1 FINANČNÍ KONTROLA VE VS 2019/2020 Jan Šelešovský Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity 2 Obsah přednášky n1. Systém finanční kontroly ve VS n2. Veřejnosprávní kontrola n3. Vnitřní kontrolní systém n4. Kontrolní metody a kontrolní postupy n5. Role MF ČR n 1. Organizační diagram 3 FINANČNÍ KONTROLA FINANČNÍ KONTROLA VNĚJŠÍ VNITŘNÍ NKÚ PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ ZÁKON 320/2001 VEŘEJNOSPRÁVNÍ (VNĚJŠÍ) VNITŘNÍ ŘÍDÍCÍ KONTROLA INTERNÍ AUDIT 4 Systém finanční kontroly ve VS nVytvořen v rámci orgánů EU (na základě syntézy zkušeností některých zemí a s přihlédnutím k mezinárodním standardům) nČlenské státy měly povinnost jeho implementace (např. Centrální harmonizační jednotka, Auditní orgán, Interní audit apod.) nJe neustále rozvíjen, doplňován a zdokonalován a státy EU musí tyto nové věci zapracovat do národních podmínek 5 Systém finanční kontroly ve VS nJde o reakci na problémy a podvody s čerpáním zdrojů EU a rozšiřování EU nAplikace v ČR má „modifikovanou“ („opatrnou“) podobu a do jisté míry systém je jakoby částečně „dvoukolejný“ (ČR x čerpání zdrojů EU) nByl připraven nový zákon (2018), který Parlament neschválil (nyní opět v legislativním procesu) 6 Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě n Zákon definuje systém finančních kontrol, které jsou správci kapitol a územně samosprávné celky povinny zajišťovat. Tento systém se týká nejen jejich hospodaření, ale i hospodaření organizačních složek a příspěvkových organizací v jejich působnosti. n Současně jsou povinni zajistit prověřování přiměřenosti a účinnosti daného systému a pravidelné, alespoň roční hodnocení jeho účinnosti, včetně přijímání opatření k jeho zkvalitňování. 7 Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě nZákon 320/2001 Sb. ze dne 9. srpna 2001 o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole) nDatum účinnosti od: 1. ledna 2002 nNovelizace: nZákonem 320/2002 Sb., 123/2003 Sb., 421/2004 Sb., 482/2004 Sb., 426/2003 Sb., 626/2004 Sb., 377/2005 Sb., 138/2006 Sb., 342/2006 Sb., 298/2007 Sb., 227/2009 Sb., 281/2009 Sb., 341/2011 Sb., 457/2011 Sb., 239/2012 Sb., 407/2012 Sb., 503/2012 Sb., 64/2014 Sb., 183/2017 Sb. n 8 KONCEPCE KONTROLY nNovelizace vycházely jednak z požadavků EU, jednak z koncepce kontroly nUsnesení vlády ČR č. 1570 ze 7.12.2005 nKONCEPCE KONTROLNÍHO SYSTÉMU V ČR SE ZAMĚŘENÍM NA FINANČNÍ KONTROLU 2006 – 2013 (řada úkolů se podařilo realizovat, některé ne) 9 Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě nVymezuje uspořádání a rozsah f. kontroly vykonávané mezi orgány VS, mezi orgány VS a žadateli nebo příjemci veřejné f. podpory a uvnitř orgánů veřejné správy nDále vymezuje předmět, cíle, zásady, postupy a metody finanční kontroly nVztahuje se i na st. podniky nNetýká se kontroly vykonávané NKÚ a netýká se přezkoumávání hospodaření úsc 10 Hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat: na) dodržování právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky k zajištění stanovených úkolů těmito orgány, nb) zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobeným zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností, 11 Hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat: nc) včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky, o prováděných operacích, o jejich průkazném účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti orgánů veřejné správy v souladu se stanovenými úkoly, nd) hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy. 12 KRITÉRIA n Pokud nejsou kritéria pro hodnocení hledisek hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti výkonu veřejné správy stanovena právními předpisy, technickými nebo jinými normami, musí být předem stanovena vedoucím orgánu veřejné správy, a to na základě objektivně zjištěných skutečností. 