Nástroje památkové péče Druhová skladba Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Nástroje památkové péče }Legislativní rámec }Institucionálně-organizační nástroje }Programové dokumenty }Ekonomické nástroje Ústřední orgány a jejich kompetence v oblasti kulturních hodnot }Ministerstvo kultury }ve věcech výkonu památkové péče } }Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy }vzdělávání včetně základní orientace na kulturní hodnoty }Ministerstvo pro místní rozvoj }územní plánování a stavební řádu }Ministerstvo životního prostředí }ochrana životního prostředí, přírody a krajiny }Ministerstvo práce a sociálních věcí }při vytváření sociálněekonomických podmínek a možností pro kulturní život občanů ČR }Ministerstvo financí }zajišťování prostředků pro realizaci kulturního prostředí na území ČR. Systém veřejné správy }Státní správa }přenesená působnost krajů a obcí }Ministerstvo kultury }Krajské úřady }Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ¨ORP, obce s nejširším rozsahem státní správy v přenesené působnosti ¨Zákon č. 314/2002 Sb. o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem (POÚ) a stanovením obcí s rozšířenou působností (ORP) }Odborná organizace státní památkové péče }Národní památkový ústav } Systém samosprávy }Kraj }Zákon č.129/2000 Sb. o krajích }Obec }Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích }program rozvoje územního obvodu obce }hospodaření s majetkem obce }vydávání obecně závazných vyhlášek }schvalování rozpočtu obce, rozpočtového výhledu }pořízení a vydání územně plánovací dokumentace obce – územního plánu } Ministerstvo kultury }ústřední orgán státní správy pro kulturní památky ČR }zpracovává prognózy, koncepce a návrhy dlouhodobých výhledů rozvoje státní památkové péče }sestavuje, vyhlašuje a provádí programy komplexní péče o kulturní památky a vytváří pro ně všestranné podmínky, posuzuje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů obnovy kulturních památek }usměrňuje kulturně výchovné využívání NKP a ostatních památek v souladu se zájmy státní kulturní politiky }koordinuje vědeckovýzkumnou činnost v oboru státní památkové péče }zřizuje jako svůj odborný poradní orgán vědeckou radu pro státní památkovou péči }spolupracuje s MŠMT a VŠ při výchově pracovníků v oboru státní památkové péče, podílí se na jejich dalším vzdělávání a pro ocenění jejich práce, jedná-li se o mimořádné výsledky, uděluje cenu za památkovou péči }zabezpečuje mezinárodní spolupráci v oboru státní památkové péče }vydává statut odborné organizace státní památkové péče, která je státní příspěvkovou organizací s celostátní působností Památková inspekce }specializovaný kontrolní orgán }dozírá, jak je zabezpečována komplexní péče o kulturní památky }dozírá, jak jsou dodržována rozhodnutí orgánů státní památkové péče k zajištění péče o kulturní památky a jak vlastníci (správci, uživatelé) kulturních památek plní stanovené povinnosti }na základě poznatků získaných při výkonu dozoru provádí rozbor stavu státní památkové péče a navrhuje opatření k jejímu prohloubení Krajský úřad }metodicky řídí výkon státní památkové péče v kraji }plní úkoly orgánu státní památkové péče pro národní kulturní památky, pokud nepřísluší MK nebo vládě ČR }dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování zákona o státní památkové péči a jeho prováděcích předpisů a vyhlášek }vykonává státní stavební dohled při obnově národních kulturních památek z hlediska státní památkové péče. A plní další úkoly vyplývající