PMO ESF – 5. a 6. PŘEDNÁŠKA Reklamace a nároky u mezinárodní kupní smlouvy. Další otázky. Opakování – INCOTERMS 2020 Naformulujte dodací podmínku INCOTERMS včetně časových aspektů u následujících situacích: a) Společnost Érable (sídlo a místo podnikání Montréal, Kanada) uzavřela v dubnu 2023 kupní smlouvu s českou společností Sirupy, s.r.o (sídlo a místo podnikání Brno, ČR). Předmětem smlouvy bylo dodání javorových sirupů. Strany se shodly na této dodací podmínce: Riziko ztráty a poškození zboží přechází na kupujícího dodáním zboží na palubu lodi. Prodávající je nicméně současně povinen sjednat pojištění kryjící riziko kupujícího ze ztráty nebo poškození zboží během přepravy. Zboží je dodáno v přístavu určení Bordeaux Port Atlatntique, Terminal Pauillac Poste 700 CCMP. Zboží bude dodáno do tohoto přístavu 18.listopadu 2023. b) Česká společnost M.Majoránka, s.r.o (sídlo a místo podnikání Brno, ČR) uzavřela v srpnu 2023 kupní smlouvu s libanonskou společností شَرَ (sídlo a místo podnikání Bejrút, Libanon). Předmětem smlouvy bylo dodání různých koření používaných v libanonské a orientální kuchyni, blíže specifikovaných ve smlouvě. Strany se shodly na této dodací podmínce: Libanonská společnost dodá zboží, jakmile zboží dá k dispozici kupujícímu na příchozím dopravním prostředku, kterým je letadlo přepravní společnosti SKBH Cargo, a zboží bude připravené k vykládce v místě určení, což je nákladní terminál na letišti Brno-Tuřany, což je poblíž místa podnikání kupujícího. Libanonská společnost nese veškerá rizika spojená s dodáním zboží do tohoto terminálu, ale nemá povinnost celně odbavit zboží pro dovoz, ani uhradit clo pro dovoz. Česká společnost také trvá na tom, aby zboží bylo dodáno 5. listopadu 2023, neboť na pozdějším dodání nemá zájem a takové pozdní dodání by představovalo podstatné porušení smlouvy. Příklad – odpovědnost za prodlení Společnost A (prodávající, sídlo a místo podnikání ve Francii) uzavřela v lednu 2023 rámcovou smlouvu se společností B (sídlo a místo podnikání v ČR). Předmětem smlouvy byly dodávky francouzských lahví vína, a to na základě pravidelného odběru lahvových vín, s frekvencí odběru čtyřikrát ročně. Součástí rámcové smlouvy byla mj. doložka: „Zboží bude dodané v souladu s doložkou EXW (Beaune, Francie) Incoterms® 2020, a to do 15. dne FIX v měsíci následujícím po měsíci, kdy byla učiněna objednávka.“ U objednávky učiněné v lednu 2023 pro první čtvrtletí roku 2023 nebylo zboží připraveno v závodě prodávajícího 15. února 2023. Interpretujte časové aspekty dodání a vysvětlete důsledky porušení termínu dodání. Příklad – okamžik přechodu nebezpečí Společnost Ferdinand Apotheke (sídlo a místo podnikání v Salzburgu, Rakousko) vlastní a provozuje síť lékáren na území Rakouska. Z důvodu vybavení lékáren (regály, prodejní pulty) uzavřela v říjnu 2022 smlouvu se společností Alfa (sídlo a místo podnikání v Českých Budějovicích), která se specializuje na výrobu vybavení lékáren. Zboží mělo být dodáno ve čtyřech dodávkách za podmínky DAP INCOTERMS 2020 15.2., 15.4., 15.6. a 15.8. 