Základy obchodu a internacionalizace obchodu

13. Informační a komunikační technologie v obchodě a elektronický obchod (blok č. 4)

Text této kapitoly byl převzat z publikace Poznatky pro toto téma byly převzaty zejména z publikací MULAČOVÁ, V., MULAČ, P. Obchodní podnikání ve 21. století. Grada, 2013. ISBN 9788024747804. kap. 3 a 4. Text byl mírně upraven a doplněn.

Principiálně se neliší od tradiční podoby zásilkového obchodu, jedná se v podstatě o jeho progresivnější podobu. Na rozdíl od tištěných katalogů a letáků s jejich značnými náklady na výrobu a distribuci, jakož i velkou setrvačnost nabídky z důvodu rigidity marketingových kanálů, e-commerce většinu těchto nevýhod minimálně výrazně potlačuje. Podstata tohoto modelu obchodování spočívá v realizaci všech fází kupního procesu na počítači prostřednictvím internetu.

Kompletní nabídka zboží včetně doprovodných informací je prezentována na příslušné webové stránce a zákazník si zde může z pohodlí domova projít celý sortiment a následně si vybrat zboží k nákupu. Objednávka je pak realizována taktéž přímo na této webové stránce s využitím aplikace e-shopu, zákazník si zde svůj nákup jednoduše zařadí do virtuálního nákupního košíku. Poté vyplní identifikační údaje a vybere způsob platby, načež objednávku potvrdí. Pak již jen čeká na doručení zboží na jím určené místo.

E-commerce je jednou z ekonomicky nejhospodárnějších forem obchodního podnikání, což umožňuje docílit nižších cen než je tomu u prodejních sítí. Oproti klasickému zásilkovému obchodu je zde možnost průběžné aktualizace nabídky bez velkých dodatečných nákladů, což dává obchodníkům daleko větší prostor pro aktivní produktový a cenový marketing. Pro zběhlého uživatele informačních technologií, jenž si zároveň umí na internetu obstarat o zboží dostatek informací (čímž supluje poradenský servis klasického prodejce) se jedná v řadě sortimentních kategorií o nejefektivnější způsob nákupu.

Elektronický obchod má však samozřejmě též jistá úskalí. Je jistě příhodný pro některé skupiny zboží, pro jiné má však zásadní limity. V řadě kupních případů je klíčovou fází rozhodnutí o realizaci či nerealizaci nákupu vizuální prohlídka či vyzkoušení zboží, zde je úloha klasické obchodní sítě nezastupitelná. Jedná se zejména o potraviny, oblečení, nábytek, dopravní prostředky, umělecké předměty apod. Další nevýhodou je rizikovost z titulu transakce s neznámým prodejcem, což je zde daleko zásadnější než u klasického zásilkového prodeje. V neposlední řadě musíme zmínit jisté nároky tohoto obchodování na práci s výpočetní technickou.

Očekává se, že tato forma téměř plně nahradí klasický zásilkový prodej a taktéž navýší svůj tržní podíl na úkor klasického obchodu. Lze předjímat, že boom tohoto segmentu bude umocňován rozšiřováním, rozvojem a modernizací informačních technologií. Důležitou oblastí, v níž jsou dnes stále patrné rezervy a která je reálnou bariérou ještě většího uplatnění elektronického obchodu, je problematika bezpečnosti sítí a zajištění ochrany práv spotřebitelů v rámci e-commerce.

Z pohledu obchodníka přináší e-commerce tyto výhody:

  • Nízké fixní náklady
  • Nízké provozní náklady činnosti
  • Pružná komunikace s partnery
  • Neexistence bariér vstupu na trh
  • Možnost flexibilních úprav sortimentu

Z pohledu zákazníka pak lze jmenovat tato pozitiva:

  • Nižší ceny zboží
  • Rychlý přístup k informacím o sortimentu a cenách
  • Časová a geografická dostupnost
  • Pohodlí nákupu z domova
  • Široký sortiment

Next