1 NKÚ, ÚOHS A KONTROLA (AUDIT) ČERPÁNÍ EVROPSKÝCH ZDROJŮ Jan Šelešovský Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity 2019/2020 2 Obsah přednášky 1.Nejvyšší kontrolní úřad 2.Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 3.Kontrola (audit) čerpání evropských zdrojů n n n POSTAVENÍ A PŮSOBNOST NKÚ nPodmínkou fungování demokratického státu je existence nezávislého orgánu, který kontroluje jeho hospodaření. V ČR NKÚ, jehož pojetí vychází z principů platných u kontrolních institucí v Evropě. Existence NKÚ je zakotvena v Ústavě a jeho činnost v samostatném zákoně (166/1993). NKÚ plní svou funkci samostatně a je nezávislý jak na moci zákonodárné, tak na moci výkonné i soudní (nezávislost též finanční). n 3 4 Ústava ČR (úst. zák. č. 1/1993 Sb.) §moc: zákonodárná q výkonná q soudní § Nejvyšší kontrolní úřad § Česká národní banka § územní samospráva §Vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění SR §Prezidenta a viceprezidenta jmenuje prezident republiky na návrh PS §https://www.nku.cz/ Hlavní úloha a přínosy NKÚ nPůsobení na příslušné orgány za účelem odstranění zjištěných nedostatků nDoporučení systémových opatření a jejich realizace příslušnými orgány nPreventivní působení kontrol nPosilování odpovědnosti VS a vymahatelnosti práva nProsazování dobré praxe v hospodaření státu nIdentifikace nedostatků právní úpravy a legislativních doporučení nPlnění oznamovací povinnosti 5 6 §1761 Dvorská účetní komora (Hofrechnungskammer) §1866 Nejvyšší účetní dvůr (Oberster Rechnungshof) §1919 Nejvyšší účetní kontrolní úřad v Praze §1951 Ministerstvo státní kontroly §1960–1967 Ústřední komise státní kontroly a statistiky §1971 Výbor lidové kontroly (republikový a federální) §1990 Ministerstvo kontroly (republikové a federální) §1993 Nejvyšší kontrolní úřad n Historie ROZDÍLY V POJETÍ (audit externí x kontrola, celý VS x státní správa) nNejvyšší auditní instituce anglosaských a severských zemí (Spojené království, Švédsko, Nizozemsko, Norsko atd.) patří ke špičce nTradiční (Francie, SRN, Belgie atd.) ovlivněny specifickou historickou tradicí nČR – spíše externí kontrola, ale postupný trend k anglosaskému způsobu auditu 8 Postavení NKÚ NKÚ prezident republiky Parlament ČR vláda ČR příjemci dotací ze státního rozpočtu organizační složky státu kraje, obce Parlament a jeho orgány může navrhnout kontrolní akci, schvaluje rozpočet NKÚ; je adresátem kontrolních závěrů Vláda ČR může navrhnout kontrolní akci; je adresátem kontrolních závěrů organizační složky státu, kraje,obce, právnické a fyzické osoby kontrolované osoby 9 NKÚ VYKONÁVÁ KONTROLU nhospodaření se státním majetkem a finančními prostředky (zatím výjimka ÚSC v samostatné působnosti) nstátního závěrečného účtu nplnění státního rozpočtu nprostředky poskytnutými ČR se zahraničí a za záruky státu nvydávání a umořování státních CP nzadávání státních zakázek 10 SUBJEKTY KONTROLOVANÉ NKÚ norganizační složky státu nprávnické a fyzické osoby nČNB (jen provozní rozpočet) n----------------------------------------------------------------- nPrověřuje, zda kontrolované činnosti jsou v souladu s právními předpisy, přezkoumává věcnou a formální správnost a posuzuje, zda jsou účelné, hospodárné a efektivní, bez ohledu na stupeň utajení, výsledkem jsou kontrolní závěry nVyjadřuje se ke státnímu závěrečnému účtu nOčekává se rozšíření