu. •1. vydání z roku 2017 analyzuje 168 evropských měst ze 30 zemí a 2. vydání z 8. října 2019 analyzuje 190 evropských měst ze 30 zemí. •Nové vydání se liší kromě počtu zahrnutých měst také tím, že vycházelo z dalších webových dat (tzv. OpenStreetMap) a prostorových analýz míst, kde dochází nejen k ekonomické prosperitě ale i k sociálnímu začleňování. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 12 Jaká města ČR a SR jsou zahrnuta do výzkumu? Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 13 Koncepční rámec metody měření -Obě vydání Monitoru hodnotila vybraná města na základě 29 indikátorů rozdělených do 9 dimenzí v rámci 3 domén: kulturní dynamiky, kreativní ekonomiky a příznivosti prostředí. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 14 První doména, kulturní dynamika, měří kulturní „plus“ města, zejména kulturní místa a účast na kulturních aktivitách. Tato doména je složena ze dvou dimenzí. První dimenze, Kulturní hodnoty a zařízení, monitoruje, do jaké míry jsou města „kulturně bohatá“, neboť kulturní život je klíčovým prvkem v kvalitě života a faktorem lokalizace, který přitahuje talenty. Účast na kulturních aktivitách zvyšuje propojení lidí s ostatními i s místem, kde žijí, dále zvyšuje jejich tvůrčí schopnosti a zlepšuje jejich psychickou pohodu. Druhá dimenze, Kulturní účast a přitažlivost, je o schopnosti měst přilákat místní, národní a mezinárodní publikum k účasti na jejich kulturním životě. Kulturní zařízení potřebují veřejnost, aby byla jejich činnost smysluplná. Jde o nejzákladnější a přitom rozhodující výsledek, který města mohou očekávat v důsledku svého zapojení do podpory umění a kultury. Kromě toho se budování nových kulturních infrastruktur a přitahování diváků stále více považuje za hlavní krok k dosažení širších cílů týkajících se města, od rozvoje cestovního ruchu po potřeby regenerace. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 15 Top 3 evropská kreativní města Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 16 Praha – kulturní dynamika Srovnání s dalšími městy zde Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 17 Brno – kulturní dynamika Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 18 Bratislava – kulturní dynamika Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 19 Srovnání kreativních měst ČR a SR dle Kulturní dynamiky Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 20 Druhá dimenze, kreativní ekonomika, zachycuje dopad kreativity na pracovní místa s inovace. Obsahuje 3 dimenze: První z nich je Kreativní a na znalostech založená pracovní místa, která měří, do jaké míry mají města přístup ke skupině vysoce kvalifikovaných pracovníků ve třech kreativních a znalostně náročných oborech, které tvoří takzvané „kulturní a kreativní sektory“: umění, kultura a reklama; média a komunikace; a kreativní služby, jako je reklama a móda. Ekonomové se shodují v tom, že kreativní a znalostní pracovníci hrají důležitou roli jak v inovacích, tak v hospodářském růstu. Druhou dimenzí je duševní vlastnictví a inovace. Tato dimenze hodnotí, do jaké míry město přispívá k inovacím. Kulturní a kreativní odvětví a odborníci stimulovali a pokročili v digitální revoluci. Kulturní a umělecká tvořivost jednoznačně přispěla k rychlému vývoji nových technologií a spotřebních elektronických zařízení a usnadnila jejich přijetí atraktivním obsahem a uživatelsky přívětivým designem. Třetí dimenzí je Nová pracovní místa v kreativních odvětvích, která je zástupcem toho, jak je město schopné převádět kreativní a inovativní nápady do nových pracovních míst. To se měří z hlediska pracovních míst v nově vytvořených podnicích v kreativních a znalostně náročných odvětvích, jak je uvedeno v první dimenzi. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 21 Top 3 evropská kreativní města Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 22 Praha - kreativní ekonomika Srovnání s dalšími městy zde Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 23 Brno - kreativní ekonomika Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 24 Bratislava- kreativní ekonomika Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 25 Srovnání kreativních měst ČR a SR dle Kreativní ekonomiky Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 26 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 27 Top 3 evropská kreativní města Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 28 Praha – Příznivost prostředí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 29 Brno – Příznivost prostředí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 30 Bratislava – Příznivost prostředí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 31 Srovnání kreativních měst ČR a SR dle Příznivosti prostředí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 32 Jak se celkově umístila města ČR? V indexu kulturních a tvůrčích měst zaujímá Praha přední místo v zemi a 8. místo mezi 20 evropských městy s více než 1 miliónem obyvatel. Následuje město Brno, které je ve skupině 40 měst s 250 000 až 500 000 obyvateli na 27. místě. Olomouc byla nově přidána v roce 2019. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 33 Jak se celkově umístila města SR? Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 34 Jak jsou kreativní ostatní města Evropy? Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 35 Jaké je podle Vás nejvíce kreativní město Evropy? Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 36 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 37 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 38 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 39 Jak by mělo vypadat ideální kreativní město? Ideální kulturní a kreativní město Evropy by mělo být mixem těchto sedmi měst. V letošním vydání by „ideálním“ kulturním a kreativním městem v Evropě byly kulturní místa a zařízení Weimar (Německo), kulturní účast a přitažlivost Florencie (Itálie), kreativní a znalostní práce, lidský kapitál & vzdělávání a místní a mezinárodní propojení Paříže (Francie), duševní vlastnictví a inovace v Eindhovenu (Nizozemsko), nová pracovní místa v kreativních sektorech v Budapešti (Maďarsko), otevřenost, tolerance a důvěra v Glasgow (Spojené království) a kvalita řízení v Aarhusu (Dánsko). Z těchto sedmi měst mají čtyři méně než 500 000 obyvatel, jmenovitě Výmar, Florencie, Eindhoven a Aarhus Adobe Systems ̶Nákladová efektivita ̶Benchmarking pro rozhodování ̶Podpora příkladů dobré praxe ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 40 Výhody Monitoru Související obrázek Vytvoření Monitoru kulturních a tvůrčích měst na evropské úrovni má tři hlavní výhody: Nákladová efektivita: Monitor kulturních a tvůrčích měst řeší mezery v údajích v oblasti kultury a kreativity tím, že poskytuje co nejvíce srovnatelných zdrojů dat dostupných na evropské úrovni, včetně oficiálních statistik. Poskytuje spolehlivou a „připravenou“ databázi. Benchmarking pro rozhodování: Monitor kulturních a tvůrčích měst umožňuje zkoumat výsledky založené na skupinách „partnerských měst“ podle velikosti populace, HDP na obyvatele a míry zaměstnanosti, což poskytuje platformu pro srovnávání na úrovni EU, která může podněcovat příslušnou politiku. Podpora příkladů dobré praxe: Znalosti o vývoji městských částí jsou roztříštěné. Kulturní a kreativní městský monitor tím, že ukazuje, v jakých partnerských městech je dobrý, podporuje osvědčené postupy a podporuje výměny mezi městy. Adobe Systems Výsledek obrázku pro Creative Cities Network -Video (1:50) ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 41 Co je to Creative Cities Network? Síť kreativních měst je privilegovaným partnerem UNESCO, nejen jako platforma pro reflexi role kreativity jako páky pro udržitelný rozvoj, ale také jako živná půda pro akce a inovace, zejména pro provádění Agendy pro udržitelný rozvoj do roku 2030. Síť kreativních měst byla vytvořena v roce 2004 za účelem podpory spolupráce s městy a mezi městy, která označila kreativitu za strategický faktor udržitelného rozvoje měst. 180 měst ze 72 zemí , která v současné době tvoří tuto síť, spolupracují na společném cíli: postavit tvůrčí a kulturní průmysl do středu svých plánů rozvoje na místní úrovni a aktivně spolupracovat na mezinárodní úrovni. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 42 64 cities join the UNESCO Creative Cities Network Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 43 Mise a cíle? -posílit tvorbu, výrobu, distribuci a šíření kulturních činností, zboží a služeb; -rozvíjet centra kreativity a inovací -rozšířit příležitosti pro tvůrce a profesionály v kulturním sektoru; -zlepšit přístup ke kulturnímu životu a účast na něm; -plně integrovat kulturu a kreativitu do plánů udržitelného rozvoje. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 44 Kreativní oblasti, které síť pokrývá Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 45 Procento měst UCCN v rámci 7 kreativních oblastí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 46 https://www.designsingapore.org/sdw/~/media/sdw2018/image/event/cod%20map.jpg?iar=1&w=925 V případě oblasti „Design“ byla vyvinuta tato síť měst. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 47 Mapování dobrých příkladů praxe Přístup společnosti Deusto Cities Lab Síť rovněž představuje 12 osvědčených postupů, resp. příkladů dobré praxe, z měst účastnících se této sítě. Každá dimenze je znázorněna třemi městy. Je důležité vysvětlit, že tato analýza je založena na jiné metodě měření než o které jsme se balili předtím (odlišné od Monitoru). Mapování je na základě přístupu společnosti ale na přístupu Deusto Cities Lab, který bere v úvahu konkurenceschopnost (viz červená část grafu), vládu, resp. veřejnou správu ( viz modrá část v grafu), kompaktnost (viz zelená část v grafu) a nakonec fialová část v grafu, soudržnost. Adobe Systems ̶Budapešť - řeší problém stárnutí ̶Kobe - pracoval s dětmi a mladou populací ̶Parma - předložila projekt pro všechny sociální skupiny ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 48 Kreativně soudržná města: dobrá praxe Příklad dobré praxe, respektive případy Budapešti, Kobe a Parmy, je popsán v dokumentech, které jsem vám poslala. V tomto modelu chápeme město jako prostor určený pro sociální interakci a soudržnost, který brání prostorové segregaci, a tyto dobré postupy se snaží tento bod ilustrovat. Budapešť se zabývá problémem stárnutí, Kobe pracoval s dětmi a mladou populací a Parma předložila projekt pro všechny sociální skupiny. Adobe Systems ̶Ljubljana, Slovinsko ̶Krakow, Polsko ̶Ulyanovsk, Rusko ̶ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 49 Kreativně kompaktní města: dobrá praxe Adobe Systems ̶Bologna, Itálie ̶Hangzhou, Čína ̶Dénia, Španělsko ̶ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 50 Kreativně konkurenceschopná města: dobrá praxe Hmotný i nehmotný kulturní kapitál je důležitý pro zachování sociální, ekonomické a kulturní struktury společnosti. Jak tři kreativní města rozvinula svou strategii tak, aby byla konkurenceschopná, ale zároveň se zaměřují na lidi. Adobe Systems ̶Pueble, Mexiko ̶Dunedin, Nový Zéland ̶Helsinki, Finsko ̶ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 51 Města kreativní správy: dobrá praxe Správa měst se může stát „kreativní“, víceúrovňovou a kooperativní, aby pomohla městům dosáhnout lepších výsledků tím, že se poučí z minulosti, vytvoří současnost a umožní budoucnost. Prostřednictvím různých kreativních řešení by tato forma správy mohla zvýšit účinnost a vést k udržitelnému rozvoji. Pro kreativní město je velmi důležité umístit kreativní centra do středu městské strategie. Puebla, Dunedin a Helsinky využili přístup kreativního myšlení k řešení současných problémů a přípravě strategie pro budoucnost. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 52 Příklady kreativních měst - Varšava •Varšava v roce 1945 prakticky zmizela z mapy světa, aby v 50. letech znovu povstala •Čtvrť Praga byla dlouhá staletí samostatným městem, k Varšavě se připojila až na sklonku 18. století. Válka ji shodou okolností téměř nepoznamenala. •Vždy byla tou čtvrtí za vodou, tou méně významnou, nebyla to dobrá adresa. Adobe Systems 53 ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Městská čtvrť Praga Příklady kreativních měst - Varšava Adobe Systems 54 ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území •Již po 2. světové válce (za socialismu!) se čtvrť stala zvláštní, jinou, nebezpečnou – stahovali se sem lidé bez domova, bez práce, drogově závislí… •Tato situace se začala měnit od 90. let a postupně se Praga stala sídlem umělců, kreativců, moderního umění a street art aktivit. •V bývalé fabrice na výrobu vodky se usídlili už etablovaní umělci, ale i ti, kdo kteří teprve začínají. •V někdejších továrnách jsou kluby, galerie, dílny, kina, divadla a malé koncertní sály. •Pouliční umění se prolíná s desítkami hospůdek, barů, kaváren.., získat měkké drogy není větší problém Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 55 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 56 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 57 Příklady kreativních měst - Berlín - Berlín není exponovaným velkoměstem jako Paříž nebo Řím, ale v posledních letech turistický nápor zažívá také - Návštěvníky láká dědictví dramatické historie, architektonická „rozmanitost“, dekadentní, punkové a multikulturní podhoubí - Čtvrtě Kreuzberg a Neukölln (bývalý americký sektor) jsou stojí na špici kreativního Berlína, i když je zdejší kreativita poněkud „zvláštní a jiná“ jako celý Berlín Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 58 •Stovky restaurací, barů, kaváren, fast i slow foodů – kuchyně z celého světa se mísí s multietnickou společností, punk-rockovou kulturou, volnou distribucí drog (především černošskými skupinami) a performancemi tzv. street blue artists.. a Berlínskou zdí •Gentrifikace čtvrtí hodně pokročila, přesto má oblast ještě spoustu důležitých památek, včetně Židovského muzea a Checkpoint Charlie (přechod z americké zóny do Východního Berlína). Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 59 Příklady kreativních měst - Berlín Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 60 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 61 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 62 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Příklady kreativních měst - Vilnius 63 •Zhruba 600 tis. Vilnius je hlavním městem Litvy, stále s velkým ruským a polským vlivem •Čtvrť Užupis („Za řekou“) je bývalé židovské ghetto, která po válce a odsunu židovských obyvatel chátrala a lákala na levné nájmy bohémské typy; vysloužila si tak přezdívku litevský Montmartre. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 64 - Filmař Romas Lileikis vyhlásil 1. dubna 1998 recesistický mikronárod Republika Užupis, vytvořil také jeho ústavu, která deklaruje: „Každý má právo být šťastný“ i „Každý má právo být nešťastný“. Republika má také svou vlastní ústavu. - Ve čtvrti se nachází významné památky bernardinský hřbitov a kostel svatého Bartoloměje, je součástí historického centra Vilniusu, které je zapsáno na seznam Světového dědictví. - Kvůli atraktivitě se čtvrt za posledních 20 let také velmi rozvinula a posunula (kavárny, hospůdky, bary, ateliéry, cool služby...), díky čemuž vyskočily i ceny nájmů. Většina umělců si tak nemůže dovolit koupit si v Užupisu byt, jako tomu bylo v minulosti. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 65 Příklady kreativních měst - Vilnius Adobe Systems 66 Příklady kreativních měst - Kodaň ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území •Na území bývalých kasáren se nachází Svobodný stát Christiania (čtvrť Christianshavn, umělý ostrov ze 17.století), alternativní čtvrť a jedno z nejstarších squatterských a hippie sídlišť v Evropě. •Christiania je označována za „sociální experiment“, který přitahuje nekonformní intelektuály, pouliční umělce i další alternativně smýšlející jedince různého ražení. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 67 Příklady kreativních měst - Kodaň •v roce 1971 zabrali území squatteři a prohlásili ho za „svobodný stát“ •Policie se sice pokoušela území několikrát vyklidit, o slovo se hlásí i developeři, kterým se zamlouvá tento velmi žádaný pozemek, své udělala i změna vlády v roce 2002, ovšem území si stále žije svým vlastním alternativním životem. •Ani s oficiálním zrušením tolerance obchodu s marihuanou v roce 2004 si místní příliš hlavu nelámou a drogy tu lze sehnat i na hlavní nákupní ulici, která nese název Pusher Street. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 68 - V Christianii platí vlastní zákony (jsou „jaksi“ uznány i kodaňskou radnicí), jako například právo stavět bez povolení, které tu dalo vzniknout svérázné architektuře, připomínající tak trochu české zahrádkářské kolonie (bio zelenina). - Nesmí sem vjíždět motorová vozidla, nesmí se tu nosit zbraně, platí společné hospodaření, mají zde svojí vlajku i svou vlastní měnu. - Nesmí se zde fotografovat! - Celá čtvrť oplývá kreativitou, nápady, svobodou a je také zaměřena na ekonomicky i ekologicky udržitelný způsob života – a je to vidět na každém kroku. - Zeleň a příroda vůbec je všudypřítomná a naprostá většina budov je udržována svépomocí za užití přírodních, snadno recyklovatelných a levných materiálů. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 69 Adobe Systems ̶video (17 min) ̶příklad dobré praxe: Kreativní město Seattle ̶„Jak je inspirován a kultivován podnikatelský duch?“ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 70 Související obrázek Kreativita pomáhá inspirovat a povzbuzovat začínající podniky k některým z nejvýznamnějších světových společností na světě. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 71 -Proč je kultura a kreativita důležitá pro město? -Kdo jsou nejvýznamnější odborníci na kreativní města? -Co je to kreativní město? -Jak se kreativita ve městech měří? -Jaká jsou nejvíce kreativní města Evropy? -Jak je kreativní ČR? -Co je to Creative City Network? -Příklady dobré praxe Obsah přednášky Výsledek obrázku pro Creative Cities Network Adobe Systems -Landry, C. (2000). The Creative City: A toolkit for urban innovators. London: Earthscan. -Florida, R. (2005). Cities and the Creative Class. London-New York: Routledge. -Scott, A.J. (2014). Beyond the Creative City: Cognitive-Cultural Capitalism and the New Urbanism, in Regional Studies, 48(4), pp. 565-578. -Andersson, D.E. and Andersson, A.E. and Mellender, C., eds (2011). Handbook of Creative Cities. London: Edward Elgar ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 72 Zdroje literatury https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/0/7/8/1001004006048707.jpg Související obrázek Creative Economies, Creative Cities Cities and the Creative Class Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 73 Otázky? Související obrázek