ze zákona o státní památkové péči }schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK ČR }schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji }usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji }uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je památková zóna nebo nemovitá kulturní památka a nejedná se o území v kompetenci MK }vydává jako dotčený orgán nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů, jde-li o zabezpečení péče o NKP }vykonává dozor při obnově NKP z hlediska státní památkové péče Obecní úřad s rozšířenou působností }podílí se na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování střednědobých a prováděcích plánů a programů obnovy kulturních památek }zabezpečuje předpoklady pro komplexní péči o kulturní památky a nemovitosti, které nejsou kulturní památkou, ale jsou v památkové rezervaci, v památkové zóně nebo v ochranném pásmu a v souvislosti s tím vydává jako dotčený orgán na návrh nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů }uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je nemovitá kulturní památka nebo její ochranné pásmo, pásmo PR, PZ, nejde-li o kompetence MK, KÚ, a ve vztahu k tomuto území uplatňuje stanovisko k vymezení zastavěného území }usměrňuje péči o kulturní památky zajišťovanou obcemi }vykonává státní správu na úseku státní památkové péče, pokud podle tohoto zákona není příslušný jiný orgán státní památkové péče }koordinuje označení nemovitých kulturních památek }vykonává dozor při obnově kulturních památek při stavbě, změně stavby, terénních úpravách, umístění nebo odstranění zařízení, odstranění stavby nebo udržovacích pracích na nemovitosti, která není kulturní památkou, ale je v PR, PZ nebo ochranném pásmu }dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedení }jmenuje konzervátora památkové péče }pověřuje zpravodaje památkové péče Konzervátor památkové péče }konzervátor je členem komise státní památkové péče zřízené radou v ORP }Cíl }sledovat stav kulturních památek }Aktivity }podávat obecnímu úřadu s rozšířenou působností zprávy o stavu, péči a využití KP }navrhuje potřebná opatření }napomáhá propagaci kulturních památek }navrhuje zpravodaje památkové péče }dobrovolný pracovník } Samospráva - kraj }Rada kraje }komise státní památkové péče }Činnosti }schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK }schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji }usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji }schvaluje krajský rozpočet a nakládání s majetkem kraje }Krajská komise pro nakládání s památkovým fondem } } } Samospráva - obec }Obec pečuje o KP v místě a kontroluje, jak vlastníci kulturních památek plní povinnosti uložené jim tímto zákonem, vychází přitom z odborných vyjádření NPÚ }Obec může podle místních podmínek po projednání s úřadem ORP zřídit právnickou osobu nebo organizační složku pro obnovu kulturních památek }schvaluje obecní rozpočet a nakládání s majetkem obce } } Národní památkový ústav (NPÚ) }vznikl k 1. 1. 