1 Kontrola jako nástroj řízení a kontrolní systémy 2019/2020 Jan Šelešovský Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity 21. 9. 2019 kombinované studium 2 Obsah přednášky 1.Úvod 2.Základní pojmy, teorie kontroly, legislativa 3.Nástroje kontroly 4.Systémy kontroly a jejich struktura (systematika a interpretace) 5. n 1. n 1. 3 BLOKY VÝUKY n1) doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (obecné otázky kontroly a finanční kontrola ve VS, vč. kontroly evropských zdrojů) n2) Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (kontrola veřejných zakázek a PPP) n3) Ing. Pavla Kvapilová, členka „auditorské“ i „daňové“ komory (externí audit a přezkoumávání hospodaření) nGARANT PŘEDMĚTU: Dr. Páleníková n n n n n n n 4 Cíle předmětu nOsvojit si teoretické poznatky problematiky kontroly včetně auditu nZískat příslušné informace použitelné v praxi veřejného sektoru a veřejné správy nZpracováním POT osvojit si detailněji vybraný problém kontroly či auditu nPřipravit se ke zkoušce z předmětu a státní zkoušce n n 5 Zakončení předmětu nOdevzdání POT během zápočtového týdne (POT bude hodnocen známkou) – výjimky si dohovořit nRealizace cvičného testu v IS (nehodnocen) nZávěrečný test ve zkouškovém období (hodnotí se) nNa základě známky z testu a ze seminární práce vyplyne známka z předmětu. Kdo nesplní stanovené podmínky (viz IS) složí ústní zkoušku (případně student, který usiluje o lepší známku) nÚstní zkouška (ve vypsaných termínech ve zkouškovém období) - viz IS 6 Osnova POT (Páleníková) - varianta veřejná organizace nÚvodní strana nObsah nÚvod n1. Identifikace instituce (organizace) – název, zřizovatel, legislativa n2. Jaká je její činnost, poslání? V jaké oblasti veřejné kontroly působí? Zdroje financování. Vnitřní a vnější kontrolní systém organizace n3. Jaké druhy veřejných služeb organizace zabezpečuje? n4. Jaké způsoby poskytování pro zabezpečení veřejných služeb využívá? n5. Pro jaké veřejné služby využívá veřejných zakázek? n6. Zhodnoťte vybrané způsoby poskytování, nebo vybrané veřejné zakázky z hlediska 3E a dodržení legislativních postupů. n7. Závěry a doporučení nPoužitá literatura nPřílohy 7 Osnova POT (Páleníková) - sektor veřejných služeb (případová studie) nÚvodní strana nObsah nÚvod n1. Vyberte si oblast (sektor) veřejných služeb, jaké služby jsou v této oblasti zabezpečovány? n2. Jak mohou být tyto služby poskytovány? Jaké způsoby poskytování takových služeb se jeví jako vhodné z pohledu 3E? n3. Rozsah veřejných zakázek, typy zadávacích řízení v dané oblasti (využijte www.vestnikverejnychzakazek.cz, popřípadě informační systém o veřejných zakázkách) n4. K jakým pochybením v poskytování těchto služeb dochází – příklad pochybení – praxe ÚOHS (výroční zprávy), www.bezkorupce.cz, nfpk.cz, zindex.cz, apod. n5. Závěry a doporučení nPoužitá literatura nPřílohy n 8 FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI nRozsah: cca do 10 stran (včetně příloh, ne více) nFormát: A4 nFormální úprava práce a způsob citace literatury – viz příloha Studijního katalogu s informacemi pro zpracování diplomových a bakalářských prací n Seminární práce (POT) je vyhodnocena jako „splněná“, pokud bude odpovídat zde uvedeným formálním náležitostem a současně bude dobře zpracována po obsahové stránce. n n 9 Osnova POT (Kvapilová) nNa příkladu konkrétních auditovaných výročních zpráv (účetních závěrek) příp. zpráv o přezkoumání hospodaření: nurčete předběžné plánovací postupy se zaměřením na provedení předběžných analytických postupů posouzením účetní závěrky s cílem identifikace rizik u jednotlivých rozvahových položek a položek výsledovky při provádění analytických testů věcné správnosti, včetně stanovení plánovací hladiny významnosti, následně vytvořte plán auditu nposuďte náležitosti zprávy auditora (zprávy o přezkoumání hospodaření) a určete typ ověřovací zakázky nurčete, zda informace obsažené ve výroční zprávě, účetních závěrce, příp. zprávě o přezkoumání hospodaření odpovídají požadavkům dle platných právních předpisů nzhodnoťte výroční zprávu (zprávu o přezkoumání hospodaření) z pohledu uživatele auditovaných informací. n FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI nRozsah: cca do 15 stran (včetně příloh, ne více) nFormát: A4 nFormální úprava práce a způsob citace literatury – viz příloha Studijního katalogu s informacemi pro zpracování diplomových a bakalářských prací n Seminární práce (POT) je vyhodnocena jako „splněná“, pokud bude odpovídat zde uvedeným formálním náležitostem a současně bude dobře zpracována po obsahové stránce. 