Přednáška č. 4 Strategická analýza vnitřního prostředí podniku Teze pro přednášku : § Faktory vědecko – technického rozvoje § Marketingové a distribuční faktory § Faktory výroby a řízení výroby § Faktory podnikových a pracovních zdrojů § Faktory finanční a rozpočtové Faktory vědecko – technického rozvoje § Vede k vytvoření nového nebo zlepšení stávajícího výrobku určeného na trh § Vede ke zlepšení výroby, tím snížení nákladovosti v oblasti materiálů, energie, personální … § VTR – proces o několika stadiích – základní výzkum, aplikovaný výzkum, vývoj a komercionalizace – vzájemné vztahy pro lídry – ofenzivní inovátory na trhu i pro imitátory Výrobky , procesy, vývoj Novinky, flexibilita, rychlost zavádění Zlepšování existujících,důraz na hospodárnost Rozsah výroby Menší důraz na jednotkové náklady Důraz na velký rozsah objemu, úspory Implementace Tendence k budování nových výrob pro výrobky Využívání stávajících kapacit Okolí firmy proaktivní reaktivní Předmět analýzy VTR § Schopnost a způsobilost základního výzkumu uvnitř podniku § Schopnost v oblasti výzkumu a vývoje v oblasti výrobků § Schopnost sladit vyvíjené výrobky s požadavky zákazníků § Schopnost zlepšování se v použití starých resp. nových materiálů § Vybavenost laboratoří a testovacích zařízení § úroveň a zkušenosti vědeckého a technického potenciálu § analýza pracovního prostředí, jeho vhodnost pro kreativitu a inovace § analýza řízení VTR uvnitř podniku § analýza prognózy Marketingové a distribuční faktory § konkurenční struktura trhu, celkový a relativní podíl podniku na trhu, případně na klíčových segmentech § hospodárnost a účinnost systému průzkumu trhu § účinnost cenové strategie pro výrobky a služby § hospodárnost a účinnost prodejní síly § vztahy s klíčovými zákazníky, zranitelnost v případě koncentrace prodejů pouze na několik zákazníků § fáze životního cyklu hlavního výrobku, komplexnost sortimentu a služeb § kvalita výrobků a služeb § síla vedoucího postavení u hlavních výrobků § hospodárnost a kvalita balení výrobků § účinnost reklamy § hospodárnost a účinnost marketingových podpůrných aktivit jiných než reklama § servis § kanály distribuce a geografické pokrytí § patentová ochrana, ochrana značky § pocity zákazníků o výrobku, službách § … § … § … Faktory výroby a řízení výroby § úroveň výrobních nákladů v porovnání s konkurencí § dostatečnost výrobních kapacit z hlediska uspokojování tržní poptávky § pružnost ( flexibilita ) výroby z hlediska požadavku zákazníka § spolehlivost a stabilita výrobních systémů § hospodárnost a účinnost využití výrobního zařízení § hospodárnost využití energií, surovin , polotovarů § dostupnost energií, surovin, polotovarů, výrobních zařízení a nářadí § umístění SBU § hospodárnost a účinnost systému řízení zásob !!!!!!!!!!!!!!!!!!! § hospodárnost a účinnost procesu řízení výroby včetně řízení kvality !!!!!!!!!!!!! § hospodárnost a účinnost technické obsluhy výroby Faktory podnikových a pracovních zdrojů § image a prestiž podniku, vnější projev § účinnost organizační struktury, pracovní klima, kultura podniku, soulad s firemní strategii, interkulturální management § velikost podniku a porovnání velikosti výstupů z hlediska optima výrobních nákladů § účinnost struktury a práce štábních útvarů podniku § zkušenosti, motivace, týmová práce u TOP § kvalita zaměstnanců § vztahy s odbory § personální a sociální politika § účinnost systému strategického řízení § účinnost ISO Faktory finanční a rozpočtové § účel – posoudit finanční kondici podniku , zhodnocení současného stavu, posouzení , zda je uvažovaný strategický rozvoj reálný z finančního hlediska § nebezpečí – pokud podnik používá finanční řízení pouze na tvorbu finančního plánu – úkol musí být posuzování a prognóza kapitálové struktury , zajišťování a alokace finančních zdrojů, pohybu peněz, atd. § metody analýzy – § procentní rozbor § analýza poměrových ukazatelů § speciální postupy – Altmanův vzorec - DuPontův vzorec - Pyramidová analýza Postup analýzy § Sběr údajů § Výpočet poměrových ukazatelů § Trendová analýza § Sektorová analýza ( srovnání v oboru ) § Hodnocení vazeb mezi ukazateli ( DuPont, pyramida ) § Návrhy opatření Skupiny ukazatelů § Ukazatelé likvidity § Ukazatelé aktivity § Ukazatelé zadluženosti § Ukazatelé výnosnosti § Ukazatelé tržní hodnoty a tržního rizika Pravidla: Optimalizace finanční struktury - vzájemné vyrovnávání faktorů výnosnosti a rizika tak, aby bylo dosahováno max. tržní ceny akcií. Při optimalizaci míry zadluženosti se vychází z toho, že: § cizí kapitál je levnější než vlastní, protože nese větší riziko (při likvidaci jsou akcionáři poslední při vyrovnávání