Inovační kultura 1 Inovační management Inovační proces - Generování nápadů Adobe Systems Inovační kultura 2 Kde jsme Lidé , kultura a organizace jsou součástí pentathlonu frameworku, který mimo jiné zahrnuje základní fáze inovačního procesu. A jak zasahují? Atmosféra, otevřenost nápadů, odměňování, ochota podstoupit rik, to vše ovlivňuje fázi generování nápadů. Výběr nápadů je ovlivněn týmovou účastí a cíle leadrů, kteří se snaží realizovat finanční cíle a mohou mít odpor k riziku, hledání míry mezi rizikem a výnostností. Implementace je spojena s týmovými leadry, charasmem leadrů, spoluprací napříč odděleními Jak byste postupovali (jaké aktivity byste realizovali), kdybyste dostali zadání inovovat – vytvořit novou službu pro studenty. Pojďme na to! Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 https://jamboard.google.com/d/1Gm3KXN75WPAvMChrDe2p9otP90UIQing2mrrb6E5fRo/edit?usp=sharing Představte si, že dostanete úkol vytvořit nějaký inovativní nápad, vytvořit novou službu. Co byste udělali? Poznat zákazníka Sednout si brainstornovat – budete vědět co brainstormovat – generovat nápady Zjisti zákazníka – co chce Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Mlhavý začátek neboli Fuzzy front end Je však třeba více než jen generovat nápady. Je třeba kreativity a její stimulace. Tento termín by se mohl nejlépe přeložit jako "neurčitá počáteční fáze" nebo "mlhavá počáteční fáze". Tato fáze je charakterizována nejistotou a experimentováním, než se projekt dostane do konkrétnějších a detailnějších fází. Vysoká nejistota, explorační fáze. Nejedná se jen o inovace produktů, ale i služeb, které produkty doprovází, procesy, kterými jsou produkty nebo procesy vytvářeny, a business modelů. Strategie udává cíle. Vymezuje určité hranie, které nápady ano a které ne. Adobe Systems Inovační kultura 6 Co je nápad? ̶Mentální obrázek možného a proveditelného řešení problému ̶ ̶Kde se berou velké vynálezy? ̶ ̶Dr. Land: „Já jsem fotoaparát Polaroid nevynalezl, ten existoval vždycky, jen čekal, až ho někdo objeví“. Steve Jobs odpověděl: „Přesně tak. Věděl jsem dlouho před tím, než jsme ho sestrojili, co přesně MAC je. Vždycky to existovalo.“ Bez nápadů nejsou inovace, bez objevení přílěžitostí a uvědomění si problémů, nejsou žádné nápady. Je už jedno jestli potřebujete zákazníka k tomu, abyste poznali, co je tou potřebou a příležitostí, nebo jste spíše vizionář. V ú)spěšncýh firmách potřebujete 5 nápadů na 1 úspěšný produkt. V případě méně úspěšných společností se uvádí 12. Individuální kreativita Inovační kultura 7 Rozvoj kreativity Skupinová Přístup ke znalostem Motivace Čas Minimalizace nejistoty Inovační kultura Adobe Systems Inovační kultura 8 Rozvoj kreativity Šest myslících klobouků Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Webové stránky, software Popis byl vytvořen automaticky Metodu „Six Thinking Hats“ vytvořil Dr Edward de Bono v roce 1980 a představil ji ve své knize „6 Myslící klobouky“ v roce 1985. Je to vysoce účinná metoda pro zlepšení vašeho procesu paralelního myšlení a rozhod •Informace: (Bílá) – bere se do úvahy pouze jaké informace jsou známé, co jsou fakta? •Emoce: (Červená) – instinktivní emoční reakce anebo vyjádření o emocích (ale bez zdůvodňování). •Negativní usuzování: (Černá) – logika aplikovaná na určení chyb nebo barier, hledání neshod. •Pozitivní: (Žlutá) – logika aplikovaná na určení přínosů, hledání souhlasu. •Kreativita: (Zelená) – vyjádření provokace a pátraní, sledování, kam vedou nápady. •Přemýšlení: (Modrá) – přemýšlení o přemýšlení. ovacích schopností pomocí vyhodnocování problémů z více úhlů