13 ODPOVĚDNOST nOdpovědnost za organizování, řízení a zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly mají vedoucí orgánů veřejné správy v rámci své řídící pravomoci. Při zavádění a řízení finanční kontroly v orgánech veřejné správy jejich vedoucí vycházejí z mezinárodně uznávaných standardů. 14 VYMEZENÍ POJMŮ nsprávností finanční a majetkové operace je její soulad s právními předpisy a dosažení optimálního vztahu mezi její hospodárností, účelností a efektivností n hospodárností takové použití veřejných prostředků k zajištění stanovených úkolů s co nejnižším vynaložením těchto prostředků, a to při dodržení odpovídající kvality plněných úkolů 15 VYMEZENÍ POJMŮ nefektivností takové použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění núčelností takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů 16 Třístupňová organizační struktura systému finanční kontroly n1. MF ČR, jako ústřední správní úřad a gestor pro fin. kontrolu. Zabezpečuje funkci centra metodického řízení, koordinaci a výstupy zpravodajské systému o fungování kontrolních mechanismů n2. Správci kapitol státního rozpočtu a orgány úsc jako správci veřejných rozpočtů. n3. Ostatní organizační složky státu a organizační složky úsc a právnické osoby hospodařící s veřejnými prostředky. 17 Systém finančních kontrol tvoří 1.Veřejnosprávní kontrola (tj. „vnější“ k.) (včetně auditu podle EU) 2.Finanční kontrola podle mezinárodních smluv (tj. mezinárodních zdrojů) 3.Vnitřní kontrolní systém a)řídící kontrola (tj. „manažerská“ k.) b)interní audit 18 Schéma finanční kontroly ve veřejné správě Finanční kontrola vykonávaná kontrolními orgány (veřejnosprávní kontrola) Finanční kontrola podle mezinárodních smluv Vnitřní kontrolní systém Působnost MF ČR (územně finanční orgány) -organizační složky státu -státní fondy -ostatní st. organizace -poskytovatelé veřejné finanční podpory (mimo ÚSC) -žadatelé a příjemci veř. finanční podpory (mimo ÚSC) Působnost SK -vlastní kapitola -org. složky státu -příspěvkové organizace -žadatelé a příjemci veř. fin. podpory (mimo ÚSC) Působnost ÚSC -vlastní hospodaření -organizační složky -příspěvkové organizace -žadatelé a příjemci veř. fin. podpory -kraje u obcí v přenesené působnosti Řídící kontrola Interní audit Předběžná •Příkazce operace •Správce rozpočtu •Hlavní účetní Průběžná Následná Finanční audit Audit systému Audit výkonu Předběžná Průběžná Následná Pramen: Rektořík, J., Šelešovský, J. a kol. Kontrolní systémy ve veřejném sektoru a veřejné správě. Praha: Ekopress 2003 19 POZNÁMKA K NOVELIZACI 2007 n„Koncepce kontrolního systému v ČR se zaměřením na finanční kontrolu“ (schváleno vládou usnesením č. 1570 ze 7.12.2005) nDoporučení Účetního dvora ES pro nové programové období 2007 – 2013 podle nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 nNejprve úvaha o novém zákoně o finanční kontrole, nakonec pro nedostatek času jen novelizace nPůvodně měla novelizace platit od 1.1.2007 (zpožděno) nNávrh vlády neuspěl x návrh poslanců ano nNovelizace zák. č. 298/2007 (29.11.2007) 20 Veřejnosprávní kontrola (realizovaná kontrolními orgány) nZahrnuje finanční kontrolu skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u kontrolovaných