2003 }Příspěvková organizace státu (Ministerstvo kultury) }zpracovává rozbory stavu a vývoje státní památkové péče, podklady pro prognózy, koncepce a dlouhodobé výhledy rozvoje památkové péče }organizuje, koordinuje a plní vědeckovýzkumné úkoly, rozpracovává teorii a metodologii státní památkové péče a metodiku společenského uplatnění kulturních památek }vede ústřední seznam a evidenci kulturních památek }zabezpečuje odborný dohled, vzdělávání pracovníků v oboru státní památkové péče a další činnosti Národní památkový ústav }Územní odborná pracoviště Územní odborná pracoviště }zabývají se }poznáváním }dokumentací }odbornou péčí }ochranou památek, jejich souborů a památkových území (rezervací a zón) }bezplatně poskytují poradenství pro }zachování, údržbu a obnovu památek a při restaurování památek, rekonstrukcích apod. }zajišťují odborný dohled }památky různými formami prezentují }přibližují kulturní dědictví veřejnosti } Územní památkové správy Zajišťují - správu hradů, zámků a ostatních památek v majetku státu, o něž Národní památkový ústav pečuje. - Čtyři územní památkové správy se sídly v - Praze, Českých Budějovicích, na Sychrově a v Kroměříži - mají na starost 113 památek, které najdeme ve všech 14 krajích České republiky Další nástroje památkové péče }Programové }Dlouhodobé }Strategie, koncepce }Krátkodobé }Akční plány }Ekonomické }Přímé nástroje }Subvence, dotace (fakultativní charakter) }Nepřímé nástroje }Daňový systém (obligatorní charakter) Programové nástroje }Státní kulturní politika (předešlá) }na léta 2009 – 2013 }Prodloužena na 2013-2014 s výhledem na léta 2015 až 2020 ¨17 stran ¨dalších 81 stran textu podkladové studie ¨Vize SKP ¨Kultura je pro Českou republiku „jízdenkou do budoucnosti“ }Státní kulturní politika na léta 2015 - 2020 (s výhledem do roku 2025) }9 stran }45 stran důvodová zpráva }Plán implementace SKP }na léta 2012 - 2014 }na léta 2015 – 2020 (108 str.) Programové nástroje }Státní kulturní politika }na léta 2015 – 2020 s výhledem do roku 2025 }Důvodová zpráva }Plán implementace SKP }Koncepce památkové péče v České republice }na léta 2011 – 2016 }33 stran }Na léta 2017 – 2020 }56 stran Příklad 2009-2013 Státní kulturní politika }Východiska }Vize }Cíle }Úkoly a opatření }Podkladová studie }Vyhodnocení dosavadního stavu }Vyhodnocení vývojových tendencí }Vyhodnocení dosavadních programů / koncepcí }Koncepce památkové péče nehodnocena }Dokumenty a předpisy }Finanční zdroje }Přehled mezinárodních dokumentů relevantních pro oblast kultury }Přehled právních předpisů v kultuře v ČR }Přehled podpory kultury v operačních programech }Podklady pro SWOT analýzu }Aktuální soubor dotačních programů MK a jejich tematických okruhů Příklad 2009-2014 Státní kulturní politika - SWOT }Silné stránky }existující způsoby financování a ekonomické podpory }stávající kulturní aktivity a zlepšující se infrastruktura kulturních organizací }využívání informačních a komunikačních technologií }spolupráce }existující vzdělávací instituce }Slabé stránky }nedostatek finančních prostředků }nedostatečné spektrum kulturních aktivit pro určité segmenty populace a nevyhovující infrastruktura }zastaralý stav technického vybavení, pomalu postupující proces digitalizace a celkově nízká úroveň modernizace }management }malý zájem o kulturu }legislativa } } Příklad SKP 2009-2014 }Cíle }(1) Využít přínosů umění a kulturního dědictví a s nimi spojené kreativity pro zvýšení konkurenceschopnosti ostatních oborů a činností }1.5. Systém využívání potenciálu nemovitých kulturních památek pro intenzivnější poskytování kulturních služeb a služeb pro cestovní ruch s vyšší přidanou hodnotou }(2) Zvýraznit roli kultury v individuálním profesním a osobnostním růstu občanů, zejména pro rozvoj tvořivosti, kultivaci demokratických hodnot a individuálních postojů a pro posilování odpovědnosti za zděděné i vytvářené hodnoty }(3) Poskytovat přímou i nepřímou podporu uchování existujících kulturních hodnot a nakládání s nimi, stejně