10 11 Přední strana seminární práce nMasarykova univerzita nEkonomicko-správní fakulta n nStudijní obor: nNÁZEV PRÁCE n n Seminární práce do předmětu Auditing a kontrola ve veřejném sektoru nAutor: nBrno 2019 n nPOZOR (VEJCE VEJCI)! 12 Literatura nDSO (vyvěšeno v IS) nRektořík, J., Šelešovský, J. a kol. Kontrolní systémy ve veřejné správě a veřejném sektoru. Ekopress: Praha 2003 nNemec, Ochrana, Pavel, Šagát: Kontrola ve veřejné správě, Wolters Kluwer 2010 nhttp://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor nhttp://www.mvcr.cz/odk2/ nhttps://www.kacr.cz/ nČIIA http://www.interniaudit.cz/ nhttps://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky.html nhttps://www.nku.cz/ nDalší webové stránky a literatura s problematikou auditu, kontroly a řízení podle vlastního výběru n n 13 VYBRANÁ LEGISLATIVA (určitá nekompatibilita = objektivní a subjektivní příčiny) nÚstava nZákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR nZákon č. 255/2012 Sb., o kontrole nZákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě (připravoval se nový zákon, který nebyl přijat Parlamentem) nZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech nZákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nZákon č. 166/1993 Sb., o NKÚ (novelizace neschválena) nZákon č. 500/2004 Sb., správní řád nZákon č. 420/2004 o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí nZákon č. 93/2009 Sb., o auditorech nZákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví n n VYBRANÁ LEGISLATIVA nZákon č. 129/2000 Sb., o krajích nZákon č. 128/2000 Sb., o obcích nZákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze nZákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek nZákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže nZákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě ČR nZákon č. 280/2009 Sb., daňový řád nZákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím nZákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv) nZákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů n METODIKY MF ČR nStatut auditního orgánu nMetodický pokyn pro auditní činnosti AO nMetodický pokyn pro výkon kontrol v odpovědnosti řídících orgánů při implementaci Evropských strukturálních a investičních fondů nMetodika řízení rizik ve VS nMetodika veřejného nakupování nEtický kodex interního auditora nZpráva o výsledcích finančních kontrol nhttp://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/kontrola-verejnych-financi n 15 METODIKY nMetodiky a standardy Komory auditorů ČR n http://www.kacr.cz/eticky-kodex-komory-auditoru-ceske-republiky nMetodiky a standardy ČIIA nhttp://www.interniaudit.cz/ nMetodiky a materiály MV ČR = týkají se dozoru a kontroly úsc nhttp://www.mvcr.cz/odk2/clanek/odbor-verejne-spravy-dozoru-a-kontroly.aspx?q=Y2hudW09NQ%3d%3d n n n n 16 Mgr. Ondřej Smetana – Odbor kontrolní a právní Krajského úřadu JMK nDvě základní lži při kontrole: nKontrolující: „Nepřišli jsme kontrolovat, ale pomoci odhalit rezervy k úsporám.“ nKontrolovaný: „To jsme rádi, že jste přišli.