TEXTUR~21 ibm_white_logo_300dpi IBM IDC Brno © 2006 IBM Corporation OnDemand_wh_bl SSO pro FI MU 5/21/2010 SSO pro FI MU 5/21/2010 SSO 2 Karel Kreidl To replace the title / subtitle with your own: Click on the title block -> select all the text by pressing Ctrl+A -> press Delete key -> type your own text 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 2 SSO pro FI MU 5/21/2010 Obsah §Monitoring méně obvyklých systémů §2nd level support §Aplikační problémy §eESM §Problémy mimo scope – eskalace §OSS a správa pásek §iSeries §diskuze 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 3 SSO pro FI MU 5/21/2010 zSeries §Označení pro mainframe servery IBM i pro jejich OS §Mainframe – servery s velkou výpočetní kapacitou, sloužící některým velkým společnostem jako jádro jejich IT infrastruktury iSeries §Označení pro midrange db servery IBM i pro jejich OS §Přechod mezi „malými“ servery a mainframe 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 4 SSO pro FI MU 5/21/2010 WWTS – WorldWide ToolSet §Soubor nástrojů sloužící ke správě IBM systémů 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 5 SSO pro FI MU 5/21/2010 WWTS struktura 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 6 SSO pro FI MU 5/21/2010 SMU a MAM §SMU (System Monitoring Utility) –procesy, které monitorují HW, OS, SW systému §MAM (Message and Alert Management) –rozhraní pro zobrazení alertů zaslaných SMU –základní nástroj pro monitoring i/zSeries § § 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 7 SSO pro FI MU 5/21/2010 MAM 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 8 SSO pro FI MU 5/21/2010 2nd level support §Řešení komplexních problémů, které nejsou řešeny v rámci 1st level supportu §Specializované týmy §Zpravidla specializace na jednoho zákazníka (či skupinu zákazníků) 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 9 SSO pro FI MU 5/21/2010 2nd level support §Práce 2nd level supportu –Instalace aplikací –Instalace OS, patchů… –Správa OS a aplikací –Řešení OS a aplikačních problémů –Správa databázových systémů a databází –Řešení db problémů –Správa zabezpečení –Atd. atp. – § 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 10 SSO pro FI MU 5/21/2010 Aplikační podpora §1st level batch monitoring – sledování běhu aplikací, řešení základních problémů §2nd level application support – instalace aplikací, jejich údržba a správa §Development – vývoj nových (či adaptace existujících) aplikačních řešení 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 11 SSO pro FI MU 5/21/2010 eESM §Základní komunikační tool §1 problém = 1 ticket §Výhody: jedinečnost ticketu, snadná eskalace, záznam o všech provedených krocích => možnost sledování problému od začátku do konce, RCA 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 12 SSO pro FI MU 5/21/2010 eESM eESM 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 13 SSO pro FI MU 5/21/2010 Problémy zasahující mimo scope SSO §Eskalace na další týmy v rámci IDC –NSD – síťové problémy –Last level support – řešení kritických situací zasahujících celý OS –Development – vývojáři aplikací –OSS – řešení HW problémů – 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 14 SSO pro FI MU 5/21/2010 OSS – On Site Support §V rámci datacenter (či na straně zákazníka) –Správa HW, pásek atd. –„Vzdálené ruce“ – 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 15 SSO pro FI MU 5/21/2010 Pásky §Všechny zálohy na pásky §Správa pásek outsourcovaná §Maximální zabezpečení (citlivá data) 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 16 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries iSer5 iser3 iSer2 iSer 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 17 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §Historie §1988 – uvedení AS/400 na trh §1992 – prodáno již 200.000 kusů §1994 – nové PowerPC procesory, 250.000 ks §1996 – AS/400 podporuje Internet §1998 – každých 12 minut prodán jeden AS/400 §2000 – AS/400e – pro e-business §2001 – prodán tehdy nejvýkonnější iSeries – eServer 840 – pro World Access – účtování telefonních poplatků pro 100 milionů hovorů denně § 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 18 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §Výhody: §LIC – Licenced Internal Code §Škálovatelnost §Spolehlivost §Otevřenost (možno provozovat Linux, Unix, Windows…) §Výkon on demand §Nativní podpora DB2, Javy §Particovatelnost §Clustering a HA §Security § § 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 19 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §Současnost §i5 520 – paměť až 32 GB, disk až 39 TB, výkon 600 - 7100 CPW (POWER5+ procesory) §i5 550 - paměť až 64 GB, disk až 77 TB, výkon 3800 - 14000 CPW §i5 570 - paměť až 512 GB, disk až 193 TB, výkon 8400 - 58500 CPW §i5 595 - paměť až 2 TB, disk až 381 TB, výkon 13600 - 184000 CPW § §CPW (Commercial Processing Workload) – jednotka udávající, jak se systém vyrovnává s workloadem komerčních aplikací § 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 20 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §Vzdálená správa §Telnet §iSeries Navigator §HMC console §PC Anywhere 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 21 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §Telnet iser_telnet 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 22 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §Telnet §Výhody –Možnost pracovat téměř se všemi prostředky, rychlost § §Nevýhody –Chybí možnost práce s některými prostředky –User unfriendly – 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 23 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §iSeries Navigator iNavPlugin 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 24 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §iSeries Navigator §Výhody –Práce se všemi prostředky, grafické rozhraní § §Nevýhody –Chybí možnost práce s joby, pomalost 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 25 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §HMC + PC anywhere §Připojení přímo k systémové konzoli §Potřeba v restricted modu, během IPL 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 26 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §High Availability §Možnost použít několik řešení §Standardně 2 systémy, jeden replikovaný na druhý, pokud jeden spadne, druhý přebírá jeho funkci (buď každý svoje diskové pole, možnost i společného SAN) § 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 27 SSO pro FI MU 5/21/2010 iSeries §Zdroje: §http://www-03.ibm.com/ibm/history/documents/index.html §http://www-03.ibm.com/systems/i/ 21 21 IBM IDC Brno © 2003 IBM Corporation ibm_light_gray_logo_300dpi ‹#› SSO pro FI MU 5/21/2010 OnDemand_wh_bl 28 SSO pro FI MU 5/21/2010 Dotazy question_mark