jako tvorbě hodnot nových }3.1. Vyšší motivace vlastníků památek ke kontinuální péči o památkový fond }3.2. Program na podporu uchování drobných památek v krajině }(4) Vytvářet transparentní a nediskriminační prostředí pro kulturní aktivity a jejich podporu z úrovně státu, krajů a obcí }4.1. Návrh nového památkového zákona }4.6. Vytvoření krajských koordinačních orgánů pro lepší využití památkového fondu } } } Státní kulturní politika 2009-2014 }1.5. Využívání KP v CR }Strategie tvorby, prodeje a propagace turistických produktů NPÚ na období 2010-2015 a příprava na zavedení slevových programů (návštěvnická karta, rodinný pas atd.) ve správě NPÚ (104) }3.1. Motivace vlastníků ke kontinuální péči }Možnost poskytovat příspěvek opakovaně = udržitelnost }3.2. Drobné památky v krajině }Podpora obnovy KP prostřednictvím ORP }Program podpory obnovy tradičních odrůd ovocných stromů - NE }4.1. Památkový zákon }Věcný záměr }4.6. Krajské koordinační orgány }Krajské komise pro nakládání s památkovým fondem Státní kulturní politika 2015-2020 Priority }1 Podpora kulturní identity, kulturní rozmanitosti a mezikulturního dialogu (v kontextu aktuální problematiky migrace) }2 Rozvoj kreativity, podpora kulturních činností a vzniku kulturních statků, poskytování veřejných kulturních služeb, práce s publikem, podpora přístupu ke kultuře a rozvoj participativní kultury usnadňující sociální začlenění }3 Uchování kulturního dědictví }4 Využití kulturního dědictví a kulturních činností, služeb a statků pro rozvoj hospodářství a zvyšování konkurenceschopnosti, podpora mobility (oblast mobility/dopravy ve státní kulturní politice či obohacení odlišnými kulturními prvky z jiných regionů?) }5 Využití nástrojů eCulture pro rozvoj kultury }6 Efektivnější prostředí pro podporu kulturních činností, poskytování veřejných kulturních služeb, vzniku kulturních statků a uchování kulturního dědictví Př. Koncepce památkové péče v České republice na léta 2011 – 2016 }Analýza současného stavu }Vyhodnocení období 2003 – 2010 }SWOT analýza }Cíle koncepce (oblasti cílů) }1. Právní předpisy }2. Kulturní památky }3. Památkově chráněná území }4. Ústřední seznam kulturních památek }5. Evidence movitých kulturních památek }6. Monitoring památkového fondu }7. Výzkum a vývoj }8. Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví (ISO) }9. Archeologické dědictví }10. Ochrana kulturní krajiny }11. Řešení nepředvídatelných události }12. Kompenzace za omezení vlastnického práva }13. Odborné vzdělávání }14. Edukační aktivity }15. Památky a cestovní ruch }16. Výkonné orgány památkové péče }17. Památková inspekce }18. Odborná organizace památkové péče }19. Účast dalších subjektů při nakládání s památkovým fondem } Koncepce PP 2017-2020 }II. Vyhodnocení plnění úkolů Koncepce památkové péče v České republice za léta 2011 – 2016 }III. Cíle Koncepce památkové péče v České republice na léta 2017 – 2020 } }Přehled finančních prostředků vynaložených v dotačních programech Ministerstva kultury v oblasti památkové péče v letech 2005 – 2016 a souhrnný graf finančních prostředků vynaložených za období 1992 - 2016 SKP vs. Koncepce PP SKP důvodová zpráva - výdaje státu na podporu kultury dosáhnou 1% výdajů státního rozpočtu, SR 2017 1 428 561 811 tis. Kč (tj. pro optimistickou hodnotu 0,049 %) Výdaje Pododdíl paragrafů (název) 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Činnosti registrovaných církví a náboženských společností 1 439 008 000 1 444 753 000 1 440 815 000 3 403 824 