“ Kontrola napomáhá ke snížení nepřijatelného rizika na přijatelnou úroveň (Ing. Bohuslav Poduška, ČS, a.s.) 18 POZNÁMKY ÚVODEM nTeorie x koncepce x implementace x praxe nTeorie kontroly a její aplikace je ve vývoji (není dořešena – viz např. EU a 3E, souvisí to nejen s VS a VEFI, ale také s filozofií, kybernetikou, teorií informací, „skokem“ v ITC apod.) nKontrolní systémy v ČR ne zcela adekvátně „fungují“ (viz závěry NKÚ = nedostatky v legislativě, porušení rozpočtové kázně, korupce, zájmové skupiny, v minulosti propad v žebříčcích konkurenceschopnosti apod., přes oficiální dokumenty, ve kterých se vše „zlepšovalo“) 19 POZNÁMKY ÚVODEM nMezinárodní rozměr (zásady, standardy, metodiky, OSN, mez. organizace, EU) nKontrolní systémy veřejné správy (veřejného sektoru, veřejných financí) v ČR zahrnují řadu podsystémů (prvků), které jsou relativně autonomní, na sobě nezávislé a jako celek jsou komplementární, nicméně v praxi i duplicitní a rozporné. nDisponují různými nástroji, postupy a metodami. n n 20 POZNÁMKY ÚVODEM nObčané mají povinnost platit daně => musí mít záruku, že jejich peníze budou řádně spravovány a využity účelně, efektivně a hospodárně nSkutečná demokracie není samozřejmostí - pro její udržení je nutné požadování zodpovědnosti a tedy i kontrolu (nástroj demokracie) nVšichni se setkáváme s „kontrolou“ (jako kontrolovaní nebo kontrolující) n n n 21 22 Tři pilíře kontroly 23 Definice veřejného sektoru n n„Veřejný sektor je ta část národního hospodářství, ve které jsou ve veřejném zájmu uspokojovány potřeby společnosti a občanů formou statků prostřednictvím veřejných služeb, je financována převážně z veřejných rozpočtů, je řízena a spravována veřejnou správou, rozhoduje se v ní převážně s využitím veřejné volby a podléhá veřejné kontrole. A ještě dodatek: tenduje k neefektivnosti.“ 24 Definice řízení nŘízení je jedna z nejdůležitějších lidských činností. Od doby, kdy lidé začali vytvářet skupiny, aby dosáhli cílů, kterých nemohli dosáhnout jako jednotlivci, se stalo řízení nezbytné pro koordinaci individuálních úsilí. Řízení je tedy proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů s využitím nástrojů jako je především rozhodování, plánování, organizování a kontrola a to s dostatečnými finančními prostředky. 25 Cyklus manažerské práce Komunikace a rozhodování jako základní nástroj managementu 1. Dohodnout a stanovit cíle 3. Plánování, personalistika 4. Organizování a vedení 5. Kontrola a hodnocení 2. Analýza. Vyhledávání možností k dosažení cíle a zajištění financování. 26 Plánování Personalistika Organizování Vedení Kontrolování Nástroje řízení Analyzování Financování Řízený proces Vstupy 1.Lidské 2.Kapitálové 3.Manažerské 4.Materiálně-technické 5.Veřejná volba 6.Legislativní Cíle vstupních požadavků 1.Stát a EU 2.ÚSC-kraje, obce, části 3.Svazky obcí, regiony 4.Občané 5.Zaměstnanci 6.Dodavatelé 7.Nestátní neziskové org. 1. Regenerace systému Výstupy 1.Zvládnutí řízeného procesu a tím i plnění poslání ÚSC 2.Uspokojení potřeb (požadavků) participantů, především občanů 3.Produkce statků 4.Dosažení cílů a další Vnější prostředí Výsledné výstupy Manažerské znalosti, cíle, využití vstupů, charakteristika řízené situace, rozhodování Systémový přístup k řízení VS ČR 27 Základní kontrolní systémy České republiky - členění Kontrolní systémy ve veřejné správě (různé členění) vnitřní vnější občanská (laická) profesionální (odborná) INSTITUCIONÁLNÍ ČLENĚNÍ ■ Parlament ČR ■ exekutiva (vláda) ■ kraje, obce ■ Nejvyšší kontrolní úřad ■ soudy a státní zastupitelství ■ Veřejný ochránce práv ■ ÚOHS, ÚDHPSH ■ ERÚ, ČTÚ, SÚJB apod. ■ ČNB ■ územní finanční orgány, celní orgány, Česká správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovny, atd. ■ orgány inspekce, dozoru, dohledu a zkušebnictví ■ nestátní neziskové organizace ■ zahraniční instituce ■ jiné parlamentní (zastupitelé úsc) další kritéria členění 28 Pojetí a druhy kontrol nObecně se v teorii uvádí šest základních pojetí kontroly: n· informační n· regulační n· institucionální n· represivní n· motivační n· výchovné n n n n 29 n1. Informační pojetí (například audit hospodaření vybrané organizace) nzjištění skutečnosti o kontrolovaném objektu, nkonfrontace skutečnosti s očekáváním, nobjevení odchylek a jejich zápis, n2. Regulační pojetí dtto jako informační pojetí plus nodstranění nežádoucích odchylek (např. vnitřní kontrola vynakládaní získaných prostředků na investice, využití zákona o zadávání veřejných zakázek) - jde o kontrolu se zpětnou vazbou. 