Řízení a kontrola ve veřejné správě Řízení nákupu ve VS Martina Ondrouchová, martina.ondrouchova@econ.muni.cz 2 Charakteristika nákupu I. ̶ Obstaravatelská činnost (Procurement) zahrnuje následující aspekty: • analýza „zhotovit – nakoupit“, • akvizice – získávání zákazníků osobním jednáním, • výběr dodavatelů, • zpracování kontraktační dokumentace, • administrativa v rámci kontraktu, • sledování dodávek, • skladování, • manipulace s materiálem a zařízením. 3 Charakteristika nákupu II. ̶ Smyslem existence a cílem nákupu (procesu nákupu) je uspokojit potřebu zákazníka nákupu. 4 Charakteristika nákupu III. ̶ Uvnitř podniku (instituce) je zákazník nákupu chápán jako ta organizační část nebo proces, které jsou nositelem potřeby vstupního produktu. ̶ Uspokojení potřeb zákazníka (formulovaných i očekávaných) znamená zajistit výběrem vstupní produkt. 5 Nákup jako strategický proces I. V řízení projektu lze chápat buď: ̶ úžeji, jako proces, do kterého vstupuje konkrétně specifikovaný požadavek na nákup určité komodity a vystupuje potvrzená objednávka (smlouva), která je předávána jako vstup do navazujících procesů (např. skladování), Anebo: ̶ šířeji a komplexněji, kdy vstupem je identifikace budoucí potřeby (např. identifikace nového projektu nebo poptávka na dodávku) a výstupem je dokončená dodávka předaná jako vstup do dalších procesů (např. část projektu (subdodávka) předaná do užívání, přesně v čase potřeby na místo spotřeby, atd.). 6 Nákupní know-how I. ̶ Pod pojmem nákupní know-how lze zařadit osm následujících prvků, které jsou podmínkami kvalitního nákupu: • znalosti pracovníků připravujících a uskutečňujících nákupní procesy, • organizace vlastních procesů – procesní model nákupů (myšlenka), • dokumentace (popis) procesního modelu nákupů (vyjádřená myšlenka), • implementace procesního modelu nákupu (zavedení myšlenky do rutinní praxe), • nákupní systémy ("na čem" se pracuje), • historická i aktuální data vztahující se k dodavatelům, předmětům nákupů a k procesům nákupu, • vůle vedení ke zlepšování a zdokonalování (inovacím) nákupních procesů, • využívání moderních technologií a přizpůsobování procesního modelu nákupu jejich možnostem. 7 Nákupní rozhodovací proces ̶ Poznání problému – iniciace nákupu ̶ Identifikace charakteru potřeby ̶ Specifikace výrobku ̶ Nákupní průzkum trhu – průzkum dodavatelů a predikce budoucích potřeb ̶ Soustředění nabídek ̶ Výběr dodavatelů ̶ Zadání objednávek a sjednání smlouvy ̶ Kontrola dodávek ̶ Hodnocení dodavatelů 8 Nástroje řízení nákupu ̶ Proces nákupu je při znázornění v nejvyšší úrovni agregace relativně jednoduchý. ̶ Na jeho vstupu jsou požadavky na zajištění dodávek (vstupních produktů), na výstupu je dodání požadovaných vstupních produktů. ̶ Analýza vlastní síly („make or buy“) ̶ Paretova analýza (ABC analýza) ̶ Porovnávací matice komodit a rizik ̶ Kategorizace dodavatelů podle citlivosti na výkyvy trhu 9 Smluvní vztahy I. ̶ Součástí řízení projektu/úkolu a obstaravatelské činnosti je Smluvní management (Contract Management). ̶ Cílem procesu je aktivní kontrola způsobu a postupu plnění smlouvy příslušným dodavatelem. ̶ Míra aktivní kontroly bude tím větší, čím větší význam má dodávka pro další realizaci projektu. 