pravomocí NKÚ (novelizace) nÚdaje ze základního registru obyvatel nÚdaje z inform. systému evidence obyvatel nÚdaje z inform. systému státní pokladny n-----------------------------------------------------Prezident, viceprezident, členové, Kolegium, senáty, kontroloři, kontrolní závěry, Věstník, Kárná komora nSprávce kapitoly (ověření účetní závěrky auditorem, hospodaření kontroluje PS) n n n 12 Nejvyšší kontrolní úřad S T Á T N Í R O Z P O Č E T právnické osoby obce, kraje příjmy koneční příjemci finančních prostředků příspěvkové organizace příjmy příspěvkové organizace organizační složky státu 13 Organizační struktura Prezident NKÚ Viceprezident NKÚ Členové NKÚ (15) Tajemník Kolegia Sekretariát Kolegia Kancelář prezidenta NKÚ Správní sekce Kontrolní sekce Odbor interního auditu Odbor bezpečnostní KOLEGIUM NKÚ Kancelář víceprezidenta 14 §kontrola legality (soulad s legislativou, věcná a formální správnost) §finanční audit (účetnictví, rozpočetnictví) §výkonnostní audit (3 E) Rozsah kontrolní činnosti NKÚ 15 §analýzy zdrojů informací § §vyhodnocení a návrh § §zařazení do plánu kontrolní činnosti § §vypracování plánovacích listů Příprava kontrolní akce 16 §člen NKÚ §koordinuje činnosti §schvaluje program kontrolní akce §řídí instruktáže §zpracovává návrh kontrolního závěru §gesční skupina §provádí přípravu kontrolní akce §zpracovává program §zabezpečuje instruktáže, konzultace §spolupracuje při návrhu kontrolního závěru §vedoucí skupiny kontrolujících §řídí činnost skupiny kontrolujících §zodpovídá za obsah kontrolního protokolu Řízení kontrolní akce 17 §kontrolní protokol §námitkové řízení §odvolání proti rozhodnutí o námitkách §kontrolní závěr Uzavření kontrolní akce 18 §bilaterální spolupráce §Evropský účetní dvůr §INTOSAI – International Organization of Supreme Audit Institutions (1953) §EUROSAI – European Organization of Supreme Audit Institutions (1990) n(v roce 2020 KONGRES EUROSAI v Praze) Mezinárodní spolupráce 19 nSouhrnné finanční zhodnocení kontrolních akcí n n n n n n n n Byly zkontrolovány finanční prostředky a majetek státu v celkovém objemu 226,518 mld. Kč Finanční zhodnocení přínosu kontrolní činnosti graf 1 20 §informace pro občany §informace pro vládu a parlament (ČNB, ministerstvům) §oznámení finančním úřadům §trestní oznámení §NKÚ nemá výkonnou pravomoc, nemůže ukládat nápravná opatření a sankce s výjimkou pokut za nesoučinnost §Nápravná opatření ukládá vláda n Dopady kontrolní činnosti NKÚ NKÚ: Aktuální hodnocení hospodaření státu nSILNÉ STRÁNKY nDosažení přebytku hospodaření SR ČR nPříznivý ekonomický růst nNízká míra nezaměstnanosti, růst platů nPokles výše státního dluhu nVýznamný růst daňových příjmů nMeziroční nárůst investic SR nUrychlení čerpání evropských zdrojů nSLABÉ STRÁNKY nSestavování deficitního rozpočtu n n 21 nNeudržitelnost VEFI v budoucnu nNedostatečné snižování administrativní zátěže nRoztříštěnost podpory vědy, výzkumu a inovací nZaostávání silniční infrastruktury nNeplnění opatření zlepšování kvality ovzduší a energetických úspor nNízké využití centrálního zadávání ve státní správě nPodpora velkých potravinářských firem na úkor malých a středních zemědělských podniků nNedostatečnost podpory bydlení, nárůst sociálně vyloučených lokalit nNedostatečné využití účetních informací státu pro hospodaření s prostředky státního rozpočtu 22 23 n Je