2023; všechny dodávky budou realizovány za podmínky FIX. U třetí dodávky bylo při převzetí zjištěno, že některé dodané kusy jsou poškozené. Je zjevné, že k poškození došlo v průběhu přepravy. Posuďte odpovědnost prodávajícího za toto poškození. Změnila by se situace, kdyby smlouva obsahovala podmínku FCA České Budějovice INCOTERMS 2020? Mohly by si strany zvolit do smlouvy i doložku INCOTERMS 2010 či INCOTERMS 2000? Příklad – reklamační proces Kupující (se sídlem a místem podnikání v Brně) uzavřel smlouvu s prodávajícím (místo podnikání v Berlíně) v červnu 2023, předmětem smlouvy bylo dodání 100 párů vycházkových bot s nášivkou BHH a modrým pruhem, místo dodání sídlo kupujícího, doba dodání 31. srpna 2023. Dodáno bylo 31. srpna 2023 (včas). Ve smlouvě byl požadavek písemné formy. Posuďte reklamační proces v následujících situacích: a) Kupující boty prohlédl 1. září 2023 a zjistil, že je dodáno jen 90 kusů bot, navíc s nášivkou BCH místo BHH. Vady písemně oznámil prodávajícímu den poté. b) Změnila by se odpověď, kdyby vady reklamoval telefonicky? c) Kupující dodávku zkontroloval jen co do počtu obalů a počtu krabic, následně je uložil do skladu. Při uvedení prodeje a vybalení dne 10. října 2023 zjistil, že všechny boty mají nášivku BCH místo BHH. Vady písemně oznámil prodávajícímu ihned – den poté (11. října). d) Změnila by se odpověď ad 4), kdyby v krabici nebyly vycházkové boty, ale dámské kozačky? e) Kupující prohlídku provedl ihned v den dodání, neshledal žádné vady, obuv dále prodával, ale po 2 měsících mu někteří zákazníci přicházeli obuv reklamovat z důvodu, že se odlepoval svršek a spodek obuvi. Až prodávající zjistil, že se nejedná o ojedinělý případ, ale že je reklamováno ve větším množství, oznámil vady, a to dne 29. listopadu 2023. Příklad – nároky z vad Kupující (se sídlem a místem podnikání v Brně) uzavřel smlouvu s prodávajícím (místo podnikání v Berlíně) v červnu 2023, předmětem smlouvy bylo dodání 100 párů vycházkových bot s nášivkou BHH a modrým pruhem, místo dodání sídlo kupujícího, doba dodání 31. srpna 2023. Dodáno bylo 31. srpna 2023 (včas). Analyzujte, které nároky může kupující uplatnit: · Prodávající zboží do 31. srpna nedodal. Změnila by se odpověď, kdyby termín dodání byl stanoven jako 31. srpna 2023 FIX? · Dodal zboží už 20. srpna, ale na jinou adresu. · Dodal 90 párů bot, což kupující zjistil při prohlídce bot provedenou den po dodání zboží · Dodal zboží, kupující prohlídku provedl ihned, neshledal žádné vady, obuv dále prodával, ale po měsíci mu někteří zákazníci přicházeli obuv reklamovat z důvodu, že se odlepoval svršek a spodek obuvi. Ze 100 párů, které byly předmětem smlouvy, mu jich na prodejně zůstalo 30, 70 párů bylo již prodáno, z toho reklamováno bylo „jen“ 25 párů. Kupující zjistil, že se jedná o vady materiálu, které nevznikají běžným opotřebováním, vadu mají všechny dodané boty. Analyzujte, které nároky může prodávající uplatnit: · Pokud kupující místo kupní ceny 1200 euro zaplatil jen 1000 euro? Závěrečný příklad 1 Společnost PizzaIt (místo podnikání Bologna, Itálie) vyrábí krabice na pizzu. V lednu 2020 si objednala kartony i česká společnost Pizzerka (místo podnikání Brno). Smlouva obsahovala dodací podmínku, že italská společnost dodá zboží předáním prvnímu dopravci (nezávislý dopravce zajišťující nákladní silniční přepravu se sídlem na ulici Via Corticella 20, Bologna). Placeno převodem na účet italské společnosti do 5 dní od dodání zboží, které má nastat 21. února 2021. 1. Naformuluj znění dodací podmínky s využitím INCOTERMS. Uveď, zda je kupující odpovědný za promáčknuté krabice, které byly způsobeny nevhodnou přepravou? 