ROLE EKONOMICKÉ ANALÝZY 1 Úvod Ekonomická analýza pomáhá s prokázáním: 1. Porušení soutěžního práva 2. Příčinné souvislosti 3. Výše škody 2 PORUŠENÍ SOUTĚŽNÍHO PRÁVA 3 Porušení soutěžního práva Při prokázání nebo vyvrácení porušení soutěžního práva lze případ od případu využít i jednotlivé metody ekonomické analýzy. 4 Porušení soutěžního práva Ekonomická analýza může pomoci prokázat například, že 1. věrnostní rabaty dominanta uzavírají trh stejně efektivnímu konkurentovi 2. cena dominanta je pod průměrnými variabilními náklady 3. dohody o nákupu jedné značky neuzavírají trh 5 PŘÍČINNÁ SOUVISLOST 6 PŘÍČINNÁ SOUVISLOST Při prokázání nebo vyvrácení existence příčinné souvislosti lze případ od případu využít i jednotlivé metody ekonomické analýzy. 7 PŘÍČINNÁ SOUVISLOST Příkladem může být využití regresní analýzy za účelem prokázání toho, že např. bojkot dodavatelů měl dopad na prodeje konkrétního odběratele na trhu. 8 VÝŠE ŠKODY 9 Výše škody Při prokázání (resp. vyvrácení) výše škody vzniklé porušením soutěžního práva lze využít standardizované ekonomické metody a postupy - Praktický průvodce Komise k určení výše škody (2013). 10 Škoda způsobená porušením soutěžního práva Je potřeba rozlišovat škodu způsobenou předražením (ovlivňuje zákazníky) a vylučovacím jednáním (ovlivňuje zákazníky a konkurenty). 11 Předražení 12 Předražení Předražení je typicky způsobeno kartelovým jednáním a vykořisťovacím jednáním dominanta (excesivní ceny). Výsledek: přímý zákazník platí vyšší cenu 13 Předražení = plocha A 14 Předražení - counterfactual Je potřeba určit jak by se situace na trhu vyvíjela, kdyby nedošlo k porušení soutěžního práva (scénář bez porušení) - např. určit jaká by byla cena bez kartelu. Nelze stanovit „pravdivou“ hodnotu - výše škody budu odrážet nějaký stupeň jistoty a přesnosti. 15 Předražení - odhad plochy A Pro odhad ceny při neexistenci kartelu je zapotřebí, aby existovalo období bez kartelu. Potom je možné použít ceny v období bez kartelu a vyvodit z nich ceny během trvání kartelu. 16 Předražení - odhad plochy A - BA přístup 17 Předražení - odhad plochy A - lineární interpolace 18 Předražení - odhad plochy A Avšak rozdíly v podmínkách v období kartelu a bez kartelu mohou mít také vliv na cenové odchylky, a proto je musíme vzít v úvahu. Základní ekonomický postup spočívá ve stanovení vztahu mezi poptávkou a nabídkou v období bez kartelu – ceny např. mohou být specifikovány jako funkce variabilních nákladů, konkurenčního prostředí, kapacity, a cen na souvisejících trzích. 19 Předražení - odhad plochy A - DiD metoda 20 Předražení - odhad plochy A - DiD metoda 21 Předražení - odhad plochy A Předražení = pozorovaná cena - odhadnutá nekartelová cena 22 Předražení - odhad plochy A - Vitamínový kartel 23 Předražení - odhad plochy A - Cementový kartel 24 Předražení - odhad plochy A - Cementový kartel 25 Předražení - pass-on Přímý zákazník, ale může předražení přenést do cen svých zákazníků (nepřímí zákazníci) a zmírnit tak škodu vzniklou předražením. Kartelisté tak mohou argumentovat, že vzniklá škoda je nižší než předražení (pass-on defence). 