30 n3. Institucionální pojetí – dtto jako pojetí regulační, ale je popisováno ve vztahu k instituci, která kontrolu realizuje. Například NKÚ, Česká obchodní inspekce, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Státní zastupitelství ve vztahu k vězeňství, Veřejný ochránce práv, některé nevládní neziskové organizace (především s posláním ochránce lidských práv), auditorské a účetní firmy, ale i kontroly finančních úřadů, živnostenských úřadů či úřadů práce, kontrola hygienika apod. n4. Represivní (negační) pojetí – dtto jako pojetí regulační plus vyvození represivních důsledků. Příkladně důsledky kontrol využívání zákona o zadávání veřejných zakázek a následné odvolání a případné obžalování managementu. Vychází se z předpokladu, že rozhodnutí (normy, plány, příkazy apod.) jsou správné. Odchylky od nich jsou proto nežádoucí, je zapotřebí je odstranit a současně vyvodit důsledky za jejich vznik. 31 n5. Motivační pojetí – dtto jako regulační a opak negačního pojetí. Vychází z principu, že kontrola má nejenom postihovat viníky neplnění norem, ale také a především, zhodnotit dobře vykonanou práci, dobrý výkon svěřené funkce a tím pozitivně motivovat pracovníky, aby permanentně zvyšovali jak kvalitu, tak efektivnost výkonu funkce. n6. Výchovné pojetí – spočívá v tom, že subjekt kontroly působí na kontrolovaný objekt jako výchovný činitel a ve smyslu právních norem vychovává k přesnosti, čestnosti a odpovědnosti při výkonu práce. Svým způsobem se jedná i o výchovu proti korupci. Toto pojetí kontroly spočívá v tom, že se musí současně zabezpečovat metodické usměrňování kontrolovaného objektu, což znamená poskytování konkrétní metodické pomoci podle množností a potřeb kontrolního subjektu. 32 nU všech šesti pojetí je důležité vybudování zpětné vazby, případně i vazby dopředné (preventivní), potřebné pro dosažení dynamické rovnováhy mezi skutečným a žádoucím stavem podle hesla kdo řídí – kontroluje. 33 34 35 Druhy kontrol qa) Podle subjektu kontroly může jít o kontrolu individuální, kterou vykonává jeden subjekt kontroly nebo o kontrolu koordinovanou, kterou vykonává více subjektů kontroly. Individuální i koordinovaná kontrola může být souborná (úplná, vyčerpávající), namátková (kontroluje se část souboru) nebo výběrová (podle přijatého pravidla výběru). qb) Podle vztahu kontroly k objektu kontroly existuje kontrola vnitřní a kontrola vnější. qc) Podle vymezení kontrolního systému k určitému objektu kontroly existuje v rámci veřejného sektoru například: finanční kontrola ve veřejné správě; kontrolní systémy v odvětví dopravy : Drážní úřad, Drážní inspekce, Dopravní úřad, Státní letecká inspekce; kontrolní systémy v odvětví zdravotnictví: zdravotní pojišťovny, Hlavní hygienik ČR, Český inspektorát lázní a zřídel atd. qd) Podle organizačního vztahu se člení kontrola na vertikální a horizontální kontrolu. 36 qe) Podle systému kontroly lze členit kontrolu na plánovitou a operativní až každodenní. qg) Podle časového vztahu kontroly a kontrolované činnosti existují kontroly předběžné, průběžné, následné, soustavné a občasné. Předběžná kontrola se realizuje před rozhodnutím, kdy je ještě možné vyloučit dopředu nedostatky. Průběžná kontrola je zaměřená na současnost a parciální zásahy podle charakteru zjištěných odchylek. Následná kontrola pravidelně kontroluje opatření uložená především komplexními a tematickými kontrolami. Soustavná či nepřetržitá kontrola si vyžaduje vysoké náklady a váže velký počet pracovníků. Občasná kontrola se realizuje nepravidelně, například při předávání funkcí, majetku apod. qh) Při využití specifických nástrojů řízení, jakými je například účetnictví, statistické výkazy a pravidelná hlášení, se vžil název globální forma kontroly. 