ústředním orgánem státní správy ČR s pravomocemi v oblasti ochrany hospodářské soutěže, dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, monitoringu a koordinace veřejné podpory, kontroly zneužití významné tržní síly a vykonává působnost vyplývající ze zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku. Úřad je řízen předsedou, jmenovaným prezidentem republiky na šestileté funkční období. nhttps://www.uohs.cz/cs/uvodni-stranka.html ÚOHS 24 nDne 1.10.2016 je účinný z. č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, který upravuje dozor nad zadáváním veřejných zakázek. Zákonný rámec dozorové činnosti transponuje ustanovení evropských směrnic. n1) Jde o dozor ve správním řízení na návrh účastníka zadávacího řízení nebo z moci úřední (soulad se zákonem o veřejných zakázkách). n2) Kontrola souladu se zákonem dle kontrolního řádu. ÚOHS může zahájit správní řízení z moci úřední. nÚOHS může ukládat sankce nÚOHS zpracovává Výroční zprávy o stavu veřejných zakázek pro MMR. nNejde o kontrolu 3E nVeřejné zakázky kontroluje např. také NKÚ, finanční úřady při kontrole dotací atd. nBlíže viz prezentace v bloku Dr. Páleníkové. 25 26 nNárodní orgán pro koordinaci (NOK) na MMR je centrálním metodickým a koordinačním subjektem pro implementaci programů spolufinancovaných z fondů EU nZodpovídá za řízení a koordinaci realizace a naplňování stanovených cílů Dohody o partnerství pro období 2014–2020 nexistence jednoho centrálního metodického orgánu nexistence centrálního koordinačního orgánu pro sledování realizace všech programů spolufinancovaných z fondů EU nexistence jednoho oficiálního partnera vůči EK nexistence jednoho správce monitorovacího systému nexistence jednoho centrálního orgánu pro oblast publicity a budování absorpční kapacity nhttps://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU/Narodni-organ-pro-koordinaci n Kontrola (audit) čerpání evropských zdrojů 27 nFondy EU představují hlavní nástroj evropské politiky hospodářské a sociální soudržnosti. Jejich prostřednictvím se rozdělují finanční prostředky určené ke snižování ekonomických a sociálních rozdílů mezi členskými státy a jejich regiony. Subjekty, které se podílí na administraci, kontrole a zprostředkování zdrojů EU jsou součástí implementační struktury: -Řídicí orgány -Zprostředkující subjekty -Platební a certifikační orgán -Auditní orgán nFinanční prostředky z fondů EU jsou rovněž kontrolovány kontrolními orgány EU, NKÚ, MF ČR (odbor 17), orgány finanční správy a ÚOHS. nhttps://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020 28 Operační programy ČR 2014 – 2020 nOP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (MPO) nOP Výzkum, vývoj a vzdělávání (MŠMT) nOP Zaměstnanost (MPSV) nOP Doprava (MD) nOP Životní prostředí (MŽP) nIntegrovaný regionální OP (MMR) nOP Praha – Pól růstu ČR (Magistrát Prahy) nOP Rybařství (MZe) nOP Technická pomoc (MMR) nProgram rozvoje venkova (MZe) n n 29 Evropská územní spolupráce nOP ČR – Polsko nSvobodný stát SASKO - ČR nSvobodný stát BAVORSKO – ČR nRAKOUSKO – ČR nSLOVENSKO – ČR nOP NADNÁRODNÍ SPOLUPRÁCE nOP MEZIREGIONÁLNÍ SPOLUPRÁCE nPro ČR cca 24 mld. € (650 mld. Kč) n 30 nŘÍDÍCÍ ORGÁN = orgán zodpovědný za účelné, efektivní a hospodárné řízení a provádění programu v souladu s právem EU. Pro každý OP je určen jeden řídící orgán (ministerstva a hlavní město