Základy managementu lékáren Ing. Ladislava Kuchynková, Ph.D. Obsah kurzu ➢ Management a manažerské funkce ➢ Řízení lidských zdrojů ➢ Získávání pracovníků ➢ Případová studie ➢ Hodnocení pracovníků ➢ Motivace pracovníků ➢ Zaměstnanecké benefity Co je MANAGEMENT ??? angl. „to manage“ = řídit, vést, hospodařit, ovládat, organizovat, spravovat, dosáhnout ➢ Proces řízení v podniku ➢ Skupina řídících pracovníků „Management je proces práce s lidmi a zdroji za účelem dosažení cílů organizace.“ Bateman a kol., 2020 Manažerské funkce ➢ Plánování = stanovení cílů organizace a způsobu jejich dosažení ➢ Organizování = koordinace lidí, zdrojů a prováděných činností za účelem vytvoření podmínek pro efektivní pracovní výkon ➢ Vedení lidí (řízení lidských zdrojů) = ovlivňování aktivit podřízených pracovníků (výběr, adaptace, rozvoj, hodnocení pracovníků aj.) ➢ Kontrola = proces porovnání plánovaného stavu se skutečným stavem, zjištění případných odchylek a návrh nápravných opatření Řízení lidských zdrojů ➢ Plánování lidských zdrojů ➢ Získávání a výběr zaměstnanců ➢ Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců ➢ Řízení pracovního výkonu ➢ Hodnocení a odměňování ➢ Zaměstnanecké výhody (benefity) ➢ Personální administrativa (včetně mzdového účetnictví) Získávání pracovníků - metody ➢ Online nábor (webové stránky, sociální sítě, pracovní servery) ➢ Inzerce ve sdělovacích prostředcích (noviny, rádio…) ➢ Vývěsky a letáky ➢ Personální agentury ➢ Spolupráce se školami ➢ Spolupráce s úřady práce ➢ Doporučení (např. ze strany jiného zaměstnance) ➢ Přímé oslovení vhodného kandidáta ➢ Vlastní iniciativa uchazečů Získávání pracovníků – ONLINE NÁBOR ➢ Moderní metoda získávání pracovníků ➢ Aktuálně nejrozšířenější metoda náboru ➢ Webové stránky podniku, sociální sítě, pracovní servery ➢ Výhody = oslovení široké skupiny uchazečů, nižší cena, dostatečný prostor pro uveřejnění informací, jednoduchý způsob komunikace s uchazeči, rychlost, pružnost, dostupnost ➢ Nevýhody = preference jiných metod náboru ze strany uchazečů, nárůst počtu nevyhovujících kandidátů, nutnost stálé péče o webové stránky a profily na sociálních sítích Získávání pracovníků INZERCE ➢ Tradiční forma náboru ➢ Výhoda = možnost oslovení uchazečů, kteří aktuálně práci aktivně nehledají ➢ Nevýhody = vyšší cena, klesající zájem o tištěná média, nutnost zaujmout PERSONÁLNÍ AGENTURY ➢ Výhody = přehled o aktuální situaci na trhu práce, rychlost, zkušenosti s výběrem pracovníků, ➢ Nevýhody = vysoká cena, nutnost přesné specifikace požadavků, není zřejmé, dle jakého klíče agentura upřednostňuje uchazeče Získávání pracovníků SPOLUPRÁCE SE ŠKOLAMI ➢ Výhody = zajištění přílivu absolventů, možnost předvýběru již v průběhu studia, snadné oslovení kandidátů ➢ Nevýhody = finanční náročnost kampaní, nelze využít celoročně SPOLUPRÁCE S ÚŘADY PRÁCE ➢ Využívá se spíše pro obsazování rutinních prací ➢ Nabídka kandidátů převážně s nižší kvalifikací ➢ Výhody = nulové náklady, existence databáze uchazečů ➢ Nevýhoda = omezený počet vhodných kandidátů Získávání pracovníků DOPORUČENÍ ➢ Výhody = rychlost, minimální náklady, nižší míra fluktuace a vyšší spokojenost ➢ Nevýhody = omezená možnost výběru, riziko diskriminace, eventualita doporučení nevhodných kandidátů, rivalita mezi stávajícími zaměstnanci PŘÍMÉ OSLOVENÍ ➢ Výhody = nižší náklady, vhodný výběr z hlediska odborného a osobnostního profilu, operativnost ➢ Nevýhoda = omezený počet vhodných kandidátů, nutnost aktivního přístupu vedoucích pracovníků, zvýšené nároky kandidáta Získávání pracovníků VLASTNÍ INICIATIVA UCHAZEČŮ ➢ Typické pro podniky s dobrou pověstí, avšak málo využívaná ➢ Výhody = minimální náklady, tvorba vlastní databáze uchazečů ➢ Nevýhody = nekoordinovaný celoroční příliv nabídek (zátěž personalistů), využitelnost takových nabídek klesá s časem, pravděpodobnost oslovení více firem, chybí možnost vzájemného porovnání kandidátů v případě okamžité potřeby Případová studie ECCO ➢ Vývoj, výroba a prodej obuvi, kabelek a peněženek ➢ Vznik společnosti v roce 1963 v Dánsku ➢ Aktuálně prodej ve 101 zemích ➢ Důraz na inovace a expanzi ➢ Produkce šetrná k životnímu prostředí ➢ Různorodost zaměstnanců – věk, národnost ➢ V České republice a na Slovensku pracuje v prodejnách cca 300 zaměstnanců Zdroj: https://brandbakers.cz/homepage/new/454?lang=cs_CZ Případová studie ECCO Zadání: Vytvoření náborové nabídky na pozici asistentky prodeje a vedoucí prodejny ➢ Sběr informací o firmě a jejích konkurentech ➢ Sestavení person různých typů kandidátů (typické chování, záliby, kde nakupuje, co čte…) ➢ Ujasnění představ manažerů, jaké lidi potřebují (konkrétní vlastnosti a dovednosti kandidátů, upřesnění person) Případová studie ECCO ➢ Sběr informací od stávajících zaměstnanců - jak firmu vnímají (silné i slabé stránky), - proč si firmu vybrali a proč v ní setrvali, - co je typické pro firemní kulturu (atmosféra, kolektiv, vztahy s nadřízenými, styl komunikace a míra informovanosti, možnosti profesního rozvoje atd.), - jaké specifické vlastnosti má mít nový kolega, - ověření person Případová studie ECCO ➢ Tvorba strategie Co by měli kandidáti vědět o firmě? (Co firma dělá, jaký to má přínos, firemní kultura) Co firma nabízí všem zaměstnancům? (Co pracovníci oceňují a co firmu odlišuje od ostatních firem) Kdo jsou lidé, které firma hledá? (Vlastnosti a dovednosti, popis person) Na čem je postavena nabídky firmy? (Co konkrétního firma nabízí) Jak vnímáte příklady reálných nabídek práce? Hodnocení pracovníků Zásady hodnocení: ➢ Pravidelnost ➢ Srozumitelnost ➢ Objektivnost ➢ Relativní stabilnost kritérií ➢ Konkrétnost ➢ Komplexnost ➢ Provázanost s odměňováním Hodnotící kritéria: ➢ Osobnostní vlastnosti a schopnosti nezbytné pro výkon dané funkce ➢ Kvalifikační parametry ➢ Pracovní výkonnost a výsledky ➢ Interpersonální orientace Motivace pracovníků ➢ Ovlivňování smýšlení a chování zaměstnanců, aby bylo v souladu s posláním firmy ➢ Spojení osobního zájmu a úsilí pracovníka s potřebami podniku, a to cílevědomým působením vedoucího pracovníka ➢ Ideální stav = harmonie mezi vnitřní potřebou člověka a potřebami firmy Faktory ovlivňující motivaci pracovníků ➢ Náplň práce ➢ Osobní a profesní rozvoj ➢ Efektivní komunikace ➢ Informovanost ➢ Participace na rozhodování ➢ Spravedlivý systém odměňování ➢ Sociální sounáležitost ➢ Způsob chování nadřízeného atd. Motivační nástroje ➢ Ocenění práce (mzda nebo plat, benefity, pochvala a uznání) ➢ Podmínky práce (materiální, společenské) ➢ Práce samotná (atraktivita, společenská prestiž, zájmová orientace, smysluplnost aj.) Zaměstnanecké benefity ➢ Zaměstnanecké výhody poskytované podnikem ➢ V současnosti hojně využívány ➢ Snaha o udržení kvalitních zaměstnanců ➢ Důležitá role při náboru nových zaměstnanců ➢ Zdroj spokojenosti zaměstnanců ➢ Pocit sounáležitosti s firmou ➢ Motivace k lepšímu výkonu ➢ Pozitivní vliv na atmosféru v podniku ➢ Budování dobrého jména firmy ➢ Daňové zvýhodnění Zaměstnanecké benefity Zdroj: https://novystart.com/benefity-spokojenost/ Cafeteria systém ➢ Výběr z několika vhodně sestavených souborů benefitů ➢ Každý zaměstnanec je motivován jinými odměnami ➢ Rozpočet a menu nabídky lze diferencovat dle přínosu ➢ Možnost volby se opakuje a nabídka aktualizuje ➢ Posílení osobní odpovědnosti zaměstnance ➢ Nabídka volby mezi penězi a časem ➢ Optimální alokace zdrojů ➢ Složitost zavedení a náročnost na administrativu Děkuji za pozornost