Úvod
Pavel Prostřední
Prezentace o současných možnostech inzerce na webu pro české firmy a projekty.
Datum: 1.4.2009
Osnova
- Pojmy - Marketing, reklama, inzerce
- Nejzajímavější typy inzerce
Je dobré znát pojmy
Co znamenají a jaký je rozdíl mezi ...
- Marketing
- Reklama
- Inzerce
Definice marketingu
Marketing
- Marketing je proces plánování a provádění koncepce, tvorby cen, propagace a rozšiřování myšlenek, zboží a služeb za účelem vyvolání směny, která uspokojí požadavky jednotlivců i organizací. (Schultz)
- Způsob řízení hospodářské činnosti z hlediska trhu, vytváření výrobní a obchodní politiky na základě znalosti vývoje potřeb a požadavků trhu. Marketing působí na trh v tom smyslu, aby se zboží lépe a trvale prodávalo nejen v současnosti, ale i v budoucnu. (Chmel)
Definice
Marketingový mix
- Product (výrobek, služba)
- Price (cena výrobku)
- Place (místo prodeje)
- Promotion (podpora prodeje - jednou ze složek je i reklama)
Reklama (na internetu) 1/3
Stručný přehled
- Bannerové kampaně
- E-mailing
- Vyhledávače ve zboží (Zboží.cz)
- Placené zápisy v katalogu (Seznam, Najisto)
- Intextová reklama (Lidovky)
- Google AdWords pro vyhledávání, obsah
Reklama (na internetu) 2/3
Stručný přehled
- Sklik pro vyhledávání, obsah
- Kvalitní webové stránky, e-shop
- SEO
- Facebook a další sociální sítě
Reklama (na internetu) 3/3
Stručný přehled
- Placené zápisy v katalogu
- E-target
- a spousta dalšího ...
Další pojmy
Konverze 1/2
- Konverzní poměr vyjadřuje v procentech podíl lidí, kteří na našem webu provedou nějakou konverzi (nákup, odeslání kontaktního formuláře, přihlášení do newsletteru)
- Běžný konverzní poměr: 1% (často ale také 0% nebo i 7% u kvalitních obchodů)
- Konverzní poměr zvyšujeme zkvalitněním webových stránek (použitelnost, přístupnost, design, on-site marketing, umělá inteligence, data mining, ...)
Žebříček reklamy
Subjektivní
Kvalitní web
Proč je důležité mít dobré základy
- SEO - Šetří velké množství peněz, buduje značku
- Použitelnost - Zvyšuje konverzi, buduje klienty
- Přístupnost - Rozšiřuje portfolio zákazníků
- Grafika - Zvyšuje konverzi, buduje značku
- Data Mining - dává nám náskok oproti konkurenci
- Využití "umělé inteligence" - zvyšuje relevanci
Žebříček reklamy
Subjektivní
Marketing na webu
Pomáhá prodat a šetří náklady na další reklamu
- E-mailing, newslettery
- Kvalitní obsah, články, reference
- Upoutávky na hlavní straně
- Relevantní bannery na stránce
- Affiliate, partnerství s tematicky podobnými weby (příklad)
- Speciální akce v pravý čas (po výplatě, roční období, Vánoce!, vysvědčení, valentýn, den matek, výročí firmy, ...)
Statistiky
Než se pustíme do placené inzerce
- Je dobré vědět kolik inzerce vydělává (př. Zlaté stránky)
- Co od placené inzerce očekáváme
- Sledovat efektivitu
- Neefektivní typy inzerce vylepšit nebo zrušit, provést úpravy na webu
- ... k tomu nám pomohou vlastní nástroje na našem webu, Google Analytics
Žebříček reklamy
Subjektivní
AdWords PPC - platba za proklik ve vyhledávání 1/7
Inzeráty ve fulltextovém vyhledávání na Googlu
- Platí se za prokliky
- Pořadí inzerátů je dáno: míra prokliku (CTR) * maximální cena, kterou je inzerent ochoten dát za proklik
- CTR deset a více procent
AdWords PPC - platba za proklik ve vyhledávání 2/7
Možnosti klíčových slov
- klíčové slovo = volná shoda, bude se skloňovat a odstraňovat diakritika. Inzeráty se zobrazí na všechny dotazy obsahující celé klíčové slovo.
- [klíčové slovo] = přesná shoda, nebude se skloňovat a odstraňovat diakritika. Inzeráty se zobrazí pouze na dotazy, které zcela přesně odpovídají klíčovému slovu.
AdWords PPC - platba za proklik ve vyhledávání 3/7
Možnosti klíčových slov
- "klíčové slovo" = frázová shoda, nebude se skloňovat a odstraňovat diakritika. Inzeráty se zobrazí na všechny dotazy obsahující klíčové slovo v přesném znění a pořadí.
- -klíčové slovo = vylučující slovo, bude se skloňovat a nebude se odstraňovat diakritika. Dotazy obsahující toto slovo inzerát nespustí.
