Nástroje památkové péče Druhová skladba Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Nástroje památkové péče }Legislativní rámec }Institucionálně-organizační nástroje }Programové dokumenty }Ekonomické nástroje Ústřední orgány a jejich kompetence v oblasti kulturních hodnot }Ministerstvo kultury }ve věcech výkonu památkové péče } }Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy }vzdělávání včetně základní orientace na kulturní hodnoty }Ministerstvo pro místní rozvoj }územní plánování a stavební řádu }Ministerstvo životního prostředí }ochrana životního prostředí, přírody a krajiny }Ministerstvo práce a sociálních věcí }při vytváření sociálněekonomických podmínek a možností pro kulturní život občanů ČR }Ministerstvo financí }zajišťování prostředků pro realizaci kulturního prostředí na území ČR. Systém veřejné správy }Státní správa }přenesená působnost krajů a obcí }Ministerstvo kultury }Krajské úřady }Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ¨ORP, obce s nejširším rozsahem státní správy v přenesené působnosti ¨Zákon č. 314/2002 Sb. o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem (POÚ) a stanovením obcí s rozšířenou působností (ORP) }Odborná organizace státní památkové péče }Národní památkový ústav } Systém samosprávy }Kraj }Zákon č.129/2000 Sb. o krajích }Obec }Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích }program rozvoje územního obvodu obce }hospodaření s majetkem obce }vydávání obecně závazných vyhlášek }schvalování rozpočtu obce, rozpočtového výhledu }pořízení a vydání územně plánovací dokumentace obce – územního plánu } Ministerstvo kultury }ústřední orgán státní správy pro kulturní památky ČR }zpracovává prognózy, koncepce a návrhy dlouhodobých výhledů rozvoje státní památkové péče }sestavuje, vyhlašuje a provádí programy komplexní péče o kulturní památky a vytváří pro ně všestranné podmínky, posuzuje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů obnovy kulturních památek }usměrňuje kulturně výchovné využívání NKP a ostatních památek v souladu se zájmy státní kulturní politiky }koordinuje vědeckovýzkumnou činnost v oboru státní památkové péče }zřizuje jako svůj odborný poradní orgán vědeckou radu pro státní památkovou péči }spolupracuje s MŠMT a VŠ při výchově pracovníků v oboru státní památkové péče, podílí se na jejich dalším vzdělávání a pro ocenění jejich práce, jedná-li se o mimořádné výsledky, uděluje cenu za památkovou péči }zabezpečuje mezinárodní spolupráci v oboru státní památkové péče }vydává statut odborné organizace státní památkové péče, která je státní příspěvkovou organizací s celostátní působností Památková inspekce }specializovaný kontrolní orgán }dozírá, jak je zabezpečována komplexní péče o kulturní památky }dozírá, jak jsou dodržována rozhodnutí orgánů státní památkové péče k zajištění péče o kulturní památky a jak vlastníci (správci, uživatelé) kulturních památek plní stanovené povinnosti }na základě poznatků získaných při výkonu dozoru provádí rozbor stavu státní památkové péče a navrhuje opatření k jejímu prohloubení Krajský úřad }metodicky řídí výkon státní památkové péče v kraji }plní úkoly orgánu státní památkové péče pro národní kulturní památky, pokud nepřísluší MK nebo vládě ČR }dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování zákona o státní památkové péči a jeho prováděcích předpisů a vyhlášek }vykonává státní stavební dohled při obnově národních kulturních památek z hlediska státní památkové péče. A plní další úkoly vyplývající ze zákona o státní památkové péči }schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK ČR }schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji }usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji }uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je památková zóna nebo nemovitá kulturní památka a nejedná se o území v kompetenci MK }vydává jako dotčený orgán nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů, jde-li o zabezpečení péče o NKP }vykonává dozor při obnově NKP z hlediska státní památkové péče Obecní úřad s rozšířenou působností }podílí se na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování střednědobých a prováděcích plánů a programů obnovy kulturních památek }zabezpečuje