Kontrola veřejné správy (pojem, systém, parlamentní kontrola, veřejný ochránce práv, petice, stížnosti, Nejvyšší kontrolní úřad JUDr. Jana Jurníková, Ph.D. Právnická fakulta Masarykovy univerzity Katedra správní vědy a správního práva Základní východiska nKontrola je součástí tzv. záruk zákonnosti, což je systém právních prostředků určených k zabezpečení dodržování a zákonné realizace práva pro případ jeho porušení § n- zachování zákonnosti je jedním z předpokladů právní jistoty n. n KONTROLA nB) vnější kontrola nKontroluje jiný subjekt než orgán VS n1) zákonodárné a zastupitelské sbory n2) soudy (správní soudnictví, ústavní soudnictví, část V. o.s.ř.) n3) NKÚ n4) veřejný ochránce práv n5) veřejnost (např. petice, stížnosti) nPozn: členění se liší dle autorů n Parlamentní kontrola n- systém dělby moci (vztah moci výkonné a zákonodárné) n- vláda – odpovědnost PS (čl. 68 Ústavy) n (charakter preventivní či průběžné kontroly) n- projednávání vládních návrhů zákonů (pozměňovací návrhy) nPS - schvalování státního rozpočtu, státního závěrečného účtu (kontrola finančního hospodaření) nPS- interpelace – kladení otázek na členy vlády týkající se jejich působnosti (čl. 53 ústavy) n- možnost zřizovat vyšetřovací komise ad hoc , srov. čl. 30 Ústavy (např. ve věci mýta a firmy Kapsch) Parlamentní kontrola n- parlamentní orgány stálé – zřízeny na základě zákona za účelem kontroly zpravodajských služeb – např. Stálá komise pro kontrolu BIS n nPozn: vazba k veřejnému ochránci práv – PS jej volí, dále VOP může informovat PS o konkrétní kauze, ve které nebylo dosaženo dostatečných opatření k nápravě Ombudsman – obecné vymezení nNezávislá a nestranná osoba stojící mimo systém veřejné správy, která neformálně šetří namítaná pochybení VS n n- zpravidla je iniciován tehdy, když již není k dispozici jiný právní prostředek n Ombudsman nvýhody: přístup co nejširšímu okruhu osob (tzv. obyčejným občanům, bez nároku na právní znalosti) n neformálnost šetření n bezplatnost n rychlost n široký záběr (nejen protiprávnost, ale i jiné aspekty, např. výklad právních předpisů, chování úředníků) n n n n Veřejný ochránce práv nZák. č. 349/1999 Sb. (1990, 1992, 1995) nIniciativní kontrolní orgán (systém kontroly doplňuje, nekonkuruje) n- má povahu specifického kontrolního státního orgánu n vlastnosti: - nezávislý a nestranný n - stojí mimo systém veřejné správy n - na výkon VS dohlíží (Nejvyšší správní soud č. j. 9 Aps 9/2012-25. ) n - slouží k ochraně práva (stát na něj převedl část svých kontrolních pravomocí) n - nevydává ISA ani NSA (nerozhodnuje, nemůže vynucovat splnění doporučení - ne správní řád) Veřejný ochránce práv n- působí i preventivně – zveřejňuje poznatky a upozorňuje na opakované chyby úřadů n Veřejný ochránce práv nMonokratický a volený nPROCES volby n1. návrhy kandidátů (Senát a prezident) n2. volba PS n3. volební období – 6 let (2x po sobě) nSídlo: Brno nStanislav Křeček (únor 2020) x Monika Šimůnková n Slib n„Slibuji na svou čest a svědomí, že svou funkci budu vykonávat nezávisle a nestranně, v souladu s Ústavou a ostatními zákony a že budu chránit neporušitelnost práv“ Nestrannost a nezávislost n1. zákaz členství v politických stranách a hnutích n2. neslučitelnost funkcí n3. trestní procesní imunita n4. povinnost mlčenlivosti n5. pevně dané funkční období a důvody pro odvolání n Vazby na Poslaneckou sněmovnu n1. volba a odpovědnost n2. informace (např. souhrnná zpráva) n3. záruky nezávislosti n4. účast na jednání n5. podněty k legisl. procesu n6. ekonomický faktor n Působnost VOP nsubjekty uvedeny v zákoně (pozitivní í negativní výčet – srov. § 1) n - především orgány vykonávající státní správu (pozor na samosprávu!) n- dále např. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Armáda ČR, Vězeňská služba) Činnost nChrání osoby před jednáním úřadů i před jejich nečinností (měřítkem je soulad s právem, principy demokratického právního státu a dobré správy) nRizikové skupiny, zvýšené nebezpeční špatného zacházení – další rozšíření kompetencí nDohled nad dodržování práv osob omezených na svobodě (2006) nDiskriminace (2009) (informuje, vzdělává, pomáhá) nSledování vyhoštění cizinců nSleduje naplňování mezinárodní smlouvy upravující práva osob se zdravotním postižením nVykonává působnost ve věcech práva na volný pohyb občanů Evropské unie n n činnost nZvláštní oprávnění: n- vedlejší účastník v řízení u Ústavního soudu n- návrh na zrušení podzákonných právních předpisů n- může vládě doporučit přijmout, změnit či zrušit zákon (připomínkovací místo) n může vládě doporučit přijmout, změnit či zrušit i jiný právní předpis či vnitřní předpis nzvláštní žalobní legitimace dle § 66 s.