osob, a to před jejich poskytnutím, v průběhu jejich použití a následně po jejich použití, včetně auditu podle přímo použitelných předpisů Evropských společenství n 21 Včetně auditu podle přímo použitelných předpisů Evropských společenství nNařízení EP a Rady (EU, Euratom) č. 1313/2013 ze dne 17.12. o společných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti, Evropském zemědělském fondu pro rozvoj venkova a Evropském námořním a rybářském fondu, o obecných ustanoveních o EFRR, ESF, FS, EZFRV a ENRF 22 Veřejnosprávní kontrola nMF ČR jako ústřední správní úřad pro finanční kontrolu: na) metodicky řídí a koordinuje výkon finanční kontroly ve veřejné správě, nb) vykonává funkci centrální harmonizační jednotky se zaměřením na harmonizaci a metodické řízení výkonu finanční kontroly ve veřejné správě. n n 23 Veřejnosprávní kontrola nMF ČR a ÚFO vykonávají veřejnosprávní kontrolu u OSS, SF, RRRS a u ostatních státních organizací, poskytovatelů veřejné finanční podpory (ne úsc), žadatelů a příjemců podpory a dále u právnických a fyzických osob, které jsou napojeny do systému řízení nebo využívání prostředků EU podle přímo použitelných předpisů ES. nU OS, OBS a zprav. služeb jen MF ČR. 24 SPRÁVCE KAPITOLY SR nSprávce kapitoly SR je povinen vytvořit systém finanční kontroly, kterým zajistí finanční kontrolu jak svého hospodaření, tak i hospodaření OSS a PO ve své působnosti. Současně zajistí prověřování přiměřenosti a účinnosti tohoto systému a pravidelně, nejméně jednou ročně, jeho hodnocení. nPoskytovatelé (správci kapitol) vykonávají veřejnosprávní kontrolu u žadatelů o veřejnou finanční podporu nebo u příjemců této podpory, s výjimkou těch, jímž byla poskytnuta veřejná finanční podpora z rozpočtu územního samosprávného celku. n 25 Veřejnosprávní kontrola (realizovaná kontrolními orgány) nMF ČR kontroluje organizační složky státu, státní fondy, ostatní státní organizace, poskytovatele veřejné finanční podpory (ne úsc), žadatele nSprávce kapitoly kontroluje podřízené OSS a příspěvkové organizace, žadatele a příjemce nKraje kontrolují OSS, PO a žadatele, v rámci přenesené působnosti obce nObce kontroluji OSS, PO a žadatele n 26 Veřejnosprávní kontrola Provádí správce kapitoly (ústřední správní úřad) u: Organizační složky státu Státní příspěvkové organizace Žadatelé o veřejnou finanční podporu Příjemci veřejné finanční podpory 27 Působnost řídícího orgánu a platební agentury (NOVELIZACE 2007) n nŘídící orgán a platební agentura vykonávají veřejnosprávní kontrolu u kontrolovaných osob na všech úrovních realizace finančních prostředků z rozpočtu EU podle daného zákona a přímo použitelných předpisů ES. n 28 PŘEDBĚŽNÁ VS KONTROLA nPři předběžné veřejnosprávní kontrole posuzují, zda plánované a připravované operace odpovídají stanoveným úkolům veřejné správy a jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky. 29 PRŮBĚŽNÁ VS KONTROLA nPři průběžné veřejnosprávní kontrole prověřují zejména, zda tyto osoby ndodržují stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádávání a vyúčtování schválených operací, npřizpůsobují uskutečňování operací při změnách ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek novým rizikům, nprovádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a IS a zda zajišťují včasnou přípravu stanovených finančních, účetních a jiných výkazů, hlášení a zpráv. 