Oko Oko je okno do duše. Oči na charakteru musí vypadat dobře, je to detail, na který je soustředěna pozornost a pohledem můžeme toho hodně napovědět o charakteru samotném, však posuďte sami na následujícím obrázku: Zleva: Peacock woman - Jiří Adamec (Astil); Jasmine ­ Kamil Mlčák (Alcado); goblin,golum ­ Jiří Adamec (Astil); Firefighter - Vaclav Krivanek (Washek); An alien sculpture - Vaclav Krivanek (Washek); El Diablo Delincuente ­ Lukáš Duběda (Loocas) Jak oko vytvořit: 1. Vytvořte si kouli o 16 segmentech velikou tak aby vám sedla do očního důlku. 2. Převeďte kouli na Editable Poly. 3. Na pólech koule odstraňte každou druhou hranu, tak abychom z trojúhelníků vytvořili čtyřhrany. Jeden z pólů umístěte na místo, kde bude později duhovka a zornice. 4. Kouli nadřaďte modifikátor Turbo Smooth. 5. Kouli zkopírujte pomocí Scale Gizmo + Shift. Nová koule bude uvnitř první koule, jen nepatrně menší. 6. Větší kouli udělejte průhlednou a lesklou. Můžete si ji nyní skrýt. 7. Na menší kouli vytvořte kruhovou prohlubeň pro čočku a duhovku (pro zdvojení hrany a získání středového kruhu hran z vertexu použijeme povel Chamfer). Pokud ovšem váš charakter bude mít v očích jen štěrbiny, počítejte s tím. Stejně tak nezapomeňte, že duhovka nikdy není v modelu vidět celá, pokud ano, tak oči působí moc vytřeš- těně. 8. Na kouli aplikujte materiál Checker v difúzním kanálu a navolíme vyšší hodnotu Tile. 9. Aplikujeme modifikátor Unwrap UVW. 10. Otevřeme modifikátor, zvolíme Faces. Select All. 11. Zaškrtneme Show No Seam. 12. V Map Parameters zvolíme Planar. 13. Zvolíme Best Align. 14. V záložce Parameters klikneme na Edit. 15. Otevře se samotný dialog pro editaci UV. 16. Ve viewportu vybereme faces - polovinu s prohlubní. 17. Tři vnější obvody hran vybereme a postupně zvětšíme, abychom upravili UV ­ sledujte ve viewportu co se děje. Použijeme Soft Selection. 18. Vybereme faces poloviny oka. V dialogu Edit UV v záložce klikneme na Tools ­ Break ­ oddělíme od sebe poloviny a umístíme vedle sebe. 19. Pokud nám stačí jen polovina oka k mapování, zadní půlku vymažeme. 20. Když jsme hotovi, umístíme jednu síť do čtverce pro renderování UV. Pokud chceme mapovat obě polokoule, pak umístíme sem obě. 21. V záložce Tools - Render UVW Template. Renderujte jako TIFF a uložte alfa kanál (Store Alpha Channel). 22. Ve Photoshopu potom vytvoříme texturu pro oko. Otevřete si UVW Template a načtěte Alfa kanál (Výběr ­ načíst výběr, Selection ­ Load Selection). Nyní je Alfa kanál aktivní. Ctrl+C a CTRL+V ­ přetáhněte na image, který chcete upravovat pro oko. Template je nyní tenká síť. 23. Upravte obrázek oka podle sítě. Nemanipulujte se sítí. 24. Když budete hotovi, nezapomeňte skrýt vrstvu s Template. Jinak se vám bude zobrazovat v textuře. 25. Texturu si uložte, stačí jako JPEG. 26. V Material Editoru si načtěte tuto texturu v difúzním kanálu a aplikujte na objekt oko. 27. Zobrazte skrytý lesklý průhledný obal. 28. Oko by mělo vypadat k světu. Tento zjednodušený tutoriál vychází z: DUBER STUDIO, Organic modeling - portrait of a girl [DVD-ROM]. 2005. DUBER STUDIO, UV mapping - portrait of a girl [DVD-ROM]. 2005. DUBER STUDIO, Texture painting - portrait of a girl [DVD-ROM]. 2005.