Pracovní motivace Psychologie pro ekonomy Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. Motivace k práci Povýšení Podpořím svůj tým Někomu pomůžu Něco se naučím $ Smlouva na dobu neurčitou Motivace Motiv Šéf se nechová fér Jednotvárná práce Nejde to zvládnout Uvidím výsledek práce Osnova přednášky 1. Motivační teorie • Teorie potřeb • Teorie očekávání • Teorie spravedlnosti • Re-design pracovní pozice • Sebedeterminační teorie • Teorie stanovení cílů 2. Jak zkoumat pracovní motivaci Nasměrování Snaha Úsilí Vytrvalost Výdrž Může chtít? Bude chtít a jak moc? Vydrží mu to? Teorie potřeb Fyziologické potřeby Jistota a bezpečí Sounáležitost Uznání Sebe- akualizace „Mohu si teď hned koupit jídlo, oblečení…“ „Mám jistotu příjmu do budoucnosti, pracuji v bezpečném prostředí.“ „Rád vidím své kolegy, mohu s nimi sdílet.“ „Ostatní / já sám si mě váží, jsem někdo, jsem dobrý.“ „Zdokonaluji sám sebe, využívám své schopnosti, má práce má smysl.“ A. Maslow; F. Herzberg; C. Alderfer Nenaplněná potřeba je zdrojem motivace Potřeby je možné členit do kategorií Mezi potřebami existuje hierarchie. Vyšší potřeba se může objevit, i když není naplněna nižší potřeba. Kategorie by měly vypadat jinak, než původně navrhoval Maslow. Jsou i jiné zdroje motivace než nenaplněné potřeby. Teorie neumožňuje předpovídat budoucí pracovní chování. Maslowova teorie: co víme A. Maslow; F. Herzberg; C. Alderfer Teorie očekávání Expektance Instrumentalita Valence Úsilí → Výkon? ↑ Kontrola nad situací Obtížnost úkolu Výkon → Výnos? ↑ Kontrola Důvěra Subj. hodnota výnosu ↑ Nenaplněné potřeby Cíle Hodnoty „Povede má snaha k žádoucímu výkonu?“ „Povede můj výkon k nějaké odměně?“ „Má pro mě tato odměna hodnotu?“ V. H. Vroom x (+) x (+) Teorie spravedlnosti J. S. Adams Mé výnosy Mé vstupy Jeho výnosy Jeho vstupy =? Úsilí, čas, dovednosti… Peníze, uznání, jistoty… Distribuční spravedlnost Procedurální spravedlnost Interakční spravedlnost „Výše a forma mých výnosů odpovídá výši mých vstupů.“ „V mé organizaci jsou odměny rozdělovány spravedlivě.“ „Mí nadřízení se chovají spravedlivě.“ Motivace skrz re-design pracovní pozice ÚplnostRůznorodost Autonomie Důležitost Zpětná vazba (Výkon) Spokojenost Vnitřní motivace J. R. Hackman & G. R. Oldham; F. P. Morgeson & S. E. Humphrey Sebedeterminační teorie KompetenceVztahovost Autonomie Vnitřní motivace: Práce mě baví sama o sobě. Zdrojem je naplňování tří univerzálních vnitřních potřeb. Vnější motivace: Zdroj motivace je mimo mě. Může „vytlačovat“ vnitřní motivaci („crowding out“). E. L. Deci & R. M. Ryan Sebedeterminační teorie Vnější motivace Vnitřní motivace Autonomní motivaceŘízená motivace External regulation Introjected regulation Identified regulation Integrated regulation E. L. Deci & R. M. Ryan Teorie stanovení cílů E. A. Locke; G. Latham Nasměrování Úsilí Výdrž Cíl Výsledek Odměna Výkon Spokojenost Zpětnávazba Konkrétní, přiměřeně obtížný cíl, se kterým se člověk ztotožní S = Specifický M = Měřitelný A = Akceptovaný R = Reálný T = Termínovaný Práce s málo motivovaným zaměstnancem • Je odměňovaný spravedlivě? • Máme férově nastavené interní procesy? • Chovají se k němu manažeři fér? • Je jeho práce pestrá? • Vidí smysl své práce? • Jsou na pracovišti dobré vztahy? • Má možnost se v něčem rozhodovat? • Daří se mu v práci? Může to poznat? • Je výkon spojen s dostatečnou odměnou? • Ví, co se od něho očekává? • Má přiměřeně těžké pracovní cíle? • Ztotožňuje se se svými pracovními cíli? Teorie spravedlnosti Motivace skrze redesign Sebedet. teorie Teorie stanovování cílů Shrnutí Motivace je souhrn motivů, které vedou člověka aby něco udělal či neudělal. Zdrojem motivace a zejména amotivace může být pocit nespravedlnosti. Baví nás práce, při které zažíváme pocit kompetence, kvalitních vztahů a autonomie. Pro vysokou výkonovou motivaci je důležité mít správný „cíl“. Práce s motivací je o kladení otázek, hledání odpovědí a o individuálním přístupu. Děkuji za pozornost Povinná literatur k témtua pro předměty Management a Základy managementu: Bright, D.S. & Cortes, A.H. (2019). Principles of Management, Houston, Texas OpenStax. ISBN: 0-9986257-7-9, s. 449-498.