10 Smluvní vztahy II. ̶ Smluvní management lze charakterizovat jako řízení: • smluvních jednání mezi osobami zúčastněnými na přípravě a realizaci projektu (obecně mezi odběratelem a dodavatelem), která obvykle vedou k uzavření smlouvy, • zavádění (implementace) a následného provádění smluvních ujednání (realizace závazků), • provádění změn smluvních závazků. 11 Správa smluvních vztahů ̶ Vstupy do dílčího procesu „správa smluvních vztahů“ jsou: • smlouva, která je výstupem z předcházejícího dílčího procesu, • plnění smlouvy příslušným dodavatelem. ̶ Typy smluv: • Pevné ceny • Náklady • Čas a materiál 12 Pevné ceny ̶ Typy: • Pevné ceny/paušál/firemní pevné ceny • Pevné ceny + pobídková složky • Pevné ceny + složka odměn • Pevné ceny upravené o ekonomickou cenu • Nákupní objednávka ̶ Dobře definovatelný rozsah a požadavky ̶ Dostatečná konkurence na trhu ̶ Prodávající musí uhradit dodatečné náklady ̶ Prodávající nese vysoké riziku ̶ Kupující nese nízké riziko 13 Proplácení nákladů ̶ Typy: • Náklady plynoucí ze smlouvy • Náklady + odměna (procento z nákladů plynoucích ze smlouvy) • Náklady + fixní odměna • Náklady + pobídková složka • Náklady + složka odměn ̶ Neznámý nebo obtížně definovaný rozsah (např. výzkumné projekty) ̶ Není možné přesně definovat čas a náklady ̶ Kupující platí skutečné náklady ̶ Vyšší požadavky na administrativu kontraktu ̶ Prodávající musí zaznamenávat skutečné náklady ̶ Levnější než pevné ceny 14 Čas a materiál ̶ Ceny za jednotku ̶ Krátkodobé kontrakty za nižší ceny ̶ Potřeba rychlého začátku smlouvy ̶ Služby ̶ Měla by být stanovena maximální cena 15 Příklady ̶ Cena = 550€ + 2% inflace ̶ Cena = 500 ks za 2€ ̶ Cena = 500€ + 55 € za každou dodanou část dříve ̶ Cena = náklady + 10% z nákladů ̶ Cena = náklady + 100€ ̶ Cena = náklady + 10% z úspor ̶ Cena = 50€/hodinu + materiál 16 Ukončování smluvních vztahů ̶ Cílem dílčího procesu je: ̶ prověřit zda smlouva byla v celém rozsahu splněna, ̶ provést formální akceptaci plnění smlouvy, ̶ připravit a potvrdit dohodu o vyrovnání všech nároků smluvních stran, vyplývajících ze závazků, ̶ vyhodnotit nákup a informace o něm uložit do příslušné datové základny, ̶ zkompletovat příslušnou dokumentaci nákupu a zajistit její archivaci stanoveným způsobem. 17 Formy smluv ̶ Smlouva o dílo ̶ Smlouva mandátní ̶ Příkazní smlouva ̶ Smlouva o obstarání věci ̶ Smlouva zprostředkovatelská ̶ Smlouva kupní ̶ Smlouva o smlouvě budoucí 18 Management požadavků I. ̶ Jako součást smluvního managementu se někdy definuje tzv. management požadavků (Claim Management) uplatňovaný v realizačních fázích projektu. ̶ Jedná se o průběžné, soustavné a cílevědomé zpracovávání požadavků na změny a úpravy, zaznamenávání případů nedodržení podmínek (např. dílčích termínů a lhůt) a obecně zaznamenávání všech smluvně (právně) relevantních příhod ovlivňujících průběh realizace projektu. 19 Management požadavků II. ̶ Evidence a průběžné zpracovávání těchto případů: • definování a evidování každé takové smluvně (právně) významné příhody, • zaujetí přesného právního stanoviska, ke každé takové příhodě, • ohodnocení (ocenění) každého takového případu z hlediska jeho budoucího finančního vypořádání, • průkazné zpracování a dokladování každého případu a jeho uložení a evidování pro budoucí využití. 20 Použité zdroje, literatura ̶ Doležal J. a kol.: Projektový management podle IPMA. Grada, 2012. ̶ Bentley, C.: Základy metody projektového řízení PRINCE2. Wolters Kluwer, 2016. 21 Děkuji za pozornost