ř.s. (žaloba k ochraně veřejného zájmu) šetření nzahajuje šetření na podnět nebo z vlastní iniciativy (ne správní poplatek) nNáležitosti podnětu (forma x obsah) nPísemná forma či ústně do protokolu nPůsobnost x odložení (obligatorní a fakultativní) nvčasnost (1 rok – fakultativní důvod pro odložení) n Šetření n§15 a §16 n1) nezjistí pochybení - písemně o tom vyrozumí stěžovatele i úřad n2) zjistí pochybení - vyzve úřad, aby se k jeho zjištěním ve lhůtě 30 dnů vyjádřil n a) sjedná nápravu n b) nesjedná nápravu - závěrečné stanovisko (ne rozhodnutí!!) jehož součástí je návrh opatření k nápravě, do 30 dnů je úřad povinen sdělit, jaká opatření přijal Statistika 2019 n7 840 podnětů (71% v působnosti) n n n n nÚKOL: podívejte se na výroční zprávu za rok 2019 (WWW.ochrance.cz) a seznamte se s případy, které VOP řešil. Žárovka Petice nZ latinského petitio – žádost n- neformální kontrola veřejné správy n- vnější kontrola n- kontrolují soukromé FO a PO n- cílem je aktivovat další kontrolní mechanismy Petice nzpůsob komunikace mezi veřejnými orgány a veřejnosti npůsobí především politicky – silou veřejného mínění n nPozn.: může být podmínkou určitého práva (registrace PS, registrace nezávislého kandidáta ve volbách do zastupitelstva) n Petice nÚstavněprávní zakotvení nČl. 18 LZPS nKategorie práv politických n„ Ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo společně s jinými obracet se na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi“. n Petice- omezení n- Peticí se nesmí zasahovat do nezávislosti soudu. n n - Peticemi se nesmí vyzývat k porušování základních práv a svobod zaručených Listinou Právní úprava nZák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním n nOprávněná osoba:každý nAdresát: státní orgány a orgány územní samosprávy (důležitá je působnost) n n(pro oblast veřejné správy vláda a správní úřady, orgány obcí a krajů) n Petice nSubjektivní veřejné správo podat petici nPovinnost se peticí zabývat a vyřídit ji (ne ji vyhovět) nVyřízení: n- působnost orgánu n- přípustnost petice n- obsah petice Vyřízení petice nZpůsob vyřízení petice je dán jednacími řády nPovinnost ji vyřídit do 30 dnů nNelze podat odvolání! Stížnost nVládní vyhláška č. 150/1958 o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících (zrušena) n- diskuse o podobě právní úpravy , n- řeší věci soukromého charakteru, individuální zájem n Stížnost nPodání bezprostředně se dotýkající zájmů stěžovatele n§ 175 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád nDůvody: nA) stížnosti proti nevhodnému chování nB) stížnosti proti špatnému postupu správního orgánu (není stanovena jiná forma obrany) nForma: písemná nebo ústní nLhůta k vyřízení: 60 dnů n Stížnosti nPokud je stížnost důvodná – správní orgán je povinen učinit nezbytná opatření k nápravě n- o výsledku se učiní záznam do spisu n- stěžovatel má možnost se obrátit na nadřízený orgán, aby vyřízení stížnosti prošetřil n Stížnosti - doplnění nTerminologie – podnět: n- iniciativa ke zlepšení n např. zákon o obcích, zákon o krajích – občané obce či kraje mají právo orgánům obce či kraje podávat návrhy, připomínky či podněty nNebo nNapř. podnět k veřejnému ochránci práv, podnět k zahájení řízení nPOZOR – vždy se posuzuje podle obsahu, ne označení nPoznámka: ke stížnosti dle daňového řádu srov. nRozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 12. 2017, č.j. 1 Afs 58/2017-42. n Nejvyšší kontrolní úřad n- nezávislá kontrolní instituce n- neřadí se mezi orgány veřejné správy n- vykonává kontrolu vnější nSrov. čl. 97 Ústavy „nezávislý orgán, který vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu“ Nejvyšší kontrolní úřad nkontrola: n zákonnosti, nvěcné a formální správnosti, núčelnosti, nhospodárnosti n- kontrola následná, výsledkem je kontrolní závěr n- kontroluje organizační složky státu a FO a PO n n Nejvyšší kontrolní úřad nZák. č. 166/1993 Sb. Úřad vykonává kontrolu: na) hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob s výjimkou prostředků vybíraných obcemi nebo kraji v jejich samostatné působnosti, nb) státního závěrečného účtu, nc) plnění státního rozpočtu, nd) hospodaření s prostředky, poskytnutými České republice ze zahraničí, a s prostředky, za něž převzal stát záruky, ne) vydávání a umořování státních cenných papírů, nf) zadávání státních zakázek. n NKÚ - organizace nprezident Úřadu, nviceprezident, nKolegium, nSenáty nKárná komora n nČlenů úřadu je 15 a volí je Poslanecká sněmovna, návrhy podává prezident Úřadu Závěr nLiteratura: nSládeček, V.: Obecné správní právo. Wolters Kluwer, 2019 nAnna Chamráthová, Tomáš Svoboda, Lukáš Hlouch, Alena Kliková: Zákon o veřejném ochránci práv - komentář. Wolters Kluwer. 2019 nMiloslav Kala, Tereza Koucká Höfferová, Jiří Krůta, František Púry, Radovan Suchánek: Zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu – komentář. Wolters Kluwer. 2017 n n