SEO - Optimalizace pro vyhledávače
Martin Prokop
SEO?
- Nevděčné téma:)
- Shrnu co se o SEO ví
- Ptejte se, opravte mě, zaludné otázky nezvládnu:)
- Snad se dozvíte i něco nového
Co je SEO a jeho cíl
- Search Engine Optimization
- Snažíme se optimalizovat náš web tak aby byli lehce naleznutelný pro potenciální uživatele
- Velmi úzce souvisí s marketingem webu:
- Přilákat více zákazníků -> zvýšit své zisky
- Forma reklamy (za kterou se vlastně neplatí přímo) - jak už jednou jste nahoře v prohlížeči tak tam nejspíš zůstanete
Pro co optimalizovat?
- Mohla by se vést diskuze: ideálem je optimalizace pro všechny vyhledávače
- Hlavními hráči ve vyhledávání v současné době GOOGLE a SEZNAM
- Teoreticky optimalizace pro tyto dva zaručí ideální pozice v českém internetu:)
Jak na to?
- Existují základní postupy (o těch povím něco já:)
- Každý profík má své triky, cené know-how málokdo se podělí
- Je důležité mít na paměti, že svět SEO se velmi dynamicky mění
Hlavní kroky ke kvalitnímu SEO
- Správná doména
- Struktura webu
- On/Off-page faktory
- Analýza klíčových slov
- Registrace ve vyhledávačích
- Zpětné odkazy
Výběr domény a struktura webu
- Důležité je zvolit jednoduchou doménu, měla by vypovídat o obsahu webu, obsáhnout kličová slova (není tak podstatná podmínka)
- Promyslet způsob jak se mají nazývat stránky, systém provázání stránek
- Jednoduché názvy, intuitivní (uživatel neklikne na "divný" odkaz)
- U dynamických webů samozřejmě pozor na ošiklivé URL (google bere údajně jen 3 parametry GET)
- "http://www.neco.cz?id=blabla&user=blala&kategorie=neco&clanek=2" = HRŮZA
- Použití routeru či rewrite módu doporučuji
On-page faktory
- Název napovídá, faktory které ovlivní kodér stránky
- Hlavní je mít perfektní HTML kód, bez chyb, dodržovat validitu, sémantiku, standardy
- Soubor Robots.txt - promyslet co robotovy povolit
- User-agent: *
- Disallow: /
- Vytvořit SITEMAP.xml - s tím dobře pomůže Google Analytics
On-page - použití klíčových slov na stránce
- Na každé stránce mít obsaženy klíčová slova
- Metatagy - keywords, description (údajně už nemá velký vliv)
- URL, Title - hodně důležité, H1 (velmi důkležitý atribut)
- EM, STRONG (roboti tyto tagy zohledňují)
- Texty v odkazech (ANCHOR TEXT), případně title u odkazů; NIKDY: "KLIKNETE ZDE"
- alt (atribut u obrázků) - roboti obrázky neprohližej, řidí se anchorem, titlem a alt atributem
- Čím výš na stránce tím lépe, 200 až 300 slov na 2-3 klíčová slova
On-page - nepoužívat na webu
- Čitelnost pro robota je důležitá
- JavaScript, FLASH
- Rámce (kdo to eště může používat:)
- Omezit velikost stránky (údajně 101kb)
- Pozor na duplicitní stránky
Off-page faktory, PageRank
- Registrace do katalogů (správné titulky, názvy, popisy - obsahují klíčová slova)
- Snad hlavní fenomén PAGERANK; u nás S-Rank
- Čím větší PageRank, tím výš ve vyhledávači
- Problém s BadRankem
Zpětné odkazy
- Spřátelené weby, kvalitní weby, spoustu odkazů
- Odkazy by měli mít stejnou tématiku jako Váš web
- V odkazech ideálně slova pro které je web optimalizován
Analýza slov - klíčová slova
- Zasadní proces, musíte si rozmyslet co přesně chcete
- Doporučuji použít pomocné nástroje na netu:
- Podmínky:
- četnost hledání
- konkurenčnost
- obchodní potenciál
- obecná × konkrétní slova
Analýza slov, rady
- Postavte se do role zákazníka
- Inspirujte se u konkurence
- Nemá cenu snažit se optimalizovat pro slova s velkou konkurencí
- Myslete na long tail
- Množné čísla, synonyma
- Pravopisné chyby, překlepy
Long tail
- Long tail - nebojte se používat slova, která nejsou ve Vašem webu zásadní
- Obchod se snowbordama, ale klíčove slovo FLOW
Nečekané informace o důležitosti faktorů
- Několik vybraných faktorů
- Klíčové slovo použité v elementech h2, h3, h(x) - NEMAJÍ výrazný vliv
- Klíčové slovo použité v elementu meta typu description - MEMÁ výrazný vliv
- Klíčové slovo použité v elementu meta typu keywords - MINIMÁLNÍ VLIV
- Validita dokumentu (podle standardu W3C) - MINIMÁLNÍ VLIV
- Stáří webu, Tématická relevance odkazů směřujících na web - VÝRAZNÝ VLIV
- Zdroj: http://interval.cz/clanky/google-search-engine-ranking-factors-v2/
search-engine-optimization-starter-guide
Další knihy
- Snad notoricky známá kniha o SEO, už starší
seo-kniha.pdf
- Prezentace Jana Tichého (H1) z FF 26.3.09 (podobnost s touto prezentací je čistě náhodná:)
seo.muni.20090326.pdf