1 Specifika kontroly úsc 2019/2020 Jan Šelešovský Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity 2 Obsah přednášky 1.Kontrolní okruhy (segmenty) úsc 2.Přezkoumání hospodaření úsc včetně dozoru (podrobněji Ing. Kvapilová) 3.Kontrola a dozor nad úsc 4.Finanční kontrola (podrobněji viz samostatná prezentace) 5. 5. n 1. 3 3 ÚSC – KONTROLNÍ OKRUHY (SEGMENTY) A.Obec, kraj – orgány a kontrolní systémy (zákon o obcích, krajích, o hl. městě Praze a další právní předpisy) B.Přezkoumání hospodaření (ekvivalent auditu v podnikatelském sektoru) – vnější kontrola C.Kontrola a dozor nad úsc (MV ČR aj. správní úřady) D.Finanční kontrola dle zák. č. 320/2001 Přehled možných kontrol úsc ÚSC ÚOHS Přezkoumání hospodaření Samostatná působnost Přenesená působnost Finanční úřad Poskytovatel dotace NKÚ MF Odbor 17 Auditní orgán PCO ŘO/ZS Orgány EU Specializované kontroly 5 Aktuality z tisku nV brněnské městské části Jundrov zjistili, že v několika posledních letech (asi 5 let) „zmizelo“ 9,5 mil. Kč. Tato skutečnost byla zjištěna v květnu 2019 na základě zprávy auditora objednaného statutárním městem Brno. Byla podaná trestní oznámení nejen na úředníky, ale také na starostku a radní. nČtyři tisíc starostů a další komunálních politiků nepodalo přiznání k majetku n 6 Obec nZastupitelstvo nFinanční výbor a Kontrolní výbor zastupitelstva nRada nKomise rady nStarosta, Obecní úřad (tajemník OÚ) nZvláštní orgány nVnitřní kontrolní systém (u obcí nad 15 tisíc – povinný útvar interního auditu) n 7 7 Kraj nZastupitelstvo nVýbory zastupitelstva: Finanční výbor, Kontrolní výbor a Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost (např. dotace do školství) nRada nKomise rady nHejtman, Krajský úřad, ředitel KrÚ nZvláštní orgány nVnitřní kontrolní systém včetně interního auditu nV přenesené působnosti dozor a kontrola nad přenesenou působností obcí (nikoliv samostatnou!), přezkoumání hospodaření obcí 8 Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření úsc nPřezkoumávání hospodaření obcí a DSO – Krajský úřad nebo auditor (dle volby obce) nV případě obcí do 800 obyvatel, které nevykonávají hospodářskou činnost realizuje se jen jednorázové přezkoumání nU ostatních obcí dílčí přezkoumání v průběhu roku a za celý rok jednorázové nPřezkoumávání hospodaření krajů a RRRS – MF nDozor nad přezkoumáním MF ČR, které je metodicky řídí a koordinuje s finanční kontrolou 9 Předmětem přezkoumání jsou např. následující údaje: nplnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací nfinanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů, nnáklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku npeněžní operace, týkající se sdružených prostředků nhospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí nvyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám nnakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku nzadávání a uskutečňování veřejných zakázek núčetnictví vedené územním celkem nověření poměru dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední čtyři rozpočtové roky n 10 nZávěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření musí obsahovat vyjádření, zda při přezkoumání: na) nebyly zjištěny chyby a nedostatky, nebo nb) byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem c), anebo nc) byly zjištěny nedostatky, spočívající n 1. v porušení rozpočtové kázně, n 2. v neúplnosti, nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví, n 3. v pozměňování záznamů nebo dokladů v rozporu se zvláštními právními předpisy, n 4. v porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními právními předpisy, n 5. v neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání nebo při přezkoumání za předcházející roky, nebo n 6. v nevytvoření podmínek pro přezkoumání DOZOR NAD PŘEZKOUMÁVÁNÍM ÚSC nDozory nad přezkoumáním hospodaření obcí, DSO, městských částí hlavního města Prahy, dle § 20 zákona č. 420/2004 Sb., jsou specifickou následnou kontrolní činností. nPředmětem dozorové činnosti není hospodaření obcí, ale naplňování kritérií přezkoumávání přezkoumávajícími subjekty, tj. krajskými úřady a auditory. Dozor se vykonává pouze nad skončeným přezkoumáním hospodaření. Nejedná se o další ověřování hospodaření obce, které již bylo uzavřeno projednáním závěrečného účtu obce zastupitelstvem. DOZOR NAD PŘEZKOUMÁVÁNÍM ÚSC nPři dozorech se výlučně kontroluje činnost