Legislativní rámec památkové péče v České republice Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Základní ukotvení kulturních hodnot }Ústavní zákon č.1/1993 Sb., Ústava České republiky }Ústavní listina základních práv a svobod }vlastnit majetek a svobodně s ním nakládat }Čl. 35 odst. 3 - zájem na ochraně kulturních památek „Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem“ }Zákony související s problematikou }kulturního života }vzdělávání }ochrany životního prostředí }územního plánování a stavebního řádu Legislativa v oblasti kultury }Umění a knižní kultura }Dekret presidenta republiky č. 129/1945 Sb. o státním orchestru Česká filharmonie }Zákon o některých druzích podpory kultury č. 203/2006 Sb. }Neperiodický tisk }Zákon o neperiodických publikacích č. 37/1995 Sb. }Knihovny }Zákon o knihovnách č. 257/2001 Sb. }Vyhláška ministerstva kultury č. 88/2002 Sb. }Nařízení vlády č. 288/2002 Sb. }Ochrana movitého kulturního dědictví }Zákon o Národní galerii v Praze č. 148/1949 Sb. }Zákon o ochraně sbírek muzejní povahy č. 122/2000 Sb. }Vyhláška Ministerstva kultury č. 275/2000 Sb. }Zákon o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty č. 71/1994 Sb. }Zákon o navracení nezákonně vyvezených kulturních statků č. 101/2001 Sb. Legislativa v oblasti památkové péče }Zákon č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči }Prováděcí vyhláška 66/1988 Sb. } }https://www.econ.muni.cz/it-sluzby/terminalovy-server-orion }Zákon o státní památkové péči. Praktický komentář. } }Sdělení MZ 73/2000 úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy }Sdělení MZ 9/2000 úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy }Sdělení MZ 13/2005 úmluva o krajině } Zákon č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči }Nařízení zákona jsou prováděna dle vyhl. č. 66/1998 Sb. }6 částí: }Část první - Základní ustanovení }Část druhá - Péče o kulturní památky }Část třetí - Archeologické výzkumy a nálezy }Část čtvrtá - Orgány a organizace státní památkové péče }Část pátá - Opatření při porušení povinností }Část šestá - Ustanovení společná a závěrečná Zákon o ochraně přírody a krajiny 114/1992 Sb. }Úvodní ustanovení }Obecná ochrana přírody a krajiny }Zvláště chráněná území }Natura 2000 }Památné stromy, zvláště chráněné druhy rostlin, živočichů a nerostů }Některá omezení vlastnických práv, finanční příspěvky při ochraně přírody, přístup do krajiny, účast veřejnosti a právo na informace v ochraně přírody }Orgány a státní správa v ochraně přírody }Odpovědnost na úseku ochrany přírody }Ustanovení společná, přechodná a závěrečná Část I. – Vyhlašování Kulturních památek }Kulturní památka }Prohlašuje Ministerstvo kultury }Vyjádření Krajského úřadu a úřadu obce s rozšířenou působností }Archeologický nález na návrh Akademie věd ČR }Národní kulturní památka }Prohlašuje vláda ČR nařízením }Památková rezervace }Prohlašuje vláda ČR nařízením }Památková zóna }Prohlašuje vláda ČR nařízením }Ochranné pásmo }Úřad ORP }Vyjádření Národního památkového ústavu } Část I. }Definice Kulturní památky }nemovité a movité věci, popřípadě jejich soubory: }které jsou významnými doklady historického vývoje, životního způsobu a prostředí společnosti od nejstarších dob do současnosti, jako projevy tvůrčích schopností a práce člověka z nejrůznějších oborů lidské činnosti, pro jejich hodnoty revoluční, historické, umělecké, vědecké a technické }které mají přímý vztah k významným osobnostem a historickým událostem Otázka 1 } }Může být za kulturní památku prohlášen objekt, který je projevem nekulturnosti člověka? } } Otázka 1 } }Může být za kulturní památku prohlášen objekt, který je projevem nekulturnosti člověka? } }I doklad „nekultury“ } }10 C 22/88 (Rozsudek Vrchního správního soudu spolkové země Porýní – Falc) } Otázka 2 } }Je možné chránit i památky či objekty, které nesplňují všechny znaky kulturní památky? } } } Otázka 2 } }Je možné chránit i památky či objekty, které nesplňují všechny znaky kulturní památky? } }Naléhavým úkolem ochrany památek je zjevně něco mnohem více, než chránit pouze takříkajíc jedinečné, prvotřídní památky; má chránit také takové věci, které jsou pod tímto prahem obzvláštního svědectví vývoje země a lidí } }Památková zóna } }3 ObOWi 107/86 (Usnesení bavorského Nejvyššího zemského soudu) } } Otázka 3 } }Co to znamená, že za kulturní památku může být prohlášen objekt, který má přímý vztah k osobnosti? } Otázka 3 } }Co to znamená, že za kulturní památku může být prohlášen objekt, který má přímý vztah k osobnosti? } }které osobnosti to byly, zda uvedený dům postavili, zda a po jakou dobu v něm bydleli } }5 As 84/2009 (Rozsudek Nejvyššího správního soudu) Otázka 4 } }Je ochrana objektu podle památkového zákona možná i v jeho velmi zchátralém stavu? } }Aneb ztrácí objekt chátráním vlastnosti či znaky Kulturní památky? } Otázka 4 } }Je ochrana objektu podle památkového zákona možná i v jeho velmi zchátralém stavu? }Ano } }Aneb ztrácí objekt chátráním vlastnosti či znaky Kulturní památky? }Ne } }je-li ohrožen stav objektu, který má určitou památkovou hodnotu, o to více je nezbytná jeho ochrana prostřednictvím návrhu na jeho prohlášení za kulturní památku }6 As 37/2009 (Rozsudek Nejvyššího správního soudu) Otázka 5 } }Vztahuje se na objekt památkový zákon, i když je objekt pouze v průběhu řízení (podání návrhu), kdy může být návrh na zařazení mezi kulturní památky schválen nebo zamítnut? }Může být odstraněna stavba během řízení o KP? } Otázka 5 } }Vztahuje se na objekt památkový zákon, i když je objekt pouze v průběhu řízení (podání návrhu), kdy může být návrh na zařazení mezi kulturní památky schválen nebo zamítnut? }Ano, vztahuje }Může být odstraněna stavba během řízení o KP? }Ne }§ 3 odst. 3 }Vlastník věci je povinen od doručení vyrozumění podle odstavce 2 až do rozhodnutí ministerstva kultury chránit věc před poškozením, zničením nebo odcizením a oznámit ministerstvu kultury každou zamýšlenou i uskutečněnou změnu jejího vlastnictví, správy nebo užívání } Otázka 6 } }Pokud je prohlášení o KP ne zcela v souladu se zákonem (tedy např. v tomto řízení došlo k procesnímu nedostatku apod.), má toto prohlášení určitou platnost? Otázka 6 } }Pokud je prohlášení o KP ne zcela v souladu se zákonem (tedy např. v tomto řízení došlo k procesnímu nedostatku apod.), má toto prohlášení určitou platnost? }Podle povahy věci nemusí ovšem jít o postup v souladu se zákonem: avšak to, že rozhodnutí je případně nezákonné, neznamená ještě, že je nicotné. Vzhledem k principu presumpce správnosti správních aktů pak ty vady, jež nepůsobí nicotnost rozhodnutí, nejsou právně významné (relevantní) } }Stanovisko Ústavu státu a práva, Akademie věd České republiky č.j. 58/04 ze dne 28. června 2004. Plány ochrany Památkové rezervace a Památkové zóny }Krajský úřad }na dobu nejdéle 10 let } }Pokud po vydání plánu ochrany nabude účinnosti pro památkovou rezervaci, památkovou zónu nebo jejich část regulační plán, pozbývají účinnosti ty podmínky plánu ochrany, které jsou v rozporu s tímto regulačním plánem }=>Regulační plán > plán ochrany Evidence Kulturních památek }Ústřední seznam KP ČR }KP }NKP }PR }PZ }Ochranné pásmo }Nemovité KP }Nemovité NKP }PR }PZ }Odborná organizace státní památkové péče - NPÚ } Část II. - Péče o kulturní památky }§ 9 odst. 1 }Vlastník kulturní památky je povinen na vlastní náklad pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením. Kulturní památku je povinen užívat pouze způsobem, který odpovídá jejímu kulturně politickému významu, památkové hodnotě a