Praha). nZPROSTŘEDKUJÍCÍ SUBJEKT = veřejný nebo soukromý subjekt, který byl pověřen výkonem některých funkcí řídícího orgánu, např. hodnocení žádostí o dotaci nebo kontrolou (na místě u příjemců dotací, vč. úsc). Je zodpovědný za výkon delegované činnosti v souladu s právními předpisy. nŘídicí orgán kontroluje zprostředkující subjekt, zda adekvátně vykonává na něj přenesené činnosti. n n ŘÍDÍCÍ ORGÁNY A ZPROSTŘEDKUJÍCÍ SUBJEKTY 31 nŘídící orgán (zprostředkující subjekt) kontroluje, zda žadatel nebo příjemce veřejné finanční podpory dodržuje podmínky poskytnutí. Ověřuje: a)soulad s právními předpisy EU a ČR b)soulad s podmínkami a pravidly daného OP c)3E d)dosažení stanovených výsledků a plnění cílů OP e)vedení účetnictví vztahující se k poskytované finanční podpoře f)zda byly spolufinancované produkty a služby dodány a výdaje na operaci vykázané příjemcem skutečně vynaloženy nŘídicí orgán (zprostředkující subjekt) je povinen zpracovat pololetní a roční plány kontrol na místě. Plán vloží do Modulu koordinace plánování (součástí IS Finanční kontroly ve VS, který spravuje MF ČR). a) n 32 nKontrola probíhá dle předpisů EU, zákona o finanční kontrole, kontrolního řádu a dle Metodického pokynu pro výkon kontrol v odpovědnosti řídících orgánů při implementaci Evropských strukturálních fondů pro období 2014-2020. nKontrola řídicího orgánu (zprostředkujícího subjektů) je dle zákona finanční kontrole veřejnosprávní kontrolou (od „stolu“ i na místě). Předmětem kontroly je ověření úplnosti a správnosti dokumentů. Způsob výběru vzorků je upraven v předpisech (dle analýzy rizik). nZjištění pochybení jako tzv. nesrovnalost musí být zadáno do IS MS 2014+ do 15 dnů po ukončení kontroly. Nad 10 tisíc EUR se hlásí cestou kontaktního místa AFCOS (Nejvyšší státní zastupitelství, MF ČR) do Evropského úřadu pro boj proti podvodům (OLAF). OLAF může následně vykonat kontrolu v ČR. 33 nŘídicí orgány vedou evidenci výsledků kontrol pro zpracování souhrnných zpráv pro monitorovací výbor, Platební a certifikační orgán (MF ČR odbor 55), Auditní orgán (MF ČR odbor 52) a CHJ (MF ČR odbor 47). Jde o zpětnou vazbu ohledně stavu plnění účelu poskytnuté dotace a proplacení oprávněných výdajů. n nSystém čerpání prostředků z fondů EU je založen na principu předfinancování ze SR prostřednictvím řídicího orgánu (zprostředkujícího subjektu) a až následně Platební a certifikační orgán žádá EK o převedení prostředků z rozpočtu EU. n 34 Funkce platebního a certifikačního orgánu (PCO) nOrgán zodpovědný za celkové finanční řízení prostředků poskytnutých ČR z fondů EU a za certifikaci výdajů. Zajišťuje tak tok prostředků EU do ČR. Vykonává to MF ČR (odbor 55 - Národní fond). nCertifikace výdajů zahrnuje ověření žádosti o platbu, která je následně odeslána EK (tj. ujištění, že prostředky byly vynaloženy v souladu s předpisy EU a ČR). nKontrola PCO je veřejnosprávní kontrolou podle přímo použitelných předpisů EU dle zákona o finanční kontrole a dle kontrolního řádu nPCO spravuje prostředky poskytnuté ze SF a CF na účtech vedených u ČNB n n 35 nKontrola ze strany PCO je spíše výjimečná v případě podezření na nesrovnalosti závažného charakteru. Kontrolovanou osobou je zpravidla řídicí orgán (zprostředkující subjekt). Pro kontroly na místě sestavuje roční plán kontrol, který vychází z analýzy rizik a z povinnosti provést kontrolu