Na zamyšlení BPR_EKGE - podzim 2023 • Proč má téma „CESTOVNÍ RUCH“ své místo v předmětu „Ekonomická a aplikovaná geografie“ • Jaké ekonomické souvislosti má cestovní ruch? Struktura přednášky Cestovní ruch jako objekt poznání a předmět výzkumu Lokalizační a realizační předpoklady cestovního ruchu Prostorová organizace cestovního ruchu Koncept udržitelného rozvoje Trendy v cestovním ruchu 1 2 3 4 BPR_EKGE - podzim 2023 5 BPR_EKGE - podzim 2023 • Cestovní ruch jako průřezové, multioborové odvětví a vědní disciplína • stále významnější postavení ve světové ekonomice • je studován perspektivou mnoha oborů – široká škála disciplín zkoumajících cestovní ruch „Definice orientovaná poptávkově se soustřeďuje na chování turistů a na jejich potřeby, kdežto definice orientovaná nabídkově obvykle popisuje nabízené produkty.“ • Předmět výzkumu (z geografického hlediska): • Studium lokalizačních, realizačních faktorů a selektivních podmínek rozvoje cestovního ruchu • Studium prostorové organizace cestovního ruchu a zákonitostí mezi cestovním ruchem a krajinnou sférou • Analýza vlivu cestovního ruchu na geografické prostředí BPR_EKGE - podzim 2023 Zdroj: UNWTO (2019) 1,4 mld. mezinárodních příjezdů (<1 mld. v roce 2022) Příjmy z MCR: 1,5 bil. USD (1,1 bil. USD v roce 2022) Cestovní ruch je třetí největší světovou exportní kategorií po chemikáliích a palivech a před automobilovými výrobky a potravinami (2017). SKRYTÝ EXPORT BPR_EKGE - podzim 2023 - Nabídka cestovního ruchu: různé statky a služby cestovního ruchu - Rozsah potenciálu pro rozvoj cestovního ruchu podmiňuje primární nabídka, od níž je odvozena sekundární nabídka - Primární nabídka: přírodní a kulturně-historický potenciál = LOKALIZAČNÍ PŘEDPOKLADY - Sekundární nabídka: zařízení a služby, které musí být k dispozici účastníkům CR = REALIZAČNÍ PŘEDPOKLADY BPR_EKGE - podzim 2023 - Primární nabídka – přírodní potenciál: - krajina s reliéfem, přírodními útvary, vodstvem, dále klima, flóra, fauna… - určuje funkčně-prostorovou dimenzi a formy cestovního ruchu BPR_EKGE - podzim 2023 Aktuální data o ochraně přírody: AOPK BPR_EKGE - podzim 2023 Kategorie přírodních atraktivit Národní park (NP) Chráněná krajinná oblast (CHKO) Národní přírodní rezervace (NPR) Národní přírodní památky (NPP) Přírodní rezervace (PR) Přírodní památky (PP) Biosférické rezervace UNESCO Natura2000 BPR_EKGE - podzim 2023 BPR_EKGE - podzim 2023 - Primární nabídka – kulturně-historický potenciál: - na rozdíl od přírodních předpokladů vytvořen zásahem člověka do krajiny - motivační vliv na migrační pohyb účastníků cestovního ruchu - dle motivu návštěvy dané atraktivity: funkce poznávací a funkce společenská - různorodost: kulturně-historické památky; kulturní zařízení a kulturní akce BPR_EKGE - podzim 2023 - Další možnosti dělení: - architektonické památky: profánní (světské) a sakrální (církevní) - Historické územní celky - Městská architektura - Lidová architektura - Technické památky - Vojenské památky - Sochy a sousoší - soubory materiálních a duchovních projevů - Umění - Hudba - Řemesla BPR_EKGE - podzim 2023 Aktuální data o kulturněhistorickém potenciálu: NPÚ BPR_EKGE - podzim 2023 Kategorie kulturně-historických památek (k roku 2020) Památky UNESCO Národní kulturní památky (NKP) Městské památkové rezervace (MPR) Městské památkové zóny (MPZ) Vesnické památkové rezervace (VPR) Vesnické památkové zóny (VPZ) Kladruby nad Labem - Krajina pro chov koní v Kladrubech Krušnohoří - Hornický region Erzgebirge / Krušnohoří V roce 2021 byl celkový počet památek UNESCO v ČR 16 • Slavné lázně Evropy • Jizerskohorské bučiny v Jizerských horách V roce 2023 přibyl • Žatec a krajina žateckého chmele BPR_EKGE - podzim 2023 BPR_EKGE - podzim 2023 • Sekundární nabídka: • Nezbytný potenciál pro rozvinutí primárních zdrojů: • Komunikační sítě (dostupnost území) • Infrastruktura cestovního ruchu (ubytovací zařízení, stravovací zařízení, kulturní, zábavní, sportovní atd.) • organizačně-technické předpoklady pro uspokojování potřeb účastníků cestovního ruchu • členění: základní a doprovodná infrastruktura Hromadná ubytovací zařízení a kapacitní ukazatele: ČSÚ BPR_EKGE - podzim 2023 ČR (rok 2022) Počet HUZ 10 652 Počet lůžek 586 826 Zdroj: ČSÚ (2023) BPR_EKGE - podzim 2023 BPR_EKGE - podzim 2023 • Selektivní předpoklady – faktor poptávkový, tedy KDO cestuje X„Spojení lokalizačních a selektivních předpokladů umožňují předpoklady realizační.“ Nabídka Poptávka X BPR_EKGE - podzim 2023 • Selektivní předpoklady – měření poptávky • Počty ubytovaných v HUZ • Počty přenocování v HUZ • Průměrný počet přenocování (dlouhodobé x krátkodobé pobyty) Měření poptávky a výkonové ukazatele: ČSÚ Jakých hodnot z hlediska počtu hostů a přenocování v HUZ dosahovala ČR v roce 2022? Počet hostů v HUZ (2019) 21 998 366 Rezidenti 11 107 866 Nerezidenti 10 890 500 Počet přenocování v HUZ (2019) 57 024 767 Rezidenti 29 844 204 Nerezidenti 27 180 563 Zdroj: ČSÚ (2020) Německo, Slovensko, Polsko, Čína, USA, Rusko… Praha, Jihomoravský, Jihočeský, Královéhradecký kraj Praha, Karlovarský, Královéhradecký, Jihočeský kraj Královéhradecký, Jihočeský, Jihomoravský kraj Praha, Karlovarský kraj X BPR_EKGE - podzim 2023 • KAM JEZDÍ ÚČASTNÍCI CESTOVNÍHO RUCHU: • Prostorová rozložení návštěvnosti v územní podrobnosti • Větších administrativně-správních jednotek (země, kraje, provincie) • Menších jednotek: turistických regionů a oblastí, či obcí, měst a středisek cestovního ruchu • Základní informace dále doplňovány o další podrobnější charakteristiky návštěvnosti • Rozdělení na domácí a zahraniční návštěvnost • Geografická struktura zahraničních návštěvníků • Hodnoceni vlivu sezonnosti • Délka pobytu turistů • Hlavní proudy zahraničních turistů a jejich trendy X BPR_EKGE - podzim 2023 • Geografie mezinárodního cestovního ruchu Význam mezinárodního cestovního ruchu ve světové ekonomice indikují základní ekonomické ukazatele (příjmy, výdaje, atd.) BPR_EKGE - podzim 2023 Zdroj: UNWTO (2019) BPR_EKGE - podzim 2023 BPR_EKGE - podzim 2023 Systém cestovního ruchu a vzájemné vlivy • socioekonomický jev působící na své okolí • ovlivněn prostředím, v němž se odehrává • člení se podle toho, co je vyvolalo, resp. který systém je způsobil • Exogenní vlivy (externí/vnější), které vznikají působením okolí na cestovní ruch. • Endogenní vlivy (interní/vnitřní), jejichž příčinou je samotný systém cestovního ruchu. Mezi systémem cestovního ruchu a nadřazenými systémy existují vzájemné interakce. BPR_EKGE - podzim 2023 • Cestovní ruch znehodnocuje vlastní kapitál – efekt turistické pasti • Předmětem udržitelného rozvoje cestovního ruchu jsou vlivy endogenní, které jsou spojené s rozvojem cestovního ruchu a mají negativní dopad na prostředí Definice: „Rozvoj, který uspokojuje naplnění potřeb současných návštěvníků a hostitelských oblastí a zároveň neohrožuje potřeby budoucích generací uspokojovat jejich vlastní potřeby (neohrožuje příležitosti do budoucna, tj. ochraňuje neobnovitelné zdroje).