2. Posuď reklamační proces a uveď, jaké nároky může kupující zvolit, pokud krabice obsahovaly jiný potisk, než bylo uvedeno ve smlouvě, na což kupující přišel v den, kdy zboží dorazilo do jeho skladu a ještě týž den vady telefonicky oznámil. 3. Bez ohledu na skutkový stav posuď následující situaci. 18. února 2021 nešťastnou náhodou (úder blesku) vyhořel sklad společnosti A. V důsledku této události nebyla schopna společnost A dostát svým závazkům. Analyzuj, jaké nároky může kupující využít. 4. Uveď, jaké nároky může prodávající zvolit, pokud kupující zaplatil jen 900 euro místo uvedené kupní ceny 1100 euro. Závěrečný příklad 2 Společnost Vinařík, s. r. o., se sídlem a místem podnikání v Mikulově, je jednak výrobcem a přímým prodejcem vín z jižní Moravy, jednak distributorem kvalitních lahvových vín francouzské společnosti Le Vigneron, s. a. r. l., se sídlem a místem podnikání v Beaune, Francie. Spolupráce mezi společnostmi započala v srpnu 2020. Rámcová smlouva byla nakonec mezi společnostmi uzavřena prostřednictvím e-mailové komunikace až v listopadu 2020, a to na 3 roky s možností prodloužení. Společnost Vinařík se zavázala k pravidelnému odběru lahvových vín (4x ročně). Smlouva obsahovala mimo jiné následující doložky: a) … b) 50 % z celkové kupní ceny musí být uhrazeno během 10 dnů od potvrzení nabídky; za tímto účelem je prodávající povinen zaslat fakturu ihned po akceptaci nabídky. Doplatek kupní ceny pak musí kupující uhradit nejpozději 5. den po dodání zboží. c) Zboží bude dodané v souladu s doložkou EXW (Beaune, Francie) Incoterms® 2020, a to do 15. dne FIX v měsíci následujícím po měsíci, kdy byla učiněna objednávka. d) Kupující v případě prodlení s úhradou faktury je povinen uhradit prodávajícímu smluvní pokutu ve výši 0,1 % z celkové ceny zboží dané kupní smlouvy za každý den prodlení. e) … 1. První tři dodávky proběhly bez problémů. V průběhu realizace čtvrté dodávky se přišlo na právní vady (problémy s potiskem a vzorem na etiketě), v důsledku čehož jsou vína u čtvrté dodávky neprodejná (etiketu nelze jednoduše strhnout). Kupující uplatnil odstoupení od dodávky. Uveď, zda nárok kupujícího bude úspěšný, pokud je kupující schopen vrátit pouze 60 % dodávky, protože zbytek dodávky již prodal, a tudíž je nemá k dispozici? 2. Mohl by kupující požadovat uvedený nárok i v situaci, kdy by láhve vína s vadnými etiketami neuskladnil u sebe ve skladu, ale venku u garáže, kde byly nešťastnou náhodou zničeny zaměstnancem kupujícího, který do nich nacouval vozidlem? 3. U osmé dodávky (září 2021) kupující zboží řádně objednal, ale cenu již nezaplatil a ani si do 15. dne v měsíci zboží nepřevzal. Prodávající kupujícího vyzval k plnění, nicméně kupující neplnil ani v dodatečně stanovené lhůtě a nijak nereagoval. Vzhledem k tomu, že na etiketách lahví vína bylo nově označení „Vyrobeno pro společnost Vinařík“, prodávající se rozhodl prodat víno jiným zájemcům. Z důvodu označení na etiketě však musel prodat víno se značnou slevou (místo prodejní ceny 8 € za láhev za výrobní cenu 5.50 € za láhev) a ušlý zisk chce uhradit po kupujícím. Kvalifikuj situaci a uveď, zda jsou splněny všechny podmínky pro to, aby prodávající mohl ušlý zisk nárokovat po kupujícím. Mohl by žádat vedle náhrady škody i sjednanou smluvní pokutu?