30 NÁSLEDNÁ VS KONTROLA nPři veřejnosprávní kontrole následné po vyúčtování operací prověřují, zkoumají a vyhodnocují u vybraného vzorku těchto operací zejména, zda núdaje o hospodaření věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb veřejných prostředků a zda tyto údaje odpovídají skutečnostem rozhodným pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky, npřezkoumávané operace jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, npřijatá opatření včetně opatření k odstranění, zmírnění nebo předcházení rizik jsou plněna. n 31 VS KONTROLA NA MÍSTĚ nMohou vykonávat veřejnosprávní kontrolu na místě (procesní pravidla dle zákona o kontrole). nMohou být přizvány další osoby (znalci, tlumočníci, odborní experti). nPokuty za maření veřejnosprávní kontroly na místě a za neplnění nápravy (až 1 mil. Kč). 32 Finanční kontrola (320/2001) Tržní sektor NNO Veřejný sektor VEFI Žadatelé a příjemci Ž+P Ž+P 33 Fáze veřejnosprávní kontroly n Příprava Plánování Výkon Nakládání s výsledky 34 Finanční kontrola podle mezinárodních smluv nmohou ji vykonávat mezinárodní organizace (NATO, OSN) svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci njsou oprávněny vyžadovat si u orgánů veřejné správy ČR spolupráci nebo přímo zajištění jejího výkonu nnetýká se kontroly a auditu prostředků EU! 35 Vnitřní kontrolní systém nVedoucí orgánu veřejné správy je v rámci své odpovědnosti povinen v tomto orgánu zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém, který na) vytváří podmínky pro hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy, nb) je způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná rizika vznikající v souvislosti s plněním schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy, nc) zahrnuje postupy pro včasné podávání informací příslušným úrovním řízení o výskytu závažných nedostatků a o přijímaných a plněných opatřeních k jejich nápravě. Organizační diagram 36 Vnitřní kontrolní systém Vnitřní kontrolní systém Řídící kontrola Interní audit 37 Vnitřní kontrolní systém a) Řídící kontrola nSoučást vnitřního řízení orgánů veřejné správy nZajišťovaná odpovědnými vedoucími zaměstnanci nPři přípravě operací, před jejich schválením, v průběhu až do jejich vypořádání a následně (tj. předběžná, průběžná a následná kontrola) nVedoucí organizace určí příkazce, správce rozpočtu a hlavní účetní (všichni musí např. verifikovat fakturu). Jen v malých organizacích a obcích se mohou poslední dvě funkce spojit. 38 Účast subjektů v předběžné řídící kontrole n Příkazce operace Správce rozpočtu Hlavní účetní Výjimečně je možné spojit 39 Příkazce operace Správce rozpočtu Hlavní účetní Vzorový doklad přijatá faktura předběžná kontrola 40 Vnitřní kontrolní systém b) Interní audit nOrganizačně oddělený a funkčně nezávislý útvar podřízený přímo vedoucímu organizace (ministrovi, řediteli, starostovi apod.) nPřezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování správnosti vybraných operací nPovinnost zřídit ve všech obcích nad 15 tisíc obyvatel a ve všech organizacích veřejného sektoru (vč. VŠ) s výjimkou malých organizací Organizační diagram 41 Interní audit zahrnuje zejména INTERNÍ AUDIT finanční audity audity systémů audity výkonu 42 FINANČNÍ AUDITY nověřují, zda údaje vykázané ve finančních, účetních a jiných výkazech věrně zobrazují majetek, zdroje jeho financování a hospodaření s ním. Např. zda jsou včas a ve správné výši zaúčtovány a uhrazeny všechny výdaje, zda z provedených inventarizací vyplývá, že skutečné stavy majetku odpovídají údajům v účetnictví a v účetních výkazech apod. n 43 AUDITY SYSTÉMŮ nprověřují a hodnotí systémy zajištění příjmů orgánu veřejné správy, včetně