krajských úřadů, Magistrátu hl. m. Prahy a auditorů (auditorských společností). nOvěřuje se při nich, zda přezkoumání bylo vykonáno v souladu s příslušnými právními předpisy. Kontroluje se, zda přezkoumávající při výběrovém způsobu šetření přezkoumal především vymezený rozsah předmětu přezkoumání (§ 2 zákona č. 420/2004 Sb.), a to podle hledisek přezkoumání (§ 3 zákona č. 420/2004 Sb.), a dále zda zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření odpovídá § 10 zákona č. 420/2004 Sb. DOZOR NAD PŘEZKOUMÁVÁNÍM ÚSC nMinisterstvu financí (§ 20 zákona č. 420/2004 Sb.) je uloženo vykonávat dozor nad přezkoumáním hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí. nZ pověření Ministerstva financí, v souladu s legislativou, mohou vykonávat dozorovou činnost také územní finanční orgány. nOvěřují se informace uvedené přezkoumávajícím orgánem ve Zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření územního celku za příslušný rok, v originálních dokladech a písemnostech a na nosičích dat. Navíc dozorující osoby požadují informace o přijetí opatření k nápravě chyb a nedostatků a jejich splnění. V případech, že přezkoumání územního celku vykonal auditor požaduje dozorující orgán rovněž příslušné smlouvy. 14 Kontrola a dozor nad územními samosprávnými celky (MV ČR aj. správní úřady) nKontrola nPředběžně, průběžně, následně nPředmětem kontroly plnění jiných povinností uložených územní samosprávě zákonem nKontrolní orgán uvede porušení v protokolu a odstraňuje sám úsc nDozor nVýhradně následně nZákonnost aktů územní samosprávy nDozorový orgán pozastavuje účinnost aktu a podává návrh na zrušení k soudu 15 Kontrola a dozor nad územními samosprávnými celky (MV ČR aj. správní úřady) nDozoru podléhají nPrávní předpisy územních samosprávných celků (obecně závazné vyhlášky a nařízení) nUsnesení nRozhodnutí nJiná opatření územních samosprávných celků nDozoru nepodléhají nPorušení občanského, obchodního a pracovního práva (rozhodují soudy) nRozhodnutí ve správním řízení nHospodaření územních samosprávných celků 16 Dozor a kontrola nad samostatnou působností nDozor nad samostatnou působností obcí, krajů a hl. města Prahy (MV ČR) nKontrola nad samostatnou působností obcí, krajů a hl. města Prahy (MV ČR) nDiskuse odborníků ohledně výkladu Ústavy: „Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem.“ n Předmět kontroly samostatné působnosti obcí nobecný a subsidiární charakter - předmětem kontroly mohou být zásadně jakékoli postupy obcí v samostatné působnosti (s výjimkami plynoucími ze zákona o obcích), pokud speciální právní úprava nestanoví pro určité oblasti výkonu obecní samosprávy zvláštní kontrolní mechanismus, resp. kontrolní působnost jiných orgánů nrelativně komplexní charakter - předmětem kontrol je plnění širokého okruhu zákonných povinností obcí v oblasti výkonu samostatné působnosti obce npreventivně metodický charakter – kontroly jsou vedeny s cílem odhalit a pojmenovat nedostatky v samosprávné činnosti obce a s důrazem na zabránění jejich dalšímu opakování 17 Předmět kontroly samostatné působnosti nčinnost orgánů obcí, nnakládání s nemovitým majetkem obcí, nnaplňování práv občanů obce, nplnění ostatních povinnosti na úseku samostatné působnosti (vydávání právních předpisů obce, projednání závěrečného účtu, vedení úřední desky), nplnění informační povinnosti obce jako povinného subjektu (z důvodu faktické duplicity při kontrole zveřejňování souboru povinných informací způsobem umožňujícím dálkový přístup vypuštěna kontrola fyzické podoby těchto informací) nvyřizování žádosti o informace (pouze procesní stránka a v případě již ukončených žádostí – posouzení individuálních žádostí přísluší KrÚ) 18 Nejčastější příčiny nedostatků nneznalost či chybná interpretace právních předpisů, nabsence odborné způsobilosti, npodcenění významu formálních a procesních úkonů, nneochota přijímat nové poznatky a měnit rutinní zavedené postupy, númyslné nerespektování zákonných povinností ze strany představitelů obce, nsnaha o zvýhodňování blízkých osob na úkor veřejného zájmu (klientelismus a nepotismus) 19 20 Dozor a kontrola – přenesená působnost nDozor nad přenesenou působností obcí (KrÚ) nKontrola nad přenesenou působností obcí (KrÚ) nVěcně příslušné správní úřady vykonávají dozor i kontrolu nad přenesenou působností krajů a hl. města Prahy n Kontrola výkonu přenesené