265 3 468 473 617 3 496 805 705 3 432 776 266 3 366 719 398 Kultura 3 936 794 920 3 661 462 767 4 159 514 883 4 011 248 801 4 508 474 391 5 192 641 551 5 799 026 264 6 037 919 465 Ochrana památek a péče o kulturní dědictví a národní a historické povědomí 1 885 358 060 2 161 840 987 2 166 130 442 2 285 890 642 2 130 945 540 1 935 862 126 1 767 989 015 1 915 439 229 Ostatní činnosti v záležitostech kultury, církví a sdělovacích prostředků 87 788 600 109 502 504 86 933 112 58 583 990 101 341 030 124 748 133 78 432 240 70 036 276 Správa v oblasti kultury, církví a sdělovacích prostředků 258 818 310 277 269 243 269 952 385 250 693 302 242 977 060 303 027 357 316 786 961 327 867 505 Výzkum a vývoj v oblasti kultury, církví a sdělovacích prostředků 98 586 620 208 359 469 376 113 466 471 429 410 477 986 876 469 407 688 375 571 758 388 182 239 7 706 354 510 7 863 187 969 8 499 459 287 10 481 670 410 10 930 198 514 11 522 492 561 11 770 582 504 12 106 164 113 Ekonomické nástroje památkové péče }Nepřímé ekonomické nástroje }Přímé ekonomické nástroje }Nadnárodní úroveň }Národní úroveň }Krajská úroveň Nepřímé ekonomické nástroje }Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů }Dar (odpočet od základu daně (1000 Kč a 2 % / 2000 a 5%) }zvýhodňuje odpisy na nemovitých kulturních památkách }Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty }Příloha 2 - restaurátorské činnosti – nižší sazba }Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitosti }osvobození od daně z nemovitosti pro kulturní památky }Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí }osvobození od daně pro kulturní památky Přímé ekonomické nástroje památkové péče Program rozvoje venkova }Opatření III.2.2 Obnova a rozvoj kulturního dědictví venkova }nová výstavba, stavební obnova (rekonstrukce, modernizace, statické zabezpečení) budov a ploch sloužících zajištění občanského vybavení v oblasti kultury }zpracování studií obnovy a využití památek, programů regenerace památkově významných území, soupisů a map památek na venkově, plánů péče, geodetických prací }stavební obnova (rekonstrukce, modernizace, statické zabezpečení) památkových budov a ploch }revitalizace historických parků, historických zahrad a alejí }nákup budov, strojů, zařízení, vybavení, hardware, software, investice na realizaci výstavních expozic, muzeí s nabídkou místních kulturních a historických zajímavostí Programy na úrovni MK ČR – národní úroveň }Havarijní program }Program regenerace MPR a MPZ }Program záchrany architektonického dědictví }Program péče o VPR a VPZ a KPZ }Program restaurování movitých KP }Podpora obnovy KP prostřednictvím ORP }Podpora záchranných archeologických průzkumů }Podpora pro památky UNESCO }Program podpory občanských sdružení v PP }Program Kulturní aktivity v památkové péči } Porovnání vývoje výdajů na památkovou péči z programů MK ČR a programového financování z rozpočtů krajů v letech 2002-2010 (v mil. Kč) Hlavní zásady programů financujících památkovou péči v kraji Vysočina a v Jihomoravském kraji Kraj Program Výše podpory Způsob vyplacení podpory Doba realizace projektu Výše dotací r. 2010 (v tis. Kč) Počet projektů r. 2010 (v tis. Kč) Vysočina Obnova pam. chráněných území 10-100 zpětně 18 měsíců 1 500 21 Vysočina Zásady Zastup. kraje Vysočina max. 300 zpětně kalendářní rok 9 999 68 Jihomoravský Dotační program JM kraje X.00 dopředu kalendářní rok 7 360 91 Feedback vybraných programů }Program regenerace MPR a MPZ }2008 – 2010 }Schválení Palmové zahrady (Hradec Králové) ¨Následné využití: provoz kasina, restaurace a společenského sálu ¨965 tis. z 1 390 tis. }Zásady „programu“ odst. 8 část I ¨za účelem záchrany, zachování a zhodnocení památkových hodnot a na podporu oprav objektů, kde dochází k využití pro kulturně výchovnou nebo jinou veřejně prospěšnou činnost a kde budou provoz a údržba zajišťovány právnickou, popř. fyzickou osobou neziskového typu } Feedback vybraných programů }IOP }5.1. }podpořilo dva projekty na obnovu a využití památkových objektů }185 408 386 Kč ¨nesplnily podmínku nadnárodního nebo národního významu doloženého zápisem objektu v ¨Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO, ¨Seznamu kandidátů na zápis do tohoto seznamu ¨Ústředním seznamu kulturních památek České republiky jako NKP ¨Centrum kulturního dialogu západní a východní Evropy (konírna Velehrad) ¨Národní muzeum fotografie a dílna tapisérií (Jezuitský seminář Jindřichův Hradec) ¨ Charakteristika památkového fondu ČR KP PR PR PZ PZ Kraj celk. MPR VPR APR ost. celk. MPZ VPZ KPZ Hl. město Praha 2 080 3 1 2 - - 17 10 7 - Středočeský kraj 4 321 15 2 10 3 - 62 34 26 2 Jihočeský kraj 5 507 24 7 16 1 - 85 25 55 5 Plzeňský kraj 3 170 8 3 5 - - 67 21 44 2 Karlovarský kraj 1 381 6 3 2 1 - 20 11 8 1 Ústecký kraj 3 512 9 5 3 1 - 31 17 13 1 Liberecký kraj 2 245 8 - 8 - - 27 15 10 2 Královéhradecký 2 998 7 4 2 - 1 34 20 13 1 Pardubický kraj 2 105 5 3 1 1 - 23 19 3 1 Vysočina 3 036 6 3 3 - - 28 22 5 1 Jihomoravský k. 4 253 9 3 3 2 1 24 12 9 3 Olomoucký kraj 2 201 4 2 1 - - 17 15 9 - Zlínský kraj 1 432 3 1 3 - - 24 14 3 - Moravskoslezský 2 058 6 3 2 1 - 24 18 6 - Celkem 40 229 113 40 61 10 2 483 253 211 19 Skupiny kulturních památek 2002 přírůstek úbytek 2010 obytné stavby 15708 599 326 15981 feudální sídla 2211 30 9 2232 církevní a sakrální stavby 7145 345 12 7478 funerální stavby 589 32 3 618 zastupitelské a správní stavby 417 19 7 429 stavby pro soudnictví a vězeňství 65 6 71 stavby pro vědu a výzkum 8 8 stavby pro peněžnictví 107 14 121 stavby pro výchovu a vzdělávání 314 39 1 352 stavby pro obchod 73 6 79 stavby pro služby 304 19 9 314 stavby zdravotnické a sociální 113 8 2 119 stavby pro lázeňství 227 4 1 230 stavby pro kulturu a společenské stavby 218 21 3 236 stavby pro výstavnictví 6 6 stavby pro sport 39 16 55 stavby pro turistiku a rekreaci 46 5 51 stavby pro myslivost 45 3 48 vojenské a opevňovací stavby 276 10 1 285 stavby a díla s převažujícími přírodními prvky 54 9 1 62 drobné stavby a díla 7737 322 42 8017 zemědělské stavby 604 86 20 670 stavby pro zpracování zemědělských produktů 529 57 8 578 stavby pro zpracování dřeva 12 2 14 energetické stavby 29 8 37 vodohospodářské stavby 396 26 2 420 dopravní stavby 447 56 9 494 stavby pro spoje 38 5 43 stavby a pozůstatky těžby surovin 119 4 3 120 stavby pro hutnictví a kovovýrobu 99 7 2 104 ostatní výrobní stavby 107 21 1 127 archeologické nálezy a naleziště 833 12 845 celkem 38915 1791 462 40244 Architektonické dědictví - druhová skladba }Hradní komplexy, pevnostní architektura }Hrad }Zřícenina }Pevnosti }Tvrz } }Sakrální stavby }Kostel }Hřbitovy a hřbitovní kaple }Zámecké komplexy a paláce }Zámek }Zámecké zahrady a parky } }Stavby profánní (světské) }Měšťanský dům }Palác }Vila }Městský dům Architektonické dědictví - druhová skladba }Veřejné stavby }Industriální stavby a inženýrská díla }Vesnické stavby a lidová architektura }Solitérní architektura v krajině }Objekty specifických tradic, pamětní a poutní místa }Objekty meziválečné architektury