pohledu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Rozvoj kreativity Morfologická analýza Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Rozvoj kreativity 5Ws a 1H ̶Who, what, when, where, why, how (jak vyřešit W) ̶ ̶Student má problém potkat se a pobavit se s kamarády v době covidu, protože jsou všichni daleko. Jak by bylo možné zajistit, aby se studenti potkali a pobavili se? Pro hledání příčin problému, tak pro definici rámce problému Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Rozvoj kreativity Myšlenkové mapy ̶Jsou lepší než seznam úkolu v lineárním pořadí ̶Odpovídají lépe našim organickým mozkovým procesům Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Affinity diagram ̶Afinitní diagram je metoda organizování nápadů, dat a konceptů smysluplným způsobem tak, aby bylo možné je zpracovat ̶Nápady jsou uveden na kartách, karty se seskupují dle podobnosti Adobe Systems Inovační kultura 13 Rozvoj kreativity ̶Asociace – brainstorming, brainwriting ̶Myšlenkové mapy ̶Morfologická analýza ̶Laterální myšlení – Apple „Random entry“ ̶Metoda 5 W a jedno H ̶5 Why´s Inovace služeb pro studenty Volné asociace 6-3-5 moderátorem řízená schůzka šesti účastníků, z nichž každý by měl během pěti minut napsat tři nápady. Proto je také brainwriting v této podobě nazýván 6-3-5 metodou. Během šesti kol předávají účastníci vypracované odpovědi sousedovi po své pravici. Adobe Systems Inovační kultura 14 Znaky inovační kultury (Goffin a Mitchel, 2017) ̶The social environment that enables staff members to develop ideas and implement innovations.“Meyer, tvůrce nástroje Innolytics ̶Orientace na zákazníka (Miele) ̶Otevřenost novým nápadům (Whirlpool) ̶Efektivní spolupráce napříč funkčními týmy (Ideo) ̶Jasná definice podnikových procesů ̶Tolerance rizik ̶Odměňování a uznání - Ericsson ̶Vůdcovství ̶ Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kreslení, podepsat, deštník Popis byl vytvořen automaticky Od 80 let lze najít mnohé studie, které se zabývají znaky inovační kultury. Jelinek schoonhoven 1990 studie v podnicích (důležitost inovační strategie, malé jednotky zaměřené na trh, reogranzace), pak o reilly a tushman z harvardu, opět studie ze silicon valey – people challnegning status quo, reward a recognition, risk taking, pozitivní přístup k řešení úroblému, které nastanou, tolerance chyb, týmová spolupráce, ale je tam autorita, která umožňuje rychle rozhodnout, ). Třetí studie se zaměřila na 11 inovativních společností v ASII Evropě a USA a důležité jsou experimentování, výborný vztah mezi RaD a marketingem, vývoj porozumění zákazníkovi, , kapacita inovovat, story zakladatelů (Zien a Bukles, 1997) Orientace na zákazníka: znát jeho potřeby, rozvoj metod Otevřenost novým nápadům – identifikovat hodnoty a žádoucí chování, zajistit prostředí důvěry, vhodné formy kontroly, ne moc, experimentování Efectivní cross funkční týmy – rekruitování a práce s kreativními lidmi, budovýní různých týmů, komunikace Definice procesů – od vývoje myšlenek poimpplementaci Tolerance rizika . Nebát se, raději učení se než ovniňování Odměny a usnání – Leadership – jasná vize, struktury, účast, čas na inovace apod. Autonomní týmy pro radikání inovace Google plcohá org struktura Tržně orientované struktury (organizace dle tržních segmentů spíše než podle technologií – Miele) Příběhy podporují inovace v podniku Různý přístup k příběhům – žádné, jen čísla, z minulosti – kdysi dávno (odcizení), motivující pro budoucí inovace Eroícsson odměnuje nápady 500 dolarů credir kartu na jejich rozvoj a týden experimentovat a dokázat proveditelnost návhu Adobe Systems