Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 1 Kulturní a kreativní města Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 2 -Proč je kultura a kreativita důležitá pro město? -Kdo jsou nejvýznamnější odborníci na kreativní města? -Co je to kreativní město? -Jak se kreativita ve městech měří? -Jaká jsou nejvíce kreativní města Evropy? -Jak je kreativní ČR? -Co je to Creative City Network? -Příklady dobré praxe Obsah přednášky Výsledek obrázku pro Creative Cities Network Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 3 Proč je kultura a kreativita důležitá pro město? Vliv kultury a kreativity na rozvoj města je vidět na následujících grafech. Téměř devět milionů lidí na světě je zaměstnáno v kulturním sektoru. Pokud porovnáme zaměstnanost v kulturním sektoru se zaměstnaností v jiných odvětvích, můžeme zaznamenat nárůst o 0,7 % (v roce 2011), zatímco ostatní „tradičních“ odvětvích zaznamenáme pokles. Kultura a kreativita mají také významný dopad na rozvoj ekonomiky, což lze vidět například na základě makroekonomických ukazatelů jako je HDP země. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 4 Dalším důkazem skutečnosti, že je kultura a kreativity důležitá pro město, je například ukazatel zaměstnanosti či vzdělávání. Ve srovnání s evropskými městy s 50 000 a více obyvateli, které byly zahrnuty do výzkumu v roce 2017, je ze 73 % vysokoškolsky vzdělaných studentů 15% vysoce vzdělaných v oblasti kultury. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Odvětví kreativní ekonomiky ̶Nove zpusoby myslerni a práce ̶Individualni schopnosti ̶ ̶Reklama a marketing ̶Architektura ̶Řemesla ̶Design ̶Film, TV ̶IT ̶Vydávání tiskovin a knih ̶Muzea, galerie, knihovny ̶Hudba, divadlo Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 6 Richard L. Florida -video (18 min) -3 druhy kreativity (ekonomická,technologická, umelecka -3 tridy pracovniku (kreattivni, poskytujici služby , pracujici ̶ ̶ ̶ Výsledek obrázku pro richard florida -americký teoretik urbanistických studií se zaměřením na sociální a ekonomickou teorii -autor konceptu kreativní třídy -The Rise of the Creative Class (2002) -kreativní třída = nová společenská třída, která zahrnuje řadu profesí a povolání: učitele, umělce, poradce, architekty, designéry, vývojáře apod. Všechny profese, které nemají rutinní práci, ale tvoří. -teze: Metropolitní regiony s vysokou koncentrací kreativní třídy vykazují vyšší úroveň hospodářského rozvoje. -zkoumá kreativní třídu a její důsledky pro regeneraci měst -kreativní třída podporuje otevřené, dynamické, osobní a profesionální městské prostředí, které přitahuje více kreativních lidí, stejně jako podniky a kapitál Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 7 •Konceptem kreativních měst se zabývá také OSN, která od roku 2004 uděluje titul „Kreativní město UNESCO“. •Síť kreativních měst UNESCO tvoří 180 měst ze 72 zemí •Cíl: podporovat spolupráci měst, které využívají kreativitu jako prostředek pro udržitelný rozvoj. •Titul je možné získat v několika oblastech, např. v ČR dostala titul Praha v oblasti literatury (2014) a město Brno v oblasti hudby (2017). Adobe Systems ̶Evropská komise: Monitor kulturních a kreativních měst ̶2017: 168 měst ze 30 zemí ̶2019: 190 měst z 30 zemí ̶ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 8 Jak můžeme měřit kulturu a kreativitu? •Od roku 2007, kdy byl přijat Evropský program pro kulturu v globalizovaném světě, hraje kultura při přípravě evropské legislativy a politik stále větší roli. •Bariérou pro větší zapojení kultury je neexistující sdílené definice a metriky měření (především na úrovni měst). •Problém s neexistujícím mapováním a systematickým a srovnatelným měřením hodnoty a dopadu, kterou mají kulturní a kreativní statky na ekonomiku měst, by měl vyřešit nově vytvořený nástroj Evropské komise, tzv. Monitor kulturních a kreativních měst (dále jako Monitor) •Monitor pomáhá tvůrcům národní, regionální a městské politiky identifikovat místní silné stránky a příležitosti a porovnat jejich města s podobnými městskými centry pomocí kvantitativních i kvalitativních údajů. •Monitor je nástrojem pro podporu vzájemné výměny a učení mezi městy, který podporuje snahu Evropské unie dostat kulturu do popředí politických zájmu. •1. vydání z roku 2017 analyzuje 168 evropských měst ze 30 zemí a 2. vydání z 8. října 2019 analyzuje 190 evropských měst ze 30 zemí. •Nové vydání se liší kromě počtu zahrnutých měst také tím, že vycházelo z dalších webových dat (tzv. OpenStreetMap) a prostorových analýz míst, kde dochází nejen k ekonomické prosperitě ale i k sociálnímu začleňování. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 9 Jaká města ČR a SR jsou zahrnuta do výzkumu? Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 10 Koncepční rámec metody měření -Obě vydání Monitoru hodnotila vybraná města na základě 29 indikátorů rozdělených do 9 dimenzí v rámci 3 domén: kulturní dynamiky, kreativní ekonomiky a příznivosti prostředí. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 11 První doména, kulturní dynamika, měří kulturní „plus“ města, zejména kulturní místa a účast na kulturních aktivitách. Tato doména je složena ze dvou dimenzí. První dimenze, Kulturní hodnoty a zařízení, monitoruje, do jaké míry jsou města „kulturně bohatá“, neboť kulturní život je klíčovým prvkem v kvalitě života a faktorem lokalizace, který přitahuje talenty. Účast na kulturních aktivitách zvyšuje propojení lidí s ostatními i s místem, kde žijí, dále zvyšuje jejich tvůrčí schopnosti a zlepšuje jejich psychickou pohodu. Druhá dimenze, Kulturní účast a přitažlivost, je o schopnosti měst přilákat místní, národní a mezinárodní publikum k účasti na jejich kulturním životě. Kulturní zařízení potřebují veřejnost, aby byla jejich činnost smysluplná. Jde o nejzákladnější a přitom rozhodující výsledek, který města mohou očekávat v důsledku svého zapojení do podpory umění a kultury. Kromě toho se budování nových kulturních infrastruktur a přitahování diváků stále více považuje za hlavní krok k dosažení širších cílů týkajících se města, od rozvoje cestovního ruchu po potřeby regenerace. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 12 Top 3 evropská kreativní města Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 13 Praha – kulturní dynamika Srovnání s dalšími městy zde Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 14 Brno – kulturní dynamika Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 15 Bratislava – kulturní dynamika Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 16 Srovnání kreativních měst ČR a SR dle Kulturní dynamiky Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 17 Druhá dimenze, kreativní ekonomika, zachycuje dopad kreativity na pracovní místa s inovace. Obsahuje 3 dimenze: První z nich je Kreativní a na znalostech založená pracovní místa, která měří, do jaké míry mají města přístup ke skupině vysoce kvalifikovaných pracovníků ve třech kreativních a znalostně náročných oborech, které tvoří takzvané „kulturní a kreativní sektory“: umění, kultura a reklama; média a komunikace; a kreativní služby, jako je reklama a móda. Ekonomové se shodují v tom, že kreativní a znalostní pracovníci hrají důležitou roli jak v inovacích, tak v hospodářském růstu. Druhou dimenzí je duševní vlastnictví a inovace. Tato dimenze hodnotí, do jaké míry město přispívá k inovacím. Kulturní a kreativní odvětví a odborníci stimulovali a pokročili v digitální revoluci. Kulturní a umělecká tvořivost jednoznačně přispěla k rychlému vývoji nových technologií a spotřebních elektronických zařízení a usnadnila jejich přijetí atraktivním obsahem a uživatelsky přívětivým designem. Třetí dimenzí je Nová pracovní místa v kreativních odvětvích, která je zástupcem toho, jak je město schopné převádět kreativní a inovativní nápady do nových pracovních míst. To se měří z hlediska pracovních míst v nově vytvořených podnicích v kreativních a znalostně náročných odvětvích, jak je uvedeno v první dimenzi. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 18 Top 3 evropská kreativní města Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 19 Praha - kreativní ekonomika Srovnání s dalšími městy zde Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 20 Brno - kreativní ekonomika Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 21 Bratislava- kreativní ekonomika Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 22 Srovnání kreativních měst ČR a SR dle Kreativní ekonomiky Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 23 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 24 Top 3 evropská kreativní města Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 25 Praha – Příznivost prostředí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 26 Brno – Příznivost prostředí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 27 Bratislava – Příznivost prostředí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 28 Srovnání kreativních měst ČR a SR dle Příznivosti prostředí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 29 Jak se celkově umístila města ČR? V indexu kulturních a tvůrčích měst zaujímá Praha přední místo v zemi a 8. místo mezi 20 evropských městy s více než 1 miliónem obyvatel. Následuje město Brno, které je ve skupině 40 měst s 250 000 až 500 000 obyvateli na 27. místě. Olomouc byla nově přidána v roce 2019. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 30 Jak se celkově umístila města SR? Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 31 Jak jsou kreativní ostatní města Evropy? Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 32 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 33 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 34 Jak by mělo vypadat ideální kreativní město? Ideální kulturní a kreativní město Evropy by mělo být mixem těchto sedmi měst. V letošním vydání by „ideálním“ kulturním a kreativním městem v Evropě byly kulturní místa a zařízení Weimar (Německo), kulturní účast a přitažlivost Florencie (Itálie), kreativní a znalostní práce, lidský kapitál & vzdělávání a místní a mezinárodní propojení Paříže (Francie), duševní vlastnictví a inovace v Eindhovenu (Nizozemsko), nová pracovní místa v kreativních sektorech v Budapešti (Maďarsko), otevřenost, tolerance a důvěra v Glasgow (Spojené království) a kvalita řízení v Aarhusu (Dánsko). Z těchto sedmi měst mají čtyři méně než 500 000 obyvatel, jmenovitě Výmar, Florencie, Eindhoven a Aarhus Adobe Systems ̶Nákladová efektivita ̶Benchmarking pro rozhodování ̶Podpora příkladů dobré praxe ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 35 Výhody Monitoru Související obrázek Vytvoření Monitoru kulturních a tvůrčích měst na evropské úrovni má tři hlavní výhody: Nákladová efektivita: Monitor kulturních a tvůrčích měst řeší mezery v údajích v oblasti kultury a kreativity tím, že poskytuje co nejvíce srovnatelných zdrojů dat dostupných na evropské úrovni, včetně oficiálních statistik. Poskytuje spolehlivou a „připravenou“ databázi. Benchmarking pro rozhodování: Monitor kulturních a tvůrčích měst umožňuje zkoumat výsledky založené na skupinách „partnerských měst“ podle velikosti populace, HDP na obyvatele a míry zaměstnanosti, což poskytuje platformu pro srovnávání na úrovni EU, která může podněcovat příslušnou politiku. Podpora příkladů dobré praxe: Znalosti o vývoji městských částí jsou roztříštěné. Kulturní a kreativní městský monitor tím, že ukazuje, v jakých partnerských městech je dobrý, podporuje osvědčené postupy a podporuje výměny mezi městy. Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 36 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 37 Procento měst UCCN v rámci 7 kreativních oblastí Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 38 Mapování dobrých příkladů praxe Přístup společnosti Deusto Cities Lab Síť rovněž představuje 12 osvědčených postupů, resp. příkladů dobré praxe, z měst účastnících se této sítě. Každá dimenze je znázorněna třemi městy. Je důležité vysvětlit, že tato analýza je založena na jiné metodě měření než o které jsme se balili předtím (odlišné od Monitoru). Mapování je na základě přístupu společnosti ale na přístupu Deusto Cities Lab, který bere v úvahu konkurenceschopnost (viz červená část grafu), vládu, resp. veřejnou