vymáhání pohledávek, financování jeho činnosti a zajištění správy veřejných prostředků. Dále zkoumají zda jsou doklady k zaúčtování podepisovány příslušnými zaměstnanci uvedených úřadů podle stanoveného oběhu účetních dokladů, dodržování třídění výdajů podle rozpočtové skladby, dodržování účtového rozvrhu apod. n 44 AUDITY VÝKONU nzkoumají výběrovým způsobem hospodárnost, efektivnost a účelnost operací i přiměřenost a účinnost vnitřního kontrolního systému 45 PLÁNOVÁNÍ IA nIA se vykonává v orgánu veřejné správy v souladu se střednědobým plánem a ročními plány jednotlivých auditů. nStřednědobý plán stanoví priority a odráží potřeby orgánu veřejné správy z hlediska dosavadních výsledků jeho činnosti a předpokládaných záměrů a cílů na víceleté období. nRoční plán upřesňuje na základě střednědobého plánu rozsah, věcné zaměření a typ auditů, jejich cíle, časové rozvržení a personální zajištění. Dále obsahuje zejména odbornou přípravu interních auditorů, úkoly v metodické a konzultační činnosti. nPlány IA zpracovává útvar IA na základě objektivního hodnocení rizik. 46 PLÁNOVÁNÍ IA nVedoucí útvaru IA projednává přípravu plánů s vedoucím orgánu veřejné správy, který tyto plány schvaluje. nVýjimečně může útvar IA na vyžádání vedoucího orgánu veřejné správy operativně zařadit výkon konkrétního auditu mimo schválený roční plán. nVedoucí orgánu veřejné správy nejméně jednou ročně zajistí prověření účinnosti vnitřního kontrolního systému, který zahrnuje všechny kontrolní činnosti v rámci vnitřního provozního a finančního řízení tohoto orgánu. 47 ROČNÍ ZPRÁVY IA na) hodnotí obecnou kvalitu vnitřního kontrolního systému, nb) analyzuje výskyt závažných nedostatků, které nepříznivě ovlivnily činnost orgánu veřejné správy, včetně nedostatků ve fungování vnitřního kontrolního systému. nc) předkládá doporučení ke zkvalitnění řízení provozní a finanční činnosti orgánu veřejné správy a jeho vnitřního kontrolního systému. nNa základě doporučení útvaru IA, uvedených ve zprávě přijímá vedoucí orgánu veřejné správy odpovídající opatření. nPřijatá opatření jsou podkladem pro vypracování roční zprávy orgánu veřejné správy, která zahrnuje informace o výsledcích finanční kontroly. n 48 Kontrolní metody a kontrolní postupy nKontrolní metody slouží k zajištění objektivnosti a úplnosti informací o skutečnostech tvořících předmět finanční kontroly nNa základě zvolených metod jsou uplatňovány kontrolní postupy = systematicky uspořádané úkony, prostřednictvím, kterých se shromažďují, třídí, vyhodnocují a dokumentují informace z oblasti fin. kontroly 49 Kontrolní metody n Kontrolní metody Porovnávání Sledování Šetření a ověřování Kontrolních výpočtů Analýza Auditní 50 ŠETŘENÍ A OVĚŘOVÁNÍ nKontrolní metodou šetření a ověřování se zjišťuje, zda prověřované operace, které mají za následek dosažení veřejných příjmů, vynaložení veřejných výdajů, jsou uskutečňovány v souladu se stanovenými úkoly, záměry a cíli a zda kontrolované osoby stanovené podmínky a postupy dodržují. nZjištěné skutečnosti se porovnávají s podmínkami a postupy stanovenými právními předpisy a opatřeními a hodnotí z hlediska plnění kritérií stanovených pro hospodárný, efektivní a účelný výkon prověřované činnosti. n 51 KONTROLNÍ VÝPOČTY nKontrolní metodou kontrolních výpočtů se matematickými úkony přezkoumávají a vyhodnocují informace o činnosti orgánu veřejné správy, právnické nebo fyzické osoby. nZjištění získaná kontrolními výpočty se porovnávají zejména s číselnými hodnotami: na) vykazovanými v dokumentaci o plánovaných, připravovaných a uskutečňovaných operacích, nb) stanovenými v právních předpisech a v opatřeních, nc) stanovenými v českých technických normách, nd) obsaženými v podmínkách rozhodnutí o poskytnutí veřejné finanční podpory nebo v uzavřených smlouvách. 