37 qi) Podle vztahu kontroly k podstatě věci existuje kontrola formální a neformální (meritorní). Formální kontrola je zaměřena na formální náležitosti jevů, jako například podpisové oprávnění ve vztahu k delegované pravomoci pracovníka, úplnost údajů, číselná správnost apod. Tento druh kontroly má vyloučit chyby, které znemožňují další práci s doklady. qj) Podle způsobu vyjadřování (měření) jevů a procesů se kontrola člení na slovní (verbální), hmotnou (naturální) a hodnotovou (finanční). qk) Podle odborného výkonu se člení kontrola na odbornou (profesionální), laickou (občanskou) a politickou. Odborná (profesionální) kontrola je realizována odbornými útvary uvnitř organizace nebo odbornými institucemi zřízenými zákonem k provádění vymezeného způsobu a zaměření kontrolní činnosti. Občanskou kontrolu realizuje široká veřejnost, tj. občané, nestátní neziskové organizace, vědecká komunita apod. Politickou kontrolu vykonává Parlament a zastupitelstva územní samosprávy. 38 Občanská (laická) kontrola nZískání potřebných informací qzákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (čl. 17 Listiny) qNárodní katalog otevřených dat http://www.mvcr.cz/clanek/zpravodajstvi-narodni-katalog-otevrenych-dat-na-portalu-verejne-spravy.as px qzákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí (čl. 35 Listiny) qzákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv) qO. Kužílek: Příručka pro občany o svobodném přístupu k informacím a otevřenosti veřejné správy qhttp://www.otevrenaspolecnost.cz/pravo-na-informace nVyužití zjištěných informací - petice, stížnosti, volby, poslanec, sdělovací prostředky, profesionální kontrola, ... 39 Občanská (laická) kontrola nPro občany není vždy snadné získat informace nRealizace nápravy značně problematická, proto odborníci doporučují obracet se na profesionální kontrolu, případně nestátní neziskové organizace qNKÚ, Ombudsman, správní soudnictví qFinanční úřady, ÚOHS, Úřady práce, inspekce… qNapř. NNO pro právní, finanční, ekologické, spotřebitelské poradenství, iniciativa Rekonstrukce státu http://www.rekonstrukcestatu.cz apod. nObčanská kontrola jen doplňkem (nezbytným!) k funkční a účinné parlamentní (zastupitelské) kontrole a k profesionální kontrole 40 Dílčí shrnutí – definice kontroly nKontrola je nedílnou součástí každého řízení a proto je také součástí procesů realizovaných ve veřejném sektoru a veřejné správě. nKontrola zjišťuje a eliminuje odchylky. nKontrola má různé funkce (poznávací, zjišťovací, porovnávací, hodnotící, nápravnou apod.) nNa kontrolu lze pohlížet z různých aspektů (např. dle předmětu kontroly nebo dle institucí). nZpětná vazba a dopředná vazba. 41 Dílčí shrnutí - různé vymezení kontroly nVnitřní a vnější kontrola nPředběžná, průběžná, následná kontrola nKontrola zákonnosti a kontrola účelnosti, efektivnosti, hospodárnosti (3E) nObčanská (laická), profesionální (odborná), a parlamentní, tj. kontrola vykonávaná zákonodárnými sbory (zastupitelstvy) n n 42 Dílčí shrnutí – nezbytnost kontroly nFáze rozpočtového procesu jako procesu řídícího či manažerského (sestavování, schvalování, realizace, kontrola) nVeřejné prostředky (prostředky daňových poplatníků) nTendence VS k neefektivnosti nČlenství v EU (čerpání zdrojů EU) – k tomu EK vytvořila sofistikovaný systém fin. kontroly n 43 Aktuální trendy kontroly nFormální a legislativní nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně (první fáze každé kontroly, relativně snadná) – původní pojetí nSledování efektivnosti, účelnosti a hospodárnosti (sofistikované a obtížné, neboť je nutné definovat kritéria) – nové pojetí nPřechod od kontroly ex post ke kontrole n ex ante – nové pojetí n 44 44 Nástroje kontroly nKontrola sama o sobě funguje jako kontrolní mechanismus, zaměřuje se na odhalování chyb a postihy, nezabývá se systémy, její program práce je určen vedením, je součástí každodenní manažerské práce nAudit je nezávislý, stanoví si vlastní program práce, zaměřuje se na systém, rizika a kontrolní a řídící mechanismy, předkládá návrhy na zdokonalení systému kontroly, nehraje roli při každodenním řízení Kontrola a audit Kontrola (Mgr. Ondřej Smetana) Má být předpisy, směrnice... Skutečnost Porovnání zjištění odpovědnosti za odchylku Podání informace Audit (Mgr. Ondřej Smetana) Má být předpisy, směrnice... Skutečnost Porovnání Analýza, proč systém neodhalil nedostatek 1. Zmapování systému řízení a kontroly Návrhy ke zlepšení systému 2. Ověření na vzorku operací 3. Analýza, podání informace 48 Dozor a