26 Přenesení 27 Přenesení = plocha B 28 Přenesení - vertikální (výrobní) řetězec 29 Přenesení - odhad plochy B Základní ekonomický postup spočívá ve stanovení vztahu mezi poptávkou a nabídkou - přenesení je determinováno zejména povahou a intenzitou konkurence, povahou nákladů a elasticitou poptávky Je potřeba rozlišovat přenesení na úrovni firmy a na úrovni odvětví. 30 Přenesení - odhad plochy B - intuice 31 Přenesení - odhad plochy B Úspora fixních nákladů bude promítnuta do cen jen v dlouhodobém horizontu: „In line with the need to ascertain whether efficiencies will lead to a net benefit to consumers, cost efficiencies that lead to reductions in variable or marginal costs are more likely to be relevant to the assessment of efficiencies than reductions in fixed costs; the former are, in principle, more likely to result in lower prices for consumers.“* * Pokyny EK pro posuzování horizontálních spojování (2004/C 31/03) 32 Přenesení - odhad plochy B „Na základě vývoje výrobních nákladů a velkoobchodních cen Úřad zjistil, že výrobci pečiva ve sledovaném období významně promítli růst výrobních nákladů do svých velkoobchodních cen, za které byly pekárenské výrobky prodávány do maloobchodní sítě.“ Rozhodnutí ÚOHS: S472/2011/KS-7043/2012/840/RPl Spojení soutěžitelů AGROFERT HOLDING a EURO BAKERIES HOLDING 33 Přenesení → objemový účinek I pokud by předražení bylo plně vykompenzováno přenesením (plocha A = plocha B), neznamenalo by to, že žádná škoda nevznikla - přenesení totiž vyvolá objemový účinek. Vyšší cena znamená nižší prodeje 34 Objemový účinek 35 Objemový účinek = plocha C 36 Objemový účinek - odhad plochy C Objemový účinek je determinován zejména elasticitou poptávky a úrovní (příspěvkové) marže na ztracených prodejích. 37 Předražení - shrnutí 38 Shrnutí celkové škody 39 Sekvenční přístup 1. Předražení (plocha A): 2. Přenesení (plocha B): 3. Objemový účinek (plocha C): 40 Mapa postupu 41 Vylučovací jednání 42 Vylučovací jednání Jedná se o škodu vzniklou typicky zneužitím dominance (např. predátorské ceny), zakázanou vertikální dohodou (např. RPM) a zakázanou horizontální dohodou (např. bojkot dodavatelů/odběratelů). Výsledek: konkurentovi je uzavírán trh a zákazník platí vyšší cenu 43 Vylučovací jednání - counterfactual Je potřeba určit jak by se situace na trhu vyvíjela, kdyby nedošlo k porušení soutěžního práva (scénář bez porušení) - např. určit jaká by byla na trhu situace, kdyby dominant nezneužil svoje postavení na trhu. 44 Vylučovací jednání - újma konkurentům 45 Vylučovací jednání - újma konkurentům Ztráta zisku = odhadnutý zisk ve scénáři bez porušení - pozorovaný zisk Ztráta zisku může být způsobena: 1. zvýšením nákladů 2. ztrátou příjmů 46 Vylučovací jednání - zvýšení nákladů 47 Vylučovací jednání - zvýšení nákladů 48 Vylučovací jednání - kauzalita Je potřeba prokázat, že ztráta zisku je výsledkem vylučovacího jednání - tj. neexistují jiné faktory, které by vysvětlovaly špatnou výkonnost konkurenta. 49 Vylučovací jednání - újma zákazníkům 50 Vylučovací jednání - újma zákazníkům Výsledkem vylučovacího jednání (např. zneužití dominance) jsou typicky vyšší ceny pro zákazníky (rámec hodnocení viz předražení). ALE: někteří zákazníci mohou mít v určitých fázích z vylučovacího jednání naopak prospěch (např. v případě agresivních cen dominanta či investic na základě exkluzivních dohod). 51 Přehled metod 52 Přehled metod 53 54 Děkuji za pozornost! Milan Brouček milan.broucek@havelholasek.cz