alespoň jednou ročně u každého OP. Kontroly u příjemců pouze u nesrovnalostí závažného charakteru. PCO může též požádat Řídicí orgán nebo Auditní orgán o provedení kontroly nebo auditu u daného subjektu. nhttp://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/organizacni-struktura/verejne-rozpocty-sek ce-06/odbor-55-narodni-fond n 36 Auditní orgán nAuditní orgán je nezávislý subjekt, který vykonává audit finančních prostředků z fondů EU na všech úrovních realizace OP. Dává ujištění o funkčnosti a správném nastavení vnitřního řídicího a kontrolního systému, vyjadřuje kvalifikovaný a nezávislý názor a navrhuje doporučení k odstranění nedostatků. Jde o samostatný odbor 52 MF ČR, který je nezávislý na řídících orgánech a PCO. Zohledňuje pokyny EK a mezinárodní auditorské standardy. nhttp://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/organizacni-struktura/sekce-04-financni-ri zeni-a-audit/odbor-52-auditni-organ 37 nAudit systému – ověření fungování řídícího a kontrolního systému OP, nastavení podmínek jejich dodržování nAudit operací – ověření přesnosti a úplnosti výdajů zachycených certifikačním orgánem v jeho účetním systému a soulad auditní stopy na všech úrovních. Audity operací se realizují každý účetní rok na vzorku operací dle metodiky (včetně ověření na místě). nOvěření účetní závěrky – ověření úplnosti, přesnosti a pravdivosti částek vykázaných v účetních závěrkách. Součástí je ověření spolehlivosti účetního systému PCO. 38 nCílem auditu operací je prověřit: nsoulad realizace projektu se smlouvou o poskytnutí dotace nzpůsobilost výdajů nsoulad realizace projektu s pravidly pro projekty generující příjmy nsoulad s právními předpisy EU a ČR, které upravují zejména zadávání veřejných zakázek, účetnictví, veřejnou podporu, ochranu životního prostředí nsoulad s pravidly pro publicitu nnaplnění monitorovacích ukazatelů n 39 nAuditovaný subjekt je odpovědný za realizaci doporučení AO nAO zasílá auditní zprávy řídicím orgánům a PCO nNesrovnalosti, které zjistí a vyčíslí, jsou považovány za potvrzení nesrovnalostí nAO za každý OP vypracuje Výroční kontrolní zprávu, kterou předkládá EK. Zpráva obsahuje výsledky auditu za posledních 12 měsíců včetně zjištěných nedostatků a stanovisko, zda řídicí a kontrolní systém funguje účinně a poskytuje přiměřené ujištění, že výkazy výdajů předložené EK jsou správné a transakce legální a řádné 40 nEvropská komise analyzuje Výroční kontrolní zprávu od stolu a vyjadřuje se k ní v dopise. nDále požádá o vyjádření k Výroční kontrolní zprávě i Evropský účetní dvůr a na základě jeho stanoviska rozhodne, že zprávu schválí nebo neschválí a požádá AO o další informace a důkazy nebo předloží ke zprávě jiná doporučení nVýroční kontrolní zprávu předkládá AO též NKÚ a NOK MMR nEvidence o výsledcích každé auditní činnosti je vedena v IS MF ČR 41 Specifika zemědělské politiky EU nPlatební agentura je specifickým orgánem pro financování výdajů společné zemědělské politiky EU na podporu projektů financovaných z Evropského zemědělského záručního fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova nFunkci platební agentury vykonává Státní zemědělský intervenční fond a činnost agentury se vztahuje k Programu rozvoje venkova https://www.szif.cz/cs/o-nas 42 nŘídicím orgánem pro rozvoj venkova je MZe ČR nKontrolním orgánem v PRV je platební agentura (SZIF) nVýsledky kontrol jsou vykazovány EK a certifikačnímu orgánu jednou ročně nNa vyžádání auditním orgánům, NKÚ, MZe ČR nKontroly jsou zaznamenány v IS SZIF n 43 Kontrolní orgány EU nEvropská komise – je zodpovědná spolu s EÚD za kontrolu výdajů z rozpočtu EU, postupuje dle vlastního plánu kontrol a dle vlastních postupů a metodik. Kontrolovanou osobou jsou subjekty zapojené do implementační struktury (ŘO, zprostředkující subjekt, PCO, platební agentura, AO) a příjemci dotací. Orgány ČR se podílí na výkonu kontrol cestou organizačního zajištění. nEvropský účetní dvůr – provádí kontrolu finančního hospodaření (příjmů i výdajů). Prověřuje účetní doklady všech institucí EU, členských států i dalších subjektů příjimajících prostředky z rozpočtu EU. Nemá exekutivní pravomoci, může informovat kompetentní instituce a dát podnět OLAF. Kontrolovanými subjekty jsou orgány EU, členské státy, orgány zapojené do implementační struktury a příjemci. n 44 nEÚD je nezávislý na všech orgánech EU a členských státech a vypracovává auditní zprávy a vydává stanoviska. nUrčuje si svoji kontrolní a auditorskou činnost dle ročních a víceletých plánů. nRoční pracovní program předkládá předseda EÚD Výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu. nRealizuje výroční audit roční účetní závěrky EU, včetně výběru vzorků dle statistických metod a analýzy rizik až po úroveň konečných příjemců evropských prostředků. nOLAF – vyšetřuje podvodnou činnost týkající se rozpočtu EU. Vyšetřuje jak personál a orgány EU (vnitřní vyšetřování), tak i vyšetřování v členských státech EU (vnější vyšetřování). Předmětem vyšetřování jsou podvody, korupce a trestné činy poškozující finanční zájmy EU. Spolupracuje s národními orgány. 45 nPodnět ke kontrole dávají OLAF subjekty sítě AFCOS prostřednictvím hlášení nesrovnalostí. nV ČR za: a)správněprávní oblast odbor 69 MF ČR – Analýza a hlášení nesrovnalostí b)příjmovou stránku rozpočtu EU – Generální ředitelství cel c)trestněprávní oblast – Nejvyšší státní zastupitelství nOpatření OLAF: -finanční (vrácení finančních prostředků) -soudní (trestný čin) – zasílá oznámení příslušným národním orgánům -disciplinární (úředník EU) -správní (návrh změn postupů) a) 46 nNOK = Národní orgán pro koordinaci (útvar na MMR) je centrálním metodickým a koordinačním subjektem pro implementaci programů spolufinancovaných z fondů EU nŘO = řídící orgán pro každý Operační program (např. ministerstvo) nZS = zprostředkující subjekt (ministerstvo může delegovat část svého výkonu na jiný subjekt, např. na Českomoravskou záruční a rozvojovou banku, a.s.) nPCO = platební a certifikační orgán (útvar na MF ČR, tzv. Národní fond, který je zodpovědný za řízení finančních prostředků z EU) nAO = auditní orgán (nezávislý útvar na MF ČR, který vykonává audit prostředků EU, zohledňuje pokyny EK a mezinárodní auditorské standardy nEK = Evropská komise – je zodpovědná spolu s EÚD za kontrolu výdajů z rozpočtu EU nEÚD = Evropský účetní dvůr provádí kontrolu finančního hospodaření nOLAF = Evropský úřad pro boj proti podvodům nCHJ = Centrální harmonizační jednotka je koordinátor vztahů vůči EU n n Kontrola (audit) čerpání evropských zdrojů 47 Kontrola (audit) prostředků z EU EU Evropská komise Evropský účetní dvůr PŘÍJEMCE Nejvyšší kontrolní úřad ŘO ZS PCO FÚ NOK MF ČR AO OLAF CHJ 48 n nDěkuji za pozornost!