inspekce nAdministrativní dozor jako specifickou formu kontroly realizovanými správními orgány (např. dozor MF ČR nad přezkoumáváním hospodaření obcí) vůči subjektům, které nejsou hierarchicky podřízeny daným kontrolním správním orgánům nInspekce je nástrojem státu, jak zkontrolovat (ověřit) kvalitu procesů v dané činnosti či službě veřejného sektoru. Inspekční funkce – spočívá v objektivním zjišťování a vyhodnocování stavu sledované reality (např. Česká školní inspekce, Česká obchodní inspekce apod.) Dohled - příklad nRada pro veřejný dohled nad auditem (podle nařízení EP a Rady EU č. 537/2014) je orgánem veřejného dohledu nad výkonem auditorské činnosti, jemuž podléhají všichni statutární auditoři a auditorské společnosti. Rada má dohled i nad činností Komory auditorů ČR a je nezávislá na auditorské profesi. Rada vykonává veřejný dohled např. nad: nkontrolou dodržování ustanovení zákona, mezinárodních auditorských standardů, auditorských standardů vydávaných Komorou a etického kodexu a vnitřních předpisů a orgány Komory, organizací, řízením a provozováním systému kontroly kvality auditorské činnosti prováděného Komorou n 50 Pyramida kontroly ve veřejném sektoru Vnější kontrola Dozor, dohled, inspekce Vnitřní kontrolní systém DALŠÍ ČLENĚNÍ I.Kontrola v celém systému veřejného sektoru - vychází z množství zákonů, které jsou někdy nekompatibilní (širší pojem a pohled) II.Kontrola ve státní správě nebo v územní samosprávě III.Finanční kontrola ve veřejné správě (užší pojem) dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě), prováděcí vyhlášky a metodik MF ČR – významný zákon z hlediska čerpání prostředků EU, ovšem i tento zákon se v procesu (technologii) kontroly odvolává na jiné kontrolní zákony 52 Kontrola v celém komplexu VEFI Fin. kontrola (320/2001) Jiné kontrolní systémy NKÚ Přezkoumání hospodaření 53 MEZINÁRODNÍ RÁMEC (mezinárodní standardy) nOd roku 1953 nejvyšší kontrolní instituce členských zemí OSN se sdružují v INTOSAI (přes 200 kontrolních institucí) nNa IX. kongresu INTOSAI v Limě 1977 přijata tzv. Limská deklarace o základních směrech finanční kontroly (z toho vychází EU) nINTOSAI generuje různé standardy a metodiky nOd roku 1990 sdružení kontrolních institucí evropských zemí EUROSAI nAktuální nařízení EU k zavedení řídících a kontrolních systémů ve státech EU pro čerpání z fondů EU v programovém období LIMSKÁ DEKLARACE nřádné a efektivní používání veřejných prostředků představuje jeden ze základních předpokladů pro správné zacházení s veřejnými financemi a pro účelné rozhodování příslušných úřadů; n k dosažení tohoto cíle je nezbytné, aby každý stát disponoval nejvyšší auditní institucí, jejíž nezávislost je zaručena zákonem; ntakové instituce se stávají stále potřebnějšími, protože stát rozšiřuje své aktivity v sociálních a hospodářských oblastech, a tím překračuje hranice tradičních finančních struktur; nspecifické cíle auditu, jmenovitě řádné a účelné používání veřejných prostředků; rozvoj zdravého finančního řízení; řádný výkon správních činností a informování orgánů veřejné nsprávy a široké veřejnosti publikováním objektivních zpráv, jsou nezbytné pro stabilitu a rozvoj států v souladu s cíli OSN; Zákon č. 255/2012 Sb., zákon o kontrole (kontrolní řád) nNahradil 552/1991 Sb., o státní kontrole (novelizace desítky zákonů, nedošlo však k ujednocení pojmů!, např. dozor, dohled, inspekce atd.) nObsahuje obecné aspekty kontrolní činnosti a procesní postupy (Limská deklarace neřeší procesní postupy, ale obsah, zejména finanční audit a nejvyšší auditní instituce) nNapř. průběh kontroly na místě, včetně ukončení a obsahu protokolu a opatření k nápravě (např. trestný čin=orgánům činným v trestním řízení, porušení rozpočtové kázně 218/2000=finanční úřady, 250/2000=orgány úsc, veřejná zakázka=ÚOHS) -Působnost zákona, plánování kontroly -Pověření ke kontrole, úkony před kontrolou -Zahájení kontroly, přizvané osoby, vstup do prostor, mlčenlivost, nahlížení do spisů, náklady kontroly, ukončení kontroly -Práva a povinnosti kontrolujícího a kontrolovaného -Protokol, námitky, přestupky, správní delikty -Kontrola výkonu státní správy -Spolupráce kontrolních orgánů, vztah ke správnímu řádu - - nUpravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů úsc, jiných orgánů a právnických nebo fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy (kontrolní orgán) při kontrole činnosti orgánů moci výkonné, orgánů úsc, jiných orgánů, právnických a fyzických osob (kontrolovaná osoba) nKontrolní orgány postupují podle zákona rovněž při kontrole výkonu státní správy a dále při kontrole činnosti právnických osob založených nebo zřízených státem nebo úsc vykonávané ze strany zakladatele nebo zřizovatele, nejde-li o kontrolu činnosti těchto právnických osob upravenou předpisy soukromého práva nKontrolní orgán při kontrole zjišťuje, jak kontrolovaná osoba plní povinnosti, které jí vyplývají z jiných právních předpisů nvnější kontrola vykonávaná orgány VS nkontrola dodržování zákonnosti úsc (samostatné působnosti) a zájmové samosprávy nkontrola mezi „dvěma“ subjekty v rámci instančních vztahů nadřízenosti a podřízenosti (nikoliv uvnitř organizace) – přenesená působnost, dekoncentrované orgány státní správy nVýjimky (v té či oné míře): Např. Generální inspekce bezpečnostních sborů, Vojenské zpravodajství, Policie ČR, obecní policie, BIS, výkon kontroly cestou dálkového průzkumu Země, včetně rychlých polních návštěv dle předpisu EU, kontrola posuzování zdravotního stavu pro účely pojištění apod. n Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád nKontrolní řád je v interakci se správním řádem, obecná subsidiarita SŘ, KŘ je předpisem zvláštním nNapř. dle správního řádu se doručují tyto dokumenty: oznámení o zahájení kontroly na místě, vyřízení námitky podjatosti kontrolujícího, protokol o kontrole a jeho dodatky, vyřízení či zamítnutí námitek. nDle správního řádu běží také příslušné lhůty (např. námitka 7 dnů, u nadřízené osoby kontrolujícího 30 dnů) 60 PARLAMENTNÍ KONTROLA PS nSchvalování zákonů nKontrola exekutivy nSchvalování rozpočtu a st. záv. účtu nInterpelace ústní a písemné nVýbory a komise PS (např. rozpočtový výbor a kontrolní výbor nVyšetřovací komise nVolba poslanců do dozorčích rad a kontrolních orgánů některých veřejných institucí (SF, GAČR, TAČR, Všeobecná ZP apod.) nPetice, jiná podání občanů nNávrh na vyslovení nedůvěry vlády 61 nPředseda Poslanecké sněmovny dostává kontrolní závěry NKÚ nKontrolní výbor PS po volbách v roce 2006 n(zřízen zákonem o jednacím řádu Poslanecké sněmovny) nJednání jsou veřejná nProjednává mj. kontrolní závěry NKÚ nKe kontrolním závěrům přijímá usnesení nhttp://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3600 n n Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny 62 PARLAMENTNÍ K. SENÁT nSchvalování zákonů nPožadovat informace od členů vlády, vedoucích správních úřadů a orgánů ÚSC nPetice, jiná podání občanů nVeřejná slyšení Senátu nVeřejné slyšení výboru nPředseda Senátu dostává kontrolní závěry NKÚ 63 VLÁDA (Exekutiva) nZákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR nŘídí, kontroluje a sjednocuje činnost ministerstev nMINISTERSTVA – kontrolují dle svých kompetencí nPředseda vlády dostává kontrolní závěry NKÚ 64 MINISTERSTVA A OSTATNÍ SPRÁVCI KAPITOL (dle rozpočtových pravidel) nSK je odpovědný za hospodaření své kapitoly nMF, ÚFO, SK a krajské úřady zajišťují kontrolu hospodaření s prostředky SR, NF dle legislativy (dle z. č. 320/2001) nSK vyhodnocuje hospodárnost, efektivnost a účelnost nVýsledky kontroly v roční zprávě SK (OSS), OSS, PO a SF nKontrola zahraničních zdrojů (z. č. 320/2001) n 65 Porušení rozpočtové kázně dle rozpočtových pravidel nNeoprávněné použití prostředků SR nNeoprávněné použití nebo zadržení prostředků poskytnutých ze SR, SF, NF nebo ze SFA příjemcem nNeprovedení odvodu PO nNeuložení odvodu zřizovatelem nNeprovedení stanoveného odvodu zřizovatelem PO nPorušení povinností OSS (např. překročení závazného ukazatele, nehospodárnost atd.) 66 Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě ČR („NÁSTROJ MF“) nVykonávají správu daní nPřezkoumávají hospodaření krajů a