•Ekonomicko – správní fakulta v Brně • •Katedra podnikového hospodářství • • • Svět na počátku 3. tisíciletí • • Rozsah změn analogický průmyslovým revolucím (trhy, zákazníci, výrobky, technologie), průmysl 4.0, generace ,X, Y, Z…. • • • •Ing. Viliam Záthurecký, MBA,Ph.D. • • Anotace a základní myšlenky • Hlavní rysy • •Informatizace (sítě, hypermédia, multimédia) •Globalizace •Superturbulence (crash-turbulence) •Superkonkurence •Intelektualizace •Rozmanitost •Militantnost •Miniaturizace •Ekologizace versus devastace • • Informatizace •Informatizace •Likviduje vliv a vzdálenosti •Umožňuje podnikat v reálném čase a zrychluje průběh procesů •Vyvolává nutnost zásadní změny organizace a řízení, vznik e- corporation •Intenzivní využití informačních technologií •Velké centrály mizí - nahrazeny sítěmi •Rozvoj telepráce (domotika, homeworking, telecentra, telekonference...) •Nervová centra (komputerizované telefony, interaktivní televize...) transformují informace z okolí do vnitřních procesů •Omezování středního managementu (využívání znalostních robotů - know bots a softwarových robotů soft bots) •Likvidace mezičlánků nepřinášejících přidanou hodnotu (wal mart, vznik virtuálních skladů a křížového zásobování, sklady se minimalizují •Hierarchické struktury mizí - nahrazovány plošnými a síťovými strukturami a kompetentními týmy (empowerment) •Aliance mezi podniky - významný zdroj efektivity •Dodavatelé a odběratelé (event. Konkurenti) jsou rovnocennými partnery - vytváření procesů výhodných pro oba partnery (sdílené hodnoty) •Vznik virtuálních podniků - mizí hranice mezi podniky • Informatizace •Neformální a formální aliance - neformální normy a neformální autorita •Informační zajištění aliancí •Crazy organisation for crazy time •Nutnost přejít od 1. Generace využití inf. Technologií (výroční zprávy, katalogy marketingové materiály) k 2. Generaci (výkon transakcí) •Mění se charakter škol (interaktivita), kanceláří (prostředí podporující tvůrčí myšlení) •Mění se domácnosti (computerizace - inteligentní domy) •Silnic (inteligentní silnice) •Atd…………….. • • Globalizace •Zvládnout globální (celosvětové) myšlení •myslet ve světových dimenzích a jazycích… nestačí mluvit německy či anglicky…je nutné naučit se myslet v cizím jazyce…. •získávat informace z celého světa (informační roboti, internet) •Vytvářet celosvětovou síť vztahů s odběrateli, dodavateli, konkurenty •Vyhledávat partnery na nově vznikajících trzích •Rozmisťovat pracoviště v optimálních teritoriích •Prosadit se na nejvyspělejších domácích i zahraničních trzích •Výrazné v celosvětovém měřítku přispívat k technickému rozvoji oboru •Využívat pracovníky bez rozdílu národnosti • • Superturbulence •Orientace na budoucnost (minulost je pouze základnou pro úvahy o budoucnosti) •Informační technologie dávají nové možnosti strategického předvídání • Þ (minimalizace nejistoty) •Rychlost a pružnost podmínkou úspěchu (speed management): •Þ informační sítě s odběrateli, dodavateli, bankami •Þ databáze o světovém vývoji •Þ podniková nervová centra •Þ elektronický obchod •Þ logistické sítě k odběratelům, dodavatelům •Þ zkrácení všech procesů (vývoj, realizace...) •Þ customer clothing technology (24 hodin) Superkonkurence •Celosvětová dimenze konkurence vyvolává superkonkurenci a supernáročnost •Moderní inž. Technologie poskytuje nové příležitosti (interaktivní mediální průmysl) •Nelze pouze „zkoumat poptávku" a „sbírat objednávky" - poptávku nutno aktivně vytvářet (Ford, Baťa, Gates… další ) •Nové dimenze kvality: ( funkční spolehlivost = samozřejmost, normalita), rychlost dodávky, cena, servis, kastomizace, Superprodukty, rostoucí tlak