Tutoriál 4 Řízení obchodního provozu Úkol 1 nNavrhněte dispoziční řešení maloobchodní jednotky DM drogerie. Konkrétně navrhněte: ntyp obchodní jednotky, nvelikost obchodní jednotky, nsortimentní zaměření obchodní jednotky, ndispoziční řešení, včetně ploch, typu a zón. n Řešení nTyp obchodní jednotky: specializovaná prodejna nVelikost: 400m2 nSortimentní zaměření: drogerie nTyp dispozičního řešení: s volným pohybem, n nZóny: nzóna pro vstup zákazníků (oranžová šipka), npokladní zóna (mezi dvěma červenými rámečky), nzóna pro řazení zákazníků k pokladnám (nad červenými rámečky, směrem k fialovým polím), nzóna pro prezentaci zboží (vše okolo fialových rámečků). Řešení nDispoziční řešení: nHlavní plocha: n n n n n n n nVedlejší plochy: sklad, kancelář, šatna, WC, parkoviště, příjezdová nebo přístupová cesta n Fialově jsou v nákresu orámovány regály s vystaveným zbožím, červené rámování představuje umístění pokladen, modře orámovaná část symbolizuje prostor s vozíky a košíky, černý čtverec odkazuje na balící pult, oranžová šipka ukazuje umístění vstupu do prodejní jednotky, šipka zelená umístění vstupu do skladových prostor. Úkol 2 nNavrhněte nákupní atmosféru maloobchodní jednotky DM drogerie. Konkrétně navrhněte: n1. Vnější prvky: ncelkový vzhled prodejní jednotky, nvchod, nparkovací plochy a nápisy, nvýlohy. n2. Vnitřní prvky: nosvětlení, nbarevné řešení, nmateriál použitý k zařízení, nhudbu a vůni, Řešení nVnější prvky: ncelkový vzhled poplatný příslušné zástavbě (architektonickému stylu OC, tzn. řadová jednoduchá zástavba) nvstupní prostory jsou zabezpečeny posuvnými dveřmi na fotobuňku, které zaručují rychlý a plynulý vstup, ideální jsou bezbariérové vstupy, bez terénních nerovností a bez předmětů bránících pohodlnému vstupu nkaždá prodejna je nad vstupem označena velkým logem společnosti ndobře dostupné místo, ideálně s (bezplatným) parkovištěm poblíž (součást nákupního centra) nžádné výlohy, ale možnost pozorovat dění v jednotce zvenčí pomocí průhledů, představovaných prosklenými tabulemi, které jsou vždy minimálně z jedné strany prodejního prostoru, velikost průhledů může být omezena okenní grafikou ntabulka identifikující firmu, její nabídku, otevírací dobu, adresu provozovny i osobu odpovědného vedoucího n Řešení nVnitřní prvky: nosvětlení je realizováno zabudovanými stropními svítidly, jejichž světelná intenzita je tlumená, osvětlení jednotlivých regálů či konkrétních nápisů není využito, s výjimkou oddělení kosmetiky, ve kterém je aplikováno intenzivní osvětlení jednotlivých druhů zboží i nápisů identifikujících výrobce nv interiéru prodejen se využívá kombinace čtyř barev – bílé, oranžové, šedé a modré, kdy bílá se objevuje na stěnách, oranžová ji vkusně doplňuje v určitých částech a u nabídek, které je nutno zviditelnit, šedá převažuje na regálech a pokladnách a modrá barva odlišuje oblast s foto kioskem nrozmístění regálů po obvodu prodejny i v jejím středu vytváří ucelené zóny, seskupující jednotlivé druhy drogistických potřeb nprodejní plochy jsou od ploch skladových a místností pro zaměstnance odděleny pevnými stěnami a dveřmi njednotka musí být i vzhledem k nepříznivým povětrnostním podmínkám čistá nzvuková kulisa je představována zapnutým rádiem (ovlivňuje zákazníka v rychlosti pohybu po prodejně a míře nákupů) nmikroklimatické podmínky, zejména pak vnitřní teplotu, je nutno vhodně nastavit (s ohledem na venkovní teplotu a zaměstnance) n Optimalizace sortimentu nOptimalizace sortimentu je nikdy nekončící činnost, která má za cíl nastavit takovou skladbu sortimentu, která (v daném okamžiku) přinese obchodní jednotce největší efekt (zisk) nV rámci optimalizace sortimentu je nutné provádět změny v sortimentu, ať už z důvodu sezónních výkyvů (změn) v prodeji nebo trvalých vývojových změn nVhodnou metodou optimalizace je výpočet přímé výrobkové rentability, která zohledňuje ziskovost každého zboží (hrubou marži), počet prodejů zboží za určité období (rychlost obratu daného výrobku) a nároky na prodejní prostor (plocha, kterou zboží zabírá) nIdeálem je zboží s vysokou marží, které se rychle prodává a nezabírá příliš prostoru v prodejně n n n n n n n n n Úkol 3 nVypočtěte přímou výrobkovou rentabilitu (DPP) pokud víte: nProstor, ve kterém je umístěno a vystaveno zboží v regálu je 3,75 m2 (5 * 0,75 m) nV regálu jsou vystaveny 7 druhy zboží (A – pasty na zuby, B – kartáčky na zuby ruční, C – kartáčky na zuby elektrické, D – mezizubní kartáčky) nPodnik zvažuje zařazení nových druhů zboží (X – pasty na zuby dětské, Y – dětské kartáčky na zuby ruční) nPro každou položku bylo stanoveno optimální množství vystavených kusů (např. na základě objemu prodeje za sledovaný čas – jeden týden), přičemž velikost výstavního prostoru nemusí umožnit zařazení všech druhů zboží nRežijní denní náklady prodejny jsou 10 000 Kč nDenní obrat (tržby) činí 25 000 Kč nData pro X a Y byla odhadnuta (na základě profesního odhadu) Úkol 3 položka A B C D X Y Prodejní cena 1 ks 30 80 850 120 50 70 Nákupní cena 1 ks 18 50 500 90 30 40 Přímé jednotkové náklady 5 12 60 18 8 10 Výstavní prostor pro 1 ks 0,2 0,05 0,1 0,075 0,15 0,05 Nutný počet vystavených kusů 10 8 5 5 10 8 Průměrný počet prodejů denně 100 60 10 20 70 40 Řešení nObchodní rozpětí (OR): nOR = Prodejní cena (Pp) – Nákupní cena (Pn) nHrubá marže (M): nM = OR – Přímé provozní náklady na jednotku (PN) nDPP = M * obrat daného výrobku (TR) nPřímá výrobková rentabilita na 1 m2 nDPP/m2 = DPP / (výstavní prostor pro 1 kus * nutný počet vystavených kusů) Řešení Zboží A B C D X Y Obchodní rozpětí 12 30 350 30 20 30 Hrubá marže 7 18 290 12 12 20 Prostor 2 0,4 0,5 0,375 1,5 0,4 DPP 700 1080 2900 240 840 800 DPP/m2 350 2700 5800 640 560 2000 Do výsledné sortimentní skladby postupně zařazujeme výrobky s nejvyšší hodnotou uvedeného kritéria, až do okamžiku zaplnění celého výstavního (prodejního) prostoru. Nejprve tedy zařadíme výrobek C a zaplníme 0,5 m2, dále výrobek B s 0,4 m2, dále výrobek Y s 0,4 m2, D s 0,375 m2 a X s 1,5 m2. Dohromady tak zaplníme 3,175 m2. Zbylých 0,575 m2 můžeme zaplnit výrobkem A nebo prostor přerozdělit mezi ostatní výrobky.