1 Rozhodování Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. 2 Obsah ̶ Specifika manažerského rozhodování ̶ Fáze manažerského rozhodování ̶ Bariéry efektivního rozhodování ̶ Rozhodování ve skupinách ̶ Rozhodování v organizacích 3 Specifika manažerského rozhodování ̶ Riziko, nejistota, neurčitost ̶ Nedostatek strukturovanosti ̶ Konflikt variant a priorit vrcholové vedení střední management management první linie složité, komplexní, nestrukturované, rizikové strukturované i nestrukturované dobře strukturované typ problému úroveň řízení 4 Programovaná rozhodnutí ̶ založená na pravidlech, směrnicích nebo výpočtech ̶ vychází z předchozí zkušenosti ̶ s objektivně „správným“ řešením ̶ rutinní činnosti ̶ jasná kauzalita ̶ jasný proces 5 Neprogramovaná rozhodnutí ̶ kreativní a inovativní přístupy ̶ nové problémy, neznámé situace ̶ bez předem ověřitelných výsledků ̶ nestrukturované problémy ̶ komplexní situace ̶ nejisté prostředí 6 Fáze manažerského rozhodování ̶ Identifikace a diagnostika problému → stanovení cíle ̶ odchylka oproti minulosti ̶ odchylka ve srovnání ̶ odchylka od plánu/očekávání ̶ Generování variant řešení ̶ hotová řešení – dříve vyzkoušená, odladěná, popsaná ̶ řešení na míru – nově vytvořená pro aktuální situaci co se děje? proč? dopady? čeho chceme dosáhnout? jak? 7 Fáze manažerského rozhodování ̶ Hodnocení variant ̶ do jaké míry splňují jednotlivé varianty stanovená kritéria? ̶ které varianty jsou nejpřijatelnější pro klíčové stakeholdery? ̶ jaké jsou náklady a přínosy jednotlivých variant? ̶ je možné řešení kombinovat, pokud žádné neplní všechny požadavky? škály body peníze rizika scénáře zkušenosti hodnoty 8 Fáze manažerského rozhodování ̶ Rozhodnutí – výběr varianty ̶ maximalizace ̶ uspokojení ̶ optimalizace ̶ Implementace řešení ̶ nikdy nejde hladce ̶ potenciální rizika ̶ možné příležitosti meetingy plányreporty úkoly odpovědnost termíny 9 Fáze manažerského rozhodování ̶ Kontrola ̶ do jaké míry bylo dosaženo cíle? ̶ co se (ne)povedlo? ̶ byla chyba ve výběru řešení nebo v jeho provedení? → úspěšné ukončení → redefinice problému/cíle → získání dodatečných informací → hledání nových variant → adaptace na novou situaci → poučení z chyb 10 Typy rozhodování (Daniel Kahneman) ̶ Systém 1 ̶ reflexivní a intuitivní ̶ rychlé a automatické ̶ bez dostatečných informací ̶ Systém 2 ̶ reflektivní a analytické ̶ pomalejší a procedurální ̶ založené na analýze dat čas zkušenosti znalosti sebevědomí zdroje okolnosti typ problému možné dopady povaha 11 Bariéry efektivního rozhodování ̶ subjektivní nedostatky ̶ nedostatečné kompetence ̶ neztotožnění se s cílem nebo s hodnotami ̶ psychologické bariéry ̶ iluze kontroly ̶ efekt zarámování ̶ podceňování budoucích nákladů ̶ časový tlak ̶ mezilidské vztahy 12 Rozhodování ve skupinách ̶ faktory efektivity ̶ velikost skupiny ̶ složení skupiny ̶ disponibilní čas ̶ styl vedení ̶ výhody ̶ větší objem dostupných informací ̶ více různých perspektiv a přístupů ̶ intelektuální stimulace ̶ ztotožnění se s výsledkem ̶ pochopení rozhodnutí ̶ nevýhody ̶ dominantní jedinci ̶ strategie uspokojení ̶ skupinové myšlení ̶ posun cílů ̶ černí pasažéři 13 Rozhodování ve skupinách ̶ styl vedení ̶ zamezení dominanci ̶ povzbuzování zapojení všech členů ̶ zamezení skupinovému myšlení a pasivitě ̶ cílevědomost ̶ kreativita ̶ brainstorming ̶ podporování inovací ̶ kombinování nápadů ̶ rozvíjení nápadů ̶ konstruktivní konflikt ̶ diskuse ̶ věcnost ̶ neosobní kritika ̶ ďáblův advokát 14 Rozhodování v organizacích ̶ omezená racionalita ̶ omezení ̶ finanční ̶ právní a etická ̶ tržní ̶ organizační ̶ lidská ̶ konflikty zájmů stakeholderských skupin ̶ individuální vs. skupinové vs. podnikové zájmy 15 Modely rozhodování v organizacích ̶ inkrementální model rozhodování („incremental model“) ̶ malé změny, opatrné kroky ̶ modifikované řešení minulého období nebo předchozího problému ̶ koaliční model rozhodování („coalition model“) ̶ silové skupiny soupeřící o výsledek ̶ politikaření a zákulisní hry ̶ model popelnice („garbage can model“) ̶ nejasné cíle, nesoustředěné vedení ̶ chaotická, náhodná rozhodnutí podle aktuální nálady 16 Krizové rozhodování ̶ Jaké krize mohou podnik postihnout? ̶ Je možné odhalit hrozící krizi v prvopočátku? ̶ Jak budeme krizi řešit, pokud nastane? ̶ Kdo bude v podniku za reakci na krizi odpovědný? ̶ Co se můžeme z krize naučit pro lepší reakci v budoucnu? 17 Krizové rozhodování ̶ Strategické kroky – začlenění krizového řízení do strategických plánů a politik podniku ̶ Hodnotící a diagnostické kroky – audity rizik, vytvoření sledovacích systémů a systémů včasného varování ̶ Technické a strukturální kroky – vytvoření týmu krizového řízení a přidělení finančních prostředků ̶ Komunikace – systematická komunikace s médii, veřejností, stakeholdery, zástupci státu apod. ̶ Psychologické kroky a firemní kultura – školení a psychologická pomoc osobám zasaženým krizí 18 Shrnutí ̶ rozhodování je nedílnou součástí manažerské práce ̶ má svá specifika a děje se za různých podmínek ̶ probíhá ve fázích, které je vhodné dodržet ̶ liší se na úrovni jednotlivců, skupin a organizací ̶ má řadu omezení a bariér ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Otázky? Děkuji za pozornost! Literaturatura ̶ povinná ̶ BATEMAN, Thomas S. a Robert KONOPASKE. Management: leading & collaborating in a competitive world. 14e. New York: McGraw-Hill, 2021. ISBN 978-1-260-57097-7. ̶ rozšiřující ̶ BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. Expert. ISBN 978-80-247-4429-2