Inovační kultura 15 Atributy organizační kultury Organizačční struktura – je první co se mění při změně inovační kultury, ale bez změny ostatního je to k ničemu Stuktura moci – kdo má formální moc v podniku, mimo organizační struktury Rituály a rutiny – rizuály programy pro zelenáče, prodejní konference, pravidelné schůze, jednání, rutiny jsou způsoby jak se k sobě chovat a zvládat práci, nepsaná pravidla, jak mezi sebou ejdnají oddělení apod. – neformální procesy vedle formáních Symboly – log, propagace, styl kanceláří, firamní auta, dress code Stories – fedex vypráví příběh jak zorganizoval dopravu letadlem, aby dostal něco k zákazníkovi včas, M o jejich POSt it notech, Jobs Controly – cíle, metriky podnikové, odměnování, uzníní Paradigma Adobe Systems Inovační kultura 16 IDEO ̶Crossfunctional teams ̶Certifikáty, prezentace nových produktů, artefaktů ̶neúspěšné inovace, ale důraz na experimentování ̶ Adobe Systems Inovační kultura 17 Jak podpořit kulturu inovací ̶Co říkáte, musíte i dělat ̶Neustálá péče ̶„Magnety a repelenty“ v popisu kultury ̶Pomáhá ohodnotit soulad člověka s kulturou ̶ ̶ Adobe Systems Inovační kultura 18 Nebezpečí inovační kultury ̶Pozor na „acceleration trap“ - pozor na příliš mnoho změn ̶Not invented here syndrom ̶Silná hierarchická kontrola ̶Absence uznání ̶Snižování počtu zaměstnanců je destruktivní – stres omezuje kreativitu ̶ Adobe Systems Inovační kultura 19 AXA – inovační kultura ̶MadHouse ̶Task Masters iniciativa ̶Odměňování ̶Komunikace - Innovation corridor ̶Innovation Quadrant ̶ ̶ Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky The four elements of the quadrant are: – Create new customer-focused... | Download Scientific Diagram Adobe Systems Inovační kultura 20 Miele Adobe Systems Inovační kultura 21 Řízení znalostí Dva základní typy znalostí: ̶Explicitní – formální, systematická, snadno komunikovatelná a sdílená, kodifikovatelná ̶Implicitní – těžko kodifikovatelná, nezapsatelná, těžko lze vyjádřit, založená na mentálních modelech ̶Přenos tacitní znalosti? Jak? ̶SOCIALIZACE ̶EXTERNALIZACE ̶TRIZ ̶ ̶ ̶Můžete jmenovat příklad jednotlivých znalostí? ̶ Tacití znalost je důlěžitá pro inovace, je třeba ji přenášet, at se neztratí – RUSKÝ INZENÝR GENRICH ALLTSHILLER – pracoval na patentovém úřadu v moskvě a viděl, že s emnoho věcí řeší podobně. V roce 1940 – okolo 2,8 milionu oatentů bylo sekupeno do kategorií. Jak jsou nějaké problémy řešen- paten t v obalsti utomotive který se zaěřil na možnost snížit teplotu v motoru genericky se jedná o metodu chlazení – jak byl řešen problém, trendy, jak řešit nějaké designové kompromisy – tvorba řešení inovačních zadání – důležitá podpora i v současnosti pro tvurci práci v technických oborech – pomoc při tvorbě zadání – nepřehleédnou nějaká řešení daného problému goldfire Innovator je znalostní podpora pro TRIZ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Generování poznatků o zákaznících ̶voise of the customer (VOC) North face spolupracuje s horolezci – špičkovými – lead users – pro tvirbu vatihů, někdo kdo je napřed Mnoho studjí, které se věnují míře neúspěšnosti někde 34 %, jinde 90, 50%. Mám uvedeno jako třetí, ale není to to poslední, co by měl kreativec znát! Klasicky dotazníky, focus groups, ale to nedává moc zajímavých pokud neumí vyjádřit svoji potřebu. Etnographic research lze použít, online komunity, identifikace skrytých potřeb – repertory grid, empathic design Adobe Systems Adobe Systems Inovační kultura 24 Metody zobrazení dat Poznáváme uživatele a definujeme problém Metody sběru dat 1. ̶Value Proposition Canvas – zákazníka ̶Persona ̶Empathy map ̶Definice rámce problému Adobe Systems Repertory grid ̶Nástorj pro strukturovaný rozhovor, kdy si sám respondent definuje zkoumanou oblast na základě svých zkušeností a osobních postojů ̶Co je třeba definovat – téma (stanovuje tazatel, dáno otázkou), elementy a konstrukty (v MA atributy, stanovuje respondent, určuje preference) Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Strukturovaný sběr tacitní znalosti v kvantitativní podobě, málo využívaná Nástroj pro výzkum trhu v oblasti identifikace skrytých potřeb Základem je tzv. Personal construct theory, George Kelly (1955) Nástroj pro strukturovaný rozhovor, kdy si sám respondent definuje zkoumanou oblast na základě svých zkušeností a osobních postojů Co je třeba definovat téma (stanovuje tazatel, dáno otázkou), elementy konstrukty (v MA atributy, stanovuje respondent, určuje preference) Repertory grid 1.Tvorba tématu - Jaké má potřeby student 2.Definice elementů – uveďte 6 služeb, které jako student využíváte (nemusí to být nutně ve škole) 3.Definice konstruktů atributů – v čem se dvojice konstruktů liší od třetí a co mají ty dva společné 4.Ohodnocení 5.Definice nejvýznamnějších atributů, čeho si zákazník všímá - Analýza výsledků – v sloupcích (podobnost k ideálu), v řádcích (podobnost konstruktů) 6. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 Adobe Systems Stage1_generování nápadů Empatické dotazování ̶Otázky typu: ̶Pověz mi více o tvém posledním zážitku, co tě bavilo….. ̶Máš nějakou negativní, pozitivní zkušenost…. ̶Co tě trápí ohledně (problém na který přijdete) ̶Jak se cítíte v okamžiku…. ̶ ̶U otázek můžete jít do hloubky na základě odpovědi: Zapojte 5 proč – Proč tě trápí? Protože nemůžu hrát s někým…proč nemůžeš hrát s někým…… Proč si to myslíte? Co tě k tomu vedlo? Co se stalo před tím? ̶ Adobe Systems Inovační kultura 28 Systematické pozorování ̶Nákladné, zdlouhavé ̶Je třeba přípravy – co budeme pozorovat a jak to kodovat – např. jak lidé perou, jak lidé zacházejí s potravinami (alergici) – SAinsbury v UK – speciální police pro alergiky Adobe Systems Empathy map ̶Nástroj k vytvoření empatie s uživatelem a k syntéze pozorování ̶Vstup pro definici problému v podobě, co přináší hodnotu našemu uživateli a proč ̶ Adobe Systems Tvorba persony Na základě zjištění vytvořte jednu nebo dvě persony (skupinově) •Pepík, je 10letý chlapec, který většinu volného času tráví na mobilu, kde má rád hry, když může překonat sám sebe. Má rád rychlost, příliš dlouhé hry ho nebaví, nevydrží u ničeho ani dlouho sedět, a i s mobilem chodí (má ADHD). Má sourozence, se kterým hraje hlavně karetní hry, protože ho baví nahlížet soupeřům do karet (podvádět). Když se mu něco nedaří, je frustrovaný a brečí. ̶ ̶ Adobe Systems Value Proposition Canvas ̶Jak vytváříme hodnotu pro zákazníka ̶Customer Jobs – popsat, čeho se zákazníci snaží dosáhnout ve své práci a ve svém životě, jak to vyjádřili svými vlastními slovy. ̶Gains – popsat výsledky, kterých chtějí zákazníci dosáhnout, nebo konkrétní přínosy, o které usilují. ̶Pains - popsat špatné výsledky, rizika a překážky související s customer jobs Úkoly, které chtějí realizovat, vyřešit, problémy, které chtějí vyřešit, potřeby, které chtějí uspokojit. Vnímat perspektivu zákazníka, ne svoji! Využívejte metodu Why (5W), at získáte ty nejpodstatnější jobs-to-be-done Seřadti na škále important – insignificant Cokoliv, co obtěžuje vaše zákazníky před, během a po pokusu o jobs-to-be-done nebo jim jednoduše brání v provedení. Jsou to také rizika, tj. možné špatné výsledky, spojené s tím, že práce bude provedena špatně nebo vůbec; překážky Extreme - moderate