52 ANALÝZA nKontrolní metodou analýzy se zkoumají a vyhodnocují odchylky v hodnotách, například o četnosti nebo výdajové či časové náročnosti operací, anebo ve zvýšeném riziku vzniku nesrovnalostí v hospodaření s veřejnými prostředky, od hodnot, které jsou obvyklé pro obdobné operace nebo jejich soubory. Vyhodnocuje se i případný vzájemný nesoulad hodnot v záznamech různých druhů dokumentace. nPři měření objemu zdrojů a potřeby prostředků a pracovních sil ve vztahu k rozsahu, kvality a přínosu stanovených úkolů, záměrů a cílů se použije například analýza minimalizace nákladů, analýza nákladů a přínosů, analýza efektivnosti nákladů nebo analýza užitečnosti nákladů. 53 ANALÝZA nNejsou-li kritéria pro hodnocení hledisek hospodárného, efektivního a účelného výkonu veřejné správy stanovena právními předpisy, českými technickými normami, musí je vedoucí orgánu veřejné správy stanovit předem. Ke splnění této povinnosti použije především výkonově orientované analytické metod. 54 Výkonově orientované analytické metody nCMA, tj. minimalizace nákladů jako analytického nástroje používaného k porovnání nákladů u programů dosahujících stejný výsledek. nCBA ke zkoumání vzájemného poměru nákladů a přínosů. nCEA ke stanovení efektivnosti nákladů. nCUA ke stanovení užitečnosti nákladů. n 55 Kontrolní postupy n Kontrolní postupy Schvalovací Operační Hodnotící Auditní Revizní 56 Kontrolní postupy nPři veřejnosprávní kontrole: schvalovací, operační, hodnotící a revizní postupy nPři řídící kontrole: schvalovací, operační, hodnotící a revizní postupy nPři IA: kombinace revizních a hodnotících postupů s důrazem na využití kontrolních metod analýzy k objektivnímu přezkoumávání a vyhodnocování účinnosti vnitřního kontrolního systému a správnosti operací (auditní postupy) 57 Vyhláška č. 416/2004 Sb. nIndividuální příslib (obvykle) nLimitovaný příslib = je-li to účelné z hlediska operativnosti, může příkazce operace předložit správci rozpočtu návrh na kontrolní zajištění finančního krytí předpokládaných operací a tím souvisejících závazků, jejichž věřitel a výše není předem známa (správce rozpočtu předá limitovaný příslib příkazci operace a jeho kopii hlavnímu účetnímu) 58 Předkládání ročních zpráv doposud (nově v roce 2020 a dále přímo do IS FKVS MF ČR) n MF ČR (roční zprávu s návrhem st. závěrečného účtu) Správci kapitol Kraje a Praha OSS Právnické osoby Obce a měst. části Prahy Vláda NKÚ 59 59 ORGANIZAČNÍ STRUKTURY na MF ČR ve vztahu ke kontrolní a auditní činnosti Metodika a kvalita interního auditu Realizace interního auditu O d d ě l e n í Odboru 56 Interní audit Odbor 56 Interní audit nZabezpečuje nezávislé a objektivní ověřování, přezkoumávání a vyhodnocování stavu systémů, procesů, kontrolních a řídicích mechanismů ministerstva. Ověřuje soulad činností ministerstva s národními právními předpisy a předpisy EU a zajišťuje roli auditora kybernetické bezpečnosti. Vyhotovuje Střednědobý a Roční plán činnosti odboru a předkládá je ke schválení ministrovi. Informuje vedení ministerstva o pravidelném vyhodnocení plnění opatření k odstranění nedostatků zjištěných na základě provedených auditních akcí a kontrol. 