působnosti KrÚ nsystém organizace kontrol výkonu přenesené působnosti obcí, nudělování souhlasu s veřejnoprávními smlouvami obcí a s jejich změnami, nplnění usnesení vlády, norganizační záležitosti – zveřejňování dokumentů na úřední desce, zasílání vlastních právních předpisů MV, výkon dozoru nad nařízeními obcí, způsob zabezpečení výkonu přenesené působnosti obce, která neplní povinnosti v zákonem svěřeném rozsahu výkonu státní správy, nkontrola činnosti KrÚ jako nadřízeného orgánů obcí v oblasti „informačního zákona“ 21 22 22 ORGANIZAČNÍ STRUKTURY na MV ČR ve vztahu k dozorové a kontrolní činnosti nad úsc = Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Výkonu územní veřejné správy Kontroly Vnitřní O d d ě l e n í : Metodiky dozoru Legislativně právní Územní oddělení dozoru Vzdělávání územní územní veřejné správy Dozoru nMV ČR zpracovává jednou za 3 roky Hodnotící zprávu k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy nObsahuje: 1)vyhodnocení plnění opatření k nápravě systémových nedostatků 2)analýzu vybraného jevu, institutu či oblasti 3)poznatky a doporučení dalších subjektů (např. Kanceláře veřejného ochránce práv apod.) nhttps://www.mvcr.cz/clanek/hodnotici-zpravu-k-vysledkum-kontrol-vykonu-prenesene-a-samostatne-puso bnosti-sverene-organum-obci-kraju-a-hlavniho-mesta-prahy-za-leta-2014-2016.aspx 24 Územní samosprávné celky njsou povinny vytvořit systém finanční kontroly, kterým zajistí finanční kontrolu svého hospodaření nkontrolují hospodaření s veřejnými prostředky u svých organizací (zejména příspěvkových organizací) nzajistí prověřování přiměřenosti a účinnosti daného systému a pravidelně, nejméně jednou ročně, jeho hodnocení nu žadatelů o veřejnou finanční podporu nebo u příjemců veřejné finanční podpory, kterou jim poskytují n n 25 KRAJ nPři výkonu veřejnosprávní kontroly u obcí a jimi zřízených organizací prověřují krajské úřady: nskutečnosti rozhodné pro poskytnutí prostředků ze SR, ze SF nebo NF nsoulad s právními předpisy, hospodárnost, účelnost a efektivnost při nakládání s prostředky SR, ze SF, ze SFA nebo z NF nskutečnosti rozhodné pro poskytnutí státní záruky n 26 Příklad vnitřního kontrolního systému obce/města s uplatněním požadavků zákona o finanční kontrole ve veřejné správě Starosta Systém vnější finanční kontroly Kontrolní orgány Příspěvkové org. plný rozsah Žadatelé/příjemci fin. prostředků - rozsah dle pověření Systém vnitřní finanční kontroly řídící kontrola interní kontrola (interní audit) § 25 zák. č. 320/2001 Sb., starosta zejména stanoví - pravomoci a odpovědnost vedoucích a dalších zaměstnanců - záznamové povinnosti o kontrolách - podmínky vnitřního kontrolního systému § 26 – 27 Řídící kontrola § 28 – 31 Interní audit (řízený starostou) § 26 Předběžná kontrola - ved. org. útvarů - ved. rozpočtu - ved. účetní - ost. zam. pověření starostou § 26 Průběžná a násl. kontrola - ved. org. útvarů ( odborů) - ost. zam. pověření starostou Působnost interního auditu - přezkum a vyhod. operací - doporučení starostovi - provádění finančního auditu - audit systémů - audit výkonů - plány interního auditu - kontrola a roční zprávy Pramen: Moderní obec 12/2002 str. 34. 27 Zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly na. Je proces řídicí kontroly upraven ve vnitřním předpisu? ANO/NE nb. Je proces schvalování majetkových operací upraven ve vnitřním předpisu? ANO/NE nc. Byla sloučena funkce správce rozpočtu a hlavního účetního podle ustanovení § 26 odst. 3 zákona o finanční kontrole? ANO/NE nd. Je vytvářen plán veřejnosprávní kontroly? ANO/NE ne. Na základě jakých kritérií je vytvářen plán veřejnosprávní kontroly? OTEVŘENÁ ODPOVĚĎ nf. Jak jsou využívány výsledky z veřejnosprávní kontroly? OTEVŘENÁ ODPOVĚĎ 28 Zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly ng. Zřídil orgán veřejné správy útvar interního auditu, případně k zajištění interního auditu pověřil konkrétního zaměstnance? ANO/NE Funkcionalita v systému – dále nezobrazovat části týkající se interního auditu. nh. Je postavení interního auditora upraveno ve vnitřním předpisu? ANO/NE ni. Je proces výkonu interního auditu upraven ve vnitřním předpisu? ANO/NE nj. Poskytuje vnitřní kontrolní systém dostatečné ujištění o účelném, hospodárném a efektivním nakládání s veřejnými prostředky? ANO/NE + prostor pro případnou otevřenou odpověď 29 n nDěkuji za pozornost.