popisují výsledky a výhody, které vaši zákazníci chtějí; některé jsou zákazníky vyžadovány, očekávány nebo žádány a některé by je mohly překvapit; patří mezi ně funkční užitek, sociální zisky, pozitivní emoce a úspora nákladů Essential – nice to have Adobe Systems Definice rámce problému – problm statement ̶Doporučuji, aby každý v týmu sestavil sám. Následně každý návrh posoudíte s využitím metody ďáblova advokáta. • •Všimněte si následující struktury vymezení problému: •Konkrétní uživatel [... jeho/její popis ...] potřebuje [… popis potřeby ...], protože [… zdůvodnění vaším vhledem do cílové skupiny ...]. • ̶ Sestavení persony vymezení problému, situace či úkolu, na který budeme hledat řešení. Předpokladem úspěchu inovace je, že přináší hodnotu cílovému zákazníkovi. Adobe Systems Definice rámce problému – Problem statement ̶Proč, co, kdo, kde (Who, What, Why, Where) •Vyrábět lepší pasti na myši •Současné pasti na myši vedou k tomu, že jsou uživatelé vystavováni virům, jak se pastí dotýkají a likvidují myši. Vlastníci domů potřebují pasti na myši, které je jednoduché používat, jsou nízkonákladovou pastí k odchytu a likvidaci myší bez vystavení virům, které jsou na myši. Background, součástí proč Kdo Proč Co Adobe Systems Inovační kultura 34 Adobe Systems Přednáška 2_cast1 Lego – příběh otevřených inovací ̶Před rokem 2000 nebyly akceptovány návrhy fanoušků na změny (zasílány mailem) ̶1998 hacknutí mikroprocesoru robotické sady Lego mindstorms ̶2005 nabourány servery „Lego factory“ (nespokojeny s alokací kostiček do objednávek – masová kustomizace) ̶Lego dospělo ke crwodsourcingu, který podporuje aktivitu a ochotu ̶Změna organizační struktury ̶Experimenty s různými druhy zapojení – skupina horlivců Vzniklo oddělení, které podporovalo open Innovation strategy Adobe Systems Přednáška 2_cast1 Trychtýř vývoje tzv. development funnel Každý nápad musí projít dlouhou cestou, než se z něj stane inovace v pravém slova smyslu, ve smyslu komercionalizace, tedy uvedení na trh. Tuto skutečnost zachycuje obrázek tzv. development funnel , který vidíte. Vidíme zde kroky, fáze , které vedou k vvývoji nového procesu, produktu či služby. Vstupem do procesu jsou nápady. V této fázi se snaží získat , ale jak vidíme, některé nápady jsou vyřazeny. Ve farmaceutickém průmyslu je dokonce 1 z 1000 myšlenek úspěšná. Produkt v tomto případě prochází náročným klinickým testováním. Ve výrobním sektopru se uvádí, že 1 nápad ze čtyř se stane úspěšným v případě úspěšným podniků a 1 z 8 v případě méně úspěšných podniků. Prvná fázi je velmi těžké řídit Adobe Systems Problem Solving – whose approach is better, Einstein or Robbins? ̶Albert Einstein said: “If I had an hour to solve a problem I’d spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes thinking about solutions.” ̶Tony Robbins said the opposite: “Leaders spend 5% of their time on the problem and 95% of their time on the solution.” ̶https://carolharding.com.au/problem-solving-whose-approach-is-right-einstein-or-robbins/ Adobe Systems ̶"For good ideas and true innovation, you need human interaction, conflict, argument, debate." Author, CEO and entrepreneur Margaret Heffernan ̶"Success doesn't necessarily come from breakthrough innovation but from flawless execution." Naveen K. Jain, founder and former CEO of InfoSpace ̶"Software innovation, like almost every other kind of innovation, requires the ability to collaborate and share ideas with other people, and to sit down and talk with customers and get their feedback and understand their needs." Bill Gates ̶ Adobe Systems Inovační kultura 39 Děkuji za pozornost ̶