technickému stavu. } }kdo kulturní památku užívá? ¨organizace a občané ¨zavázáni počínat si tak, aby nezpůsobili nepříznivé změny Otázka 7 } }Co je to dobrý stav KP? } Otázka 7 } }Co je to dobrý stav KP? } }lze dobrý stav považovat za takový, v němž kulturní památka při běžném udržování a bez nutnosti obnovy, může sloužit svému společenskému účelu } }1 A 8/2010 (Rozsudek Městského soudu v Praze) Otázka 8 } }Existuje nějaký postih pro vlastníka KP, který neplní svoji roli dle památkového zákona? } Otázka 8 } }Existuje nějaký postih pro vlastníka KP, který neplní svoji roli dle památkového zákona? } }§ 229 trestního zákoníku }Kdo poškodí důležitý zájem kulturní, vědecký, na ochraně přírody, krajiny nebo životního prostředí, chráněný jiným právním předpisem }bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty Otázka 9 } }Co to znamená poškodit důležitý zájem? } } Otázka 9 } }Co to znamená poškodit důležitý zájem? } }zničí, poškodí, učiní neupotřebitelnou nebo zašantročí vlastní věc větší hodnoty, která požívá ochrany podle jiného právního předpisu Otázka 10 } }Co může být dokladem původního stavu památky? } } Otázka 10 } }Co může být dokladem původního stavu památky? } }dochované archivní materiály jako např. fotografie, zprávy z místních kronik, dobové malby apod. } }7 A 165/94 (Rozsudek Vrchního soudu v Praze) } Otázka 11 }Pokud je něco schváleno v kolaudačním či stavebním řízení, vyplývá z toho že daná změna je schválena i z hlediska památkového zákona? Otázka 11 }Pokud je něco schváleno v kolaudačním či stavebním řízení, vyplývá z toho že daná změna je schválena i z hlediska památkového zákona? } }…stavební povolení a rovněž kolaudační rozhodnutí }…je jiné správní řízení, sledující primárně jiný účel }než posouzení podle zákona o státní památkové péči } }11 Ca 168/2005 (Rozsudek Městského soudu v Praze) Otázka 12 } }Je zřícenina stavbou? } } } Otázka 12 } }Je zřícenina stavbou? } }(samostatnou nemovitou věcí v dnešním pojetí) }…povahu stavby ztratil, protože jeho zkáza dostoupila takového stupně, že již není patrné dispoziční řešení prvního nadzemního podlaží }Pojem „první nadzemní podlaží“ není přitom možno brát doslova, neboť stavební struktury středověkých hradů bývaly atypické } }1 As 93/2008 (Rozsudek Nejvyššího správního soudu) } } Otázka 13 } }Je možná libovolná změna užívání KP? } Otázka 13 } }Je možná libovolná změna užívání KP? } }Vlastník KP je povinen každou zamýšlenou změnu jejího užívání, a jde-li o nemovitou KP, i její zamýšlené vyklizení, předem oznámit úřadu ORP, jde-li o NKP KÚ } }§ 12 odst. 2 } Otázka 14 } }Může být na KP zřízena hypotéka? } } Otázka 14 } }Může být na KP zřízena hypotéka? } }zatížení nemovitosti, jež je národní kulturní památkou, smluvním zástavním právem není nikterak v rozporu s platným právním řádem } }Stanovisko Ministerstva kultury, odboru památkové péče č.j. 9266/2003 ze dne 2. června 2003 } Předkupní právo státu na přednostní koupi KP }Vlastník KP }povinen v případě zamýšleného prodeje (úplatného převodu vlastnictví) přednostně nabídnout Ministerstvu kultury ke koupi }(s výjimkou prodeje mezi osobami blízkými nebo spoluvlastníky) }Ministerstvo kultury }je povinno u: }movité kulturní památky ve lhůtě 3 měsíců }nemovité kulturní památky ve lhůtě 6 měsíců }od doručení nabídky oznámit vlastníku kulturní památky, že nabídku přijímá, jinak právo státu zaniká Otázka 15 } }Lze KP darovat? } } Otázka 15 } }Lze KP darovat? } }Hodlá-li vlastník věci tuto věc, zatíženou věcným předkupním právem, darovat neboli zcizit bezúplatně, pak povinnost nabídnout věc ke koupi tomu, kdo je z předkupního práva oprávněn, vlastníka věci nestíhá, neboť to zákon nestanoví. } }Stanovisko Ministerstva kultury, odboru památkové péče č.j. 17138/2003 ze dne 