AdWords PPC - platba za proklik ve vyhledávání 4/7
Doporučení
- Nepoužívat volnou shodu
- Používat vylučující slova
- Dobré zacílení textového inzerátu - cílit na relevantní podstránky
- Důkladná analýza klíčových slov (Nástroj Googlu, Nástroj Seznamu)
- Více typů inzerátů, testovat a měnit inzeráty
- Používat slova dlouhého ocasu (levná a často výhodná)
AdWords PPC - platba za proklik ve vyhledávání 5/7
Doporučení
- Pro přesnou shodu volit zvláštní sestavy - mohu tak lépe napsat inzerát
- Dělat pravidelné rešerše na základě statistik návštěvnosti
- Nebát se neinzerovat na exponovaná slova
- Používat upoutávky - číslice, ?, =, slevy, zdarma
- Výzvy k akci
- Pro rozsáhlé seznamy klíčových slov použít dynamické inzeráty
- Oddělit kampaně pro vyhledávání a pro obsah
AdWords PPC - platba za proklik ve vyhledávání 6/7
Doporučení
- Nepoužívat přeprodejce a další "oficiální zastoupení Googlu" v ČR
- Neví co je pro Vás dobré
- Nesledují Vaše statistiky
- Nemáte kontrolu nad výdaji
- Nereagují na změny na Vašem webu
- Často si účtují až 900% marži
AdWords PPC - platba za proklik ve vyhledávání 7/7
Doporučení
- Nepoužívat přeprodejce a další "oficiální zastoupení Googlu" v ČR
- Nezáleží jim na Vašich penězích
- Byznys pro ně končí kliknutím na Váš inzerát
- Pracují i pro Vaši konkurenci
- Pokud odejdete, ztratíte nastavení a historii kampaně
Žebříček reklamy
Subjektivní
Sociální sítě
Budoucnost reklamy
- Široké možnosti cílení reklamy podle zájmu uživatele
- V budoucnu se bude cílit reklama více na konkrétní autority, než na masy. Jednotlivce, kteří mají hodně přátel a velký vliv na své okolí
- Momentálně nové, cool, levné a výkonné
Mapa sociálních sítí
Zobrazení reklamy na Facebooku
Vytvoření nové reklamy na Facebooku
Facebook
Reklama na Facebooku
- Možnost použít pro budování značky
- Vkládáme titulek, obrázek, popisek, odkaz
- Zatím trestuhodně málo možností jak reklamu zacílit
- Filtrujeme podle anglických klíčových slov, pohlaví, státu, vztahu, vzdělání
- Zatím vhodné cílení pro malou skupinu inzerentů
Žebříček reklamy
Subjektivní
Placený zápis v katalogu Seznam - Firmy.cz
- Potřeba vyzkoušet zda funguje
- Firmy.cz zavedenější, navštěvovanější a levnější než konkurence
- Zápis v jedné kategorii na Seznamu cca 6.000 Kč/rok
- Možnost zobrazení návštěvnosti každé kategorie - víte co kupujete
- Možnost příplatků za delší text, více kontaktů, ... viz ceník reklamy na Seznamu
Žebříček reklamy
Subjektivní
PPC - Sklik pro vyhledávání
- Prakticky to stejné co Google AdWords
- Platíte za proklik, Pozice inzerátu=(CTR)*(max.cena)
- Zobrazuje se ve výsledcích vyhledávání na Seznamu
- Více inzerentů než na Googlu
- Méně vychytaný systém, chyby (shody slov), někdy menší CTR a někdy dražší než Google AdWords
Žebříček reklamy
Subjektivní
AdWords pro obsah
- Platba za kliknutí nebo za zobrazení
- Reklamy se zobrazují v kontextu s obsahem
- Textové reklamy (ukázka)
- Grafické reklamy - bannery
- Video reklamy
- Nezáleží na Quality Score a na CTR
- Možnost budování značky
AdWords pro obsah - doporučení
- Široké možnosti zacílení a typu reklamy
- Sledovat konverze
- Nejvýkonnější weby přesouvat do SITE TARGETING kampaní a oslovit je napřímo
- Při zacílení na konkrétní weby se může jednat o reklamu skoro zadarmo
- Neinzerovat na webech pro děti
Žebříček reklamy
Subjektivní
Vyhledávače ve zboží
- Zdarma nebo placená varianta
- Placená varianta = platba za proklik (cca 1Kč)
- Potřeba vyzkoušet - záleží na typu produktu i na množství konkurence
- Využívat možnosti vyloučení produktů
Anketa
Blokování bannerů
- Reklamu neblokuje:
- Reklamu blokuje:
Žebříček reklamy
Subjektivní
Bannery
Bannery na tematických webech
- Budování značky
- Spíše než pomocí bannerových sítí (BillBoard.cz, ...) se domluvit s konkrétními provozovateli webů (Fotoaparát.cz) nebo pomocí AdWords pro obsah
- Nevýhoda: blokování bannerových reklam, nákladné
- Bannerová reklama musí být dlouhodobá, opakovaně všimnutá
Historie a budoucnost reklamy
1998
Hlavním hitem jsou zlaté stránky
Historie a budoucnost reklamy 1/2
2009
Držel někdo z Vás za poslední čtyři roky v ruce Zlaté stránky?
Blokujete bannery?
Máte doma televizi?
Díváte se na internet v mobilu?
Jak často nakupujete na internetu a jak často v obchodě?
Nejlepší reklama
Co je vůbec nejlepší reklama?
- Reference - dělejte svoji práci dobře a poctivě. Získáte tak nejen zákazníky, ale i věrné klienty.
Konec
Dotazy a připomínky
... děkuji za pozornost