Metody ekonomického a finančního hodnocení kulturních statků doc. Ing. Jan Stejskal, Ph.D. Obsah přednášky • Ekonomie kultury • Kulturní statky • Hodnota kulturních statků • Metody ekonomického a finančního hodnocení kulturních statků • Závěr Ekonomie kultury • kultura součástí veřejného sektoru (Cummings & Katz (1987), Hillman-Chartrand & McCaughey (1989), Mangset (1996) ad. • Towse (2011) definuje samostatnou vědeckou disciplínu - zkoumá ekonomické souvislosti produkce, distribuce a spotřeby mnoha různorodých statků a služeb založených na kreativní bázi, dále pak ekonomiku a obchodování s těmito statky • Ginsburgh & Throsby (2014) rozšiřuje o výzkum efektivnosti vynakládaných zej. veřejných prostředků a tvorby veřejné politiky uplatňované v kulturních odvětvích • největší rozvoj této dílčí vědecké disciplíny až po roce 2000 (systematický výzkum - např. Blaug, 2001; Škarabelová, 2007; Tajtáková, 2013 ad.) Kulturní politika • cílevědomé působení na aktéry kultury, vytváření a formování podmínek pro realizaci kulturních činností • je souhrnem aktivit a postupů ve společnosti, které pomáhají formovat a uspokojovat kulturní potřeby jejích členů prostřednictvím optimálního využívání všech disponibilních fyzických a duševních zdrojů společnosti • cíle: národní prestiž a sláva, spojené s národní hrdostí, podporou výstavby a modernizace kulturního vybavení jako součást sociálního plánování, budování postoje ke kultuře jako k welfare službě pro občany ve smyslu jejich ústavně zaručeného práva na kulturu • její pozitivní chápání předpokládá celospolečenský konsenzus v tom, že podpora kultury z veřejných zdrojů je legitimní a zároveň přímý politický a ideologický vliv na tvorbu, šíření, uchovávání a zpřístupňování kulturních hodnot je nepřípustný Kulturní politika Stimulovaná tržní poptávka je podmiňována infrastrukturou tržní nabídky. Infrastruktura nabídky kultury má tři podoby: • Materiální infrastruktura – síť kulturních článků zabezpečujících tvorbu, šíření, potřebu a uchovávání kulturních hodnot (divadla, výstavní galerie), • Personální infrastruktura – tvůrci kultury a pracovníci fungující v jednotlivých fázích reprodukčního procesu, • Institucionální infrastruktura – síť veřejných a soukromých, napomáhá plynulému a efektivnímu průběhu fungování ekonomického cyklu. Tyto instituce působí v samotném kulturním procesu anebo jako mezičlánky či vrcholné stupně systému řízení kultury (Novotný, 2009). KP stimuluje nabídku i poptávku po kolektivních (kulturních) statcích. Kolektivní statky Odůvodnění existence: • vycházíme z celospolečenské dohody a chceme maximalizovat celospolečenský blahobyt • vyplývá z definice veřejného zájmu – mj. zájem o produkci pozitivních externalit • je mikroekonomickou příčinou tržního selhávání Charakteristika kolektivních (veřejných) statků: • nedělitelnost (nerivalita) spotřeby, • nevylučitelnost ze spotřeby. Druhy: • čisté a • smíšené (za poplatek x společné zdroje) Kulturní statky a služby • součást veřejných statků a služeb (Strecková & Malý, 1998; Benčo & Kuvíková 2011; Ochrana, Plaček & Půček, 2018 ad.) • mají některé vlastnosti veřejných služeb: např. neskladovatelnost, nehmotnost, neoddělitelnost od procesu produkce, unikátnost, specifičnost (Wright & Nemec, 2003) • s jejich spotřebou je spojen vznik pozitivní externality Bianchini & Parkinson (1993), Throsby (1999, 2010) doplňují specifické vlastnosti: • k jejich vzniku je třeba lidské kreativity, • diverzifikace obsahu coby žádoucí jev, • na jednotlivce působí odlišně, každý z ní má odlišný užitek (unikátní individuální preference a očekávání), • jsou spojeny se vznikem duševního vlastnictví poskytovatele. Různé vlastnosti přináší různé druhy hodnot – např. ekonomickou, kulturní ad. Hodnota kulturních statků Klamer (2004), Cheng (2006) nebo Towse (2011) shodně definují dva typy hodnot: • Ekonomická hodnota je tržní cena (interakce nabídky a poptávky zohledňující nalézání optima spotřebitele v teorii užitku). • Kulturní hodnota je komplexní, ovlivňována známými i zcela neznámými faktory působícími na spotřebitele, je neopakovatelná a obtížně unifikovatelná. – přispívá k tvorbě celospolečenského užitku – nelze ji snadno změřit či stanovit jakékoliv měrné jednotky Hodnota kulturních statků Celková ekonomická hodnota (TEV) • souhrnný ukazatel ukazující míru užitečnosti (hodnoty) dané věci nebo služby pro daného spotřebitele v socioekonomickém prostředí • odvislá od způsobu použití/nepoužití, resp. spotřeby/nespotřeby • neobsahuje subjektivní hodnoty, pocity spotřebitelů Hodnota kulturních statků Holden (2004) postuloval odlišné dělení: • intrinsickou (vnitřní) – umělecký dojem vnímaný spotřebitelem, → obtížně vyjádřitelná a měřitelná • instrumentalní – součást socio-ekonomických cílů (působí jako nástroj veřejné politiky), → především makroekonomické (efektivnostní) analýzy • institucionální – představuje hodnotu pro společnost, → použití specifických metod, většinou založených na kontingentním oceňování. Kulturní statky mají celospolečenskou hodnotu (efekty ze vzdělání obyvatel, dostupnost informací, uchování kulturního dědictví ad.) → opodstatnění státního intervencionismu Existuje společenská poptávka po metodice k měření efektivnosti vynaložených prostředků z veřejných rozpočtů (Kislingerová, 2013) Metody ekonomického a finančního hodnocení kulturních statků Úroveň analýzy Předmět analýzy Vybrané metody Makroekonomická (NH) efektivnost veřejných výdajů FDH (Free Disponable Hull) DEA (Data envelopment analysis) ekonomické vlivy analýza ekonomických vlivů input-output analýza REMI ekonomický model CGE modely (Computable general equilibrium) návratnost investice ROI (return-on-investment) Mezzoekonomická vládní výdajový program CMA, CEA, CUA, CBA nebo MCA Mikroekonomická efektivnost instituce/projektu/služby Zdroj: vlastní zpracování Metody ekonomického a finančního hodnocení kulturních statků Ocenění užitků a nákladů (zohledňující společenské efekty, spotřebu, nespotřebu atd.) prostřednictvím: 1. metod využívajících odhalených (revealed; RP) preferencí – používají statistické informace a data o konkrétních trzích (typicky trh s byty nebo jinými nemovitými věcmi) – popisují skutečné chování ekonomických subjektů – zejm. metoda cestovních nákladů či hedonické oceňování 2. metod využívajících vyjádřených (stated; SP) preferencí – jsou zjišťovány z empirických odpovědí nebo reakcí ekonomických subjektů na hypotetické situace – zejm. kontingentní oceňování Metody ekonomického a finančního hodnocení kulturních statků Zdroj: vlastní zpracování Kontingentní oceňování • poprvé použil Siegfried von Ciriacy-Wantrup (1947) pro ocenění netržních statků • empirickým šetřením zjišťuje ochotu spotřebitele platit (WTP - willingness to pay) nebo ochotu přijmout kompenzaci za nespotřebu (WTA willingness to accept compensation) • lze zjistit vnímanou hodnotu i u kulturních statků • první využití u kulturních služeb – USA, Florida 2003, Velká Británie 2004, USA Ohio 2005 (nepřenositelné, použití pro návratnost investic) • v 2011 vznik unikátní české metodiky umožňující ocenit užitky ze služeb veřejných knihoven Závěr - shrnutí • i přes zjevnou tendenci veřejného sektoru k neefektivnosti je třeba systematicky se zabývat výzkumem způsobů pro ekonomickou analýzu (včetně analýzy efektivnosti ex ante) • pro ocenění užitků ze spotřeby kulturních statků a služeb existují vhodné metody (využívající vyjádřených preferencí) • kontingentní oceňování, typ WTP – např. pro oblast knihoven – přenositelné na jiné druhy veřejných služeb Děkuji za pozornost jan.stejskal@econ.muni.cz