Inovační management

Výběr nápadů

Šest myslících klobouků

Metoda šesti myslících klobouků má zajistit různorodost názorů a pohledů v rámci týmu. To se velmi hodí při hodnocení a následném výběru inovačních nápadů. Její podstatou je, že každý člen týmu dostane přidělen určitý "klobouk", což je metafora pro perspektivu, kterou nahlíží na svět. Pracovat budeme s pěti klobouky (pokud je vás v týmu méně než pět, budou někteří z vás postupně zastávat roli více klobouků), klobouky můžete u jednotlivých hodnocených nápadů měnit, pokud chcete:

  • Modrý klobouk - řídí diskuzi, hlídá čas a dodržování perspektiv. Zároveň na závěr shrnuje diskuzi (ideálně si tedy zapisuje, co ostatní klobouky řekly).
  • Bílý klobouk - věnuje se tomu, jak varianta odpovídá zadání a řešenému problému. Reprezentuje práci s fakty ("co víme").
  • Červený klobouk - soustředí se na emoce z dané varianty. Reprezentuje pocity, které nemusí být nutně ověřené.
  • Žlutý klobouk - věnuje se pozitivům varianty, představuje optimistický pohled na věc.
  • Černý klobouk - soustředí se na negativa varianty, představuje pesimistický pohled na věc.

Vynechaný je šestý, zelený klobouk, jehož úkolem je rozvoj a další inovace nápadů. V určitých případech (či při jiném využití této metody) může být vhodné jej také zařadit.