RRRS nDozor nad přezkoumáním hospodaření obcí a DSO nVykonávají finanční kontrolu nVykonávají kontrolu dodržování povinností stanovených zákonem o účetnictví nVykonávají cenovou kontrolu nVykonávají dozor nad loteriemi nVykonávají kontrolu výkonů správy poplatků, které jsou příjmem státního rozpočtu n n n 67 Soudní (právní) kontrola nÚstavní soud (interpretace zákonů, přezkoumává některé zásahy orgánů veřejné správy, rozhodnutí a právní předpisy, případně je zrušuje nebo vyvozuje důsledky z jejich nezákonnosti) nNejvyšší správní soud a správní soudnictví: n - o žalobách proti rozhodnutí správních orgánů n - o ochraně proti nečinnosti správních orgánů n - o ochraně před nezákonným zásahem s.o. n - kompetenční žaloby n - věci volební a místní referendum n - věci politických stran n(např. daňové spory, spory mezi obcí a státní institucí apod.) n n 68 Soudní (právní) kontrola nNejvyšší soud a soudy nNejvyšší státní zastupitelství nVeřejný ochránce práv (např. vlastní návrhy ústavnímu soudu na zrušení podzákonných předpisů) nAKTUÁLNÍ PROBLÉMY: n85 % obviněných či obžalovaných komunálních politiků bylo zproštěno obvinění či obžaloby (byla obviněna celá zastupitelstva některých obcí) x trend „kriminalizace“? (Švýcarsko – imunita zastupitelů obcí při hlasování) n n 69 ČNB (zák. č. 335/2002 Sb., o ČNB) npostavení veřejnoprávního subjektu nkompetence správního úřadu nhlavní cíl: péče o cenovou stabilitu nurčuje měnovou politiku nřídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank a zajištění bezpečnosti platebních systémů nvykonává integrovaný dohled nad finančním trhem nporadní funkce vůči vládě nvede účty státu ndává do prodeje státní dluhopisy neviduje CP vydávané ČR se splatností do 1 roku nstanoví režim kurzu české měny n REGISTR SMLUV nVšechny státní a veřejnoprávní instituce, územně samosprávné celky, státní podniky, právnické osoby, v nichž má většinovou majetkovou účast stát nebo územní samosprávný celek a další instituce definované tímto zákonem mají od 1. 7. 2016 povinnost zveřejňovat nově uzavírané smlouvy s plněním nad 50 tis. Kč bez DPH v registru smluv. Registr smluv je informačním systémem zřízeným podle zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), který je veřejně dostupný. Od 1. 7. 2017 je zveřejnění v registru smluv podmínkou účinnosti těchto smluv (pozor osobní údaje, obchodní tajemství, utajované skutečnosti apod.) nVýjimky: např. smlouvy s následujícími subjekty: občané, bezpečnostní orgány, obec, která nevykonává rozšířenou působnost a její organizace, 7 správců kapitol, umělci a další.Správcem i provozovatelem Informačního systému registru smluv je MV. https://smlouvy.gov.cz/ n 70 Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí nZákon 302/2016 Sb. , kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích nÚDHPSH je ústřední správní úřad, který působí v oblasti dohledu nad hospodařením politických subjektů. Vykonává dohled v oblasti financování volebních kampaní a také nad hospodařením politických stran a hnutí a politických institutů, projednává správní delikty a ukládá sankce. Provádí kontrolu jejich hospodaření. https://udhpsh.cz/ 71 Aktuální problémy nZákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (Magistrát Zlína poskytl informace spolku Právo ve veřejné správě o platech a odměnách úředníků – nález Ústavního soudu zasáhl do výkladu Nejvyššího správního soudu, který upřednostňoval právo na informace oproti právu na ochranu osobních údajů a právo na soukromí - nutnost testu proporcionality) nZákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů – povinnost všech politiků (včetně neuvolněných komunálních politiků) zveřejňovat v Centrálním registru majetkové poměry, včetně společného jmění manželů – nahlížení do registru je anonymní https://cro.justice.cz/verejnost/funkcionari n 72 Samostatné prezentace nFinanční kontrola ve veřejné správě nNejvyšší kontrolní úřad nÚřad pro ochranu hospodářské soutěže nKontrolní systémy čerpání evropských zdrojů nKontrolní systémy územních samosprávných celků n n 73 74 n nDěkuji za pozornost!