správu ( viz modrá část v grafu), kompaktnost (viz zelená část v grafu) a nakonec fialová část v grafu, soudržnost. Adobe Systems ̶Budapešť - řeší problém stárnutí ̶Kobe - pracoval s dětmi a mladou populací ̶Parma - předložila projekt pro všechny sociální skupiny ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 39 Kreativně soudržná města: dobrá praxe Příklad dobré praxe, respektive případy Budapešti, Kobe a Parmy, je popsán v dokumentech, které jsem vám poslala. V tomto modelu chápeme město jako prostor určený pro sociální interakci a soudržnost, který brání prostorové segregaci, a tyto dobré postupy se snaží tento bod ilustrovat. Budapešť se zabývá problémem stárnutí, Kobe pracoval s dětmi a mladou populací a Parma předložila projekt pro všechny sociální skupiny. Adobe Systems ̶Ljubljana, Slovinsko ̶Krakow, Polsko ̶Ulyanovsk, Rusko ̶ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 40 Kreativně kompaktní města: dobrá praxe Adobe Systems ̶Bologna, Itálie ̶Hangzhou, Čína ̶Dénia, Španělsko ̶ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 41 Kreativně konkurenceschopná města: dobrá praxe Hmotný i nehmotný kulturní kapitál je důležitý pro zachování sociální, ekonomické a kulturní struktury společnosti. Jak tři kreativní města rozvinula svou strategii tak, aby byla konkurenceschopná, ale zároveň se zaměřují na lidi. Adobe Systems ̶Pueble, Mexiko ̶Dunedin, Nový Zéland ̶Helsinki, Finsko ̶ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 42 Města kreativní správy: dobrá praxe Správa měst se může stát „kreativní“, víceúrovňovou a kooperativní, aby pomohla městům dosáhnout lepších výsledků tím, že se poučí z minulosti, vytvoří současnost a umožní budoucnost. Prostřednictvím různých kreativních řešení by tato forma správy mohla zvýšit účinnost a vést k udržitelnému rozvoji. Pro kreativní město je velmi důležité umístit kreativní centra do středu městské strategie. Puebla, Dunedin a Helsinky využili přístup kreativního myšlení k řešení současných problémů a přípravě strategie pro budoucnost. Adobe Systems 43 ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Městská čtvrť Praga Příklady kreativních měst - Varšava Adobe Systems 44 ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území •Již po 2. světové válce (za socialismu!) se čtvrť stala zvláštní, jinou, nebezpečnou – stahovali se sem lidé bez domova, bez práce, drogově závislí… •Tato situace se začala měnit od 90. let a postupně se Praga stala sídlem umělců, kreativců, moderního umění a street art aktivit. •V bývalé fabrice na výrobu vodky se usídlili už etablovaní umělci, ale i ti, kdo kteří teprve začínají. •V někdejších továrnách jsou kluby, galerie, dílny, kina, divadla a malé koncertní sály. •Pouliční umění se prolíná s desítkami hospůdek, barů, kaváren.., získat měkké drogy není větší problém Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 45 Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 46 Adobe Systems ̶video (17 min) ̶příklad dobré praxe: Kreativní město Seattle ̶„Jak je inspirován a kultivován podnikatelský duch?“ ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 47 Související obrázek Kreativita pomáhá inspirovat a povzbuzovat začínající podniky k některým z nejvýznamnějších světových společností na světě. Adobe Systems -Landry, C. (2000). The Creative City: A toolkit for urban innovators. London: Earthscan. -Florida, R. (2005). Cities and the Creative Class. London-New York: Routledge. -Scott, A.J. (2014). Beyond the Creative City: Cognitive-Cultural Capitalism and the New Urbanism, in Regional Studies, 48(4), pp. 565-578. -Andersson, D.E. and Andersson, A.E. and Mellender, C., eds (2011). Handbook of Creative Cities. London: Edward Elgar ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 48 Zdroje literatury https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/0/7/8/1001004006048707.jpg Související obrázek Creative Economies, Creative Cities Cities and the Creative Class Adobe Systems ORKH Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území 49 Otázky? Související obrázek