61 61 Odbor kontrola 17 VEŘEJNOSPRÁVNÍ KONTROLA PŘEZKUM HOSPODAŘENÍ O d d ě l e n í : Odbor kontrola 17 nVykonává veřejnosprávní kontrolu veřejných prostředků a přezkoumávání hospodaření ÚSC. Spolupodílí se na tvorbě koncepce kontrolní činnosti státu. Analyzuje a vyhodnocuje výsledky provedených finančních kontrol ve veřejné správě a podílí se na zpracování roční zprávy o jejích výsledcích, podílí se na navrhování celostátních systémových opatření na úseku finanční kontroly. V případě kontroly prostředků ze zahraničí plní roli Národního kontrolního orgánu pro Program švýcarsko-české spolupráce, FS EU, PHARE/Transition Facility (1999, 2003), FM EHP/Norsko (2004 – 2009). Odbor 52 Auditní orgán nRealizuje výkon Auditního orgánu fondů EU (s výjimkou Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova). Zpracovává koncepci systému auditů zahraničních prostředků, vytváří metodiku pro výkon auditů a plní zpravodajské povinnosti ve vztahu k orgánům EU i národním orgánům. Účastní se jednání se zahraničními orgány zabývajícími se, účastní se auditních misí Evropské komise a Evropského účetního dvora. nSestává se z řady oddělení pro výkon auditu pro jednotlivé OP. n 64 64 Odbor 47 Centrální harmonizační jednotka Harmonizace IA Harmonizace finančního řízení O d d ě l e n í : Odbor 47 Centrální harmonizační jednotka nVytváří koncepci legislativního rámce systému finanční kontroly ve veřejné správě a přezkoumávání hospodaření. Vystupuje jako koordinátor vztahů vůči orgánům EU. Vypracovává návrhy zákonů. Zajišťuje harmonizaci metodického řízení veřejnosprávní kontroly, harmonizaci metodického řízení IA a finančního řízení ve veřejné řídící kontrole. Vypracovává metodické dokumenty a zajišťuje odbornou přípravu zaměstnanců, včetně zpracování metodických dokumentů týkajících se metod strategického řízení, řízení rizik, finančního řízení, řízení souladu, procesního řízení a procesní optimalizace, projektového řízení, řízení výkonu (3E - účelnost, efektivnost a hospodárnost), evaluace a řízení centralizovaného nákupu a řídící kontroly ve VS. 66 66 Odbor 69 –Analýza a hlášení nesrovnalostí Centrální kontaktní bod AFCOS Analýza nesrovnalostí O d d ě l e n í : Odbor 69 –Analýza a hlášení nesrovnalostí nZa ČR zastřešuje oblast ochrany finančních zájmů EU, vykonává činnosti související s plněním funkcí Centrálního kontaktního bodu sítě AFCOS a Národního reportovacího orgánu pro Program švýcarsko-české spolupráce. Zabezpečuje koordinaci řešení nesrovnalostí a odstraňování jejich důsledků. Koordinuje v resortu ministerstva plnění úkolů boje proti korupci a podílí se na plnění opatření vládního programu boje proti korupci. DŮVODY PRO NOVÝ ZÁKON nČástečně měl transponovat směrnici 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států (komplexní transpozice=zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti) nPůvodní zákon vznikl před vstupem do EU (dosavadní úpravy jen reakce na dílčí změny, neúspěšný „pokus“ 2007) nPřetrvává rozdílný režim kontroly a auditu národních a evropských prostředků nNezohlednění vývoje mezinárodní dobré praxe nDuplicita prováděných kontrol (model jednotného auditu) DŮVODY PRO NOVÝ ZÁKON nRigidní schvalovací postupy řídící kontroly (přitom existuje různá velikost a typy organizací veřejného sektoru) nVeřejnosprávní kontrola podřízených organizací je nedostatečnou náhradou za IA nNedostatečné vymezení role IA (posílení preventivní funkce, zřízení výborů pro audit) nZvýšení účinnosti předběžné řídící kontroly nNedostatečné nastavení řízení rizik nNOVÝ ZÁKON JE OPĚT V LEGISLATIVNÍM PROCESU 70 n nDěkuji za pozornost.