Adobe Systems URMR Udržitelný rozvoj měst a regionů 1 Udržitelný rozvoj měst a regionů blok č. 2 Adobe Systems URMR Udržitelný rozvoj měst a regionů 2 Industriální a postindustriální město Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 3 Průmyslové město ̶ ̶Jmenujte příklad současného stále ještě průmyslového velkého města v ČR, které je vyloženě postindustriální. ̶Jaký průmysl utvářel rozvoj našich velkých měst? Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 4 Proč Svitava a ne Svratka? Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 5 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 6 Textilní Brno Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 7 Průmyslové město Průmyslové město ̶Na přelomu 18. a 19. století technologické změny nejprve v textilním průmyslu a posléze i v dalších průmyslových odvětvích začaly radikálně ovlivňovat další utváření městského systému. ̶ ̶Nově vznikající textilní průmysl se v podobě manufaktur koncentroval nejprve podél zdrojů energie – vodních toků. S příchodem parního stroje byly naplno spuštěny procesy koncentrace obyvatelstva a výroby do měst. Jak se tomu říká? Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 8 Průmyslové město ̶Parní stroj jako zdroj energie vyvolával mohutné dostředivé tendence - páru bylo efektivní vyrábět ve velkém množství, vyrobenou energii nebylo možné přenášet na velké vzdálenosti a zdroj paliva – uhlí – musel být v dostupné vzdálenosti. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 9 Průmyslové město ̶Industrializace přetvářela strukturu a formu původních preindustriálních měst a byla také impulsem pro vznik měst nových. ̶ ̶V jejích počátcích se však tehdejší velká města spíše bránila tomu, aby se v nich rozvíjely průmyslové činnosti v podobě velkých továren. ̶ ̶Ty se tak proto začaly soustřeďovat především do středních a malých měst nebo i do venkovských oblastí, kde byla i levnější pracovní síla. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 10 Průmyslové město ̶Obrat v této situaci nastal se začátkem využívání parního stroje a rozvojem dopravní infrastruktury, především železnic. ̶ ̶Města, kde se soustřeďovaly manufaktury a následně továrny začala postupně růst, jak počtem obyvatel, tak i rozlohou a došlo tak ke vzniku prvních průmyslových měst. ̶ ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 11 Průmyslové město ̶Vnitřní struktura industriálních měst byla taktéž ovlivněna vznikem nových společenských tříd, a to třídy průmyslové buržoasie a třídy dělníků. ̶ ̶Města začala získávat zcela novou podobu v důsledku vzniku nových továren, rostoucího trhu a rozvoje obchodu. ̶Tyto události přitahovaly do měst stále více obyvatel. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 12 Průmyslové město ̶Právě rostoucímu počtu obyvatelstva se musela města přizpůsobit. ̶ ̶Původní předpoklad, že rostoucí předměstí budou pro rostoucí obyvatelstvo dostačující, se nepotvrdil a muselo se začít zasahovat i do struktury městských jader, kde se vyhledávaly hlavně lokality pro nejrůznější veřejné, obchodní i výrobní objekty. ̶ ̶Kvůli rostoucím dopravním požadavkům docházelo také k úpravám ulic a v neposlední řadě k bourání městských hradeb. Znáte typické příklady? ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 13 Pařížské hradby na plánu z roku 1572 Obsah obrázku text, exteriér, ulice, scéna Popis byl vytvořen automaticky Haussmannova přestavba Paříže (1852 – 1870) Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 14 Vídeň a její Ringstrasse (1857 – 1880) Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 15 Brno a zbytky hradeb Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 16 Průmyslové město ̶Průmyslová revoluce v 18.–19. století, resp. industrializace, dala městům nový impuls rozvoje soustředěný okolo průmyslové výroby (stěžejní městotvorná funkce měst v tomto období). ̶Velké průmyslové podniky (doly, hutě, textil, strojírny…), lokalizované v původních městech či městech nových, přitahovaly velký počet lidí hledající zaměstnání v těchto továrnách - dochází k významným přesunům obyvatelstva z venkova do měst, tedy k urbanizaci. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 17 Průmyslové město ̶Nově příchozí obyvatelstvo z venkova nacházelo největší uplatnění právě v továrnách, kolem kterých se začalo soustřeďovat a bydlet. ̶Jednalo se o dělníky i úředníky, protože před zavedením hromadné dopravy bylo časově i finančně nevýhodné každodenní dojíždění za prací. ̶ ̶Kolem továren tak začaly postupně vznikat nájemní domy, kde byli tito lidé ubytovaní. I továrny samotné se koncentrovaly do stejných lokalit a začaly tak vznikat průmyslové čtvrti (později i první průmyslové zóny). Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 18 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 19 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 20 Průmyslové město ̶Poprvé se také setkáváme se sídelním systémem aglomerací, tedy soustřeďováním obyvatel do větších souvislých městských oblastí, jejichž typickými příklady jsou v Evropě dnes Londýn, Paříž, Randstad nebo oblast Porýní. ̶Co bylo příčinou oddělení místa bydlení a místa zaměstnání pro chudší dělnickou třídu? ̶ ̶Až rozvoj cenově přijatelné hromadné dopravy umožnil dělnické třídě oddělení místa bydlení od místa zaměstnání a zároveň začalo docházet i ke stěhování vyšších vrstev z center měst do jejich okrajových rezidenčních oblastí (počínající suburbanizace). Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 21 Průmyslové město ̶Hovoří se o počátku suburbanizačních procesů, které významně zvětšily původní plošnou výměru města. ̶Přestože prvotní projevy suburbanizace byly spojeny s rozvojem příměstské železnice, moderní suburbanizace byla/je založena na používání osobního automobilu. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 22 Průmyslové město ̶Intenzita industrializace pak významně pozměnila „mapu“ největších světových měst (Londýn, New York, Chicago, Paříž…), továrny vznikaly často v blízkosti historického centra… ̶Proběhla také významná proměna fyzické, funkční i sociální struktury měst. ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 23 Průmyslové město ̶Dalším stimulem územně koncentrovaného osídlení byl rozvoj železnice (obecně dopravy). Obyvatelstvo se začalo stěhovat z míst neobsluhovaných železnicí do míst napojených na železniční trať. To vedlo k růstu výrobních a dopravních center. ̶ ̶Pozice města na železnici vyvolala významnou diferenciaci v síti měst a vznik „nových“ měst, resp. posílení významu měst. Příklad měst jejichž význam výrazně ovlivnila železnice? V ČR? ̶ ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 24 1869 - Mikulov 7200 obyv. Břeclav 4600 obyv. 2022 – Mikulov 7700 obyv. Břeclav 25000 obyv. 1869 – Chrudim 10600 Pardubice 13000 2023 – Chrudim 23000 Pardubice 92000 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 25 Průmyslové město ̶Modernizace zemědělství byla další z podmínek umožňujících zrychlený růst měst. ̶Rozvoj dopravy navíc umožnil městům zvětšit rozsah svého zázemí, které bylo mj. potravinovým zdrojem města. ̶Demografický pokrok rovněž výrazně přispěl k výsledné podobě evropské urbanizace v 19. století. ̶Klíčovým bylo především prudké snížení úmrtnosti (zejména kojenecké) způsobené zvýšením životní úrovně obyvatelstva měst a zlepšením hygienických podmínek ve městech (až s určitým zpožděním bylo snížení úmrtnosti následováno také snížením porodnosti. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 26 Průmyslové město V souhrnu můžeme identifikovat sedm důvodů rychlého rozvoje měst v období průmyslové revoluce: ̶zvýšení efektivity zemědělské výroby, ̶průmyslová revoluce – změny v technologiích a organizaci výroby, ̶zintenzívnění obchodu a transakční role měst, ̶demografická revoluce a snížení úmrtnosti, ̶zlepšení dopravy, ̶rozvoj zdravotnické péče a hygienických podmínek ve městech, ̶kulturní a psychologická přitažlivost měst. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 27 Průmyslové město ̶ ̶Éra průmyslové revoluce spustila proces moderní urbanizace. ̶ ̶Proces urbanizace je definován jako změna sociálně-prostorových forem společnosti. Nejviditelnější stránkou tohoto procesu je bezesporu populační růst měst, nicméně urbanizace není pouze změnou osídlení, ale i změnou kulturní, ekonomickou a sociální. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 28 Průmyslové město ̶Urbanizace jako mnohovrstevnatý proces má řadu stránek: -ekonomická urbanizace (zvyšování počtu osob pracujících mimo zemědělství), -demografická (zvyšování podílu městského obyvatelstva), -prostorová (změny vzhledu a hmotného uspořádání sídel), -sociální urbanizace (osvojení městského způsobu života). Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 29 Průmyslové město ̶Mezi hlavní hnací motory vyvolávající změny v prostorovém uspořádání sídelního systému patří: 1) technologicko-ekonomické procesy, jako je např. uplatnění významných vynálezů a nových technologií ve výrobě (využití parního stroje, elektřiny, v budoucnu bude možná prostorové uspořádání měst ovlivněno dalším rozvojem Internetu) nebo zefektivňování dopravy. 2) Až na druhém místě co do významu stojí vliv společenského uspořádání (urbanizační procesy probíhaly jak v kapitalistických, tak socialistických zemích, lišila se pouze jejich forma). Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 30 Největší města všech období Největší města světa v letech 1000, 1900, 2022? Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 31 Největší města všech období 1000 (v tis.) 1900 (v mil.) 2020 (v mil.) 1 Córdoba, Španělsko 450 Londýn. Sp. Král. 6,5 Tokio-Jokohama, Jap. 32,5 2 Kaifeng, Čína 400 New York, USA 4,2 Soul, Jižní Korea 20,6 3 Konstantinopolis, Tur. 300 Paříž, Francie 3,3 Mexico City, Mexiko 20,0 4 Angkor. Kambodža 200 Berlín, Německo 2,7 New York, USA 19,8 5 Kjóto, Japonsko 175 Chicago, USA 1,7 Bombai, Indie 19,2 6 Káhira. Egypt 135 Vídeň, Rakousko 1,7 Jakarta, Indonésie 18,9 7 Bagdád, Irák 125 Tokio, Japonsko 1,5 Sao Paulo, Brazílie 18,9 8 Nišapur, Írán 125 Petrohrad, Rusko 1,4 Díllí, Indie 18,7 9 Al-Hasa, S. Arábie 110 Manchester, Sp. Kr. 1,4 Osaka-Kobe-Kioto, Jap. 17,4 10 Patan, Indie 100 Philadelphia, USA 1,4 Šanghai, Čína 16,7 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 32 Složení obyvatelstva ve vybraných státech v období 1881 -1955 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 33 Postindustriální období ̶Jako „postindustriální“ je datováno období zhruba od … 2. poloviny 20. století, po 2. světové válce. ̶ ̶Tedy období, kdy začaly ekonomicky vyspělé země postupně přecházet ze stadia průmyslového do fáze postindustriální. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 34 Postindustriální období ̶Evropa byla po 2. světové válce ve velmi špatné situaci a sužoval ji nedostatek. ̶Hlavním úkolem vítězných států se tak stalo především zajištění míru, obnova průmyslu a dopravy a dále zajištění výživy obyvatelstva. ̶Svět začaly pomalu ovládat dvě supervelmoci –USA a SSSR, které se snažily získat na svoji stranu co nejvíce spojenců. ̶Evropa byla rozdělena na Západ (Marshallův plán, EHS, NATO) a Východ … (Pětiletky, RVHP, Varšavská smlouva) Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 35 Postindustriální období ̶Označení postindustriální má podle některých odborníků evokovat dojem, že 1) průmysl již není tím hlavním, kolem kterého je vystavěná celá společnost, ale zároveň také to, že 2) výhody průmyslové společnosti zůstávají zachovány. ̶ ̶Ovšem namísto neekologické a náročné tovární velkovýroby nastupuje ekonomika sofistikovaných (výrobních) služeb, které jsou zákazníkům vytvářeny na míru. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 36 Postindustriální období ̶S příchodem postindustriální společnosti se také lidstvo začalo stále více zajímat o znečišťování a rabování planety Země a o způsoby, které toto ničení zastaví, nebo alespoň zmírní. ̶Za hnací motor postindustriální společnosti jsou považovány změny v dopravě a komunikaci, jejichž obrovský technologický pokrok umožnil vytvářet nové sítě kontaktů a mezilidských vztahů. ̶Zásadní roli v životě postindustriální společnosti zastává také vzdělávání, prohlubování znalostí a pokrok lidského vědění. ̶Za nejvýznamnější instituce postindustriální společnosti jsou považovány univerzity a vědecké ústavy. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 37 Postindustriální období ̶Pro postindustriální společnost je typické, že se v sociální oblasti objevuje nový specifický typ obyvatelstva, kterou je technická elita s odbornými znalostmi v oblasti informatiky, komunikačních technologiích, strategickém plánování nebo programování, jejichž náplň práce postrádá výraznější fyzickou aktivitu. ̶ ̶Vyvstává tak otázka, co se stane s dělníky v případě, že průmyslovou společnost nahradí společnost služeb? (a robotů?) Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 38 Postindustriální období ̶1) V postindustriální společnosti se námezdním dělníkem stane téměř každý. Toto tvrzení je založeno na faktu, že i zaměstnanecký poměr je jakousi obdobou dřívější námezdní smlouvy. ̶ ̶2) Druhý přístup zase na druhou stranu počítá s vymizením dělnické třídy, neboť dojde k její integraci do střední vrstvy v důsledku růstu kvalifikace, příjmů a životní úrovně původní dělnické třídy. Souhlasíte? Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 39 Postindustriální období ̶Dalším úkazem, provázející postindustriální společnost, je růst nákladů. ̶ ̶Mezi ty nejvýznamnější se v prostředí postindustriální společnosti řadí náklady na čas, informace a koordinaci. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 40 Postindustriální období ̶Pro období označované jako postindustriální je typickým jevem klesající úloha průmyslu, který je definován jako deindustrializace. ̶ ̶Deindustrializace je popisována jako trvalý pokles kapacit a aktivit průmyslu, který může být rozložen do delšího časového úseku, ale může proběhnout i nárazově a dále může probíhat v různých teritoriálních měřítcích, od úrovně měst až po regiony nebo celé průmyslové oblasti. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 41 Postindustriální období ̶Na postindustriální společnost působí výrazně i další procesy, jako je internacionalizace a globalizace. ̶Internacionalizace je procesem, který předcházel globalizaci a znamená, že zboží a služby byly jako součást mezinárodního obchodu vytvářeny výrobou v rámci národního hospodářství. ̶Oproti tomu u globalizace národní hranice již nepředstavují žádnou bariéru – jedná se o proces, díky kterému mizí dosud existující překážky pohybu kapitálu a zboží přes hranice států i kontinentů. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 42 Postindustriální období ̶Dále lze zmínit proces metropolizace, tedy proces soustřeďování obyvatelstva do velkoměst a proces reurbanizace, neboli poměšťování neměstského obyvatelstva tím způsobem, že ačkoliv venkovské obyvatelstvo stále žije na venkově, tak ve městech pracuje a osvojuje si tak městský způsob života. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 43 Postindustriální město Postindustriální město ̶Ekonomické změny zdůrazňující roli služeb (nárůst podílů zaměstnanosti v terciérních a kvartérních funkcích)…, ̶změny ve společenské struktuře posilující roli profesionálních a technologických tříd, VaV, vzdělávání, inovace…, ̶zvýšený důraz na technologie a význam informací ve společenském životě…, ̶… to vše se odrazilo v druhé polovině 20. století i ve změnách v prostorové struktuře města. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 44 Vývoj a změny Za základní znaky změn postindustriálního města lze považovat: ̶Dominujícím procesem je rozptyl, a to nejen prostorový, ale i hodnotový (kulturní fragmentace). ̶Relativně nepravidelné, chaotické seskupování různých funkcí bez výrazné centrality (oslabení vztahu mezi centrem a ostatními částmi města, resp. vznik sekundárních center, resp. polycentrické struktury). ̶Významný vliv dopravy a komunikací spojujících jednotlivá místa spotřeby, bydlení, produkce. ̶Ztrátu komunitního charakteru města. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 45 Schematické znázornění postindustriálního města Zdroj: Mulíček, 2008 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 46 Vývoj a změny Za dílčí aktuální procesy vyvolávající změny socioekonomické a prostorové struktury současných měst lze zmínit: 1. Deindustrializace: ztráta původního průmyslového využití městského prostoru, chátrání a nevyužití původně průmyslových budov a vznik tzv. brownfields. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 47 Ringhofferovy závody – Tatra Smíchov – Nákupní centrum Nový Smíchov Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 48 Strojírna a slévárna Wannieck - Galerie Vaňkovka a Fait gallery Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 49 Vývoj a změny 2. Komercionalizace: nové využití území města pro komerční funkci (administrativa, obchod, cestovní ruch). ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 50 Vývoj a změny 3. Ghettoizace: rostoucí prostorová koncentrace chudého obyvatelstva v určité oblasti, která vede k vytvoření specifického sociálního prostředí, které postrádá instituce, sociální role, vzory a hodnoty potřebné k úspěchu ve společnosti. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 51 Vývoj a změny 4. Gentrifikace: rehabilitace budov v centru města spojená s příchodem specifické skupiny obyvatel - mladí, vzdělaní, vysoce příjmově postavení profesionálové, často žijící individuálně či v malých domácnostech. Proces gentrifikace je často doprovázen ekonomickým vytlačením sociálně slabšího obyvatelstva z tradičních lokalit jádrového města, z tradiční „dělnické a bohémské“ čtvrti se stává atraktivní, drahá a „trendy“ čtvrť. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 52 ̶https://www.youtube.com/watch?v=Dd9kJF8-ORg ̶https://wave.rozhlas.cz/gentrifikace-je-negativni-proces-prestoze-na-zacatku-vypada-dobre-castem-p rahy-5197092 ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 53 Vývoj a změny 5. Citizace: vylidňování center měst; v souvislosti s koncentrací terciárních funkcí do středu měst, dochází k významným rozdílům mezi denním a nočním obyvatelstvem středu měst („města duchů“). Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 54 Změny a transformace Jako nové socioekonomické a prostorové projevy postindustriálního města lze uvést: 1. Vytváření nových komerčních či administrativních center podél snadno dostupných komunikací v zázemí města postrádající historickou kontinuitu (edge cities). Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 55 Změny a transformace ̶Edge city je termín, který vznikl ve Spojených státech kvůli koncentraci obchodu, nakupování a zábavy mimo tradiční centrum nebo centrální obchodní čtvrť, v dříve předměstské obytné nebo venkovské oblasti. Arlington, blízko Washingtonu Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 56 Změny a transformace 2. Vznik rozsáhlých obytných zón vytvořených jedním developerem, obsahující zpravidla základní prvky občanské vybavenosti (master planned communities), Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 57 Změny a transformace Paříž - Créteil ̶Na přelomu 60. a 70. let vzniklo v devadesatitisícovém předměstí Créteil na jihovýchodě Paříže podle projektu Gérarda Grandvala organické sídliště Les Choux (franc. kapusta) složené z deseti patnáctipodlažních válcových věží doplněných meandrujícími cestami a na kruhovém půdorysu založenými hřišti, parkovacími domy i veřejnými budovami. ̶Toto území v historii sloužilo k pěstování zeleniny pro potřeby Pařížanů, což nejspíš Grandval ve svém návrhu zohlednil. ̶S realizací se začalo rok po studentských bouřích na jaře 1968, kdy dostupné bydlení bylo jedním z hlavních témat. Konkrétně v departmentu, kde stojí sídliště Les Choux se od války populace zdesetinásobila. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 58 Změny a transformace ̶ ̶Jedná se o svéráznou interpretaci tzv. zahradního města, kdy i jednotlivé stavby připomínají vzrostlou zeleninu na zahrádce (kapusta nebo kukuřice). ̶Grandval původně zamýšlel osázet prefabrikované balkony okrasnými rostlinami i menšími stromy, čímž by se celá stavba ještě lépe integrovala do celkového konceptu parkového města. ̶Jižní část sídliště se již nepodařilo dokončit podle původního plánu a byly zde postaveny běžné panelové domy. ̶Grandvalův projekt dokázal spojit typologii dostupného sociálního bydlení s organicky urbanistickým plánem a za pomocí inovativních prefabrikátů. Jedná se o jeden z nejzdařilejších příkladů francouzské architektury 70. let. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 59 Změny a transformace ̶Barcelona superblocks, první plány již 1869, postupná výstavba Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 60 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 61 Změny a transformace ̶Superbloky jsou polygonové mřížky o rozměrech 400 x 400 metrů (9 dílčích bloků), kde je zakázán provoz nerezidentů a parkování na ulici. Uvnitř polygonu jsou silnice úzké a rychlost vozidel je omezena na 10 km/h. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 62 Změny a transformace ̶Princip superbloků spočívá v tom, že sousední prostor ve městech by měl být sloužit lidem a nikoli jako dopravní tepna pro jízdu z jednoho místa na druhé. ̶Za posledních deset let došlo k 10% u nárůstu počtu místních obyvatel, kteří začali chodit na procházky jako na každodenní činnost, 30 % lidí více jezdilo na kole. Počet aut se ve čtvrti snížil o 26 % a o 40 % uvnitř samotného superbloku. ̶Oblasti, které byly dříve obsazeny auty, jsou nyní věnovány dětským hřištím, parkům, městskému mobiliáři, cyklotrasám a uměleckým instalacím, což mění způsob, jakým obyvatelé začali soužívat s místem a sousedy. ̶ ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 63 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 64 Změny a transformace Brasilia – nové hlavní město v polích ̶Ještě v polovině 50. let byly v místech dnešní Brasílie jen zelené louky. ̶ ̶Prezident Juscelino Kubitschek, vnuk českého emigranta, snil o symbolu nové demokracie, městu, které nebude historicky spjaté s Portugalci a "kávovou oligarchií". ̶ ̶V září 1956 dal prezident vypsat národní soutěž na urbanistickou studii, kterou o rok později vyhrál architekt Lúcio Costa. Vzápětí už do polí v centru země vyjely první buldozery. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 65 Změny a transformace ̶To, jak bude vypadat architektura nové metropole, navrhl architekt Oscar Niemeyer. ̶ ̶Představa vycházela z filozofie slavného švýcarského architekta Le Corbusiera, který prosazoval modernistické pojetí města. ̶ ̶Pro takové vidění světa jsou charakteristické široké ulice, oddělené čtvrti a monumentální, ale prostá architektura. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 66 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 67 Změny a transformace Bosco Verticale ̶Obytná dvojice budov zvaná Bosco Verticale, česky Vertikální les, patří ke skvostům moderní milánské, ale i světové architektury. ̶ ̶Budovy jsou vysoké 111 a 76 metrů a celou jejich fasádu pokrývá více než 900 speciálně upravených stromů, kterými jsou porostlé četné terasy. ̶ ̶Projekt měl za cíl rehabilitovat do té doby ne příliš reprezentativní oblast kolem nádraží Porta Garibaldi, která se po vybudování mrakodrapů okolo Piazza Gae Aulenti stala jedním z ekonomických center Milána. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 68 Změny a transformace ̶Součástí tohoto projektu mělo být inovativní obytné sídliště s nízkými emisemi a udržitelným provozem. ̶Budovy Bosco Verticale jsou energeticky takřka soběstačné, využívají solární panely a odpadní vodu filtrují k zavlažování teras se stromy. ̶ ̶Díky speciálním druhům zakrslých stromů je vertikální les prakticky bezúdržbový, prořezávat se musí jen zhruba jednou za 3 roky, systém zavlažování je pak plně automatický. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 69 Toto možná poznáte.. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 70 Změny a transformace 3. Vytvoření rezidenčních oblasti s omezeným vstupem (gated communities) Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 71 Změny a transformace ̶Gated communities neboli "uzavřený rezidenční objekt". ̶Jedná se o typ rezidenční oblasti, která je od okolní zástavby oddělena zdí (plotem) a všechny vchody a východy jsou střeženy, zpravidla bezpečnostní agenturou. ̶Gated communities často obsahují i veřejné prostory a služby, např. parčíky, bazén, tenisové kurty nebo golfové hřiště. ̶Důvod vzniku gated communities je zpravidla obava z kriminality. Proto jich většina existuje v zemích, kde panuje velká sociální nerovnost, sociální polarizace a také v oblastech s vysokou rasovou a etnickou diverzitou. V mnoha případech se do gated communities stahují spíše bohatší vrstvy. ̶Fenomén gated communities vznikl v USA a posléze se rozšířil prakticky do celého světa. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 72 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 73 Změny a transformace ̶Gated communities v ČR - oproti jiným státům jsou lokalizovány především ve vnitřním městě (ale i na předměstí) a liší se i v základní příčině vzniku. ̶ ̶České gated communities vznikají z jiného primárního důvodu, nikoliv z obavy z kriminality – a sice na straně nabídky, tedy u developerů, kteří se v nabitém konkurenčním prostředí snaží nabídnout nové produkty. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 74 Změny a transformace ̶4. Vznik rozsáhlejších firemních sídel zpravidla na „zelené louce" (corporate campuses) ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 75 A toto také možná poznáte.. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 76 Změny a transformace ̶V městech ovlivněných globalizací narůstají průmyslovou výrobou opuštěné a dnes nevyužívané zóny znečištěných a kontaminovaných pozemků se zbytky výrobních hal a skladů - brownfields, z nichž se podařilo některé oživit. ̶ ̶Úspěšné projekty revitalizace se zpravidla týkají polohou atraktivních území na březích řek, jezer či moří (tzv. waterfronts). Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 77 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 78 Tuhle „budoucnost“ možná opět poznáváte… Adobe Systems URMR Udržitelný rozvoj měst a regionů 79 Vzestup (a pád) města Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 80 Vzestup (a pád) města Studium (velko)měst si vynucuje pokládat důležité, ale i zajímavé a složité otázky: ̶Proč tak často vedle sebe žijí nejbohatší a nejchudší lidé? ̶Proč se kdysi slavná města dočkala velkého úpadku? ̶Proč se některým velkým a slavným městům opět podařilo dostat na piedestal, na vrchol? ̶Proč v konkrétních městech a konkrétních epochách vzniklo tolik uměleckých proudů? ̶Proč tolik chytrých lidí dělá tak naivní a „destruktivní“ rozhodnutí? Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 81 Vzestup (a pád) města ̶Při hledání odpovědí na tyto otázky asi neexistuje vhodnější příklad (velko)města jako je New York (vzestup) a Detroit (pád). Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 82 Vzestup (a pád) města ̶ ̶ ̶Proč byla kdysi (70. léta 20. století) velká a úspěšná města v USA na hraně společenského, kulturního a ekonomického úpadku nebo se ho opravdu dočkala? ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 83 Vzestup (a pád) města •Deindustrializace: V té době probíhala deindustrializace, což znamenalo přesun výrobních odvětví do jiných regionů nebo zemí. To mělo za následek ztrátu pracovních míst a ekonomický pokles výkonů v městech, která byla silně závislá na průmyslu. •Přesun obyvatelstva: Lidé začali opouštět vnitřní města a přesouvat se do předměstských oblastí. Tento proces, známý jako suburbanizace, vedl k úbytku obyvatelstva a obchodní aktivity v centrálních městech. •Sociální problémy: Některá města zažívala narůstající sociální problémy, včetně chudoby, kriminality a rasové segregace. To mělo negativní dopad na společenskou a kulturní atmosféru v těchto oblastech. •Nedostatečná infrastruktura a bydlení: Mnohá města byla postižena zastaralou infrastrukturou (zejména dopravní, včetně veřejné hromadné dopravy) a nedostatkem adekvátního bydlení. Nedostatek investic do těchto oblastí vedl k poklesu kvality života. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 84 Vzestup (a pád) města New York – obrozené město ̶Jak vznikl New York? ̶New York (Nieuw Amsterdam, 1624) vznikl v průběhu jedné z raných fází globalizace a v té době sehrával roli předsunuté obchodní stanice Holandské západoindické společnosti. ̶Podnikaví holandští obchodníci se v něm sdružovali, protože vzájemná blízkost jim ulehčovala výměnu zboží (kožešiny za lacinou bižutérii) a hradby (dnešní Wall Street) jim dávaly záruku určitého bezpečí. ̶V 18. století New York předběhl Boston a stal se nejdůležitějším přístavem v rámci anglických kolonií – soustředil se přitom zejména na obchod s pšenicí a moukou. Tyto komodity směřovaly na jih, kde se zase pěstovala cukrová třtina a tabák. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 85 Vzestup (a pád) města ̶V průběhu první poloviny 19. století došlo k prudkému rozmachu obchodu a počet obyvatel vzrostl z 60 na 800 tisíc a stal se největším americkým velkoměstem. ̶Populační explozi měly částečně na svědomí i změny v dopravních technologiích – začátkem 19. století obecně platilo, že lodě jsou malé. ̶Mezi roky 1800 – 1850 však díky technologickému pokroku a ekonomickému a finančnímu růstu se začaly vyrábět větší lodě, s větší kapacitou, rychlostí a levnějším provozem. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 86 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 87 Vzestup (a pád) města ̶Nedávalo by také smysl, aby obrovské obchodní lodě kotvily v každém americkém přístavu. ̶Z New Yorku se tak stal nejdůležitější přístav celé země. Měl ideální polohu, jeho přístav byl hluboký, chráněný a díky řekám byl jednoduchý přístup do vnitrozemí. ̶ ̶Díky umělým kanálům bylo postupně získáno spojení se Středozápadem a lodí se dalo dostat až do New Orleans. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 88 Vnitrozemské vodní cesty v USA Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 89 Vzestup (a pád) města ̶Lodní doprava byla pro ekonomiku města klíčová, ale již tehdy pracovali obyvatelé města v mnohem větším počtu v průmyslu: …zpracování cukrové třtiny, textilní výroba a tiskárny (lokalizované v okolí přístavu). -Ve 20. století však přestalo v některých případech (např. textilní a oděvní průmysl) do značné míry záležet na vzdálenostech čímž zanikla výhoda, která vyplývala z nízkých nákladů na přepravu a díky které v New Yorku vzkvétal i průmysl. - -Proč by se měly textilní výrobky šít v New Yorku, když byla cena práce v Číně o mnoho levnější? - Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 90 Vzestup (a pád) města -S globalizací tak přišla i konkurence, což platilo jak pro podniky, tak pro samotné město. - -Přeprava zboží přes oceán se stala jednoduchou a relativně levnou, vzhledem k objemu přepravovaného zboží, a úpadek města v polovině 20. století odrážel skutečnosti, které v 19. století vedly k jeho raketovému rozvoji. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 91 Vzestup (a pád) města ̶Globalizace tak přispěla ke skutečnosti, že přestalo záležet na původních výhodách New Yorku, tedy i na tom, že byl průmyslovým centrem. ̶ ̶Zároveň se však díky globalizaci začalo městu dařit v úplně jiném „odvětví“ – v produkci nápadů a myšlenek, v kreativitě a inovativnosti. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 92 Vzestup (a pád) města ̶Textilní průmysl dnes ve městě prakticky neexistuje, ale je v něm mnoho špičkových módních návrhářů (Calvin Klein, Mark Jacobs, Ralph Lauren..) podle kterých se šije oblečení na druhém konci zeměkoule. ̶ ̶Vzestup japonské automobilky Honda asi na jedné straně přispěl k úpadku detroitské „Velké trojky“, ale díky řízení mezinárodních finančních toků (New York je jedním ze tří největších finančních center světa) však extrémně zbohatli zdejší bankéři. ̶ ̶Vzájemně propojený svět tak štědře odměnil autory nových nápadů a myšlenek… ̶ Obsah obrázku obuv, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 93 Vzestup (a pád) města ̶Budoucnost New Yorku na konci 70. let 20 století ještě nevypadala vůbec růžově. ̶Jako i další „původní“ americká města působil dojmem „unaveného dinosaura“. ̶Metro i hromadná doprava byly zastaralé a svět se přeorientovával na osobní auta s levnějším provozem. ̶Městský přístav, někdejší pýcha celého východního pobřeží, upadal tak dlouho, až se stal takřka bezvýznamným. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 94 Vzestup (a pád) města ̶Město se pod vedením starostů Johna Lindsaye a Abrahama Beama dostalo na pokraj krachu, a to i přesto, že obyvatelé platili jedny z nejvyšších daní v USA. ̶ ̶Zdálo se, že New York jako prosperující město neodvratně patří do minulosti. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 95 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 96 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 97 Vzestup (a pád) města Vzestup New Yorku ̶New York se v době temného období v 70. letech minulého století změnil. Ekonomicky se pozvedl, což byl naprosto zásadní krok. ̶ ̶Právě v té době se v něm totiž spojila skupina finančních inovátorů a vizionářů a vytvořila několik na sebe navazujících systémů. ̶ ̶Akademické znalosti (ze škol) finančníků o obchodování postavené na riziku a zisku (dluhopisy, cenné papíry apod.) umožnily přesnější odhady a tedy i prodej rizikovějších aktiv. ̶ ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 98 Světové finanční centrum Plných 40 % lidí, kteří dnes pracují na Manhattanu, je zaměstnaných ve finančním sektoru – a právě oni tvoří základ přeplněného a pulzujícího velkoměsta. V pěti manhattanských poštovních obvodech pracuje 600 tisíc lidí a vydělávají víc než 100 tis. USD na osobu ročně, což znamená vyšší objem platů než ve státech Oregon a Nevada. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 99 Vzestup (a pád) města ̶A přestože díky řadě těchto finančních géniů „vděčíme“ i za globální finanční a ekonomickou krizi z roku 2007/2008, město ve kterém obchodují, ji přestálo. ̶ ̶V letech 2009-10, kdy americké hospodářství obecně stagnovalo, vzrostly platy na Manhattanu o 12 %. ̶V roce 2010 zde dosahoval průměrný plat o 170 % víc než byl americký průměr a o 45 % více než v okrese Santa Clara, kde se nachází Silicon Valley, a kde jsou po New Yorku druhé největší platy v USA. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 100 Vzestup (a pád) města ̶Vzestup, pád a opětovný vzestup New Yorku je projevem základního paradoxu, kterému čelí moderní metropole – náklady na spojení na velké vzdálenosti sice klesly, ale vzájemná blízkost je i tak čím dál více důležitější. ̶Blízkost vytváří podhoubí pro nové/sdílené myšlenky, inovace, kreativní postupy, zdravé riskování na finančních trzích… za tím vším stojí vzdělaní obyvatelé. ̶ ̶Příběh New Yorku je sice svým rozsahem výjimečný, ale klíčové faktory, které stály za jeho nesmírným růstem, smutným pádem a výjimečným znovuzrozením se však dají nalézt i v dalších metropolích – Chicagu, Londýně, Milánu a dalších. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 101 Vzestup (a pád) města Detroit – nezvratně upadající město? ̶Ve francouzštině znamená Detroit průplav či úžina/soutěska a i samotné město bylo na počátku svého rozvoje, podobně jako New York a Chicago, centrem lodní dopravy a obchodu. V roce 1900 se 20 největších amerických měst nacházelo na březích velkých vodních toků. ̶ ̶V roce 1701 založil francouzský důstojník Antoine de la Mothe Cadillac osadu známou jako Fort Détroit. Později, 29. listopadu roku 1760 byla pevnost předána Britům. Ti zkrátili název osady na Detroit. Ke Spojeným státům se Detroit přidal v roce 1796. Roku 1815 byl Detroit oficiálně prohlášen za město a zároveň za hlavní město státu Michigan. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 102 Vzestup (a pád) města ̶Jak již bylo naznačeno, lodní doprava byla ve své době ekvivalentem globalizace a v 19. století v ní nastal velký pokrok, který urychlil i růst Detroitu, New Yorku a dalších měst. ̶ ̶Mezi roky 1850 – 1890 se počet obyvatel Detroitu zvýšil desetkrát, z 21 na 206 tisíc obyvatel. ̶ ̶Rozmach Detroitu souvisel opět s vodní cestou (stejnojmenná řeka) napojenou na síť, po které výrobky z Iowy putovaly do New Yorku. V roce 1907 dosáhl roční objem zboží přepravovaného po řece Detroit 67 mil. tun, což byl trojnásobek objemu přepravy zboží v přístavech v New Yorku a Londýně. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 103 Ekonomická mapa USA kolem roku 1900 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 104 Vzestup (a pád) města ̶Detroit před automobily představoval město s úspěšnými a velkými firmami, které poskytovaly služby přímo vyplývající z velkého množství lodí plavících se přes město. ̶Příkladem mohou být strojírenské Detroit Dry Docks (1872), které patřily po tři další desetiletí mezi nejdůležitější loďařské firmy v celé oblasti Velkých kanadských jezer. ̶ ̶Henry ford navštívil tuto firmu v roce 1880, kdy pracoval jako strojník v menší firmě, ale právě v Dry Docks přišel do styku s technologicky pokročilou strojírenskou výrobou. A to ho zásadně ovlivnilo do budoucna. ̶Automobil se stal novým vynálezem, který v sobě spojoval dva vynálezy staršího data – kočár a spalovací motor – které se v Detroitu už v delší době vyráběly. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 105 Detroit Dry Docks Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 106 Vzestup (a pád) města ̶Koncem 19. století se Detroit v mnohém podobal na Silicon Valley z 60. a 70. let minulého století. ̶Tzv. „Motor City“ rozkvétalo díky množství malých inovativních firem, z nichž se mnohé soustředily na nový vynález – automobil. ̶ ̶Automobil se zrodil v 80. letech 19. století v Německu (Benz, Daimler, Diesel..), ale vynálezy německých inovátorů nebyly v USA chráněny ochrannými známkami. ̶Proto se zde rozběhly doslova závody o to, kdo jako první přijde na způsob, jak vyrábět automobily ve velkém. ̶ ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 107 Vzestup (a pád) města ̶Henry Ford odešel z Dry Docks na rodinnou farmu, kde se věnoval experimentování s motory. Poté působil ve firmě Westinghouse, kde se také věnoval práci se spalovacími i parními motory. ̶ ̶V roce 1891 odešel Ford k hlavnímu konkurentovi Westinghousu, firmě Edison Illuminating Company, aby se v detroitské továrně stal hlavním inženýrem. ̶ ̶Zkušenosti u Edisona využil Ford při práci na motorových vozidlech, ale několik let se trápil neúspěchy a až v roce 1901 založil, s podporou jistého dřevařského magnáta, firmu, kterou tento magnát pojmenoval podle zakladatele Detroitu – Cadillac. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 108 Henry Ford, 1919 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 109 Vzestup (a pád) města ̶V roce 1900 sídlilo víc amerických výrobců automobilů v New Yorku než v Detroitu. ̶Začátkem 20. století však detroitský automobilový průmysl zažil obrovský rozmach. Podnikal v něm nejen Ford, ale Ransom Olds, Bratři Dodgeové, David Dunbar Buick a další. ̶Výhodou tehdejšího Detroitu bylo, že ve městě působilo velké množství nezávislých, pokrokových a kreativních dodavatelů, kteří pomáhali začínajícím firmám. ̶ ̶Fordova auta se stávaly stále levnějšími a rychlejšími. V roce 1908 uvedl na trh model T, který stál jen 825 dolarů a o pět let později jej začal vyrábět na pásové lince, čímž se výroba stala rychlejší a efektivnější. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 110 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 111 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 112 Vzestup (a pád) města ̶Ironie a nakonec i tragédie Detroitu spočívá v tom, že díky malým dynamickým firmám a nezávislým dodavatelům vznikly mamutí a plně integrované automobilové společnosti, které se následně staly synonymem stagnace. ̶ ̶Ford si uvědomil, že když bude auta vyrábět ve velkém, tak budou laciné a budou se lépe prodávat „všem“ obyvatelům. Neuvědomil si však (asi ani tehdy nechtěl), že obrovské a soběstačné továrny („město ve městě“) jsou pravým opakem konkurence, inovace, kreativity a navazování vzájemných vztahů. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 113 Vzestup (a pád) města ̶Ford přišel na to, jak vytvořit montážní linky, kde by mohli pracovat i Američané s nedostatečným vzděláním. ̶ ̶Detroit se však v konečném důsledku stal méně konkurenceschopným a v dlouhodobém horizontu to jeho ekonomice ublížilo. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 114 Vzestup (a pád) města ̶Když se výrobci automobilů přestali věnovat inovacím a namísto nich se zaměřili na pásovou výrobu, továrny nacházející se v centrech měst pro ně přestaly být výhodné. ̶Hustě osídlené centra velkoměst jsou totiž ideální na vznik nových kreativních myšlenek, ale nejsou vhodné pro pásovou výrobu a velké továrny. ̶Ford tak začal v roce 1917 s výstavbou továrny v River Rouge na detroitském předměstí Dearborn (komplex 93 budov, 830 tis. m2; vlastní doky, železnice, elektrárna… auta vznikaly od začátku do konce v jednom komplexu) Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 115 Vzestup (a pád) města ̶Fordova továrna v River Rouge tak stála na počátku procesu přesunu továren z centra na předměstí a tento proces potom pokračoval po celé 20. století. Zaměstnávala několik desítek tisíc pracovníků a byla synonymem města. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 116 Vzestup (a pád) města ̶V roce 1950 měl Detroit 1,85 mil. obyvatel a byl pátým největším městem USA. Od té doby však začal jeho dlouhodobý úpadek – v roce 2022 měl 620 tis. obyvatel! ̶Osm z deseti největším amerických měst přišlo v poválečné éře o nejméně pětinu obyvatel. ̶Pád Detroitu a mnohých dalších průmyslových měst není projevem toho, že město je slabé jako celek, ale spíše toho, že ztratilo cit pro to, co je podstatou sebeobnovy a revitalizace měst. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 117 Detroit – vývoj počtu obyvatel Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 118 Vzestup (a pád) města ̶Města rozkvétaly tehdy, když se v nich nacházelo velké množství malých firem a kreativních a inovativních lidí v nich pracujících. Detroit byl v té době živým úlem navzájem propojených malých inovátorů a kreativců a Henry Ford jen jedním z šikovných podnikatelů. ̶ ̶Obrovský úspěch Fordova nápadu na montážní linku však toto tradiční a kdysi inovativní město zničil. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 119 Vzestup (a pád) města ̶Růst, který Detroit ve 20. století zažil, do něj přivedl statisíce méně vzdělaných lidí. Ti byli zaměstnáni v továrnách, které se staly de facto „pevnostmi“ oddělenými od zbytku města a světa. ̶Průmyslová diverzita, podnikatelský duch a vzdělání vedou k inovacím a kreativitě, detroitský model namísto toho vedl k úpadku. Éra průmyslového města na „Západě“ skončila. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 120 Vzestup (a pád) města ̶Pád Detroitu po 2. světové válce souvisí spíše s ekonomikou než s politikou, ale způsob jakým na úpadek města reagovali politici, celou situaci ještě zhoršil. ̶New York na krizi v 70. letech reagoval tím, že se vzdal snu o ukončení sociální nerovnosti a namísto toho si zvolil centristické a lidové starosty – Kocha, Dinkinse, Giulianiho či Bloomberga, kteří ho chtěli zatraktivnit pro investory a přitáhnout střední třídu. ̶ ̶Detroit naopak vsadil na „zapáleného vůdce utlačovaných“, prvního afro-amerického starostu Colemana Younga (1974 – 1994). ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 121 Vzestup (a pád) města ̶Young byl velmi aktivním bojovníkem za práva černošského obyvatelstva, které se po řadu desetiletí stěhovalo z (post)otrokářského jihu na bohatý průmyslový sever za prací a lepšími sociálními i životními podmínkami. ̶Tyto přání a vize se však často nenaplňovaly, rasistické útoky bílých obyvatel byly do 70. let 20. století na pořadu dne i na „svobodném“ severu. ̶ ̶V roce 1951 založil Young sdružení „National Negro Labor Council), které mělo velmi radikální postoje. ̶Jeho politický vliv v Detroitu stoupal, v roce 1963 se stal senátorem za stát Michigan a starostou se stal v roce 1974. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 122 Vzestup (a pád) města ̶Jednou z Youngových politicko-ekonomických aktivit bylo zavedení místní daně z příjmu jejíž přímým důsledkem bylo to, že z peněz bohatých obyvatel Detroitu byly financované služby, které pomáhaly chudým obyvatelům (to je v zásadě pozitivní...). ̶ ̶Nepřímým důsledkem místní daně z příjmu však byla i skutečnost, že z města odcházeli nejen bohatí obyvatelé, ale i firmy (to je velmi negativní...). Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 123 Vzestup (a pád) města ̶Podle řady ekonomů znamenají vyšší daně ve třech případech ze čtyř jen minimální zvýšení samotného výběru daní, protože v důsledku vyšších daní dochází k poklesu ekonomické aktivity. ̶ ̶V městech postihnutých krizí, tedy i Detroitu, mohou mít snahy o přerozdělení bohatství na místní úrovni opačný efekt – urychlení odchodu velkých úspěšných firem a bohatých obyvatel. Důsledkem je potom ještě větší izolace chudých obyvatel. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 124 Vzestup (a pád) města ̶Nepokoje mezi obyvateli zničily politickou kariéru Jeroma Cavanagha (starosta Detroitu 1962 – 1970). ̶ ̶Podíl černošského obyvatelstva stoupal a s nástupem Colemana Younga a jeho radikálních názorů se frustrace afroamerické komunity nijak zvlášť nezmenšovala, takže 4krát obhájil svůj mandát. ̶ ̶V roce 1970 žilo v Detroitu 55,5 % bělochů, v roce 2008 dosahoval podíl jen 11 %!!! (2020: 9,5 %) ̶ ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 125 Vzestup (a pád) města ̶Young bojoval za práva afroameričanů, někdy zvláštním stylem, někdy hodně radikálně, snažil se také sám hodně zviditelňovat. ̶ ̶Dosáhl nakonec toho, že z Detroitu odešla velká většina schopných bělochů, firem, společností… ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 126 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 127 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 128 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 129 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 130 Vzestup (a pád) města ̶Young měl jasnou ekonomickou strategii pro Detroit, která však sledovala nesprávný cíl. ̶ ̶Místo aby se do města snažil přitáhnout vzdělané lidi, kreativní a bohaté podnikatele, věnoval se VÝSTAVBĚ. ̶ ̶Dopustil se tak stejné chyby jako jeho předchůdce – výstavbu města si zaměnil za funkční město. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 131 Vzestup (a pád) města ̶Přesvědčení, že město se z úpadku dostane výstavbou velkých projektů je učebnicovým příkladem takzvané „chyby velké budovy“, podle které je úspěch města pouze otázkou dostatečné výstavby. ̶ ̶Výstavba je však výsledkem úspěchu, ne jeho příčinou. Přílišná výstavba v upadajícím městě, ve kterém už navíc existuje mnoho velkých staveb než je potřeba, je pouze obyčejným vyhazováním peněz. ̶ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 132 Vzestup (a pád) města Příklady velkých staveb iniciovaných Youngem (a financovaných městem): ̶Nová Hokejová hala pro Detroit Red Wings (57 mil. USD, pronájem za zanedbatelnou sumu). ̶Nadzemní železniční systém People Mover (200 mil. USD), naprosto nereálná vytíženost a efektivita, hovoří se o nejabsurdnějším dopravním projektu v USA. ̶Kancelářský komplex Renaissance Center (350 mil. USD) s plochou několika milionů m2. Naprosto nepotřebná stavba pro město, kterou General Motors odkoupili za 100 mil USD v roce 1996. ̶Spolu s GM vyvlastnění nemovitostí a zbourání 1400 rodinných domů, kde bydlely populační menšiny a výstavba nové moderní továrny, která zaměstnala nakonec jen cca 1300 obyvatel!! Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 133 Obsah obrázku venku, černobílá, obloha, mrak Popis byl vytvořen automaticky Detroit a People Mover stavěný (otevřený 1987) pro vylidňující se město… 5 km a 13 zastávek v centru města, dnes spíše „turistická atrakce“ Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 134 Vzestup (a pád) města ̶Různé chyby, kterých se města při snaze o svoji obnovu dopustila, jsou zejména důsledkem selháním vlády na všech úrovních vlády – nikdo si neuvědomil, že nikoliv budovy, ale lidé rozhodují o tom zda město bude úspěšné. ̶ ̶Mohl jiný přístup Detroit zachránit? ̶V době vlády Colemana Younga už mu nebylo pomoci. Do úvahy by však připadala jiná cesta, kterou by se město muselo vydat v předchozích desetiletích. ̶Možná kdyby na začátku 20. let 20. století začalo svoje bohatství a politickou moc používat na investice do vzdělání, mohl v něm vzniknout lidský kapitál, díky němuž přežily jiné postindustriální města. ̶Jaká to obdoba s řadou českých měst (Praha, Brno…), ale dalších ve všech vyspělých průmyslových regionech. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 135 Vzestup (a pád) města ̶V roce 2013 dlužil Detroit jako město 18,5 mld. USD a jeho problémy denně zasahovaly do života obyvatel. ̶ ̶Detroit se proslavil automobilovým průmyslem, který se v posledních letech stal i symbolem jeho úpadku. K bankrotu města (největšího v historii USA) přispěla globální hospodářská krize a pravděpodobně se začala psát zcela nová životní kapitola města. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 136 Vzestup (a pád) města ̶Úpadek průmyslu v průběhu minulých let nakonec zasáhl každé tradiční velkoměsto. ̶Rezavý pás (v originále Rust Belt) je označení pro oblast na severovýchodě USA, od pobřeží Atlantského oceánu až k Velkým jezerům. Název symbolizuje ekonomický úpadek a snižování počtu obyvatel v důsledku útlumu sektoru těžkého průmyslu, který byl v této oblasti velice významný. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 137 Vzestup (a pád) města ̶ ̶Které město v „Rust Belt“ je klasickým příkladem obrození a nové postindustriální funkce? Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 138 Vzestup (a pád) města ̶Původně byl Pittsburgh známý jako ocelové hlavní město světa, v posledních zhruba 40-50 letech se vyvinulo z průmyslové metropole na přední místo v medicíně, technologiích a finančních službách. ̶Pittsburgh už není průmyslový gigant s kouřícími ocelárnami, místo toho se posunul směrem k udržitelnosti a kvalitě života. ̶ ̶Aktuálně město a jeho obyvatelé prožívají novou kapitolu svého příběhu. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 139 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 140 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 141 Vzestup (a pád) města ̶Postprůmyslový úpadek se nevyhnul ani Evropě, viz např. střední Anglie (Liverpool, Birmingham), Porůří (Dortmund, Essen, Dűsseldorf..), SV Francie a JZ Belgie, severní Itálie, severní Španělsko... ̶ ̶Ale i oblasti těžby a těžkého průmyslu v postsocialistických zemích – příklady? Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 142 Vzestup (a pád) města ̶Když už teď hodně víme – co stálo např. za obrovským rozmachem a bohatstvím Silicon Valley? Zejména jeho severnější části okolo San Francisca? ̶ ̶Založení Stanford University (oficiálně Leland Stanford Junior University), což je dnes americká soukromá univerzita ve Stanfordu nedaleko Palo Alto (San Francisca) v Kalifornii v srdci Silicon Valley. Založil ji v roce 1891 kalifornský guvernér Leland Stanford a pojmenoval ji po svém stejnojmenném synovi. ̶Z projektů na škole vyšlo mnoho úspěšných počítačových firem dneška, mezi jinými Google, Cisco Systems, Tesla Motor, Skype apod. A další desítky úspěšných startupů a firem… Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 143 Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 144 Vzestup (a pád) města ̶ ̶A ještě nějaké příklady z České republiky, tedy města, která se zvedla/udržela v pozici díky vzdělávacím a VaV institucím.. Adobe Systems MPR_MRMR Management rozvoj měst a regionů 145 https://www.youtube.com/watch?v=0RTfBelekjg https://www.youtube.com/watch?v=1CBwI3heojM