nároků) § s růstem zadluženosti roste i úroková míra, roste riziko pro věřitele vyžadující větší výnos § vychází ze struktury dluhů = podíl krátk. a dlouh. kapitálu. Krátkodobý je levnější, což zvyšuje riziko platební neschopnosti (splácení v krátké době) = financovat pouze likvidní aktiva (peníze, pohledávky, hotové výrobky). Dlouhodobý kapitál by měl krýt dlouh. majetek (investiční). § použití krátkodobého CK k financování dlouhodobých aktiv je vysoce riskantní § použití dlouhodobého CK k financování krátkodobých aktiv je nehospodárné. § přebytek OM nad krátkodobým CK = čistý pracovní kapitál = vložené prostředky, které zůstanou podniku k dispozici po úhradě všech běžných závazků. § pokud naopak krátkodobý CK převýší OM → nekrytý dluh (nežádoucí) § dluh je účelné zvýšit, když vyšší zadluženost zvyšuje majetek akcionářů. Vyšší podíl CK zvyšuje tržní cenu akcií. Pokud však dluhy velké → zvyšuje se fin. riziko a narušuje se fin. stabilita a důsledkem náklady na kapitál začnou růst (úroky) Faktory ovlivňující optimální finanční strukturu - požadavky věřitelů a dodavatelů na včasné zaplacení), postoje manažerů k riziku, velikost a stabilita realizovaného zisku Pokud má podnik kapitálu více než potřebuje = je překapitalizován = pokud je dlouhodobým kapitálem kryt i oběžný majetek. Pokud má kapitálu méně = je podkapitalizován = způsobuje poruchy v chodu podniku. Dochází k tomu v období expanze podniku, když podnik prudce rozšiřuje výrobu a prodej, čímž rostou jeho aktiva (HIM, zásoby), ale ty nejsou kryta potřebnými zdroji. Podnik se zadlužuje u dodavatelů a krátkodobým cizím kapitálem je kryt i dlouhodobý majetek → podnik se dostává do platební neschopnosti !!!!! Důvody pro použití cizího kapitálu: § p. nemá dost VK nutný k založení podniku (může si přibrat společníka, což ale omezuje jeho pravomoci, tak je to dražší než bank. úvěr). Použitím cizího kapitálu nevznikají poskytovateli práva v řízení podniku § p. přechodně nedisponuje kapitálem když jej potřebuje (nákup strojů) § použití cizího kapitálu je levnější, proto zvyšuje rentabilitu podniku (úroky z CK snižují daňové zatížení protože úrok jako součást nákladů snižuje daň. základ, ze kterého se platí daně = daňový efekt. Důvody proti použití cizího kapitálu (tj. pro použití vlastního kapitálu): § CK zvyšuje zadluženost a tím snižuje finanční stabilitu § každý další dluh je dražší a obtížnější jej získat (věřitelé se obávají o svůj kapitál) § vysoký podíl CK omezuje jednání managementu, jež jsou přizpůsobeny věřitelům x ovšem další emise akcií snižuje pravomoci původních vlastníků, kteří proto preferují větší zadluženost = konflikt mezi managementem a vlastníky. → nové formy financování (leasing, factoring) § použití cizího kapitálu zvedá výnosnost VK a tím současně zvyšuje i jeho rizikovost = finanční páka (poměr cizí a vlastní kapitál) → management musí usilovat o optimální kapitálovou strukturu = optimální zadluženost a rizikovost. § (provozní páka = struktura majetku, podíl oběžného a fixního majetku) Ukazatel Zadluženosti (fin. stability): „Cizí peníze ti nesmí přerůst přes hlavu“ podíl vlastních zdrojů na aktivech (koef. Samofinancování, udává finanční nezávislost) = VK (VJ) / A celkem ……………………… celk. zadluženost (věritelské riziko) = CK./ A celkem (dop. 40 – 60 %.) = …………………… Struktura dluhů Krátkodobé záv. = levnější, ale vyšší riziko platební neschopnosti Dlouhodobé závazky = ………….. úrokové krytí = ČPK (NWC) = OM – CK OK = OM – CK / OM x 100 (část majektu, který je kryt dlouhodobými zdroji), zůstane po úhradě krátk. závazků = dobré = není nekrytý dluh Rentabilita (ziskovost): „Má to vůbec smysl?“ 1) ÚVK (úhrnný vložený kapitál) = čistý zisk + úroky / VK …………….. 2) rent. aktiv = čistý zisk + úroky / aktiva = …………. 3) rent. vlastního kapitálu = čistý zisk / VK = ……………… 4) rent. tržeb = čistý zisk / tržby = ………………… Likvidita : jsme schopni plnit své závazky ? 1) celková likvidita – OA / krátk. závazky (1,5-2,5) nebo 2 – 2,5 ? = …………. 1,5 (nízká, nutno zvýšit zásoby, pohledávky nebo CF) 2) pohotová likvidita – OA – zásoby / krátk. závazky (1-1,5) nebo 1 = 10 + 130 / 180 = 0,94 (ok) 3) okamžitá likvidita – fin. maj. / krátk. závazky (0,9-1,1) nebo 0,2 ? = 0,2 (nízká, ale ok, nutné zvýšit) Aktivita: Doba obratu pohledávek < doba obratu závazků, „Peníze se musí točit“ jak dlouho dodavatel počká než mu zaplatíme za dodávku zboží 1) obrátka celk. aktiv = tržby / celk. aktiva (počet obratů za rok) = ……………… 2) doba obratu aktiv = celk. aktiva * 360 / tržby = ………….. dní 3) doba obratu zásob = zásoby / prům. denní tržby (dny) = …………………. dobré? Pokud se sníží doba obratu, zlepší se fin. situace