Kritéria hodnocení webové prezentace
Petr Eliáš
Jak a co hodnotit?
- automatizovaně (online verifikátory, validátory), manuálně, nechat si udělat audit
- přístupnost (accessibility)
- použitelnost (usability)
- optimalizace pro SEO
- grafický design
- marketing
Přístupnost (1)
- web se správně zobrazuje na různých prohlížečích a platformách
- validita kódu
- rychlost přístupu
- bezbariérové stránky (analyzátor kontrastu barev, hlasová čtečka, ovládání pomocí klávesnice)
- WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)
- Pravidla přístupného webu (zákon pro weby veřejné správy)
Přístupnost (2)
- dostupnost informací je nezávislá na dalších technologiích (java, javascript, flash ...)
- web nesmí vyžadovat konkrétní výstupní či ovládací zařízení (barevný monitor, zvuková karta)
- netextové prvky by měly mít textovou alternativu
- vypnuté obrázky
- vypnuté skripty
- vypnuté kaskádové styly
Použitelnost
- uživatelům se podaří dělat, co chtějí (aniž by museli přemýšlet)
- jednoduchost, intuitivní ovládání
- navigace (kde se nacházím, jak se dostanu na úvodní stránku)
- odkazy podtržené, nad klikatelným prvkem kursor ručička
- vyhledávání
- domovská stránka
Použitelnost (2) - domovské stránky
- domovská stránka by měla být navržena tak, aby se lišila od ostatních stránek webu
- poud Váš web shromažďuje informace o zákaznících, měla by stránka obsahovat prohlášení o Ochraně osobních údajú
- používejte dostatečně kontrastní barvu písma a pozadí
- mezi slovy ve frázích, které musí být kvůli srozumitelnosti a přehlednosti psány dohromady, dělejte pevné mezery
- u vyhledávání nepoužítejte fráze typu hledat text, hledat na webu, find it now, apod.
- vyhněte se: odkaz !!!, DŮLEŽITÝ T.E.X.T, T E X T, klikněte zde,
Grafický design
- první dojem
- účelnost grafiky
- konzistence grafiky na celém webu
- čitelnost grafických prvků
- správná typografie
Marketing a SEO
- vhodná volba domény (dobré zaregistrovat více názvu - www.nazevfirmy.com, www.nazev-firmy.com)
- za názvem domény by se neměl vyskytovat další kód (domena.cz/index.php?categoryid=3)
- viditelnost ve vyhledávačích (zpětné odkazy, optimalizace kódu, placená reklama...)
- kvalita zpracování textů
- monitoring návštěvnosti, sledování tras, cílové skupiny
Odkazy - online nástroje pro automatizovanou analýzu webu
Odkazy - nástroje pro analýzu (programy)