31. října 2003 } Otázka 16 }Lze KP vložit do a.s. či o.p.s.? } } Otázka 16 }Lze KP vložit do a.s. či o.p.s.? }a.s. }Výše uvedený převod vlastnictví nemovité národní kulturní památky lze považovat za úplatný a tedy podléhající režimu § 13 zákona o státní památkové péči }Stanovisko Ministerstva kultury, odboru památkové péče č.j. 9266/2003 ze dne 24. června 2003 }o.p.s/spolek }vložení nemovité národní kulturní památky do obecně prospěšné společnosti za úplatný převod považovat nelze }Stanovisko Ministerstva kultury památkové inspekce č.j. MK 65330/2011 PI ze dne 16. prosince 2011 } } Plastová okna } Plastová okna }zásada materiálové pravdivosti, pravdivosti díla a pravdivosti formy }Sice jsou v současné době k dispozici bohatě profilovaná plastová okna, ve své povrchové podobě však nejsou k vlastnostem stavební památky pravdivá. Nelze odmítnout to, že jejich první optický dojem odráží hladkost a nediferencovanost. Také stárnutí materiálu neodpovídají žádané harmonické souhře všech na fasádě použitých materiálů a jejich povrchů. Z pohledu památkové péče je při výběru nových oken cílem přiblížit se co nejvíce původnímu stavu. }Ačkoli dává soudní dvůr za pravdu žalobci, že použití dřevěných oken vedle již osazených plastových oken v jeho objektu a v sousedních objektech povede k jen málo uspokojivému stavu, tak je tento přechodný problém snesitelný a z pohledu památkové péče s ohledem na možnost osazování plastových oken tím nejmenším zlem. }2 B 94.2926 (Rozsudek bavorského Správního soudního dvora) } Otázka 17 }Lze přemístit KP? } Otázka 17 }Lze přemístit KP? }KP }Nemovitá KP }Souhlas KÚ }Vyjádření NPÚ }Movitá KP – trvalé přemístění }Souhlas KÚ }Vyjádření NPÚ } }Přemístění }Odstranění z původního místa }Umístění na nové místo } Otázka 18 } }Lze KP zabavit v exekuci? } } } } Otázka 18 } }Lze KP zabavit v exekuci? } }Provedení výkonu rozhodnutí či exekuce by pak bylo vázáno na souhlas správního orgánu podle § 18 odst. 2 zákona o státní památkové péči s přemístěním kulturní památky, jež se stala konkrétním předmětem výkonu rozhodnutí. } }31 Cdo 3310/2009 (Rozsudek Nejvyššího soudu) } } } Část III. - Archeologické výzkumy a nálezy }§ 23 }Archeologickým nálezem je věc (soubor věcí), která je dokladem nebo pozůstatkem života člověka a jeho činnosti od počátku jeho vývoje do novověku a zachovala se zpravidla pod zemí Otázka 19 } }Komu patří archeologický nález? } } Otázka 19 } }Komu patří archeologický nález? } }§ 23a }movité archeologické nálezy jsou vlastnictvím kraje }nejde-li o movité archeologické nálezy příspěvkovou organizací nebo organizační složkou obce či státu Část V. - porušení povinností }Pokuta }Obecní úřad ORP }KP }uloží pokutu až do výše 2 mil. Kč PO nebo FO oprávněné k podnikání }může uložit pokutu až do výše 2 mil. Kč FO, která se dopustí přestupku }KÚ }NKP }uloží pokutu až do výše 4 mil. Kč PO nebo FO oprávněné k podnikání }může uložit pokutu až do výše 4 mil. Kč FO, která se dopustí přestupku } } Příprava nového památkového zákona } Příprava nového památkového zákona }Současný zákon nezohledňuje změny po roce 1987 }Nezohledňuje plně práva jednotlivce }Zatěžuje vysokou administrativní zátěží } Příprava nového památkového zákona }Současný zákon nezohledňuje změny po roce 1987 }Nezohledňuje plně práva jednotlivce }Zatěžuje vysokou administrativní zátěží }Nezohledňuje mezinárodní úmluvy }Chybí úprava definice památky s mezinárodním statusem } Příprava nového památkového zákona Økompenzovat náklady vlastníkům nemovitostí v památkových územích Øjednotné prohlašování památkových území opatřením obecné povahy Øzvyšuje podíl veřejnosti při jeho vymezování, umožňuje nově i soudní přezkum }Pouze nepokutovat ale vydávat i opatření k nápravě }Úprava ohrožení památky třetí osobou