předpoklady pro komplexní péči o kulturní památky a nemovitosti, které nejsou kulturní památkou, ale jsou v památkové rezervaci, v památkové zóně nebo v ochranném pásmu a v souvislosti s tím vydává jako dotčený orgán na návrh nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů }uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je nemovitá kulturní památka nebo její ochranné pásmo, pásmo PR, PZ, nejde-li o kompetence MK, KÚ, a ve vztahu k tomuto území uplatňuje stanovisko k vymezení zastavěného území }usměrňuje péči o kulturní památky zajišťovanou obcemi }vykonává státní správu na úseku státní památkové péče, pokud podle tohoto zákona není příslušný jiný orgán státní památkové péče }koordinuje označení nemovitých kulturních památek }vykonává dozor při obnově kulturních památek při stavbě, změně stavby, terénních úpravách, umístění nebo odstranění zařízení, odstranění stavby nebo udržovacích pracích na nemovitosti, která není kulturní památkou, ale je v PR, PZ nebo ochranném pásmu }dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedení }jmenuje konzervátora památkové péče }pověřuje zpravodaje památkové péče Konzervátor památkové péče }konzervátor je členem komise státní památkové péče zřízené radou v ORP }Cíl }sledovat stav kulturních památek }Aktivity }podávat obecnímu úřadu s rozšířenou působností zprávy o stavu, péči a využití KP }navrhuje potřebná opatření }napomáhá propagaci kulturních památek }navrhuje zpravodaje památkové péče }dobrovolný pracovník } Samospráva - kraj }Rada kraje }komise státní památkové péče }Činnosti }schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK }schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji }usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji }schvaluje krajský rozpočet a nakládání s majetkem kraje }Krajská komise pro nakládání s památkovým fondem } } } Samospráva - obec }Obec pečuje o KP v místě a kontroluje, jak vlastníci kulturních památek plní povinnosti uložené jim tímto zákonem, vychází přitom z odborných vyjádření NPÚ }Obec může podle místních podmínek po projednání s úřadem ORP zřídit právnickou osobu nebo organizační složku pro obnovu kulturních památek }schvaluje obecní rozpočet a nakládání s majetkem obce } } Národní památkový ústav (NPÚ) }vznikl k 1. 1. 2003 }Příspěvková organizace státu (Ministerstvo kultury) }zpracovává rozbory stavu a vývoje státní památkové péče, podklady pro prognózy, koncepce a dlouhodobé výhledy rozvoje památkové péče }organizuje, koordinuje a plní vědeckovýzkumné úkoly, rozpracovává teorii a metodologii státní památkové péče a metodiku společenského uplatnění kulturních památek }vede ústřední seznam a evidenci kulturních památek }zabezpečuje odborný dohled, vzdělávání pracovníků v oboru státní památkové péče a další činnosti Národní památkový ústav }Územní odborná pracoviště Územní odborná pracoviště }zabývají se }poznáváním }dokumentací }odbornou péčí }ochranou památek, jejich souborů a památkových území (rezervací a zón) }bezplatně poskytují poradenství pro }zachování, údržbu a obnovu památek a při restaurování památek, rekonstrukcích apod. }zajišťují odborný dohled }památky různými formami prezentují }přibližují kulturní dědictví veřejnosti } Územní památkové správy Zajišťují - správu hradů, zámků a ostatních památek v majetku státu, o něž Národní památkový ústav pečuje. - Čtyři územní památkové správy se sídly v - Praze, Českých Budějovicích, na Sychrově a v Kroměříži - mají na starost 113 památek, které najdeme ve všech 14 krajích České republiky Další nástroje památkové péče }Programové }Dlouhodobé }Strategie, koncepce }Krátkodobé }Akční plány }Ekonomické }Přímé nástroje }Subvence, dotace (fakultativní charakter) }Nepřímé nástroje }Daňový systém (obligatorní charakter) Programové nástroje }Státní kulturní politika (předešlá) }na léta 2009 – 2013 }Prodloužena na 2013-2014 s výhledem na léta 2015 až 2020 ¨17 stran ¨dalších 81 stran textu podkladové studie ¨Vize SKP ¨Kultura je pro Českou republiku „jízdenkou do budoucnosti“ }Státní kulturní politika na léta 2015 - 2020 (s výhledem do roku 2025) }9 stran }45 stran důvodová zpráva }Plán implementace SKP }na léta 2012 - 2014 }na léta 2015 – 2020 (108 str.) Programové nástroje }Státní kulturní politika }na léta 2015 – 2020 s výhledem do roku 2025 }Důvodová zpráva }Plán implementace SKP }Koncepce památkové péče v České republice }na léta 2011 – 2016 }33 stran }Na léta 2017 – 2020 }56 stran Státní kulturní politika 2015-2020 Priority }1 Podpora kulturní identity, kulturní rozmanitosti a mezikulturního dialogu (v kontextu aktuální problematiky migrace) }2 Rozvoj kreativity, podpora kulturních činností a vzniku kulturních statků, poskytování veřejných kulturních služeb, práce s publikem, podpora přístupu ke kultuře a rozvoj participativní kultury usnadňující sociální začlenění }3 Uchování kulturního dědictví }4 Využití kulturního dědictví a kulturních činností, služeb a statků pro rozvoj hospodářství a zvyšování konkurenceschopnosti, podpora mobility (oblast mobility/dopravy ve státní kulturní politice či obohacení odlišnými kulturními prvky z jiných regionů?) }5 Využití nástrojů eCulture pro rozvoj kultury }6 Efektivnější prostředí pro podporu kulturních činností, poskytování veřejných kulturních služeb, vzniku kulturních statků a uchování kulturního dědictví Ekonomické nástroje památkové péče }Nepřímé ekonomické nástroje }Přímé ekonomické nástroje }Nadnárodní úroveň }Národní úroveň }Krajská úroveň Nepřímé ekonomické nástroje }Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů }Dar (odpočet od základu daně (1000 Kč a 2 % / 2000 a 5%) }zvýhodňuje odpisy na nemovitých kulturních památkách }Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty }Příloha 2 - restaurátorské činnosti – nižší sazba }Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitosti }osvobození od daně z nemovitosti pro kulturní památky }Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí }osvobození od daně pro kulturní památky Přímé ekonomické nástroje památkové péče Programy na úrovni MK ČR – národní úroveň }Havarijní program }Program regenerace MPR a MPZ }Program záchrany architektonického dědictví }Program péče o VPR a VPZ a KPZ }Program restaurování movitých KP }Podpora obnovy KP prostřednictvím ORP }Podpora záchranných archeologických průzkumů }Podpora pro památky UNESCO }Program podpory občanských sdružení v PP }Program Kulturní aktivity v památkové péči } Porovnání vývoje výdajů na památkovou péči z programů MK ČR a programového financování z rozpočtů krajů v letech 2002-2010 (v mil. Kč) Druhová skladba architektonického dědictví } Skupiny kulturních památek 2002 přírůstek úbytek 2010 obytné stavby 15708 599 326 15981 feudální sídla 2211 30 9 2232 církevní a sakrální stavby 7145 345 12 7478 funerální stavby 589 32 3 618 zastupitelské a správní stavby 417 19 7 429 stavby pro soudnictví a vězeňství 65 6 71 stavby pro vědu a výzkum 8 8 stavby pro peněžnictví 107 14 121 stavby pro výchovu a vzdělávání 314 39 1 352 stavby pro obchod 73 6 79 stavby pro služby 304 19 9 314 stavby zdravotnické a sociální 113 8 2 119 stavby pro lázeňství 227 4 1 230 stavby pro kulturu a společenské stavby 218 21 3 236 stavby pro výstavnictví 6 6 stavby pro sport 39 16 55 stavby pro turistiku a rekreaci 46 5 51 stavby pro myslivost 45 3 48 vojenské a opevňovací stavby 276 10 1 285 stavby a díla s převažujícími přírodními prvky 54 9 1 62 drobné stavby a díla 7737 322 42 8017 zemědělské stavby 604 86 20 670 stavby pro zpracování zemědělských produktů 529 57 8 578 stavby pro zpracování dřeva 12 2 14 energetické stavby 29 8 37 vodohospodářské stavby 396 26 2 420 dopravní stavby 447 56 9 494 stavby pro spoje 38 5 43 stavby a pozůstatky těžby surovin 119 4 3 120 stavby pro hutnictví a kovovýrobu 99 7 2 104 ostatní výrobní stavby 107 21 1 127 archeologické nálezy a naleziště 833 12 845 celkem 38915 1791 462 40244 Architektonické dědictví - druhová skladba }Hradní komplexy, pevnostní architektura }Hrad }Zřícenina }Pevnosti }Tvrz } }Sakrální stavby }Kostel }Hřbitovy a hřbitovní kaple }Zámecké komplexy a paláce }Zámek }Zámecké zahrady a parky } }Stavby profánní (světské) }Měšťanský dům }Palác }Vila }Městský dům Architektonické dědictví - druhová skladba }Veřejné stavby }Industriální stavby a inženýrská díla }Vesnické stavby a lidová architektura }Solitérní architektura v krajině }Objekty specifických tradic, pamětní a poutní místa }Objekty meziválečné architektury