“ „Rozvoj, jenž usiluje o zachování (rekreačních) zdrojů, zachování místní identity a zachování biodiverzity pro budoucí generace.“ „Rozvoj, který nenarušuje životní prostředí.“ BPR_EKGE - podzim 2023 Megatrendy s vlivem na udržitelný rozvoj cestovního ruchu: • Dlouhodobé transformační procesy, které v delším časovém horizontu ovlivňují naše myšlení, aktivity, organizaci společnosti a budoucí realitu světa. • Jsou to rozsáhlé vývojové tendence s vlivem na budoucnost. • Utvářejí se pomalu, ale následně dlouho ovlivňují společnost. • Přinášejí hrozby a poskytují příležitosti. „Populační růst, redistribuce bohatství, geopolitické změny a konflikty, rostoucí náklady na palivo, klimatické změny a jejich důsledky, nové technologie a pracovní vzorce a všechny formy vlivu sociální módnosti jsou faktory, které působí na to, kam, na jak dlouho a za jaké ceny chtějí lidé cestovat.“ BPR_EKGE - podzim 2023 BPR_EKGE - podzim 2023 Móda Trendy Megatrendy • Krátkodobá • Přechodná • Nepředvídatelná • Bez společenského, politického a ekonomického významu • Sled událostí • Trvají nějakou dobu • Předvídatelné • Poskytují příležitosti • Dlouhodobý transformační proces • Společenské, ekonomické, a technologické změny • Poskytují příležitosti i hrozby Časový horizont BPR_EKGE - podzim 2023 Hlavní megatrendy v cestovním ruchu • Klimatické změny • Vzácnost přírodních zdrojů • Energetické zdroje Environmentální prostředí Ekonomické prostředí Sociální prostředí Megatrend Vliv na udržitelnost • Stárnutí populace • Vstup generace Y a Z na trh • Vzdělanost • Změny struktur společnosti Nutnost přehodnocení krátkodobého i dlouhodobého plánování cestovního ruchu a snahy o větší efektivitu zdrojů a integrovaný vládní přístup. Neschopnost podporovat současné modely výroby a spotřeby. Tlak na nové produktové balíčky a zmírnění problému overtourismu. Zatížení center měst, vyšší ceny nemovitostí a nájemného. Nové možnosti pro efektivní zapojení do udržitelného rozvoje. Mnohostranný poptávkový posun vyvíjí tlak na přizpůsobení produktů a infrastruktury. Nutnost segmentace spotřebitelských profilů a předvídavější a diferencovanější obsah založený na zpracování velkých objemů dat. • Rozvíjející se ekonomiky • Růst blahobytu • Regionalismus (důraz na lokální prvky) • Sdílená ekonomika BPR_EKGE - podzim 2023 Dále lze rozšířit o ostatní nadřazené systémy • Strategické inovace (umělá inteligence) • Digitalizace, AI • Rostoucí mobilita Technologické prostředí Politické prostředí Megatrend Vliv na udržitelnost Snížení provozních nákladů a negativních dopadů na životní prostředí. Tlak na destinaci, flexibilitu a konkurenceschopnost, vylepšení obchodních strategií. Vliv na rozhodování výběru destinace ze strany poptávky, objevení nových destinací. • Mír, bezpečnost a politická stabilita • Nepředvídatelné události, terorismus • Zdravotní rizika BPR_EKGE - podzim 2023 TÉMA: Stárnutí populace TÉMA: Pandemie covid-19 TÉMA: Sdílená ekonomika • O CO SE JEDNÁ #1 Celosvětové stárnutí populace • JAK SE TO PROJEVUJE ̶ Neustále se prodlužuje délka života, především ve vyspělých zemích ̶ Penzionování senioři mají dostatek volného času, mnohdy i financí ̶ Záleží jim na zdravém životním stylu ̶ Vznik nového velkého segmentu účastníků cestovního ruchu ̶ Nabídková strana pro něj vymýšlí atraktivní produkty BPR_EKGE - podzim 2023 významná kupní síla důležitý segment trhu individualizace produktu vitalita významné mimosezónní zisky podpora masového turismu • O CO SE JEDNÁ #1 Generace Y & Z, změny