1 Nadnárodní společnosti Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. 2 Obsah ̶ Glogalizace a globální ekonomika ̶ Outsourcing, Offshoring a přímé zahraniční investice ̶ Internacionalizace podniků ̶ Specifika globalizace českého trhu ̶ Nadnárodní společnosti Zápatí prezentace3 Zápatí prezentace4 5 Globalizovaná ekonomika ̶ přináší velké příležitosti i rizika ̶ vytváří celosvětové dodavatelsko-odběratelské sítě ̶ stírá původ zboží ̶ otvírá trhy ̶ propojuje ekonomiky států ̶ přiostřuje konkurenci ̶ zvyšuje dostupnost zboží na trzích a snižuje jeho cenu 6 Outsourcing a Offshoring ̶ outsourcing – zajišťování dodávek nebo činností mimo podnik ̶ insourcing – zajišťování dodávek nebo činností podnikem ̶ offshoring – zajišťování dodávek nebo činností v zahraničí ̶ inshoring – vrácení činností zpět do mateřské země ̶ výhody – cena, zdroje, kompetence,… ̶ nevýhody – dodatečné náklady, jazyková bariéra, kontrola kvality,… 7 Proč nadnárodní společnosti? ̶ jsou významnými zaměstnavateli ̶ tvoří velké objemy přidané hodnoty a tržeb ̶ mají specifické fungování a uspořádání ̶ nejde jen o podniky ̶ nedá se jim v běžném životě vyhnout ̶ fungování nadnárodek se v některých rysech hodně podobají úřady, velké neziskové společnosti, mezinárodní organizace, velké kulturní/sportovní projekty,… 8 Přímé zahraniční investice ̶ nejméně 10% podíl na základním kapitálu nebo na hlasovacích právech ̶ vyhledávající ̶ trhy ̶ faktory ̶ aktiva ̶ negativa ̶ likvidace domácích firem ̶ dualita ekonomiky ̶ daňová optimalizace ̶ spillovers ̶ technologie ̶ inovace a infrastruktura ̶ institucionální prostředí 9 Internacionalizace podniků ̶ jak se z lokálního stane mezinárodně působící podnik? ̶ formy internacionalizace ̶ bezkapitálové • export (přímý/nepřímý) • licence • kooperativní smlouvy • franšízing ̶ kapitálové (přímé zahraniční investice) • joint venture • akvizice a fúze • nový podnik 10 Internacionalizační modely ̶ Model Danielse a Radebaugha (2011) Motivace k mezinárodnímu podnikání Stupeň internacionalizace Interní vs. externí zajišťování zahraničních operací Způsob pronikání na zahraniční trhy Počet zemí v nichž společnost podniká Stupeň podobnosti domácí země se zahraniční destinací vysoký střední nízký aktivní hledání příležitostí pasivní reakce na podněty velmi rozdílné podobné takřka stejné jedna několik hodně podnik sám spravuje zahraniční operace podnik zajišťuje zahraniční operace externími kontrakty omezené působení v zahraničí, export masivní výroba v zahraničí, přímé zahraniční investice omezená výroba v zahraničí, jen některé funkce A B C D E Lokální podnik 11 Specifika ČR ̶ rychlý rozvoj PZI po roce 1989 ̶ netypický průběh internacionalizace ̶ strategické umístění ̶ kvalifikovaná a stále ještě levná pracovní síla ̶ vysoká otevřenost ekonomiky ̶ členství v EU a Schengenském prostoru ̶ nečlenství v Eurozóně ̶ velmi intenzivní vazba na Německo ̶ ekonomika orientovaná na zpracovatelský průmysl 12 Význam nadnárodních společností pro ČR ̶ Podniky pod zahraniční kontrolou se podílejí téměř z poloviny (42,8 %) na veškeré přidané hodnotě vytvořené na území ČR a zaměstnávají více než čtvrtinu (28,3 %) všech pracujících osob www.csu.cz 13 ̶ TOP 10 zemí původu zahraničních vlastníků podle objemu přidané hodnoty v metodice podnikových statistik a počtu pracujících osob v roce 2017 www.csu.cz 14 ̶ Odliv dividend www.csu.cz 15 Nadnárodní společnosti (MNC) ̶ definice a označení jsou různé a nejednotné ̶ hlavní charakteristiky ̶ seskupení právně nezávislých, ale ekonomicky propojených podniků, z nichž některé mají na fungování sítě větší vliv než jiné ̶ ty největší disponují kapitálem srovnatelným s HDP menších států ̶ vyvíjí ekonomické aktivity na několika národních trzích ̶ využívají odlišnosti jednotlivých států ̶ mají značnou geografickou flexibilitu ̶ kombinují tržní a hierarchickou koordinaci alokace zdrojů 16 Řízení MNC ̶ mateřská společnost / centrála ̶ holdingová společnost ̶ specializované centrály (i několik stupňů / kombinace různých typů) ̶ regionální ̶ funkční ̶ produktové 17 Organizační struktury ̶ exportní oddělení ̶ strategické partnerství ̶ zahraniční pobočka ̶ mezinárodní divize ̶ globální struktura ̶ maticová struktura ̶ reálné struktury nadnárodních společností 18 Exportní oddělení Výkonný ředitel Exportní oddělení ...... Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku 19 Strategické partnerství Výkonný ředitel A ... Manažer pro strategické partnerství A ... Výkonný ředitel B Manažer pro strategické partnerství B ...... Výkonný ředitel ... ...... Strategický partner A Strategický partner B Společný podnik Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku 20 Zahraniční pobočka Výkonný ředitel ... ... Manažer pro zahraniční operace Výkonný ředitel ... ...... Mateřská společnost Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku Výkonný ředitel ... ...... Zahraniční pobočka I. Zahraniční pobočka II. 21 Mezinárodní divize Výkonný ředitel Manažer pro divizi X Manažer pro divizi Y ... Mateřská společnost Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku ...... Hranice divize Divize X Divize Y 22 Globální struktura 23 Vícestupňová globální struktura Výkonný ředitel Člen top management u pro průmysl Člen top managemen tu pro Asii Člen top managementu pro energetiku Mateřská společnost Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku Hranice Divize Divize Zařízení pro průmysl Divize Zařízení pro energetiku Divize Zařízení pro zdravotnictví ............ ...... ...... ...... ...... ...... ...... ...... Divize Evropa Divize Amerika Divize AsieDivize Evropa Divize Amerika Divize AsieDivize Evropa Divize Amerika Divize Asie 24 Maticová struktura (Toray Group, 2012) Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku Hranice Divize Centrála společnosti Toray (Tokio) Centrála Divize Japonsko Centrála Divize Evropa Centrála Divize Čína Centrála Divize Indie Toray Textiles Central Europe s.r.o. (Prostějov) Centrála Divize Vlákna a textilie Centrála Divize Automotive and Aircraft Centrála Divize Xxx Centrála Divize Pryskyřice a chemikálie Centrála Divize Yyy Centrála Divize Amerika 25 Kombinovaná struktura (Bosch Group, 2012) Zakázkové centrum Strategický nákup Controlling Finanční oddělení Personální oddělení Marketing ITNákup ObchodLogistika Kostrukce Servis Projekce Odd. kvality Project management BRNP – výrobní ředitel DCCZ – obchodní ředitel FS – finanční ředitel Asistentka generálního ředitele Generální ředitel Bosch Diesel s.r.o. Divize CGBT Výroba Výkonný ředitel Robert Bosch GmbH ... ... Mzdová účtárna... ... Divize Automotive ... Bosch Rexroth AG (centrála Divize Rexroth) Odd. Kvality ... Strategický nákup Robert Bosch odbytová s.r.o. IT ...Marketing ... Bosch Rexroth s.r.o. ... Divize Obchod Člen správní rady pro Industrial ... Člen správní rady pro obchod Člen správní rady pro Automotive Člen správní rady pro CGBT Podnikatelský subjekt s právní subjektivitou Útvar vnitřní organizační struktury Řídící vztah uvnitř podniku Řídící pravomoc vně podniku Delegovaná řídící pravomoc vně podniku Hranice Divize Divize Industrial 26 Organizační strategie ̶ „software“ nadnárodní společnosti ̶ míra centralizace/decentralizace ̶ produktové a kapitálové toky ̶ vztahy mezi pobočkami navzájem ̶ vztahy mezi centrálou a pobočkami ̶ směr a intenzita přenosu znalostí ̶ efektivita fungování sítě ̶ využívání expatriantů ̶ přenos kultury Zápatí prezentace27 Typy organizačních strategií ̶ International – pouze volné vztahy, velká autonomie poboček ̶ Multidomestic – silnější vazby, pobočky se přizpůsobují lokálním podmínkám ̶ Global – centrála je dominantní, určuje veškerá pravidla ̶ Transnational – síť intenzivně spolupracujících podniků, sdílené služby, vyvážení centralizace a decentralizace, oboustranné informační toky, silné vazby centrála pobočka International Multidomestic Global Transnational Zápatí prezentace28 Kultura ̶ mnoho ovlivňujících faktorů ̶ původ mateřské společnosti (vliv národní kultury) ̶ kombinace kultur po akvizicích ̶ specifická kultura zakladatele / zakládající rodiny ̶ národně neutrální kultura (multikulturní, globální) ̶ cíleně budovaná kultura specifická pro konkrétní společnost (např. Google, IKEA) ̶ projevy ̶ způsob zpracovávání procesních pravidel (např. směrnice) ̶ vzájemné vztahy mezi zaměstnanci ̶ způsob vedení porad a jednání ̶ loajalita zaměstnanců, atraktivita zaměstnavatele ̶ schopnost flexibilně reagovat na situaci na trhu ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Otázky? Děkuji za pozornost! Literaturatura ̶ povinná ̶ BATEMAN, Thomas S. a Robert KONOPASKE. Management: leading & collaborating in a competitive world. 14e. New York: McGraw-Hill, 2021. ISBN 978-1-260-57097-7. ̶ doplňující ̶ BLAŽEK, Ladislav a Alena ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ. Nadnárodní společnosti v České republice: vývojové trendy, organizace a řízení, kultura a odpovědnost. Praha: C.H. Beck, 2013. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-478-0.