•Ekonomicko – správní fakulta v Brně • •Katedra podnikového hospodářství • • • Svět na počátku 3. tisíciletí • • Rozsah změn analogický průmyslovým revolucím (trhy, zákazníci, výrobky, technologie), průmysl 4.0, generace ,X, Y, Z…. • • • •Ing. Viliam Záthurecký, MBA,Ph.D. • • Anotace a základní myšlenky • Hlavní rysy • •Informatizace (sítě, hypermédia, multimédia) •Globalizace •Superturbulence (crash-turbulence) •Superkonkurence •Intelektualizace •Rozmanitost •Militantnost •Miniaturizace •Ekologizace versus devastace • • Informatizace •Informatizace •Likviduje vliv a vzdálenosti •Umožňuje podnikat v reálném čase a zrychluje průběh procesů •Vyvolává nutnost zásadní změny organizace a řízení, vznik e- corporation •Intenzivní využití informačních technologií •Velké centrály mizí - nahrazeny sítěmi •Rozvoj telepráce (domotika, homeworking, telecentra, telekonference...) •Nervová centra (komputerizované telefony, interaktivní televize...) transformují informace z okolí do vnitřních procesů •Omezování středního managementu (využívání znalostních robotů - know bots a softwarových robotů soft bots) •Likvidace mezičlánků nepřinášejících přidanou hodnotu (wal mart, vznik virtuálních skladů a křížového zásobování, sklady se minimalizují •Hierarchické struktury mizí - nahrazovány plošnými a síťovými strukturami a kompetentními týmy (empowerment) •Aliance mezi podniky - významný zdroj efektivity •Dodavatelé a odběratelé (event. Konkurenti) jsou rovnocennými partnery - vytváření procesů výhodných pro oba partnery (sdílené hodnoty) •Vznik virtuálních podniků - mizí hranice mezi podniky • Informatizace •Neformální a formální aliance - neformální normy a neformální autorita •Informační zajištění aliancí •Crazy organisation for crazy time •Nutnost přejít od 1. Generace využití inf. Technologií (výroční zprávy, katalogy marketingové materiály) k 2. Generaci (výkon transakcí) •Mění se charakter škol (interaktivita), kanceláří (prostředí podporující tvůrčí myšlení) •Mění se domácnosti (computerizace - inteligentní domy) •Silnic (inteligentní silnice) •Atd…………….. • • Globalizace •Zvládnout globální (celosvětové) myšlení •myslet ve světových dimenzích a jazycích… nestačí mluvit německy či anglicky…je nutné naučit se myslet v cizím jazyce…. •získávat informace z celého světa (informační roboti, internet) •Vytvářet celosvětovou síť vztahů s odběrateli, dodavateli, konkurenty •Vyhledávat partnery na nově vznikajících trzích •Rozmisťovat pracoviště v optimálních teritoriích •Prosadit se na nejvyspělejších domácích i zahraničních trzích •Výrazné v celosvětovém měřítku přispívat k technickému rozvoji oboru •Využívat pracovníky bez rozdílu národnosti • • Superturbulence •Orientace na budoucnost (minulost je pouze základnou pro úvahy o budoucnosti) •Informační technologie dávají nové možnosti strategického předvídání • Þ (minimalizace nejistoty) •Rychlost a pružnost podmínkou úspěchu (speed management): •Þ informační sítě s odběrateli, dodavateli, bankami •Þ databáze o světovém vývoji •Þ podniková nervová centra •Þ elektronický obchod •Þ logistické sítě k odběratelům, dodavatelům •Þ zkrácení všech procesů (vývoj, realizace...) •Þ customer clothing technology (24 hodin) Superkonkurence •Celosvětová dimenze konkurence vyvolává superkonkurenci a supernáročnost •Moderní inž. Technologie poskytuje nové příležitosti (interaktivní mediální průmysl) •Nelze pouze „zkoumat poptávku" a „sbírat objednávky" - poptávku nutno aktivně vytvářet (Ford, Baťa, Gates… další ) •Nové dimenze kvality: ( funkční spolehlivost = samozřejmost, normalita), rychlost dodávky, cena, servis, kastomizace, Superprodukty, rostoucí tlak na efektivnost •nutnost nových vztahů k akcionářům (shareholders) a zainteresovaným (stakeholders) •více kritérií úspěchu a více druhů odpovědnosti •přátelské vztahy s dodavateli, zaměstnanci, konkurenty ( společenská odpovědnost •rovnováha mezi efektivností a sociálním smírem, dividendami a investicemi, dlouhodobými a krátkodobými cíli •formulace strategie •dodržování práva a řádu •vytváření podnikové kultury •vytváření stimulujícího klimatu •Další a další a další……. Intelektualizace •Základní teze…Nehmotné faktory hrají stále významnější roli: •Předpokladem úspěchu jsou kvalifikovaní pracovníci •Þ personální práce nabývá nové dimenze •Þ celoživotní vzdělávání podle individuálních potřeb ( 3 létá lhůta zastarání znalostí!!!) •náročnost na pracovníky stoupá - zapojování do řízení (týmy) •růst vlivu motivace •změna struktury pracovníků a pracovního času ( kalkulační vzorec se mění ) •vytváření kompetencí (empowerment) metodických, odborných a sociálních •Nehmotná aktiva budou tvořit podstatnou část (50%) aktiv: •základní složky - know how, ceo, znalostní potenciál, patenty, značka, pružnost, inovativnost, modely, software, zapojení do aliancí a sítí •Þ neustálé úsilí o zvyšování nehmotných aktiv Rozmanitost •Rozmanitost •Bohatství národnosti, náboženství, politika, ekologie, sekty, lobby •Členitá segmentace poptávky (zboží, stavby, doprava...) •Rozdílné metody marketingu, prodeje a logistiky, výstavby bytů... • •Militantnost •Zbrojení, nové zbraně, terorismus, militantní skupiny ( bohužel i inovace Þ paradox ) •rostoucí poptávka po zbraních, obranných a ochranných zařízeních a výrobcích • •Miniaturizace •Orientace na výrobky umožňující operace dosud nemožné (medicína, nebezpečné provozy, nepatrné rozměry...) •Þ Vysoká míra přidané hodnoty těchto výrobků • •Ekologizace versus devastace •Využití různých přístupů v různých regionech •Investiční záměry v souladu s ekologickými normami •Výpočty ekonomické efektivnosti provádět s přihlédnutím k ekologickým faktorům Jak z toho ? • Základem úspěchu je kvalifikované formulovaná a důsledně • realizovaná strategie • • Podmínky: • • 1) strategické myšlení • 2) znalosti • 3) správná metodika • 4) systematické hodnocení realizace • Nedostatky strategického řízení v našich podnicích ( vlastní výzkum 2012 – 2014 ROSTAPO ) •Nepochopení klíčového významu strategie pro rozvoj podniku či regionu •Nepochopení podstaty strategie a neschopnost či neochota pracovat s předvídáním budoucích jevů •Nekomplexnost zpracovaných strategií ( chybějící základní ekonomické údaje ) •Nedostatečné znalosti o světě •Málo tvůrčí iniciativy •Nedostatečná znalost nejmodernějších metod práce •Podceňování podnikové kultury a personalistiky • • •