struktur společnosti • JAK SE TO PROJEVUJE ̶ Populace narozená v letech 1983-1995 a 1995-2010 dorůstá a formuje nový poptávkový segment se specifickými požadavky ̶ Zároveň se většinová společnost drobí na menší, individualizované skupiny s různými životními styly ̶ Destinační společnosti precizněji segmentují spotřební trhy, diferencují produktovou nabídku na míru těmto (výklenkovým) segmentům ̶ Jde například o singles cestovatele, cestování 1 rodiče s dítětem a řada jiných BPR_EKGE - podzim 2023 • O CO SE JEDNÁ #2 Pandemie • JAK SE TO PROJEVUJE ̶ Listopad 2019: objevení nového typy koronaviru SARS-CoV-2, příčiny pandemie Covid-19, ve městě Wuhan v Čínské lidové republice ̶ Leden 2020: WHO vyhlásila globální stav nouze ̶ Únor 2020: rozšíření nemoci do Evropy, která se stala novým epicentrem. Nejvíce zasažená byla Itálie, Španělsko, Nizozemsko atd. ̶ Přijímání široké škály opatření souvisejících s cestovním ruchem ̶ uzavření hranic, omezení pohybu, uzavření obchodů a restaurací, muzeí, divadel, zavedení ochranných opatření ̶ Situace v ČR: ̶ březen 2020: nouzový stav ̶ usnesení vlády č. 198 zakazující vstup na území České republiky cizincům ̶ krizové opatření č. 203 prakticky zakazující českým občanům vycestovat ̶ usnesení vlády č. 211 zakazující maloobchodní prodej Ekonomické dopady v roce 2020 Zdroj dat: CzechTourism (2020) Ekonomické dopady Rok 2019 Rok 2020 Změna 2020/2019 Spotřeba spojená s cestovním ruch (v mld. Kč) 300 139 -161 Tržby v multiplikaci (v mld. Kč) 603 279 -324 Počet pracovních míst (tis. FTE) 238 127 -111 Zisková marže subjektů v cestovním ruchu (v mld. Kč) 38 11 -27 Pokles spotřeby o 161 mld. Kč Pokles o 111 tisíc pracovních úvazků v cestovním ruchu BPR_EKGE - podzim 2023 Sezónní perspektiva dopadů pandemie 0 200 400 600 800 1 000 1 200 1 400 PočetubytovanýchvHUZ(tis.) Počet zahraničních turistů v měsících let 2019 a 2020 2019 2020 2021 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 PočetubytovanýchvHUZ(tis.) Počet domácích turistů v měsících let 2019 a 2020 2019 2020 2021 leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec Zdroj dat: ČSÚ (2021)BPR_EKGE - podzim 2023 Příležitosti pro cestovní ruch • Pandemie přinesla cestovnímu ruchu několik příležitostí: • Současná situace zvyšuje zejména význam domácího cestovního ruchu • → úbytek návštěvníků je problémem zejména v městských centrech • → pandemie zapříčinila pokles především městského cestovního ruchu • → na druhé straně nasměrovala pandemie návštěvníky do přírody nebo na venkov • → posun od tradičních masových forem cestovního ruchu přesunul overtourismus do jiných lokalit BPR_EKGE - podzim 2023 • O CO SE JEDNÁ #3 Sdílená ekonomika • JAK SE TO PROJEVUJE ̶ Sdílená ekonomika díky současným digitálním technologiím redukuje transakční náklady hledání protistrany při najímání aktiv. Nižší transakční náklady se následně promítají do nižší nájemní ceny těchto aktiv, která jsou tudíž dostupná širšímu okruhu lidí. Aktivum může být pronajato v době, kdy jej vlastník nevyužívá. ̶ Vznik sdílených ubytovacích a dopravních služeb, ale lze sem zahrnout i sdílení zkušeností, tipů či fotek aj. ̶ Myšlenka sdílené ekonomiky se však stala kontroverzní. V případě sdíleného ubytování se spekuluje, že vedlo k růstu zatížení měst, zvýšení cen nájmu a nemovitostí. V případě Uberu jsou neshody mezi taxikáři a řidiči této služby. BPR_EKGE - podzim 2023 ̶ airbnb.com, uber.com BPR_EKGE - podzim 2023 #3 Sdílená ekonomika Děkuji za pozornost BPR_EKGE - podzim 2023