Tutoriál 3 Maloobchod Obchodní sortiment nObchodní sortiment lze klasifikovat podle mezinárodně přijatého členění obchodního sortimentu na: npotraviny n - suchý sortiment n - rychle se kazící sortiment nnepotraviny n - měkké (odívání, obuv, kosmetika apod.) n - tvrdé (nábytek, potřeby pro domácnost apod.). n nV souvislosti se specializací sortimentu jsou důležité dvě základní charakteristiky: nhloubka sortimentu - představuje různá zboží v rámci jedné skupiny či druhu (tzn. zboží uspokojující stejnou potřebu), nšířka sortimentu – představuje počet skupin či druhů zboží (tzn. zboží, která uspokojují různé potřeby), přičemž každá skupina či druh může být zastoupena jedním nebo několika různými produkty. Obchodní sortiment nV souvislosti s výše uvedenými charakteristikami lze dále rozlišit: núzký sortiment njednoduchý sortiment nsložitý sortiment ndoplňkový sortiment nzákladní sortiment npřidružený sortiment nkombinovaný sortiment nsmíšený sortiment nkomplexní sortiment n nFormy prodeje (člení se dle účasti zákazníka na jednotlivých fázích prodeje): nSamoobslužný prodej – uzavřený nebo otevřený typ samoobsluhy nPultový prodej, nKombinované formy nZásilkový prodej. n Úkol 1 nDiskutujte obchodní sortiment podniku DM drogerie, s.r.o. dle různých charakteristik. n Řešení nSortiment podniku DM drogerie, s.r.o. npotraviny n - suchý sortiment – dětská výživa, přesnídávky, žvýkačky, … n - rychle se kazící sortiment – žádný není? nnepotraviny n - měkké – kosmetika, hygienické potřeby, prací prášky, dětské pleny, …, košťata, lopatky, deštníky? n - tvrdé – nejsou? n nJednoduchý a základní sortiment x komplexní sortiment. n nSamoobslužný prodej – uzavřený typ samoobsluhy. n Řešení nŠířka a hloubka sortimentu n Hloubka sortimentu nŠířka sortimentu nKartáčky na zuby dětské, pro dospělé, elektrické, … nPasty na zuby dětské, pro dospělé, … nPrací prášky Ariel, Persil, … nPrací gely Ariel, Persil,… nDětské pleny Huggies, Pampers, Babylove, … nPřesnídávky Hello, Hami, Babylove,… nÚstní vody Colgate, Listerin,… nParfémy Armani, Chloe, Calvin Klein, Hugo Boss, Katy Perry Druhy maloobchodních činností nKde nakupují spotřebitelé v ČR a SR? n n n n n n n n n n nZdroj: https://www.gfk.com/fileadmin/user_upload/country_one_pager/CZ/documents/2019/GfK_CR_2-2019_CZ.pdf https://www.gfk.com/fileadmin/user_upload/country_one_pager/CZ/images/2018/181128_GfK_GRAF_Shopping _FMCG_czfin.png Druhy maloobchodních činností n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n nZdroj: https://www.gfk.com/cz/insights/press-release/diskonty-a-supermarkety-nabiraji-na-vyznamu-2/ Typologie maloobchodních jednotek nRůzné typy obchodních jednotek vykazují určité společné znaky. Mezi hlavní typy maloobchodních jednotek patří: nSpecializované prodejny, nÚzce specializované prodejny, nSmíšené prodejny, nSamoobsluhy s potravinami (superety), nSupermarkety, nHypermarkety, nDiskontní prodejny, nSpecializované velkoprodejny, nPlonosortimentní obchodní domy, nSpecializované obchodní domy, nNákupní centra. Úkol 2 nDiskutujte typologii podniku DM drogerie, s.r.o. Řešení nJedná se v podstatě o retailingovou firmu specializovanou na maloobchod s drogistickým zbožím nJednotlivé prodejny jsou prodejní plochou obdobou superet až supermarketů, ale sortimentní složení neodpovídá nZ uvedených typů asi nejlépe prodejny DM drogerie odpovídají specializovaným prodejnám s drogistickým zbožím doplněným o část (minimální) potravin (dětská výživa) a foto služeb. n