Adobe Systems Experimentální ekonomie MPV_VESO Jiří Špalek Adobe Systems Experimentální ekonomie - historie ̶Thurstone (1931) – indiferenční křivky ̶Morgenstern, von Neuman (1944)-teorie her ̶Dresher a Flood (1950) - vězňovo dilema ̶Smith (1950), Plott (1970) – laboratoře EE ̶1998 oficiální pojmenování+časopis EE ̶NC Kahneman, Smith (2002), Roth (2012), Thaler (2017) Shiller (2013), Banerjee (RCT, 2019), Card (Natural in Labour, 2021) MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems Jestliže výsledky experimentů odpovídají predikcím teorie, tvrdí se, že nejsou zajímavé, neboť potvrzují pouze to, co ekonomové dávno vědí. Jestliže jsou naopak výsledky experimentu s predikcemi teorie v rozporu, obvykle se tvrdí, že „experiment musí mít nějakou chybu“ . (Vernon Smith,1989) MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems Experimentální ekonomie - metoda ̶Vytvoření mikrosystému, který simuluje reálný jev, v laboratorním prostředí ̶ ̶Základem je kontrola ̶Technologie, vstupní kapitál ̶Akční prostor, časování akcí ̶Dostupnost informací ̶Kontext (framing) ̶ ̶A do určité (ale významné) míry i preferencí MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems Další metodologické zásady §Replikovatelnost §Jednoduché prostředí, jednoznačné instrukce §Zachování soukromí účastníků §Výběr subjektů (VŠ studenti) § §Klamání je zakázáno §Platby jsou transparentní ̶ Rozdíl oproti psychologickým MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems Poslání ekonomických experimentů dle Roth (1995) ̶promlouvají k teoretikům (Speaking to theorists), ̶ ̶hledají fakta (Searching for facts), ̶ ̶našeptávají do uší princů (Whispering in the ears of princes). MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems Limity experimentů ̶Nereprezentativní výběr testovaných osob (subject pool) ̶ ̶Platby nejsou podstatné či významné (salient) ̶ ̶Zjednodušení modelované situace ̶ ̶Externí validita ̶ MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems Externí a interní validita ̶Interní = robustní a replikovatelný ̶ ̶Externí = možnost zobecnění výsledků na studovaný reálný jev ̶ ̶ MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems Externí validita ̶Externí validita není podstatná u každého ekonomického experimentu (Plott) ̶Ani laboratorní experimenty v přírodních vědách nezkoumají reálné prostředí ̶Model odmítnutý v laboratoři může být platný v reálném prostředí ̶Úspěch v laboratoři je nutná, avšak nikoli postačující podmínka zobecnění MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems MPV_VESO Experimentální ekonomie Field a Natural experiment ̶Vychází z lékařského výzkumu ̶Obvykle má podobu RCT ̶Zahrnuje velký vzorek účastníků ̶↑ externí validita ↓ kontrola ̶Subjekty nemusí vědět, že jsou součástí studie Adobe Systems MPV_VESO Experimentální ekonomie Laboratorní vs field experiment Laboratorní -Kontrola prostředí, incentiv -Umělý -Subjekty plně informované -Málo nákladný -Obvykle se studenty - Field -Rozsáhlý -Subjekty v přirozeném prostředí -Nemusí vědět, že jsou subjektem -(Organizačně) nákladný -Vyžaduje „real world“ partnera Adobe Systems Randomized Control Trials (RCT) Above is an icon representation of a population of people. On the left side there is a group of people. The population is split into two groups by a random lot. One group receives an intervention and the other group is a control group. The outcomes for both groups are measured. MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems MUEEL studie ̶Vliv zpráv na rozhodnutí o placení daní ve správné výši ̶Upomínky o zaplacení poplatku za komunální odpad – MMB ̶Aktivizace dárců krve v nemocnici Znojmo ̶#Logos – vliv označení výrobků na rozhodnutí o koupi (projekt pro Evropskou komisi) ̶ MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems Realizovaný laboratorní experiment Media negativity bias and tax compliance: experimental evidence (Fišar, Reggiani, Sabbatini, Špalek) https://www.muni.cz/vyzkum/publikace/1794737 ̶Jak kontext (zprávy) ovlivňuje placení daní ve správné výši ̶Založen na hře dobrovolného přispívání na veřejný statek ̶ MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems Varianty experimentu -Neutrální zprávy Světové přehlídky psů se zúčastnilo 28 tisíc psů sentiment à - 0.749 - -Pozitivní zprávy Státní fond rozvoje bydlení poskytne další výhodné půjčky sentiment à + 0.006 -Negativní zprávy Dluh státního rozpočtu vzrostl na 1.68 mld. Kč sentiment à + 0.872 - MPV_VESO Experimentální ekonomie Image result for sky news 24 Image result for bbc news 24 Image result for bbc news 24 greece MPV_VESO Experimentální ekonomie Výsledek obrázku pro ct24 Adobe Systems Výsledky •Pozitivní zprávy zvyšují placení daní o 23 procentních bodů • •Negativní zprávy nepřinášejí žádný významný efekt - V situaci aktuální preference negativních zpráv v médiích, pozitivní zprávy mohou zvýšit ochotu lidí platit daně ve správné výši má význam dát větší prostor pozitivním zprávám MPV_VESO Experimentální ekonomie Adobe Systems MPV_VESO Experimentální ekonomie Další četba… Jak drahé je zdarma - Dan Ariely MyÅ¡lenà rychlé a pomalé - Daniel Kahneman NeoÄ�ekávané chovánà - PÅ™ÃbÄ›h behaviorálnà ekonomie Adobe Systems MPV_VESO Experimentální ekonomie Anebo video… TED Talks: ̶Why it's so hard to make healthy decisions https://www.ted.com/talks/david_asch_why_it_s_so_hard_to_make_healthy_decisions/transcript ̶ ̶Good Citizens Should Understand Behavioral Economics https://www.ted.com/talks/bill_wood_good_citizens_should_understand_behavioral_economics ̶ ̶How behavioral science can lower your energy bill https://www.ted.com/talks/alex_laskey_how_behavioral_science_can_lower_your_energy_bill ̶ ̶