na efektivnost •nutnost nových vztahů k akcionářům (shareholders) a zainteresovaným (stakeholders) •více kritérií úspěchu a více druhů odpovědnosti •přátelské vztahy s dodavateli, zaměstnanci, konkurenty ( společenská odpovědnost •rovnováha mezi efektivností a sociálním smírem, dividendami a investicemi, dlouhodobými a krátkodobými cíli •formulace strategie •dodržování práva a řádu •vytváření podnikové kultury •vytváření stimulujícího klimatu •Další a další a další……. Intelektualizace •Základní teze…Nehmotné faktory hrají stále významnější roli: •Předpokladem úspěchu jsou kvalifikovaní pracovníci •Þ personální práce nabývá nové dimenze •Þ celoživotní vzdělávání podle individuálních potřeb ( 3 létá lhůta zastarání znalostí!!!) •náročnost na pracovníky stoupá - zapojování do řízení (týmy) •růst vlivu motivace •změna struktury pracovníků a pracovního času ( kalkulační vzorec se mění ) •vytváření kompetencí (empowerment) metodických, odborných a sociálních •Nehmotná aktiva budou tvořit podstatnou část (50%) aktiv: •základní složky - know how, ceo, znalostní potenciál, patenty, značka, pružnost, inovativnost, modely, software, zapojení do aliancí a sítí •Þ neustálé úsilí o zvyšování nehmotných aktiv Rozmanitost •Rozmanitost •Bohatství národnosti, náboženství, politika, ekologie, sekty, lobby •Členitá segmentace poptávky (zboží, stavby, doprava...) •Rozdílné metody marketingu, prodeje a logistiky, výstavby bytů... • •Militantnost •Zbrojení, nové zbraně, terorismus, militantní skupiny ( bohužel i inovace Þ paradox ) •rostoucí poptávka po zbraních, obranných a ochranných zařízeních a výrobcích • •Miniaturizace •Orientace na výrobky umožňující operace dosud nemožné (medicína, nebezpečné provozy, nepatrné rozměry...) •Þ Vysoká míra přidané hodnoty těchto výrobků • •Ekologizace versus devastace •Využití různých přístupů v různých regionech •Investiční záměry v souladu s ekologickými normami •Výpočty ekonomické efektivnosti provádět s přihlédnutím k ekologickým faktorům Jak z toho ? • Základem úspěchu je kvalifikované formulovaná a důsledně • realizovaná strategie • • Podmínky: • • 1) strategické myšlení • 2) znalosti • 3) správná metodika • 4) systematické hodnocení realizace • Nedostatky strategického řízení v našich podnicích ( vlastní výzkum 2012 – 2014 ) •Nepochopení klíčového významu strategie pro rozvoj podniku či regionu •Nepochopení podstaty strategie a neschopnost či neochota pracovat s předvídáním budoucích jevů •Nekomplexnost zpracovaných strategií ( chybějící základní ekonomické údaje ) •Nedostatečné znalosti o světě •Málo tvůrčí iniciativy •Nedostatečná znalost nejmodernějších metod práce •Podceňování podnikové kultury a personalistiky • • Základní otázky současné doby •Mladí lidé jsou de facto pořád stejní, akorát se rodí do jiné doby, která je určitým způsobem formuje …( odpověď na otázku dnešní mladá generace je jiná, než za nás …) •Mladý člověk má navíc větší tendenci se radikalizovat ( pluralita, volnost názorů ) •Mladému člověku jde o dobro, pravdu a spravedlnost, pokud ho my dospělí nepokazíme ( dítě vs. rodič, škola vs. praxe ) •Mladý člověk se stává obětí manipulace, což kvůli absenci zkušeností nelze pochopit ( citlivý přístup starší generace … ) •Moje generace a generace Vašich rodičů se narodila v totalitě Þ mladí lidé váží svobody ( pozn….. diskuse ) •Þ absolutní svoboda nesmí být daná od malička !!!! , protože si s ní nebude / te vědět rady ( žádné Montesorri … ) •přemíra informací Þ velká zátěž na mladého člověka, který se v nich pak jen stěží vyzná. •změna v komunikaci mezi lidmi ………..sociální sítě Þ virtuální vztahy, Þ NEKOMUNIKACE !!!! ( příklad… • •